HELLDIVERS

HELLDIVERS

8.0

Za slávu a za demokraciu!

Recenzia na Vita verziu

Čo by ste boli ochotní obetovať za šťastie, spokojnosť svojej rodiny, slobodu a demokraciu? Zobrali by ste si zbraň, hi-tech brnenie, štýlový plášť a vybrali by ste sa rozosievať svoje videnie sveta do celého známeho vesmíru? Lebo práve to od vás chce nenápadná, ale intenzívna akčná hra Helldivers, za ktorou stoja Arrowhead Game Studios, autori pôvodnej Magicky. Opäť stavili na to, čo im šlo najlepšie – kooperatívnu hru štvorice hráčov v skutočne jedinečnom oblečení, ktoré je takou perličkou na celej torte. Jednoducho sa opäť pokúsili namiešať zábavný mix, ibaže sa z fantasy prostredia presunuli do ďalekej budúcnosti.

Budúcnosť je akousi hyperbolou súčasnosti, pričom sa autori neboja využívať satiru ako jednu zo svojich hlavných zbraní. Ľudstvo letelo ku hviezdam a slušne sa mu tam darilo. Rozprestrelo svoje kolónie skutočne ďaleko a zo Zeme sa stala superveľmoc nazvaná SuperZem. A takáto veľmoc si žiadala nový systém riadenia. Vylepšená demokracia je koordinovaná zhora a jej jediným cieľom je manipulovať tie obrovské davy pod sebou. Voľby ani podobné veci nikoho netrápia. Treba nasadiť vlastný krk za to, aby systém pretrval. A tak sa hra otvára vlastne náborovým videom, ktoré je jednoducho spracované, no hneď na začiatku odhaľuje sarkastický tón celého titulu. A z vás sa, samozrejme, stáva zapálený dobrovoľník do popredných línií.

Helldiveri sú tým najelitnejším komandom. Operujú v malých počtoch, aby napáchali veľkú paseku. Samozrejme, ale zasahujú v tých najvzdialenejších a najnebezpečnejších kútoch vesmíru, kde hlavňami svojich zbraní rozširujú svoje ponímanie demokracie. Ešte predtým, než sa k nim pridáte, musíte si prejsť poctivým drilom na cvičisku. A už to, že na vás pri tréningu strieľajú ostrými, čo-to naznačuje. Trošku nemilým prekvapením je, že aj keď hra podporuje crossbuy a na určených platformách môžete zdieľať svoj progres, týmto výcvikom si budete musieť prejsť na každej z nich. Ak teda máte odohrané dlhé hodiny doma na PS4 a rozhodnete sa do hry pustiť aj niekde na cestách s pripojením na internet, na Vite si tutoriál prejdete znova.

Helldivers
Helldivers Vlci samotári nezažijú tú pravú zábavu.
Vlci samotári nezažijú tú pravú zábavu.

Helldivers Na pomoc si môžete privolať aj ťažkú techniku.
Na pomoc si môžete privolať aj ťažkú techniku.

Helldivers Mostík vesmírnej lode je vaším hlavným hubom.
Mostík vesmírnej lode je vaším hlavným hubom.

Hneď potom sa však dostávate na svoju materskú loď. Stojíte na mostíku a pred sebou vidíte mapu známeho vesmíru. Ten je rozdelený na 3 časti, pričom všetky smerujú do stredu kruhu – k SuperZemi. A, samozrejme, nemôžete dopustiť, aby sa až k našej modrej planéte dostal čo i len náznak nepriateľskej hrozby, lebo to by celý systém spadol. Radšej na bojisku položte svoj život, a to pokojne aj niekoľkokrát. A kto stojí proti vám? Jeden sektor vesmíru patrí podivným „hmyzákom", ktorí si sem odskočili zo série Vesmírna pechota (pričom hra by dokázala existovať aj ako obstojná filmová adaptácia). Druhá patrí nejakému robotickému mimozemského druhu, ktorý sa zrodil asi v predajni Apple. Poslednou hrozbou pre vás sú kyborgovia.

Helldivers je o neustálom pocite, že sa niečo deje. Či sa toho zúčastníte alebo nie je jedno, keďže hra beží aj bez vás. Vy však môžete dopomôcť k celkovému výsledku. Ste len malým zrniečkom vo veľkom pieskovisku neustálej vojny. Najlepšie to dokumentuje strategická mapa na mostíku, kde si vyberáte svoju misiu. Na jednotlivých ukazovateľoch vidíte, na ktorú stranu sa práve naklonili misky váh a ako sa celá vojna vyvíja. SuperZem je pod neustálym tlakom a útokmi z každej strany. A vy spolu s tisíckami ďalších hráčov si vyberáte, kde zakročíte. Navyše môžete stále sledovať aj to, koľko padlo nepriateľov a koľko vašich spolubojovníkov položilo život za demokraciu.

Vyberiete si misiu, ale v úvode hry si ešte nevolíte výbavu, takže sa bezhlavo vrháte do modulu, ktorý vás vystrelí rovno na povrch planéty. Pristávate na neznámej pustatine (ktorá je navyše procedurálne vygenerovaná) a aj keď sa vás tutoriál snažil pripraviť, musíte sa chvíľu oťukávať. Vyberáte sa tak za svojim prvým cieľom a narazí na vás náhodná hliadka. Tá, samozrejme, spustí alarm a už vám ide po krku horda „hmyzákov". Nezostáva vám tak nič iné, ako skontrolovať zásobník a začať páliť, čo vám prsty stačia. A keď príde do tuhého, z orbitu si môžete privolať pomoc. Stačí si len zvoliť stratagem a loď vám behom niekoľkých sekúnd zošle pomôcku. Ofenzívnu alebo aj defenzívnu. Len si musíte dať pozor, aby vám nepadla priamo na hlavu.

Vyvolávanie podobných dropov, rovnako ako iné časti hry, je založené na zaujímavej mechanike, kedy musíte naťukať podobnú kombináciu, ako keby ste sa v Mortal Kombat pokúšali o Fatality. Každý drop má vlastnú kombináciu a ak chcete byť efektívni, aspoň tie základné budete musieť vedieť spamäti. A podobne je to aj v hre. Ciele misií nie sú práve nápadité, ibaže sa podľa zvolenej obtiažnosti líši ich počet. Tu musíte vyhodiť do vzduchu hniezdo, tam zas niečo aktivovať, pozbierať, eskortovať a nakoniec si počkať na loď, ktorá vás odvezie tesne predtým, než vás nepriatelia úplne rozdupú. A často pri týchto akciách musíte tiež naklikávať potrebné sekvencie.

Pravdou však je, že hra jedného hráča nie je práve najzábavnejšia. Misie sú skutočne generované náhodne, no stále v nich ide len o tú istú schému. Prísť na planétu, prebehnúť od jedného cieľa k druhému, ísť na miesto, kde pre vás príde loď - a hotovo. Akonáhle získate mecha, ktorého si môžete dropnúť, hra sa stane nudnou. Helldivers však nebola vyvíjaná ako hra pre jedného hráča. Jej najväčšia sila je vo štvorici, či už s priateľmi naživo alebo aj online. Spoločne to má oveľa lepšiu dynamiku, navzájom si pomáhate, no zároveň si aj môžete poriadne zavariť.

Svoje hry môžete otvoriť alebo uzavrieť pred verejnosťou, no zároveň sa môžete k ostatným pohodlne pripojiť. Popri hraní nechýba možnosť chatu a taktiež si hru môžete vyberať aj podľa intenzity pripojenia, čo sa neraz hodí. Aj tak sa však stále občas stane, že vás hra vykopne z rozohranej hry alebo z lobby. Ocitáte sa spoločne na palube a taktiež spoločne sa vrháte strmhlav na planétu. Dojem z akcie v multiplayeri je oveľa lepší a zrazu vám ani nevadí, že už plníte desiatu prakticky rovnakú misiu, len v inom prostredí. Už ste sa zohrali a ide vám to od ruky, aj keď tu a tam ešte niekoho zo spoluhráčov trafíte. No aspoň im už na hlavu nespúšťate svoje dropy. Z Magicky si totiž hra prepožičiava neustále aktívne friendly fire, takže si musíte dávať pozor.

Spoločne sa môžete vrhnúť aj na ťažšie planéty a podstúpiť tak väčšiu výzvu, kde už budete musieť strelivo poctivo počítať a dopĺňať, akonáhle sa bude dať. Musíte si kryť chrbát, navzájom si pomáhať, nahadzovať si potrebné veci a ak niekto z vás padne, treba ho privolať naspať. V obkľúčení sa to predsa lepšie ťahá vo štvorici. Takto môžete napríklad spolubojovníkom privolať aj vlastného mecha. A keďže sa všetci musíte držať na jednej obrazovke, budete skutočne nútení byť stále spolu a spolu aj hrať. A takto postupne získavate body pre SuperZem a odvraciate nájazdy nepriateľov.

Helldivers
Helldivers Získané body musíte vhodne investovať.
Získané body musíte vhodne investovať.

Helldivers Vojna prebieha neustále, aj bez vašej účasti.
Vojna prebieha neustále, aj bez vašej účasti.

Helldivers Ciele misií sa po čase stanú skutočne stereotypné.
Ciele misií sa po čase stanú skutočne stereotypné.

Na mostíku narazíte na kompletnú encyklopédiu nepriateľov a vesmíru Helldivers, no radšej ako čítaním strávite čas na opačnom konci. Tam si totiž môžete vylepšovať postavu. Môžete si jej vzhľad upraviť podľa svojho gusta, čo väčšinou znamená pridať jej štýlovejší plášť. Taktiež si ale môžete kupovať nové zbrane a stratagemy. A keďže sa v rámci misií postupne levelujete a získavate skúsenostné body, tak tie môžete investovať taktiež do týchto sekcií. Ak však zvýšite silu dopadu bomby, nezabúdajte priamo v akcií odbehnúť ďalej od miesta, kam dopadne. Mohlo by to pre vás skončiť veľmi zle.

Helldivers je na všetkých platformách rovnaká hra, čo nie je práve výhodou. Vizuálna stránka neohúri. Je jednoduchá, no nie priamo škaredá. Len jednoducho nevýrazná a domáce konzoly tak trochu doplácajú na Vitu. Kým totiž na jej malej obrazovke všetko vyzerá hladko, na veľkej TV v PS4 verzii už vidíte zreteľné zuby, a to môže prekážať najmä na tieňoch. Celkovo by si táto vesmírna antiutópia zaslúžila o niečo viac. Niečo, vďaka čomu by ste si ju ihneď zapamätali. Nevýrazná je aj hudba, ktorú síce pomedzi to všetko svišťanie guliek aj tak nepostrehnete, no ak vám už hrá, je dosť repetitívna.

Ak si nájdete trojicu spoluhráčov, aj napriek rôznym väčším či menším chybičkám sa zrazu z Helldivers stane jedna z najlepších top-down akčných hier, aké teraz na trhu nájdete. Neberie sa smrteľne vážne a to sa cení. Vy by ste ju však mali brať vážne, lebo pochybenia môžu často skončiť (hlúpou) smrťou. Lepšie je hneď skočiť po vyšších obtiažnostiach, kde hra ponúkne veľmi slušnú výzvu a preverí vaše schopnosti. A potom sa možno aj vám podarí padnúť za správnu vec a obrániť našu matičku a jej princípy demokracie v tomto nebezpečnom vesmíre. Len škoda, že nie je aj trošku viac rozpracovaný z hľadiska príbehu.

napísal matus_ace 30.3.2015
Helldivers
| HELLDIVERS