THE WITCHER III - HEARTS OF STONE

THE WITCHER III - HEARTS OF STONE

9.0

Nová výzva pre zaklínača

Zaklínač nám už tento rok dokázal, že veľmi dobre ovláda svoje remeslo a v hre je rovnako pútavý ako v knihách. Tvorcovia už v čase vydania Witcher III avizovali, že do hry pridajú množstvo bezplatných sťahovateľných prídavkov, ale aj dve expanzie. Sľuby plnia a hra sa vďaka DLC  - a teraz už aj prvej vydanej expanzii Hearts of Stone - utešene rozrastá.

Po inštalácii expanzie máte tri možnosti, ako sa dostať k jej obsahu. Môžete začať celkom novú hru a k pridanej náplni sa postupne dopracujete po strastiplných dobrodružstvách s Ciri. Väčšina z vás si ale určite prezieravo ponechala uložené pozície, a tak môžete pokračovať tam, kde ste prestali. Treťou možnosťou je vrhnúť sa s celkom novou, ale vopred pripravenou postavou vygenerovanou s odporúčaným levelom 32, iba na samotný datadisk.

Nové veľké dobrodružstvo začína zdanlivo bežnou zákazkou. Geralt musí zlikvidovať v stokách monštrum, ktoré zabíja ľudí, ale vtedy ešte netuší, do akých problémov sa vďaka tomu dostane. Spacifikovať ohyzdnú kreatúru v stoke je nepomerne ľahšie ako to, čo potom nasleduje. Mimochodom, tvorcovia sa v úvode zápletky opäť inšpirovali rozprávkovou predlohou, hoci motív žabiaka, ktorý sa má premeniť na princa, aj tentoraz interpretovali po svojom. Veď uvidíte (a zažijete).

The Witcher III - Hearts of Stone
The Witcher III - Hearts of Stone V úvode sa pohráte s touto žabkou.
V úvode sa pohráte s touto žabkou.

The Witcher III - Hearts of Stone Geralt má problémy...opäť.
Geralt má problémy...opäť.

The Witcher III - Hearts of Stone Postava v kapucni je nebezpečnejšia, ako sa zdá.
Postava v kapucni je nebezpečnejšia, ako sa zdá.

Ako to už býva, dobré činy bývajú po zásluhe potrestané, a tak sa Geralt namiesto uznania a odmeny dočká pobytu v zamrežovanej klietke na lodi. Hrozí mu smrť a zdá sa, že jediným východiskom je dohoda s podozrivým chlapíkom menom Gaunter O'Dimm. Keby Geralt tušil, čo všetko ho kvôli tomu čaká a neminie, určite by pochybnú zmluvu poriadne zvážil. Hoci kto myslí na dôsledky, keď mu niekto zachraňuje krk?

Ešte zvláštnejšie ako dohoda a Gaunterove schopnosti, ktoré by ste od muža pripomínajúceho vandráka nečakali, však bolo, že tri služby, ktoré zaklínač prisľúbil splniť, mal vykonať pre celkom inú osobu. Pri pohľade na Olgierda von Evereca, ktorý asi najviac pripomína kozáka, sa vám zrejme budú miešať sympatie s  antipatiou. Muž posiaty jazvami je drsný, krutý a evidentne niečo skrýva. Má srdce z kameňa, ale tušíte, že je v ňom viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Jeho želania znejú najskôr dosť nevinne, ale veľmi rýchlo sa ukáže, že ich splnenie vyžaduje nadľudské výkony. Vy ste však zaklínač, a tak nejestvuje nič, čo by ste nezvládli, hoci by ste aj museli priniesť dom alebo zabávať mŕtvolu.

Cesty k riešeniu sú však kľukaté a zamotané a Geralt sa ocitne v situáciách, ktoré by ani on sám nečakal. Nie vždy sú to však nepríjemné momenty. Čakajú vás arogantní šľachtici aj podgurážení banditi, súboje, pletky s duchmi, budete lepiť spomienky (tentoraz nie vlastné) a zúčastníte sa aukcie. Okrem toho vás neminie príprava veľkej lúpeže, čo trochu pripomína plánovanie prepadnutí v GTA - samozrejme, v diametrálne odlišných podmienkach. Ale popritom sa aj zabavíte na svadbe, hoci tam Geralt nebude tak celkom sám sebou. Ako je to myslené, zistíte, keď sa zamiešate medzi svadobčanov.

Videorecenzia

Geralt sa pritom ukáže v rôznych, neraz úplne nečakaných polohách - ako lupič, (ne)dokonalý džentlmen a gigolo či schizofrenik, tanečník, a dokonca  ho uvidíte naháňať v ohrade plnej hnoja prasatá. Všetko však má svoj dôvod a dotvára atmosféru aj dej, v ktorom sú skombinované humorné a relaxačné pasáže s dramatickými momentmi a akciou. Samotné boje však nehrajú prím. Určite si svoje meče pošpiníte krvou (alebo slizom), ale viac priestoru je venovaného rozhovorom, občas menej náročným hádankám, pátraniu a hľadaniu stôp a odpovedí. Dočkáte sa však aj súbojov s bossmi, hoci ani tentoraz sa nevyrovnajú chápadlám obrovského Kayrana z druhého Zaklínača. Asi najviac potrápi svojský správca, ktorý síce nie je až taký silný, ale dolieči sa vždy, keď vás zasiahne a navyše ho regenerujú aj privolaní nebožtíci.

Sotva si vieme predstaviť Geralta bez dámskej spoločnosti, a inak tomu nebude ani tentoraz. Rajcovné čarodejnice v expanzii zastúpila liečiteľka Shani, ktorá priaznivcom zaklínača určite nie je neznáma. Ako sa budú vyvíjať vzťahy sympatickej dvojice, bude opäť závisieť hlavne od vás. Hrozí však romantika a možno sa dočkáte aj milostnej scény.

Záver príbehu pospája zdanlivo nesúvisiace momenty a vysvetlí to, čo sa javilo ako nepochopiteľné. Nie je to také celkom tradičné zakončenie, ani najväčšia výzva v príbehu, ale kruh sa uzavrie, postavy zhodia masky a vy zistíte, prečo je Olgierdovo srdce z kameňa.

Celkovo sa jedná o nápaditý príbeh, ktorý naozaj môže zabrať aj viac ako desať hodín avizovaných autormi. Nie je taký osobný ako pôvodný dej s Ciri, ale určite zaujme. A vlastne to ani nie je  príbeh zaklínača. Ten sa v ňom ocitol len akosi mimochodom a hoci je v stávke aj jeho duša, v skutočnosti je stredobodom pozornosti niekto iný. Geralt je v tomto prípade prostredníkom, ale veľmi dôležitým a stále má rovnakú charizmu, akou si nás k sebe  pripútal v pôvodnej hre Witcher III, ale aj predchádzajúcich častiach.

The Witcher III - Hearts of Stone
The Witcher III - Hearts of Stone Tentokrát bude Geraltovi robiť spoločnosť liečiteľka Shani.
Tentokrát bude Geraltovi robiť spoločnosť liečiteľka Shani.

The Witcher III - Hearts of Stone Traja muži, ktorí sú úplne rozdielni, a predsa ich niečo spája.
Traja muži, ktorí sú úplne rozdielni, a predsa ich niečo spája.

The Witcher III - Hearts of Stone Videli ste už Geralta tancovať?
Videli ste už Geralta tancovať?

Čo sa týka herného systému a Geraltových možností, takmer všetko je po starom. Všimnete si pár nových predmetov a drobné úpravy, mnohé pridané už v DLC (truhlica na odkladanie vecí, prišpendlenie receptu, aby bol v obchode na očiach atď.), ale žiadne dramatické zásahy ani nové schopnosti nečakajte. Za zmienku stojí slovotepectvo a možnosť nechať si posilniť výbavu runami alebo vyrobiť otvor na vloženie vylepšení do výzbroje.

Popri novom nosnom príbehu narazíte na niekoľko pridaných vedľajších úloh (v denníku sú zvýraznené modrou) a v krajine sú roztrúsené nejaké doplnené výzvy. Nebudete skúmať rozsiahle nové územia, čakajú vás len tie pôvodné, s kozmetickou úpravou a menším rozšírením okolia Novigradu, ale v takom masívnom svete ďalšie oblasti ani nie sú potrebné. Stále platí, že vás upúta obsah, ale aj výborná grafika a ozvučenie s tonami dabingu a kvalitnou hudbou. Opäť počítajte aj s vydarenými českými titulkami, pričom si prekladatelia nekladú servítku pred ústa. Miestami pekne tvrdé nadávky, oplzlosti a náznaky nárečí tam rozhodne nechýbajú. To ale k Zaklínačovi akosi prirodzene patrí a bez toho by bol jeho svet neúplný.

Hearts of Stone pridáva viac toho, čo nás bavilo v pôvodnej hre Witcher III. Nepokúša sa o zmeny systému, rozširovanie Geraltových možností ani herného prostredia. Snaží sa do perfektne navrhnutého sveta pridať nové osudy, zápletky a ďalší dobre napísaný príbeh, ktorý aj v tomto prípade obsahuje jedinečné, ale aj všedne nevšedné momenty zo života. Nevyrovná sa tomu s Ciri, ale je pôsobivý. Je to akoby ste do knižnice so Sapkowského Zaklínačom pridali novú knihu, ktorá sa nesie v duchu tých predošlých a dúfate, že bude rovnako zaujímavá. A aj je. (Mimochodom, kúpili ste si nový román Zaklínač -Búrková sezóna, ktorý u nás mal premiéru minulý rok?) A cena za pridané dobrodružstvo v rozsahu štandardnej hry je smiešne nízka. Nie je dôvod váhať.

napísal uni 16.10.2015
9.0
8.8