STATE OF DECAY: YEAR-ONE SURVIVAL EDITION

8.0

Bohatá nádielka zombíkov

Recenzia na Xbox One verziu

Za posledné dva roky vyšlo vyše tucet rôznych zombie survival titulov na rôznych platformách. Na nedostatočný výber sa teda sťažovať nedá. Každý si môže zvoliť tú svoju apokalypsu, či už na PC, konzolách, mobiloch, singleplayer aj MMO, vážnu aj odľahčenú. Je ich až toľko, že sa občas bojíte, či na vás nová zombie survival hra nevyskočí aj z chladničky. A teraz je tu ďalšia. Taká, ktorú si asi len málokto želal. Zároveň však aj taká, ktorú by si fanúšikovia žánru rozhodne nemali nechať ujsť. Ak ju nehrali už pred dvomi rokmi.

Vylepšené remastre hier z minulej generácie sú už niečo, na čo sme si museli zvyknúť. Vychádzajú zväčša ikonické tituly jednej alebo druhej konzolovej vetvy, prípadne veľké multiplatformové tituly. A teraz sa medzi remastre zatúlal aj zombie titul State of Decay. Pôvodná hra je ešte stále čerstvá, autori ju opravovali a aj rozširovali ďalšími prídavkami, vďaka čomu stále zostáva v povedomí hráčov. Aj preto by si HD remaster práve tejto hry asi len málokto želal. No chlapíci z Undead Labs ho priniesli a keď už nič iné, State of Decay: Year- One Survival Edition ponúka všetok dostupný obsah v jednom naleštenom balení vôbec po prvý raz na Xbox One. Chýba už len mašľa.

Ak s pôvodným titulom náhodou nemáte skúsenosti, pripomína povestnú rozprávku o tom, ako pes s mačičkou piekli tortu. Každý z nich do receptu pridal niečo svoje, poriadne to pomixovali a hodili do trúby. No kým v ich prípade z toho vzišlo niečo odporné, tu hra nevábne len vyzerá, no obsahovo sa nemá za čo hanbiť. A je to aj trochu podivné, keď vezmete do úvahy, že survival vo svete plnom nemŕtvych je len základom, ktorý je doplnený o prvky stealth súbojov, RPG, manažmentu základne, komunitnej simulácie a perzistentného otvoreného sveta.

State of Decay: Year-One Survival Edition
State of Decay: Year-One Survival Edition Strelné zbrane nie sú samozrejmosťou, no občas musíte vytiahnuť aj tie.
Strelné zbrane nie sú samozrejmosťou, no občas musíte vytiahnuť aj tie.

State of Decay: Year-One Survival Edition Inventár nie je veľký, o to viac si budete vážiť voľné miesto.
Inventár nie je veľký, o to viac si budete vážiť voľné miesto.

State of Decay: Year-One Survival Edition V boji dokáže poslúžiť aj auto.
V boji dokáže poslúžiť aj auto.

Predstavte si GTA v zombie svete. Teraz si tú predstavu rozšírte o výrazné MMO prvky, aj keď hráte osamote. Staráte sa v prvom rade o seba a vlastné prežitie v tomto neľútostnom svete, no nemôže vám byť ľahostajný ani osud ostatných NPC postáv, na ktoré po ceste za záchranou narazíte. Spoločne sa totiž žije a hlavne prežíva ľahšie a keď niekomu pomôžete, môže on inokedy pomôcť vám. Napríklad vám v boji dokáže kryť chrbát. Postupne budujete svoju komunitu, no veľa hláv so sebou prináša aj veľa hladných krkov.

Musíte si vybudovať kemp, kde sa môžete opevniť pre prípad nájazdov hordy nemŕtvych. Taktiež sa pravidelne musíte vybrať aj na lov zdrojov, z ktorých sa vaša malá skupinka pokúsi prežiť. Hľadáte nielen tradičné zásoby, ale aj materiál, ktorý neskôr môžete využiť na stavbu určitých priestorov v rámci vlastného opevnenia. Na svojich potulkách svetom totiž tu a tam zachránite niekoľko ďalšieho, koho privítate vo svojom kempe. Musíte sa tak starať o to, aby ľudia mali kde spať a liečiť sa, no a neuškodí ani latrína. Postupne si môžete formovať základne aj v iných častiach mesta a netreba zabúdať ani na vzťahy s inými skupinkami preživších. Niekedy si s nimi niečo málo vymeníte, inokedy sa zas dostanete do konfliktu.

Year-One Survival Edition v sebe ponúka prakticky 3 hry. Všetky fungujú na vyššie opísaných princípoch, pričom každá z nich predstavuje trochu odlišný zážitok. Základná hra State of Decay sleduje príbeh Marcusa Campbella, ktorý sa spolu so svojim priateľom vracia z rybačky v horách, keď sa zrazu dostanú do centra zombie apokalypsy v malom horskom kraji niekde v USA. Pokojnú idylku zrazu strieda boj o holý život a ani stanica správcu parku nepredstavuje bezpečné útočisko.

Nie je prekvapením, že z dostupného obsahu ponúka práve pôvodná hra najväčšiu a najpestrejšiu porciu zábavy. Zároveň však obsahuje najsilnejší príbehový element. Niežeby priniesla oscarový scenár, no pomedzi celý ten každodenný boj o prežitie seba a všetkých naokolo sa posúvate vpred tradičným príbehom o rozpade spoločnosti, ktorá sa chýli ku koncu. Na scéne sa postupne objavuje armáda a vy začínate tušiť, že celá situácia okolo vás vôbec nevznikla náhodou, no a pod tlakom sa už menia aj ľudia naokolo. Niektorí sa pokúšajú využiť situáciu vo svoj prospech a niečo z nej vyťažiť. Iní sa zas izolujú a všetkých považujú za nepriateľov. Nakoniec sa však aj tak so svojou skupinkou musíte prebojovať na slobodu.

Váš progres v hre závisí od toho, ako sa sústredíte na svoje hlavné ciele. Stále totiž máte pred sebou nejaké nové misie a možnosti niečo preskúmať a objaviť. Príbehové misie vám však hra do cesty nesype neustále a musíte si na ne počkať. Napríklad aj tak, že čakáte na rádiové spojenie s niekým v dosahu. Vtedy môžete oddychovať, venovať sa manažmentu zdrojov a budovaniu vzťahov či aktívnemu hraniu vonku vo svete, vo vedľajších misiách, kde už konkrétny postup závisí od vášho štýlu. Prakticky každou činnosťou posilňujete aspekty svojich postáv, či už sú to súboje, stamina alebo iné. Progres v príbehu však prináša veľké zmeny vo svete a niektoré veci sa natrvalo zmenia. Stále tu však je čo robiť.

Breakdown bolo prvé rozšírenie a v tejto edícii, samozrejme, nechýba. Mení však herný štýl. Prakticky ponúka nekonečný sandbox, no, bohužiaľ, žiadny príbeh a ani nič, čo by vás viac hnalo dopredu. Možno aj preto vás z ponuky tejto edície tento režim ako jediný nedokáže tak dlho udržať. Taktiež vediete svoju skupinku preživších a hrá sa prakticky rovnako ako pôvodná hra, no ženiete sa za opravou karavanu, ktorý by vás z nakazeného mesta odviezol. Postáv je mnoho, s jednou zomriete, respawnujete sa s inou a púšťate sa do už rozohraného boja. Takto musíte prežiť niekoľko levelov, pričom hra prikladá pod kotol a čelíte stále náročnejšej výzve. To všetko je v poriadku, len v porovnaní s ďalšími dvoma časťami hry tejto chýba niečo, čo by ju viac stmelilo a vtiahlo vás do nej.

Nechýba tu ani Lifeline expanzia, ktorá opäť zmenila koncept. Na všetko sa pozriete z opačnej strany, a teraz hráte v úlohe armádnych dôstojníkov, ktorí sú odrezaní od podpory uprostred veľkého mesta a sami musia chrániť svoju základňu. Opäť sa o niečo viac rozvíja príbeh, aj keď nie je nijako rozsiahly. V meste navyše nie ste sami s hordami nemŕtvych, ale je tu aj niekoľko ďalších ľudí, ktorí mali to šťastie prežiť. Nemusíte im pomôcť, no pomoc sa cení a neskôr ju uvítate aj vy od nich. Útoky na vás sa totiž postupne stupňujú. Viac si musíte dávať pozor aj na čas, aby vašu základňu neprepadli práve vtedy, keď ste preč. Táto časť kolekcie je pravdepodobne najprepracovanejšia v oblasti ochrany základne.

V jadre je však State of Decay stále tradičnou mestskou akciou, ibaže stojíte oproti obrovskej presile. Zbraní je málo, nepriateľov veľa, a tak neraz musí prísť na rad tichý a nenápadný boj či obchádzanie väčších skupín zombíkov. Istí si nemôžete byť ani vtedy, keď máte v rukách sekeru. Zbrane sa postupne opotrebujú a musíte si hľadať ďalšie. Na to musíte vyraziť čoraz ďalej do sveta a prehľadávať domy aj skrýše, odkiaľ na vás môže vždy niečo vyskočiť. S výnimkou Lifeline nie sú silné strelné zbrane až takou samozrejmosťou, takže náboje si budete obzvlášť vážiť.

State of Decay: Year-One Survival Edition Svoju základňu nesmiete zanedbávať.
Svoju základňu nesmiete zanedbávať.

State of Decay: Year-One Survival Edition Príbeh nehrá prvé husle, no vie ponúknuť aj zaujímavé momenty.
Príbeh nehrá prvé husle, no vie ponúknuť aj zaujímavé momenty.

State of Decay: Year-One Survival Edition Nesmiete podceniť rozvoj postáv, najmä staminu.
Nesmiete podceniť rozvoj postáv, najmä staminu.

V hre funguje aj denný a nočný cyklus, čo so sebou prináša isté strategické aspekty. Noc vám, samozrejme, nepraje. Otáľať však vtedy nemôžete. Neoceniteľným spoločníkom sa stanú autá. Robia hluk, aj lákajú pozornosť, no odvezú viac postáv, k tomu aj náklad, ktorý sa vám už nezmestí na plecia a dokážu si poradiť aj s menšou skupinkou zombíkov, ktorých jednoducho prejdete. Ale aj autá sa môžu opotrebovať a zničiť, takže ani to nesmiete preháňať. Kľúčom k úspechu je vyvážené hranie. Občas zarezať, občas vystreliť, občas zraziť a keď si to situácia vyžaduje, tak aj obísť, keďže zombíci v hre vás dokážu poriadne potrápiť.

Všetky tri súčasti kolekcie však trpia rovnakými chybami. Prvou je už naznačené vizuálne spracovanie, ktoré bolo biedne v pôvodnej hre a nemení sa to ani s remasterom. Zvýšilo sa síce rozlíšenie konzolovej verzie, no hra stále vyzerá zastaralo, dohľadnosť vo svete je nízka a tu a tam sa objaví aj pokles snímkovania, najmä pri načítaní časti lokality, kam mierite. A to vie občas fakt pokaziť zážitok. Zvuk, hudba a dabing sú na tom lepšie, no táto stránka je prinajlepšom len tuctová.

Manažment postáv autori spracovali pomerne plytko, na čom by v takejto hre nebolo nič zlé, keby do nej zároveň nezakomponovali aj negatívne aspekty. Mnohé veci často neviete ovplyvniť. Choroby, napadnutia, zlá nálada - to všetko ide mimo vás, no zároveň to musíte riešiť. A aj keď si viete prepínať postavy, nedajú sa všetky a nie vždy. Ani neviete ako a o niekoho hlúpo prídete. Nepomáha ani fakt, že AI preživších je približne na úrovni prvokov, a tak sú strašne nesamostatní, náchylní na uhryznutie, schopní zaseknúť sa o najbližší roh a nakoniec aj umrieť. To je však len vzorka z bohatej zásoby bugov, na ktoré tu narazíte.

State of Decay: Year-One Survival Edition má čo ponúknuť, a to najmä fanúšikom žánru. Prináša dobre namixovanú akciu a kvalitne spracovaný boj o prežitie v dobre navrhnutom otvorenom svete. S touto kolekciou navyše dostávate hneď trojnásobnú zombie dávku, ktorá vám vydrží poriadne dlhú dobu a dostanete ju za veľmi sympatickú cenu. Nie všetko je však hre spracované tak, ako by sme si želali. A to už autori mali druhý pokus. Zamrzí slabý vizuál, hlúpe NPC a rôzne iné nedotiahnuté prvky. No a potom sú tu ešte tie bugy, ktoré síce, zdá sa, k podobným zombie hrám neoddeliteľne patria, predsa len by sa ale lepšie hralo bez nich.

napísal matus_ace 14.5.2015
8.0
7.2