HAND OF FATE

HAND OF FATE

7.5

Ruka osudu s kartami a mečom

Karty sú už rozdané a ukážu vám, čo vás čaká a neminie. Nie, nesedíte oproti veštkyni, ktorá vám z „čertových obrázkov" vyčíta osud, ale až taký rozdiel to vlastne nie je. Karty vykladá gamemaster, a čo sa s vami v najbližších chvíľach stane, závisí hlavne od neho a balíčka na stole. Ale v neposlednom rade aj od vás. Zvoľte si ďalšiu kartu, prosím.

Hand of Fate je stolová hra umne skĺbená s prvkami akčnej RPG a roguelike elementmi, ktorú teraz nájdete na Steame vo finálnej verzii. Všetko, čo sa odohrá, určujú karty, ale ako sa napokon vyriešia vzniknuté situácie, o tom už rozhodnete vy. Pred každou hrou si spravidla zvolíte hlavného protivníka (ako inak, vo forme karty) a dva sety kariet. Tie určia výstroj, ku ktorému sa môžete dostať v nasledujúcej partii a udalosti, ktorým budete čeliť. Počet kariet sa s narastajúcou obtiažnosťou hry a odomknutými top záporákmi zvyšuje. Obidva balíčky si pritom buď osobne namiešate, alebo si zvolíte odporúčané sety.

Potom už nastupuje do hry gamemaster. Na stole rozloží niekoľko kariet, ktorých usporiadanie nie náhodou vytvára pomyselné chodby bludiska. Vyberiete si jednu kartu (musí byť v poradí) a po jej obrátení sa dozviete, na čo ste narazili pri vašom putovaní. Často sa stretnete s rôznymi postavami, ktoré vám môžu pomôcť alebo naopak, ktorým môžete pomôcť vy. Napríklad takú pannu s jednorožcom budete stretávať radi, pretože vám vždy niečo dá a nič za to nechce.

Hand of Fate
Hand of Fate Pannu s jednorožcom  budete mať radi. Dá vám čokoľvek, čo potrebujete.
Pannu s jednorožcom budete mať radi. Dá vám čokoľvek, čo potrebujete.

Hand of Fate Bez jedla sa ďaleko nedostanete - hlad uberá život. Zásoby si môžete aj kúpiť.
Bez jedla sa ďaleko nedostanete - hlad uberá život. Zásoby si môžete aj kúpiť.

Hand of Fate Pred každou novou hrou si môžete upraviť balíčky s dostupnou výzbrojou a udalosťami.
Pred každou novou hrou si môžete upraviť balíčky s dostupnou výzbrojou a udalosťami.

Pannu môžete  požiadať o dlhší život, a vtedy sa zvýši celková hodnota zdravia hrdinu, v mene ktorého putujete. Alebo si namiesto toho vyžiadate zásoby, takže budete mať viac jedla. Pýtať si môžete aj zlato alebo požehnanie. Každá voľba vám určite pomôže, ale vždy iným spôsobom. Keď budete mať viac života, znesiete viac zranení v nastávajúcich bojoch. Potraviny sú veľmi dôležité, pretože pri každom kroku (výbere ďalšej karty) vám regenerujú časť strateného zdravia. No v prípade, že u seba žiadne jedlo nemáte, naopak život strácate a to býva veľmi nepríjemné. Za zlato si môžete kúpiť výzbroj, zásoby alebo sa necháte vyliečiť, keď narazíte na obchodníka, potulného liečiteľa či kočovného mága. Karty s požehnaním prinášajú bonusy, ktoré vám pomôžu v boji a konfliktných situáciách.

Inokedy narazíte na sedliačku, ktorá vám za trochu jedla prezradí, čo vás čaká v okolí - odkryjú sa  karty, ktoré sú pred vami. V ďalšom prípade máte za úlohu prevziať a na inom mieste odovzdať vzácny meč a štít mŕtveho dobrodruha. Môžete to odmietnuť alebo predmety poctivo doručíte, alebo si ich necháte. Stretnete aj kňaza, ktorý vám za milodar dá požehnanie, temného pútnika so zaujímavým pokušením a mnoho ďalších postáv.

Nie všetci sú však priateľskí a mnohé miesta sú nebezpečné alebo ponúkajú výzvu, pri ktorej môžete riskovať. Aj vtedy vás neraz čakajú voľby. Napríklad vstúpite do mesta, kde vás chcú zneužiť na boj v aréne pre zábavu občanov. Buď to môžete to akceptovať, alebo sa pokúsite preplávať rieku, prípadne podplatíte starostu. Či sa váš úmysel aj podarí, môže neraz závisieť od štyroch kariet, ktoré vám predurčia úspech alebo naopak fatálne zlyhanie. Karty sa premiešajú a vaša voľba určí, či utečiete, oklamete nepriateľov alebo sa vám podarí získať unikátnu zbraň. Zlyhanie spôsobí úbytok vášho života, potravín či dokonca na vás uvrhne prekliatie.

Popri voľbách priamo pri stole sa však dočkáte aj akčných vsuviek, a to hlavne v prípadoch, keď vstúpite do kobky s pokladom alebo vás prepadnú nepriatelia. Vtedy sa prenesiete priamo na miesto deja, do výseku krajiny alebo interiéru, kde sa priamo zhostíte postavy vášho hrdinu. Keď treba nájsť poklad, ocitnete sa v labyrinte s pascami. Pred sebou máte chodbičky, kde zo stien vylietavajú šípy, môže vás ugrilovať žeravý plameň a prebodnúť ostne v podlahe a na pohyblivých figurínach. Postavu vidíte z pohľadu tretej osoby, môžete s ňou kráčať ľubovoľným smerom a vykonať úhybné kotúle. Ak sa vám podarí prežiť, hoci aj so zraneniami, a dostať až k pokladu, zinkasujete odmenu.

Pri stretnutí s nepriateľmi si zas zabojujete v štýle tradičnej hack and slash. Kto a koľko protivníkov stojí proti vám závisí od vyžrebovaných kariet a ich číselnej hodnoty. Niekedy čelíte dvom banditom, inokedy tuctu potkanov a kostlivcov. Spestrením sú bitky s goblinmi, ktorí vlastne len utekajú s vakmi plnými zlata a to z nich môžete vytrieskať. Pripomenie vám to Golden Axe. Na malom území v boji sa pritom musíte neustále pohybovať, rozdávať údery, používať špeciálne režimy zbraní a artefaktov.

Nepriateľov omráčite štítom, ktorým viete aj vykryť letiaci šíp. Je nutné všímať si, kedy sa protivník chystá na úder, aby ste sa mu vyhli. Neraz je to sprevádzané farebným symbolom, takže máte čas na úhybný manéver. Boj spravidla trvá niekoľko minút a môžu ho skomplikovať pasce. Ten najtvrdší boj je vždy na konci kartovej partie, po zdolaní niekoľkých poschodí, ktoré reprezentuje set kariet a obsahujú aj jednu "prechodovú", ktorá predstavuje vstup do ďalšej úrovne.

Hand of Fate
Hand of Fate  Zdolali sme labyrint s pascami, zaslúžime si odmenu.
Zdolali sme labyrint s pascami, zaslúžime si odmenu.

Hand of Fate Porazení bossovi sa vracajú do hry v ďalších partiách. Niekedy narazíte aj na dvoch súčasne.
Porazení bossovi sa vracajú do hry v ďalších partiách. Niekedy narazíte aj na dvoch súčasne.

Hand of Fate Bojovať budete v lese, aréne, na pláži, v bludisku, ale aj putike.
Bojovať budete v lese, aréne, na pláži, v bludisku, ale aj putike.

V poslednom leveli proti vám stojí hlavný záporák, ktorého ste si zvolili úplne na začiatku. Spravidla má špeciálne útoky, ktoré vás otrávia alebo inak ublížia a nie je ľahké dostať sa mu na telo. Niekedy vás skrátka porazí a tým pádom ste prehrali celú partiu a musíte začať novú úplne odznova. Ale ak vyhráte, odomkne sa ďalší boss a za kupóny, ktoré ste si vybojovali v priebehu partie, získate nové karty do ďalšej hry. Porazení pohlavári sa pritom nestratia, ale neraz sa objavia medzi kartami protivníkov v ďalších zápasoch. Nie už síce ako primárni bossovia, ale aj tak vás dokážu potrápiť.

Hand of Fate nemá možnosť ľubovoľného ukladania hry, ale používa autosave. Pri úmrtí z akejkoľvek príčiny si však celú aktuálnu partičku zopakujete od začiatku, inak sa k ďalšiemu bossovi nedostanete. Okrem príbehového režimu, kde každá úspešná hra končí porazením bossa a odomknutím nového, hra ponúka aj nekonečný režim, kde hráte, kým sa vám to nezunuje. Na konci potom vidíte štatistiky - počet porazených monštier, získanej výbavy, jedla  a celkové skóre.  Postup vás spočiatku zaujme, ale pri ďalších hrách vás už budú čakať (až na výnimky) rovnaké karty, rovnaké udalosti, nepriatelia aj boje, takže váš záujem postupne ochladne.

Systém hry je premyslený, ale váš úspech neraz závisí na šťastí a náhode. Záleží na tom, aké karty a hlavne kedy padnú. Môže sa vám stať, že pod vplyvom nepriaznivých okolností sa k hlavnému bossovi dostanete v najnevhodnejšej chvíli - napríklad máte málo života po predošlom boji a hladujete. Keď máte sotva štvrtinu života a pred sebou silného oponenta a jeho čeliadku, a pritom len jedinú šancu na víťazstvo (je však finta, ktorá umožní boj zopakovať), vaša polhodinová snaha môže vyjsť behom chvíle navnivoč. Vyslovene extrémny prípad je posledný príbehový level, ktorý je priam zlomyseľný. Pravidelne pri každom štvrtom ťahu máte nejaký ťažký postih, pred sebou náročné prekážky a ak sa vôbec dostanete k finálnemu bossovi, tak s drasticky permanentne zníženým životom. Ak nemáte špeciálnu zbraň, vaša šanca na prežitie sa blíži k nule. V každom prípade sa pri postupe snažte mať u seba neustále dostatok jedla, vtedy sa môžete vrátiť na predošlé karty a napumpujete si tak život. Tým sa vaša šanca uspieť rapídne zvýši.

Hand of Fate
Hand of Fate Pomôžete milencom? Bude to zadarmo? Alebo ich nabonzujete?
Pomôžete milencom? Bude to zadarmo? Alebo ich nabonzujete?

Hand of Fate Zobrať si kladivo s ohnivým útokom? Samozrejme!
Zobrať si kladivo s ohnivým útokom? Samozrejme!

Hand of Fate Do levelu s posledným bossom nastúpite s veľmi nepríjemnými prekliatiami, ktoré vás rýchlo vyčerpajú.
Do levelu s posledným bossom nastúpite s veľmi nepríjemnými prekliatiami, ktoré vás rýchlo vyčerpajú.

Hra funguje na Unity engine a na indie záležitosť nevyzerá zle. Samotná grafika vlastne ničím nevyniká, možnosti nastavenia sú štandardné, ale tvorcovia zaujímavým vizuálnym spôsobom prepojili karty a akčný režim. Prechody z jednej zložky do druhej sú nevtieravé a štýlové. Napríklad nepriatelia na bojisku vyskočia z karty a na vášho hrdinu sa naukladajú karty s výbavou, ktorá sa potom objaví na jeho tele. Pri dorazení posledného súpera v aréne sa všetko efektne spomalí. Hudba je nevtieravá a hlas gamemastera, ktorý vás oslovuje počas celej hry, je pokojný a sympatický. Vyslovene mi však liezli na nervy vyskakujúce upozornenia Steamu, po ktorých zostávali na obrazovke šmuhy, až kým som neminimalizoval hru a nevrátil ju do pôvodného stavu.

Hand of Fate vie, ako správne namiešať karty. Prináša atypický zážitok a očakáva od hráčov rozhodnutia, od ktorých závisí ďalší progres. Popritom im často dáva voľnú ruku a možnosť osobne zabojovať o ďalší osud svojho hrdinu. Postup je nápaditý, ale po niekoľkých hrách sa okuká, pretože je v zásade rovnaký. No k Hand of Fate sa budete radi vracať. Priebežne si odohráte partičku a potom hru zas dočasne uložíte k ľadu. Ak máte osobitý vzťah ku kartám a stolovým hrám, budete sa k nej vracať o čosi častejšie a v tom prípade si k hodnoteniu ešte niečo prihoďte.

napísal uni 5.3.2015
7.5
7.7