CODE NAME S.T.E.A.M.

CODE NAME S.T.E.A.M.

7.0

Lincoln proti votrelcom

Recenzia na 3DS verziu

Možno si spomínate na skvelú RPG stratégiu Valkyria Chronicles. Pôvodne PS3 exkluzivita nebola hit, ale Japoncom stačila na vydanie ďalších dvoch dielov. Mnohým z vás ostal v hlave súbojový systém, pri ktorom sa z pohľadu tretej osoby pozeráte na bojisko a taktizujete. Je to klasika, ktorá nemá veľa nástupcov, no je to znamenitá inšpirácia pre súčasne hry. Code Name S.T.E.A.M. ukazuje, že súboje na cestách môžu mať aj inú príchuť. Nintendo je známe kvalitnými stratégiami a novinka si razí vlastnú cestu a snaží sa upútať obmenami, ktoré zaskočia nejedného fanúšika. Otrlí hráči RPG a stratégií nájdu potešenie, iní budú zatínať zuby.

Príbeh prináša skutočne podivnú variáciu, o čom svedčí japonský podtitul Lincoln vs. Aliens. Je to tak – na jednej strane je odhodlaný prezident Lincoln, ktorý fiktívne zomrie kvôli vybudovaniu armády, ktorá by dokázala bojovať s inváziou „emzákov". A na jeho strane sú skutočne vychytené jednotky z diel, ako Čarodejník z krajiny Oz či Tom Sawyer. Nehovoriac o tlačení deja v štýle komiksu s príchuťou steampunku a štarte v Londýne, odkiaľ sa dostanete do ďalších destinácií. Málokedy sledujete dej s nadvihnutým obočím a len zízate, čo vás čaká ďalej - aha, Peter Pan a dáky kyborg!

Code Name S.T.E.A.M.

Boj na týchto schodoch je už dostatočne tuhý, hoci vertikály sa ešte neriešia naplno.
Code Name S.T.E.A.M.

Netreba sa báť ani úzkych priestorov, boje sú tu rovnako náročne ako na otvorenom priestranstve.
Code Name S.T.E.A.M.

Neraz je náročné zamerať nepriateľov, lebo sa strašne radi schovajú za prvú prekážku v teréne.

No pokiaľ ide o hrateľnosť, čaká vás taktická akcia, ktorá nie je v jadre neznáma, ale alternatívny tón a prvky, ktoré prináša, dostanú nejedného znalca. Čakajú vás mapy a destinácie rozličných veľkostí, kde vediete tím štyroch bojovníkov proti nepriateľom. Ťahový štýl s posúvaním jednotiek i voľby ťahov sú relatívne známe, ale autori pridali menu „steam“, ktorú získavate v každom ťahu. Môžete ju využiť na pohyb, útoky, špeciálne vlastnosti. Alebo aj šetriť, aby ste sa dostali do takzvaného overwatch módu, kde už automaticky mastíte nepriateľov hlava-nehlava. Samozrejme, nepriatelia majú rovnaké šance ako vy a ak sa dostávajú k overwatch útokom skôr, ste prakticky porazení. Rozvrh vlastností v tíme funguje, každá postava má nejakú špecialitku, ktorá dokonca nevyžaduje steam, ale má málo použití. V arzenáli funguje systém dvoch zbraní. Primárna je určená pre vybranú postavu, sekundárnu možno zdieľať.

Codename S.T.E.A.M. prináša popri inej mene a systéme aj iné citeľné zmeny do žánru, no nemusia sadnúť každému. Prvý je už pohľad na bojisko z tretej osoby - nevidíte všetko a musíte sa spoliehať aj na intuíciu. Nie je tu žiadny náhľad, treba si pamätať pôdorys, jednotlivé časti i pozíciu jednotiek. Pri absencii mapy (fakt tu žiadna nie je!) si sami volíte aj cestu vpred. A v akcii máte manuálne všetko: mierenie so smerom striel, jednotlivé skrýše a ich hľadanie, kontrolu pozícii. Je to iná skúsenosť, keď sa nepozeráte na spodný displej s mapou a červenými či modrými bodmi.

Obmeny fungujú, ale budú si od vás vyžadovať trpezlivosť, ktorú pri skáčúcej náročnosti misií nie je ľahké udržať. Nehovoriac o tom, že neskôr sa na vás vyrútia aj iné chuťovky, napríklad vertikálne levely, kde budete musieť sledovať, čo sa deje nad vami alebo pod vašou úrovňou - nepriatelia neraz vyskúšajú zostreliť váš tím z iného uhla. Hrateľnosť brzdia dve vlastnosti. Oponenti na pohľad často podvádzajú, vypomôžu im náhodné posily a obtiažnosť je značne nevyrovnaná. Aspoňže neskoršie záplaty zrýchlili ťahy a dĺžku súbojov.

No výzvy hre rozhodne nechýbajú. A rovnako aj chuť zdolávať mapy, získavať medaily či výzbroj. Po každom leveli sa ukáže, či ste boli úspešní a kopa skrytých chuťoviek vás dokáže neraz vrátiť aj na ťažké bojisko. Body z akcie odkryjú ďalšie zbrane a najusilovnejší odkryjú aj 13. bojovníka jednotky.

Na pomery 3DS vás čaká ľahko nadpriemerná grafika, ale o produkciu tu ide až v druhom rade. Na čele je netradičná hrateľnosť, séria obrovských výziev a neobvyklý príbeh. Nie je to hra pre každého, ale znalci žánru, čo sa neboja 30 hodín taktizovania, ju môžu skúsiť.

napísal Korec 8.9.2015
7.0
CODE NAME S.T.E.A.M.