FRANKENSTEIN: PÁN SMRTI

FRANKENSTEIN: PÁN SMRTI

6.0

Skrytá záhada Frankensteinovho monštra

Hidden-object puzzle hry sú niečím, čo v dnešnej dobe asi najviac zaujme na sociálnych sieťach. Tvorcovia titulu Frankenstein: Master of Death však z malého konceptu vytvorili plnohodnotnú hru s podporou Steamu. Slovenskí herní vývojári z Fineway Studios so sídlom v Brne a ruskí vývojári JetDogs nám ponúkajú svoju vlastnú  verziu príbehu Frankensteina.

Podstata hry je jasná. V tejto adventúre budete klikať na objekty, hľadať skryté pomôcky, riešiť hádanky a jednoducho prekonávať prekážky v ceste. Ak by vám to nebolo jasné, hra ponúkne na začiatku nápovedu, čo sa od vás očakáva. Na obrazovke sa nedá stratiť, ale keby náhodu áno, tak aj na to nájdete legendu. A keď už skutočne neviete čo ďalej, pomôže vám našepkávač v podobe lebky, ktorá označuje, kam máte kliknúť. Hra vám teda napovedá všade možne ako sa len dá. Čaká vás relatívne hladká cesta neveľmi dlhou hrou.

Doktor Frankenstein vám posiela list, v ktorom vás žiada o pomoc a ako dobrý priateľ sa vyberiete do jeho sídla zistiť, čo nie je v poriadku. Ocitáte sa na mieste, kde sa dejú čudné veci a celý pozemok je jedna veľká skládka  neusporiadaných predmetov. Stáva sa tak z vás menej talentovaná verzia Sherlocka Holmesa , ktorá vie v tom neporiadku vždy nájsť niečo užitočné. Okrem toho, že budete užitočné predmety označovať, hra od vás vyžaduje aj istú manipuláciu. Tanier, ktorý hľadáte, je rozbitý a treba nájsť všetky kúsky. Alebo drôty nie sú pospájané tak, ako by mali byť. Nemusíte sa však obávať časových limitov ako v prípade Facebookovej konkurencie.

Frankenstein: Pán smrti
Frankenstein: Pán smrti Toto monštrum bolo v minulosti kritikom umenia.
Toto monštrum bolo v minulosti kritikom umenia.

Frankenstein: Pán smrti Kľúčových predmetov môže byť v jednom obraze viac.
Kľúčových predmetov môže byť v jednom obraze viac.

Frankenstein: Pán smrti Hra otestuje napríklad aj vašu presnosť s myšou.
Hra otestuje napríklad aj vašu presnosť s myšou.

Je to ten typ adventúry, kedy prechádzate kurzorom zhora dole, aby vám neušlo niečo, s čím by sa dalo pohnúť. Klikaním dosiahnete všetko. Aj hľadanie predmetov a manipuláciu s nimi vyrieši zbesilé klikanie po celej obrazovke, od ktorého vás chce odradiť iba zlovestná lebka. Medzi lokalitami sa dá ľahko orientovať a premiestňovať pomocou mapy, pričom žiadne načítavacie obrazovky vás trápiť nebudú. Po zapnutí hry si rovno zvoľte ťažšiu obtiažnosť, pretože hra je celkovo nenáročná. Prejdenú ju budete mať v priebehu pár hodín. Tí šikovnejší aj za hodinu a pol.

Vaša postava bude počas celej hry namietať, že niečo nie je možné. Pred vami sú dosky, ktoré blokujú dvere. V inventári máte skrutkovač a pílku na železo. Prečo nemôžete použiť pílku? No lebo zákony hry nepustia. Drevo nie je železo a tak sa pohnete ďalej a hľadáte sekeru. Máte hotový arzenál ostrých predmetov, ale v zásade nikdy nie ten správny. Kľúč, ktorý potrebujete, je na zemi hneď pred vami. No sú na ňom pavučiny a tak potrebujete štetec, lebo dotýkať sa ich holými rukami sa vašej postave hnusí. Predmety vo vašom inventári môžu miznúť, ale aj nemusia, ak hra rozhodla, že ich budete ešte potrebovať. Po čase z vás bude hotový inšpektor Gadget s pílkou a skrutkovačom. Často sa dostanete do situácií, kedy budete chcieť zámky najradšej otvárať krompáčom.

Zo stereotypného pobehovania medzi lokalitami vás vytrhne slušná zásoba hádaniek. Ich variabilita rozhodne poteší. Veľmi sa však s nimi nepotrápite. Vašu pamäť otestuje hlavne spomínanie si, kde vám predmet, čo ste práve našli, bolo treba. Niekedy bude váš postup úplne hladký, inokedy budete blúdiť po miestnostiach a spomínať. Príliš ďaleko sa však vracať nemusíte. Väčšinou hra operuje v okruhu štyroch lokalít. Bolo by oveľa zaujímavejšie, keby vás nútila vracať sa oveľa ďalej a využívať predmety, ktoré boli predtým banálne. Niekedy potrebné predmety prehliadnete, lebo ich považujete len za súčasť prostredia. Je potrebné byť aj kreatívny, aj mať dobrý postreh.

Príbeh nie je ohromujúci, ale ani úplne stupídny. Inšpirácia Frankensteinom od Mary Shelley je jasná. Sú tu nejaké obmeny a dokonca aj akýsi cliffhanger na konci hry, ale pútavá atmosféra hry by si zaslúžila mysterióznejší príbeh.

Hudba je v celku kvalitná. Hru dobre dopĺňa a vytvára napätú atmosféru. Po grafickej stránke vyzerá hra v rámci svojich možností veľmi kvalitne. 2D spracovanie je detailné a pritom objekty sú zobrazované veľmi inteligentne. Nepôsobia ako päsť na oko, ale ani sa úplne nestrácajú. V celej hre dabujú dohromady traja herci, z toho dvaja sú obstojní a jeden by si už v živote nemal sadnúť za mikrofón. Jeho herecký výkon je priam komicky otrasný.

Hra padala ostošesť. Jedinou záchranou pri inak fatálnej chybe je, že hra priebežne ukladá váš progres a keď ju znova zapnete, budete presne tam, kde ste boli naposledy. Aj keď je fakt, že hrať hru odznova by vám kvôli krátkej hernej dobe až tak neublížilo. Môžete si ju zahrať aj druhý raz, no nič nové vám neprinesie. Neexistuje žiadny nový postup či skryté predmety a hádanky.

Frankenstein: Master of Death je v skutočnosti pútavá hra, ktorá vás na tých pár hodín naozaj zabaví. Síce vás veľmi nepotrápi, no možno v tom je jej čaro, že budete motivovaní ďalej hladko riešiť problémy. Príbeh toho veľa neponúka, ale ani neuráža nejakou vyslovenou hlúposťou. Ak ste fanúšikmi žánru a máte radi jednoduchú zábavu, hra vás určite nesklame, no na druhej strane nesmiete mať ani priveľké očakávania.

Frankenstein: Pán smrti
Frankenstein: Pán smrti Niektoré objekty vyžadujú aj istú manipuláciu.
Niektoré objekty vyžadujú aj istú manipuláciu.