POKÉMON OMEGA RUBY/ALPHA SAPPHIRE

POKÉMON OMEGA RUBY/ALPHA SAPPHIRE

8.0

Pochytáte ich všetkých?

Recenzia na 3DS verziu

Ruku hore, kto hral Pokémonov Sapphire a Ruby pred 11 rokmi? No... veľa vás asi nie je. Game Boy Advance bol skôr raritou, hoci tí najväčší fanúšikovia si našli spôsob, ako si ho zaobstarať, lebo táto animé séria bola a je obrovským lákadlom. Alpha Sapphire a Omega Ruby sú remaky, ktoré po viac ako dekáde ukazujú, ako sa séria zmenila, aký bol v jadre tento pár hier a je zaujímavé sledovať, čo v nich autori ponechali, čo zmenili a čo doplnili s výnimkou iného pohľadu či lepšej grafiky. Základ sa nemení, doplnky v podobe novej epizódy sú fajn, ale kde stojí hra v celej sérii?

No najprv krátky prológ pre začiatočníkov s vysvetlením, ako herní pokémoni fungujú. Spravidla sa mladý hrdina dostane do novej oblasti alebo ho zastihnete ako zabehnutého borca, ktorý musí naraziť na mentora, respektíve v tomto dieli lokálneho majstra/profesora, ktorý mu vysvetlí, že tento svet okupujú nielen ľudia, ale aj pokémoni, ktorých možno chytať rôznymi trikmi i cez pokéballs. Takže tie malé farebné pokéballs obsahujú rozličné druhy pokémonov a využívate ich neskôr v boji. Príbeh tejto dvojice hier nie je príliš sofistikovaný: chlapec či dievča sa ocitne po sťahovaní s rodičmi v novom regióne Hoenn. Stačí 15 minút a už putujú po okolí či divočine a zúčastňujú sa ikonického zbierania nových druhov pokémonov a stoviek súbojov. Mierne vylepšenia oproti originálu z roka 2003 tu roztrúsené sú, ale najväčším lákadlom (už pre veteránov) bude extra epizóda po skončení príbehu.

Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire

A už to začína, vodná enkláva Pokémonov celej časti série.
Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire

Prostredia bojísk sa často striedajú a telocvične majú šmrnc.
Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire

ová výzva? Wallacea nestretnete iba raz. Okrem Sootopolisu sa objaví aj v Delta Episode.

Štruktúra hry je na pomery série nemenná, nováčikovia i znalci budú prekvapení, ako rýchlo sa nastupuje do akcie. Profesor Birch býva vo vedľajšom dome, jeho dcéra je na expedícii pátrajúcej po nových druhoch pokémonov, hneď ste poslaní do sveta a objavíte známu postupnosť - v divočine čakajú náhodné súboje, kde sa postaví jeden pokémon proti druhému. Ťahový systém súbojov zaberá, váš pokémon využíva niekoľko úderov, ktorými sa snaží ubrať HP svojmu protivníkovi. Fyzické údery sú síce účinné na prvé druhy, ale rýchlo sa rozohrá ruleta s elementmi, na základe toho, aký typ stojí proti druhému, slabiny sú odhalené a patrične využívané. Potom je už vecou taktiky, aby ste si nabrali do vreciek najvhodnejšiu zostavu, ktorú budete tasiť v jednotlivých súbojoch. Napríklad už prvý pokémon má jeden fyzický úder, druhý taktický (na oslabenie obrany) a tretí špecifický podľa zamerania. Na výber máte hneď od štartu jeden z troch typov a elementov: oheň, voda, tráva. Každý sa s tými ostatnými môže vymlátiť alebo byť aj neúčinný, preto je potrebné zabezpečiť širokú paletu pokémonov a mať silných zástupcov každého druhu. Malý tip pre tých, čo Pokémon Sapphire či Ruby na Game Boyi nehrali - celý svet sa hemží vodnými druhmi, občas je ich prevaha až príliš vysoká, na druhej strane je to poznávací charakter série.

Samozrejme, iných pokémonov máte na začiatku a iných dostanete do vrecka v polovici či na konci putovania. V poli sa treba naučiť, že pokémoni na vás vyskakujú pravidelne a radi, neskôr zistíte vďaka zariadeniu DexNav, že sa tu nachádzajú aj rarity, špecifické typy s unikátnymi vlastnosťami. DexNav je šikovná pomôcka, bez nej objavíte štandardné druhy, ale ak prepadnete starému fenoménu (chyť ich všetkých!), budete ju využívať často. Navyše hneď viete, s kým budete mať dočinenia: level, vlastnosti i údery máte ako na dlani. Samotných pokémonov treba levelovať, vylepšovať im vlastnosti a investovať aj do takzvaných Natures, tie ovplyvňujú ich štatistiky. Štandardne bojuje jeden proti jednému, ale pozor, sú tu aj dvojité bitky, kde sa postavia dvaja pokémoni proti súperom naraz. To je krásny rozdiel oproti dnešným hrám, ale keďže hra vychádza zo staršieho konceptu, dávkuje tieto momenty ako niečo špeciálne, nevídané. Neberte to ako krok späť, aj pri boji so štyrmi ťahmi sa núka dostatočné množstvo kombinácií i taktiky. Čaro série zaberá, darí sa jej pretaviť jednoduchý systém na hutný.

Hlavný cieľ hry je jasný: postupne navštíviť a vyzvať na súboj osem trénerov a už samotná púť k nim na očíslovaných cestách (Route 1xx) ponúka pamätné momenty. Zákutia mapy sú výborné, napríklad sa stratíte v trávičke, lebo chcete chytiť toho sivého pokémona a ubehne takmer hodina (musí predsa vyliezť). Inokedy chodíte tam a spať, lebo veríte, že vykukne z divočiny jeden vzácny. Aj od toho závisí časový rámec venovaný príbehu. Niekto ho preletí za 15 hodín, iný je po 25 hodinách v dvoch tretinách. Osem trénerov dopĺňa Elitná štvorica a Champion, s ktorými si chcete merať sily. Vy chcete byť ten najlepší tréner, získať všetkých a to je všetko.

Našťastie Alpha Sapphire a Omega Ruby prinášajú pekný bonus aj pre verných hráčov. Nová epizóda vás pošle do sveta chytať legendárnych pokémonov, to je patričná výzva. Mnohí si budú pochvaľovať, že skutočná hra, vytunovanie vlastných pokémonov, ich vlastností a zužitkovanie nachytaných druhov vlastne začína až tam - a niet sa čo čudovať. Popri kope vedľajších questov je to najlákavejší cieľ a použiť mocných pokémonov v najväčších súbojoch je kumšt.

Ďalším aspektom systému je práca s takzvanými skrytými ťahmi (Hidden Machines), ktoré treba učiť svojich zverencov, aby sa prebojovali cez región. Učenie neprebieha vždy hladko, ale paletu možností rozširujete radi. Oveľa zábavnejším elementom je zhromažďovanie takzvaných berries a pokéblocks. Bobule sú základom pre pokéblocks, treba ich zbierať po celom svete a našťastie je tu pekná mapa z novších dielov série, aby ste neblúdili zbytočne. Pokéblocks sú potrebné na contesty, súťaže, kde rozhodujú vlastnosti ako beauty, cool, cute, smart či tough a vaším cieľom je súťažiť nielen v kráse, ale aj rozličných ťahoch, ich kombináciách a výsledných efektoch. Isteže, je to príliš japonský prvok a pripomína už sčasti pop idol hry. Ale pokémoni vždy oslovovali vo veľkej miere i dievčatá, takže toto je vďaka autorov.

Veľa zábavy si nájde každý hráč aj sám, keď trávi desiatky hodín zhromažďovaním všetkých druhov pokémonov a veteráni si vychutnajú aj citeľne lepší engine viacerých lokalít, občas zmenených až na nepoznanie. Grafika pripomína Pokémonov X/Y, rozličné druhy sú skutočne pekne animované a fantázia tvorcov je stále nevyčerpateľná, rovnako aj hľadanie všetkých foriem. Z Pokémonov X/Y sa sem dostali aj Megaevolutions, ktoré citeľne vplývajú na celkovú obtiažnosť a uľahčujú príbehový mód. I keď fakt je, že Alpha Sapphire/Omega Ruby aj po remastri ostávajú jednými z najľahších dielov celej série.

Oproti Game Boy Advance je oveľa lepšie riešené ovládanie, kde sa na solídnom vrchnom displeji odohráva chytanie i boj, zatiaľ čo spodný ponúka jednotlivé ťahy na používanie, hrabanie sa v menu a najmä prepracovanú mapu. V tomto smere dáva nový hardvér jednoznačne väčší zmysel.

Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire

Nie všetky predmety z bojísk si budete môcť nechať.
Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire

Uprený pohľad kamošky a jej Pokémona, Z toho číha boj...
Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire

Osvedčený Pokédex je žrút času pre milovníkov štatistík, vlastností a všetkých druhov.

Engine pokročil, dvojica dielov je prispôsobená na 3DS pomery a občas sa nedokážete prestať čudovať, či sú lepšie prevedené modely pokémonov, postáv alebo samotný región Hoenn, pestrý, živý a s množstvom vody na celej mapke. Navyše sa budete môcť aj preletieť nad 3D mapou, vtedy získa nový grafický kabát ešte lepší dôvod na kochanie sa. Čo sa týka hudobnej stránky, očakávajte solídny štandard, melódie sa po čase zunujú, nič špeciálne na pomery série.

Pokémon Alpha Sapphire/Omega Ruby ponúka niekoľko dôvodov na návrat či vyskúšanie hry. Pekný svet je prispôsobený na objavovanie s dobrým ovládaním 3DS. Má jasnú štruktúru, solídne tempo a aj nové funkcie z Pokémonov X/Y. V jadre je to staršia hra, kde chýba potrebná výzva a hoci sa nová epizóda počíta, je to dosť ľahký titul v sérii – čo je súčasne odporúčanie pre všetkých laikov ochotných začať zbierať všetkých (pokémonov).

napísal Korec 9.2.2015
8.0
8.2