SHADOWRUN CHRONICLES: BOSTON LOCKDOWN

SHADOWRUN CHRONICLES: BOSTON LOCKDOWN

5.5

Ja lagujem, ty laguješ, on laguje

Shadowrun je známe sci-fi univerzum, ktoré je populárne nielen v podobe stolovej RPG, ale aj vo forme videohier. Virtuálny svet, akokoľvek prešpekulovaný a komplexný, ale sám osebe nestačí na to, aby hra, ktorá z neho čerpá, dosiahla úspech. Dokazuje to aj ambiciózny titul Shadowrun Chronicles - Boston Lockdown.

Od tejto hry som určite nielen ja, ale aj ďalší hráči očakávali slušnú zábavu so zaujímavým obsahom. Shadowrun má predsa bohaté možnosti, už vďaka tomu, že zručne kombinuje kyberpunk a fantasy a prináša pestrý mix mágie, špionáže a moderných technológií. Cliffhanger Productions sa síce v Boston Lockdown snažia všetky tieto prvky využiť, ale veľmi sa im to nedarí. Napriek tomu hráčov spočiatku môže ovládnuť príjemný ošiaľ, keď sa ocitnú v uličkách korupciou napáchnutého mesta. Hra je totiž vizuálne príťažlivá, hoci jedným dychom treba povedať, že nemá práve najmodernejšiu grafiku, ani nadštandardné ozvučenie. Ale lokality, kde sa odohrávajú taktické boje, majú tú správnu atmosféru, slušný dizajn a sú v súlade s predstavami hráčov. Vďaka tomu hru nevypnete už pri prvých problémoch, na ktoré narazíte prakticky okamžite po vytvorení vašej postavy.

Generovanie postavy - runnera je rýchle. Zvolíte si rasu, človeka, elfa, orka alebo nejakú inú, k tomu zázemie a vzhľad. Voľby vám môžu priniesť nejaké menšie bonusy, ale inak parametre postavy neurčujete ani neovplyvníte. Nasleduje úvodná blesková misia, kde vás čaká útek z operačného stola, pričom sa nevyhnete násiliu. Zistíte, že všetko prebieha v ťahovom systéme, ktorý vychádza z hry Xcom: Enemy Unknown. V každom kole smiete vykonať dve akcie, ktoré môžu zahrňovať pohyb, útok, stlačenie spínača, otvorenie zámky, nabúranie do bezpečnostných systémov, preskúmanie alebo extrahovanie objektu. Potom sú na rade nepriatelia.

Shadowrun Chronicles: Boston Lockdown
Shadowrun Chronicles: Boston Lockdown Chlapík pri stene stále ponúka nejakú misiu.
Chlapík pri stene stále ponúka nejakú misiu.

Shadowrun Chronicles: Boston Lockdown Keď nie sú živí hráči, pomôžu aj AI druhovia.
Keď nie sú živí hráči, pomôžu aj AI druhovia.

Shadowrun Chronicles: Boston Lockdown Hacker zasiahne aj cieľ, ktorý priamo nevidí.
Hacker zasiahne aj cieľ, ktorý priamo nevidí.

Keď je protivník na dohľad a máte vhodnú zbraň, môžete zaútočiť. Pritom sa vám ukáže percentuálne vyjadrená šanca na úspešný zásah. Ak sa presuniete k objektom, postava sa automaticky prikrčí alebo pritisne k múru a získa bonus k obrane. Pre začiatok to stačí, lenže po absolvovaní ďalších misií, ktoré dostávate od tej istej osoby v štvrti s obchodníkmi alebo kybernetickom matrixe, zistíte, že žiadne pokročilé taktické možnosti v hre nie sú. Nečakajte zakrádanie alebo pozorovací mód, pri ktorom postava zareaguje, keď sa vyskytne nebezpečenstvo. Postup v boji je maximálne zjednodušený, aby ho zvládli aj úplní laici, ale dôsledkom je, že je plytký a čoskoro nezáživný. Čiastočne to kompenzujú schopnosti postavy získané pri jej vývoji.

Pri úspešnom napredovaní sa vaša postava zdokonaľuje a získavate odmenu vo forme Nuyen kreditov na nákup výbavy a karma kreditov na odomknutie nových schopností. Do bežného oblečenia investovať nemusíte. Už od začiatku máte pestrý šatník, kde sa kedykoľvek zadarmo môžete preobliecť a zmeniť si jednotlivé kúsky odevu, od pokrývky hlavy až po rukavice. Pokojne môžete pridať aj fúzy alebo tetovanie. Za kredity nakupujete zbrane a taktické doplnky. Do boja môžete nastúpiť s dvomi zbraňami, ktoré sú prepojené so schopnosťami v určitom odvetví a s dvomi doplnkami, napríklad lekárničkami a stimulátormi. Môžete porozmýšľať aj nad kúpou  kybernetických končatín a brnenia.

Karma kredity sú vlastne body na získanie schopností rozdelených do jedenástich kategórií. Váš hrdina nemá striktne dané povolanie, ale jeho možnosti sa rozširujú sypaním karmy do ľubovoľných  odvetví. Ak chcete používať kúzla, budete investovať do čarovania alebo vyvolávania duchov zvierat. Chcete narobiť paseku strelnými zbraňami? Vyberte si pištole, brokovnice alebo automatické pušky. Nie je zlé investovať aj do telesných funkcií, aby ste zniesli viac zranení alebo získali väčšiu silu. Ak preferujete technológie, investujte do ovládania dronov a hackovania. Nie je problém kombinovať schopnosti viacerých kategórií, takže môžete byť hoci hackerom a súčasne použijete útočné kúzla. Niektoré odvetvia a schopnosti majú pritom špecifické použitie. Napríklad spomínaný hacker dokáže útočiť aj na nepriateľov, ktorých priamo nevidí a sú za stenou alebo prekážkou. Duša vyvolaných zvierat vydrží len pár kôl, ale dá sa znovu vyvolať, na rozdiel od drona, ktorý síce nemá limitovanú životnosť, ale v boji môže byť definitívne zničený.

Postup v hre je vlastne vždy rovnaký. Po akceptovaní misie a úpravách schopností a výbavy vášho hrdinu - runnera opustíte neutrálne územie a ocitnete sa v budove alebo uličke, kde treba splniť zadanie. Hra je stavaná ako kooperačná, takže spravidla dvaja až štyria hráči vytvoria tím a postupujú spoločne. Môžete však hrať aj sólo a v tom prípade si zvolíte príslušný počet AI žoldnierov, ktorých v boji ovládate rovnako ako svoju vlastnú postavu. Úlohy sú pomerne rozmanité. Musíte zlikvidovať gangstrov, ochrániť určenú osobu, dostaviť sa na tajnú schôdzu, presunúť na určené miesto, získať dáta alebo dôležité predmety. Dizajn úrovní je slušný, hoci sú neveľké. Spravidla vykonáte niekoľko ťahov, zabijete hŕstku nepriateľov a úloha je splnená. Za normálnych okolností by to prebehlo rýchlo, behom pár minút, lenže to by Boston Lockdown musel fungovať tak, ako má.

Tragédiou je mizerný technický stav hry. Boston Lockdown takmer neustále laguje, a to aj v prípade, keď hráte sólo. Pri spustení totiž hra vyžaduje online pripojenie a server to jednoducho nezvláda. Podľa všetkého je však hlavný problém v kóde a chybách pri programovaní. Chat, kde sa neustále hráči sťažujú na pomalosť hry, totiž funguje plynulo. Lenže pri zadaní pokynu v boji čakáte na vykonanie akcie postavy niekedy až 20-30 sekúnd! A to je šialené! Takáto dlhá odozva je skrátka neprípustná! Tvorcovia sa to pokúšajú riešiť záplatami, ktoré vychádzajú prakticky neustále, niekedy sa dočkáte aj dvoch denne. Zúfalým riešením, ku ktorému niekedy autori pristupujú, je reset serverov. Práve keď ste uprostred rozohranej misie, kde sa ako slimák pohybujete už štvrťhodinu, objaví sa v chate adminov odkaz, že sa server o dve minúty resetuje. To skutočne dojme. Najmä keď sa po tejto procedúre znovu prihlásite a zistíte, že to k ničomu neviedlo. Hra ide plynulo len chvíľu, kým sa všetci hráči znovu nenalogujú. Potom začína celá katastrofa odznova.

Rozhodne by pomohol aspoň offline mód v sólo režime, aby sa dalo prijateľne hrať prinajhoršom s botmi. Shadowrun Chronicles ale túto možnosť nemá a online jednoducho nefunguje. Nie tak, aby sa dalo hovoriť o zábave. Pre hráčov je to skôr trest a oprávnene ľutujú zhruba 30 € vyhodených do vetra, za ktoré táto hra ani náhodou nestojí. Nepochopiteľný je už samotný fakt, že sa takéto vážne chyby vyskytujú v plnej verzii hry, ktorá vyšla asi rok po early acces, kde mali byť tieto neduhy dávno odstránené. Boston Lockdown však aj po dlhých mesiacoch stále pripomína ani nie betu, ale neošetrenú alfa verziu hry. Dá sa predpokladať, že sa chyby časom zmiernia, ak motyka vystrelí, aj úplne odstránia (?), ale je hanbou vydať takýto nepodarok (označený ako dokončená hra), na ktorého dopracovanie bolo more času.

Shadowrun Chronicles: Boston Lockdown
Shadowrun Chronicles: Boston Lockdown Technický stav hry je veľmi zlý, hráči sa oprávnene sťažujú hlavne na lagy.
Technický stav hry je veľmi zlý, hráči sa oprávnene sťažujú hlavne na lagy.

Shadowrun Chronicles: Boston Lockdown Vývoj postavy a jej schopností je celkom zaujímavý.
Vývoj postavy a jej schopností je celkom zaujímavý.

Shadowrun Chronicles: Boston Lockdown Tomu sa hovorí pichnúť do osieho hniezda.
Tomu sa hovorí pichnúť do osieho hniezda.

Shadowrun Chronicles: Boston Lockdown je sklamaním. Hru vám ani pri najlepšej vôli nemôžeme odporučiť. Aspoň nie teraz. Možno o niekoľko týždňov alebo radšej mesiacov sa ju skúsiť oplatí, ale teraz určite nie. Titul na úrovni Facebookovej hry za pomerne vysokú sumu síce ponúka zaujímavé univerzum a slušný vývoj postavy, ale súčasne aj taktické boje orezané až na kosť, nestabilný server a príšerné lagy, kvôli ktorým je prakticky nehrateľný. Ak to niekto chce napriek tomu skúsiť, musí sa obrniť poriadnou dávkou trpezlivosti. Otázne je, prečo do tejto odfláknutej hry investovať peniaze, keď sa dajú nájsť free-to-play tituly na podobnej úrovni a v lepšom technickom stave. A na niektoré vám stačí internetový prehliadač.

napísal uni 4.5.2015
5.5
6.7