STAY DEAD EVOLUTION

STAY DEAD EVOLUTION

7.5

Atypická filmová bojovka

QTE - rýchle načasované eventy v hrách nie sú veľmi obľúbené. Bleskovo stláčať v správnej chvíli konkrétne tlačidlo, aby ste prežili alebo dorazili nepriateľa, to mnohí hráči neznášajú. Na druhej strane, na podobnom princípe sú založené rytmické hry. Tam je však tento systém povýšený na základné pravidlo a tituly ako Guitar Hero sú rozhodne populárne. Tak prečo to neskúsiť aj v bojovke? Presne to si povedali chlapci (a dievča) z Brucefilmu a vytvorili Stay Dead. Originál sme tu mali v roku 2012 a teraz sa vylepšená hra s podnázvom Evolution vrátila na PC.

Evolution má upravený gameplay, väčšiu voľnosť pohybu a pridané trofeje. Menu hry je dosť skromné. Obsahuje vlastne len tutoriál a jediný sólo režim. Ale aspoň si môžete zvoliť jednu zo štyroch obtiažností a následne aj vzhľad hry. To znamená, že bude zodpovedať štandardom moderného obdobia alebo bude mať atmosféru  deväťdesiatych či osemdesiatych rokov. Návraty do rokov minulých sú však skôr perličkou. Kockaté a kostrbaté obrazovky so zmenšeným oknom a základnou škálou farieb sú skutočne len výstrelkom a pri hraní sú značne nepraktické. Na začiatku máte prístupnú len základnú obtiažnosť a moderný režim, tie ostatné si odomknete za úspechy v bitkách.

Systém boja je založený na používaní štyroch tlačidiel gamepadu alebo šípok na klávesnici. Oproti pôvodnému ovládaniu je jednoduchší, nezahrčkajú sa vám prsty, ale to neznamená, že vás čaká banálne stláčanie, ktoré spôsobí kop alebo úder. Práve naopak, skromné prvky ovládania sú využité veľmi šikovne. Na obrazovke uvidíte dvoch borcov. Ten kučeravý neoholený ste vy (škoda, že si nemôžete vybrať ľubovoľného zápasníka) a ten druhý je súper, ktorému treba dať do zubov. Šípkou do pravej strany začnete útok. Na obrazovke pri postave súpera sa zobrazí červený obdĺžnik, ku ktorému mieri pohyblivý štvorček. Musíte stlačiť ľubovoľnú šípku vo chvíli, keď je štvorec vo farebnom poli. Vtedy vykonáte úspešný úder alebo kop. Ak je štvorec pred alebo za určenou plochou, súper úspešne blokuje alebo sa uhne. Zvyčajne hneď nasleduje protiútok a vtedy sa farebný obdĺžnik objaví pri postave vášho borca a tentoraz s niektorou nakreslenou šípkou. Ak stlačíte správne tlačidlo vo chvíli, keď sa štvorec prekrýva s obdĺžnikovým podkladom, ranu vykryjete. V opačnom prípade inkasujete úder. Pri každom úspešnom zásahu jeden z bojovníkov stráca bod energie. Prehráva ten, komu sa všetka energia minie.

Stay Dead Evolution
Stay Dead Evolution Súboj sa môže začať.
Súboj sa môže začať.

Stay Dead Evolution Uniformovaný protivník má úmyselne rozmazané nacistické symboly, čo pôsobí trochu rušivo.
Uniformovaný protivník má úmyselne rozmazané nacistické symboly, čo pôsobí trochu rušivo.

Stay Dead Evolution Retro režimy sú skôr perličkou, ale inak sú nepraktické.
Retro režimy sú skôr perličkou, ale inak sú nepraktické.

Opísali sme základný útok a obranu, no v boji dokážete podstatne viac. Môžete totiž používať kombá, a to ako pri výpade, tak aj počas krytia. Keď útočíte a v obdĺžniku stihnete dvakrát stlačiť rovnakú šípku, znamená to začiatok komba. Po zasiahnutí súpera sa ukáže ďalší obdĺžnik a ak znovu stihnete dve stlačenia v poli, objaví sa ešte jeden. Takže súpera môžete zasypať dávkou až troch za sebou nasledovaných úderov. Pri obrane záleží na tom, akú farbu má obdĺžnik pri vašej postave. Ak je sivý, treba stlačiť šípku len raz, ale ak je žltý, môžete to skúsiť dvakrát. Vtedy okamžite po úspešnom vykrytí prechádzate do útoku. Vykonáte najskôr protiúder s určenou šípkou a potom môžete pokračovať vyššie uvedeným kombom. S tým už sa dá v boji slušne taktizovať a to vám hra ešte priebežne odomyká ďalšie kombá účinné proti konkrétnym súperom.

Na vyšších obtiažnostiach protivníci reagujú pohotovejšie, pohybujúci štvorček je rýchlejší a obdĺžniková plocha úderu alebo obrany menšia. Aby ste to mali ešte náročnejšie, s jednou energiou si musíte vystačiť vo všetkých bojoch. To znamená, že ak ste si pri prvom bojovníkovi minuli polovicu energie, s týmto hendikepom nastupujete proti druhému. Ak porazíte aj toho, so zvyškom energie sa postavíte ešte proti tretiemu, prípadne štvrtému súperovi. Hra totiž ponúka len štyroch rôznych súperov, plus vašu postavu a jedného špeciálneho zápasníka.  Ten sa objavuje len v bonusovej úrovni, kde musíte pomocou šípok vykonať účinné chmaty. Za každý úspešný chmat dostanete cenný bod energie naviac, čo sa hodí v ďalšom plnohodnotnom boji.

Ak sa vám v bitke mimoriadne darí, zasypávate protivníka ranami a on sa vám nevie dostať na telo. zápas sa môže predčasne skončiť. A to aj vtedy, ak máte obaja dosť energie. Súper utŕži potupnú porážku a jednoducho nie je hodný toho, aby ste sa ním ďalej zapodievali. Takže si pripíšete víťazstvo a zvolíte ďalšieho adepta na krvavý nos.

Stay Dead Evolution sa líši nielen formou ovládania v boji, ale aj svojím vzhľadom. Áno, v minulosti sme tu mali mnoho pokusov zakomponovať do hry sfilmované pasáže a hrdinov. Najmä v adventúrach. Hráči to neprijali dobre, a tak vývojári od tohto trendu rýchlo upustili. Hoci napríklad Tex Murphy sa celkom ujal a aj v najnovšom titule Tesla Effect, ktorý vyšiel minulý rok, úspešne používa filmové technológie. Stay Dead Evolution má nafilmované prostredia, ale aj postavy a všetky ich pohyby. Kvalita videa je dobrá, pohyby bojovníkov takmer plynulé, nie sú trhané. Spomalia sa alebo pozastavia, keď máte niečo stlačiť, ale aj vďaka vhodne zvolenej zmene kamery nepôsobia kŕčovito, ale skôr prirodzene. Dobrej atmosfére v boji nahráva moderná energická hudba.

Filmoví aktéri zjavne majú za sebou dostatočný tréning bojových umení, takže predvádzajú veľmi slušné športové výkony. Niektoré pasáže si naozaj vychutnáte. Súčasne si však uvedomíte, že sa nejedná o žiadnych veľkých hercov. Kostýmy nie sú najhoršie a pripomenú vám obľúbené postavy z tradičných bojoviek, napríklad M. Bisona zo Street Fightera, občas sa však pri nich pousmejete. Výrazy bojovníkov ale chvíľami pôsobia trochu gýčovito a umelo, no v zápale boja si ich až tak často nevšimnete a nevnímate. V zásade sa na to všetko ako celok dobre pozerá, hoci nejaké rezervy tam sú.

Problémom Stay Dead Evolution nie je ani ovládanie, ani samotná hrateľnosť a filmovosť. Len toho obsahu je akosi málo. Prakticky dostanete len jediný režim s vizuálnymi odchýlkami, žiadny multiplayer, ktorý mohol byť úplne super a piatich protivníkov, ktorí sa rýchlo okukajú. Bonusy do hry odomknete behom pár hodín a potom už nenájdete žiadnu výraznú motiváciu. Na druhej strane tomu zodpovedá aj cena. 5,99 € na PC (a zhruba polovica za pôvodnú verziu na App Store) je primeraná požiadavka, ale preventívne si najskôr vyskúšajte demo. Zistíte, či vám hra sadne alebo nie. Osobne by som si hru vedel predstaviť aj v robustnejšom prevedení a pokojne aj bez filmových prvkov, s animovanými postavami, ale zachovaným ovládaním. Upravená hrateľnosť je fajn, ale s novými bojovníkmi a duelmi hráčov by to bolo ešte lepšie. Aj v tejto forme a podobe je to však zábavná oddychovka, v ktorej si môžete schuti udrieť.

Stay Dead Evolution
Stay Dead Evolution Keď je prislabý protivník, bitka predčasne končí vaším víťazstvom.
Keď je prislabý protivník, bitka predčasne končí vaším víťazstvom.