FREEDOM WARS

FREEDOM WARS

8.5

Súboje beštií a hriešnikov

Recenzia na Vita verziu

Freedom Wars je Vita exkluzivita, ktorá vyšla už pred štvrťrokom, ale toto je presne titul, ktorý sa nedá recenzovať hneď v prvom týždni či mesiaci. Musíte zaťať zuby, ponoriť sa do jeho útrob, nájsť finále dlhého príbehu a potom stráviť ďalší čas v dodatočnej porcii obsahu. Hutná akčná RPG bude imponovať milovníkom Monster Huntera či Toukiden.

Freedom Wars sa odohráva v dystopickej budúcnosti, akú by mu závideli Hry o život či Divergencia. O 100 000 rokov neskôr je totiž Zem vydrancovaná a ostalo iba niekoľko desiatok mestských štátov (takzvané Panopticons), ktoré medzi sebou bojujú o posledné zvyšky surovín. Kastovníctvo funguje a ľud sa delí na dve frakcie. Občania sú na vyššej úrovni a starajú sa o technické fungovanie, zatiaľ čo hriešnici sa rodia s obrovským trestom na konte (i hrdina štartuje s mankom milión rokov väzenia) a musia si odpracovať svoje penále v bojoch proti iným frakciám či s beštiami vo vonkajšom svete. Akoby toho nebolo málo, váš hrdina sa prebúdza s amnéziou, čo je spoločensky neprijateľná vec a zaslúži si jeden z najtvrdších trestov – čo znamená oveľa viac úloh a výziev pre hráča.

Príbeh Freedom Wars je pomerne rozťahaný. Má vynikajúci štart a zasadenie hráča do sveta funguje od prvej sekundy, keď sa snažíte naučiť ovládanie, aj adaptovať na prostredie. Zatiaľ čo iné hry v žánri nastolia svet, potom sa o dianie príliš nestarajú a nechajú vás mlátiť protivníkov, tu je dej rozložený a zahusťuje všetky časti (takzvané CODE). Hra chce, aby ste chápali svet i úlohu jednotlivých Panopticons (v singleplayeri veľa neznamenajú, v multiplayeri sa ich hráči stretávajú), systém trestov a možnosť odčinenia. Nie ste nechaní iba napospas osudu, hoci konverzácie sú strohé a od epickej RPG majú ďaleko, stále sú tu postavy, o ktoré sa chcete starať a integrita v celom svete. Koniec je ďaleko, podľa tempa hráčov odhadujem doťuknutie hlavnej porcie na 25 až 35 hodín.

Freedom Wars
Freedom Wars Pri tomto monštre cítiť inšpiráciu Bioshockom, Collossami i ďalšími hrami.
Pri tomto monštre cítiť inšpiráciu Bioshockom, Collossami i ďalšími hrami.

Freedom Wars Správny japonský archetyp, búchač do pohody i dlhých animácií.
Správny japonský archetyp, búchač do pohody i dlhých animácií.

Freedom Wars Takže vo štvorici proti raketovým strelám a bossovi, to je ako na férovku.
Takže vo štvorici proti raketovým strelám a bossovi, to je ako na férovku.

Vstúpite do hry, pomenujete si i narolujete svoju postavu i Panopticon (geograficky volím najbližšiu Viedeň), vaše hlavné mesto. V momente sa presúvate do akcie, kde v skupine hriešnikov objavíte svoj osud (amnézia, trest) a najmä boj za slobodu pri absolútnej ostrahe. Hra je rozdelená do kapitol podľa  CODE levelu, čo je ukazovateľ nielen pre vyššiu obtiažnosť misií, ale najmä uvoľnuje viac práv vo futuristickom mestskom štáte. Tie si zaslúžite ako odmenu, postup na vyšší CODE level otvorí ďalšie povinné i voliteľné misie. Občas sú obohatené dokonca o stealth prvky, čím oživujú relatívne akčnú náplň. Je fajn cítiť stupňovanie postupu, vyššej obtiažnosti i posun v deji, nie iba pochod k väčším beštiám.

Variabilita misií je solídna, v príbehovom móde sa vám tak ľahko nezunujú vďaka rozličnej a zábavnej náplni. Štart je zhodný ako v Soul Sacrifice: ocitnete sa na vyhradenej mape, máte časový limit, čakajú tu nepriatelia (s tendenciou obnovovania) a úlohy. V záchranných misiách treba oslobodiť občanov pred protivníkmi i nástrahami, v strategických misiách obsadiť body na bojisku, kým vyprší čas. A najčastejším typom sú tradične akčné misie. Môžete sa postaviť proti konkurenčnému mestu a skupine bojovníkov, čo je relatívne náročná úloha, lebo ste síce tím, no na druhej strane čaká tiež grupa odhodlaných.

Súbojový systém je zábavný. Po bojisku sa hýbete rýchlo a využívate celú škálu zbraní: meče pre klasikov, strelné zbrane, raketomety či plameňomety pre pokročilých a vychytávky pre expertov, ktorí nechcú iba ničiť, ale napríklad spomaliť nepriateľa. Každý môže so sebou niesť dve zbrane, pričom je dobré kombinovať jednu na blízke a jednu na vzdialené útoky, aby ste dosiahli patričnú efektivitu. Nie ste odkázaní iba na seba. Už od začiatku hry máte sprievodcu (Accessory), ktorý sa činí v boji a navyše putujete v skupine ďalších troch bojovníkov s ich sprievodcami. Partia sa rýchlo zhostí jednotlivých úloh, hoci tu neexistujú tradičné špecializácie či povolania.

O určenie zamerania postáv sa sčasti stará špeciálna výbava Thorn – zariadenie podobné háku, ktoré nielen pomáha v akcii na zachytávanie nedostupných predmetov či častí nepriateľov, ale navyše určuje i úlohy postáv. Možno sa prepnúť do defenzívy vďaka štítu, využívať akčné chmaty alebo liečiť, čo je jasné zadelenie medika určitému hráčovi. Zameranie sa vyjasní vo všetkých troch prípadoch: útok, defenzíva, liečiteľ.

Akčné misie proti iným hriešnikom sú zábavné, ale samostatnou kapitolou a pomyselným vrcholom je boj proti takzvaným Abductorom. Sú to obrovské beštie s telami zaberajúcami viac ako jednu obrazovku PS Vita s nekonečnými ukazovateľmi zdravia. Najbližším typom na porovnanie sú kolosy zo Shadow of the Colossus a boj proti nim si vyžaduje rozdielnu taktiku. Práve pri ich zdolávaní už potrebujete poznať úlohy  v skupine – spolupráca sa vyžaduje. Niekedy sa treba sústrediť na isté časti a oddeliť ich od tela. Inokedy ničiť zbrane, ktorými po vás pália. Existuje viacero druhov Abductorov, čo je výborné zistenie a učiť sa ich zdolávať je pasia sama osebe, hoci často neuspejete na prvý pokus. Oživovanie na bojisku je možné, ale niekedy vás skrátka zradí nedostatočná trpezlivosť. A to nebudete bojovať súčasne iba proti jednému Abductorovi, v akcii sa môžu zrazu objaviť dvaja-traja...

A to ešte nehovoríme o hodnotení misií na najvyšší počet hviezdičiek či ich obtiažnosti – na top méty sa, prirodzene, nedostane každý hráč. Ale milovníci Monster Huntera a iných žánroviek vedia ako na to. Nestačí sa naučiť iba bojový systém, fungovať v partii, chodiť do co-opu s osvedčenými hráčmi.

Vašu silu určuje aj výbava a zbrane. Môžete sa ponoriť do systému zberu predmetov z bojiska, kuť a spájať suroviny, vytvárať zbrane a neskôr ich upgradovať cez rozličné moduly: sprístupnia väčšie zásobníky, ďaleký dosah, presnejšiu mušku či extra ničiace efekty. Je to cesta k lepším vlastnostiam, aj arzenálu, ktorý neskôr cítite v akcii. Kto sa naučí krížiť zbrane a nebáť sa nedostatku munície, bude efektívnejší a zvládne nielen presilu hriešnikov a menších robotov, ale aj veľkých Abductorov.

Samozrejme, desiatky hodín ukážu drobné nedostatky, napríklad potrebu vrátiť sa na minulé miesta či pár úvodných problémov so zameriavaním kamery – niektoré uhly jej nerobia dobre, najmä v blízkosti hráča či displeja. Iným sa bude zdať príbeh príliš ukecaný a prerušovaný. A ostatní by privítali väčšiu variabilitu bojísk a Panopticonov.

Freedom Wars
Freedom Wars Záchranné misie občanov so sociálnym aspektom: väzni chránia nadriadených v teréne.
Záchranné misie občanov so sociálnym aspektom: väzni chránia nadriadených v teréne.

Freedom Wars Počkať, päť postáv, to je podozrivé. Jedna z nich je iba spoločník a nie hlavný člen partie.
Počkať, päť postáv, to je podozrivé. Jedna z nich je iba spoločník a nie hlavný člen partie.

Freedom Wars Keď sa spoja všetci, proti bossovi ich bude osem: štyria bojovníci a ich Acccesories.
Keď sa spoja všetci, proti bossovi ich bude osem: štyria bojovníci a ich Acccesories.

No na druhej strane je výborná audiovizuálna produkcia či ovládanie. Vita je ideálna mašina na tento typ hier, špeciálne keď využíva nielen tlačidlá, ale aj páčky na pohyb kamery či hráča a dotykový displej pri niektorých predmetoch či dialógoch. Grafika je dobrá a nezunuje sa, zatiaľ čo soundtrack si dáva načas. Najprv je nevýrazný, ale postupne sa vám melódie príjemne derú do uší. A zvuk je fakt kvalitný.

Freedom Wars je sci-fi alternatíva absentujúceho Monster Huntera na PS Vita. Po Toukiden, Soul Sacrifice či Ragnarok Odyssey ďalšia šanca pustiť sa do veľkých monštier i menších protivníkov. Má silné zázemie v podobe sveta, lokalít i variability misií. A zatiaľ je to aj dejovo najbohatší klon. Už chápem, prečo Shuhei Yoshida toľko tweetuje o Freedom Wars – hrám tri mesiace a stále je čo objavovať.

napísal Korec 25.2.2015
8.5
7.3