AR NOSURGE PLUS/ DECEPTION IV: THE NIGHTMARE...

Dve zábavné dobrodružstvá od Koei Tecmo

Recenzia na Vita verziu

Niektoré série sú medzi hráčmi päť, desať i dvadsať rokov a hoci sa zdajú ich jednotlivé diely na vlas rovnaké, v skutočnosti sa postupne vyvíjajú a expandujú. Koei Tecmo má v talóne viaceré silné tituly, ktoré musíte sledovať a občas nie je ľahké orientovať sa, či a kedy vyšla nová Musou hra alebo zrazu dorazila handheldová verzia či comeback hry po 10 rokoch. Na pohľad sú to sedmičkové tituly, ktoré si zahrajú najmä fanúšikovia, ale v jadre schovávajú zaujímavé herné mechanizmy či zriedkavé systémy.

Ar Nosurge Plus: Ode to an Unborn Star (Vita)

Ar No Surge sme recenzovali minulú jeseň na PS3 a teraz si môžete už aj v nejednej akcii kúpiť Vita verziu. Rozšírená Plus verzia má dve silné devízy: všetok dodatočný obsah v základnom balení a navyše hru prenáša na handheld. A vďaka tomu má šancu osloviť nové publikum v lepšej podobe.

Ar No Surge je tá správna syntetická RPG, kde sa alchýmia miesi s kvalitným súbojovým systémom. Milovníci sérií ako Atelier či Ar Tonelico určite spozornejú – práve k Ar Tonelico má blízko a slúži na rozšírenie tohto univerza. Navyše však prináša hutný dej, ktorý je rozprávaný z pohľadu dvoch osôb, čo je aj na JRPG pomery silné pozitívum. Jednotlivé postavy sú tu kvalitne vykreslené a ich vzájomné vzťahy si síce dávajú načas, ale scenáristi sa na nich dobre vyšantili. Platí to aj pre celý príbeh, ktorý je síce miestami bláznivý, no paralelne pútavý.

Nie je to hra, kde by ste sa nechali uniesť totálne dokonalou grafikou a nekonečným putovaním. Ale určite vás dostane súbojový systém, ktorý pracuje s gradáciou počtu nepriateľov a posiela na vás zdanlivo rozsiahle vlny súperov. Na začiatku je ich niekoľko, ku koncu desiatky a vy sa trasiete, či tento súboj dáte alebo naopak. Navyše sa tu miešajú prvky, ako piesne uľahčujúce boj, kradnú sa ťahy a predmety sa ťažia na tony. Potom sa venujete ich syntéze, očiste a spätnému používaniu. To, že si treba hľadať aj recepty vo svete, zistíte pomerne rýchlo a ak prepadnete tomuto štýlu, niet cesty späť.

Na PS Vita vyzerá Ar No Surge Plus výborne. Hoci si nezakladá na epických scenériách, má iste čaro a jednotlivé časti sveta či súbojové momenty prinesú pekné momenty. Je to hutná hra, ale jej najväčšia chyba je na začiatku. Nevyrovnané tempo a bizarný štart treba vydržať, aby ste sa ponorili  do deja naplno.

Plus verzia navyše prináša viac kostýmov pre hrdinov, dotykové ovládanie, tri ďalšie postavy a čo je najpodstatnejšie, všetky DLC, ktoré pridali najmä viac deja, a dokonca novú pasáž v poslednej časti.

Hodnotenie: 8.0

+ jeden z lepších príbehov posledných rokov
+ súbojový systém s vlnami nepriateľov
+ syntéza predmetov, očista, recepty

- bizarný nevyrovnaný štart

Deception IV: The Nightmare Princess (PS4, PS3, Vita)

Deception je séria stará takmer 20 rokov. Patrí výlučne na platformy PlayStation a prvé tri diely vyšli ešte na prvej konzole od Sony. V Európe nie je príliš známa, lebo tu vyšla iba dvojka a medzidiel Trapt na PS2. Štvorka ide na tri platformy súčasne, The Nightmare Princess je už aktualizovaná verzia a zažíva debut na PS4.

V hlavnej úlohe nájdete dcéru Diabla Laegrinnu, ktorá sa snaží priviesť otca späť k životu a získava pomoc troch démonov. Caelea, Veruza a Lilia majú skúsenosti so smrťou, mučením i ponižovaním. Je na vás, ako ich využijete, lebo ich vlastnosti sú esenciálne pre základný mechanizmus: do príbytku Laegrinny sa snažia dobyť bežní smrteľníci, vy sa pokúšate brániť a odstrániť ich. Sú tu prehodené strany morálky, dobra i zla – vy ste na strane démonov, ľudia stoja proti vám. Setup podobný Dungeon Keeperovi poteší znalcov západnej série, ale hrateľnosť je citeľne odlišná.

Zoznam pascí a možnosti plánovania sú iné, nečakajte veľa aktívnych jednotiek, ale rozmiestňovanie pascí na kľúčové miesta. Úžasne spracované možnosti, ako krvavý sprej, kyvadlo, smrteľná kopija či sadistické platformy alebo mučiareň v rohu levelu znejú brutálne a netreba sa obávať, Deception IV je hra 18+, no súčasne skrýva tajuplný zmysel pre humor a ironické situácie. Vhodne štruktúrovaná kampaň i jednotlivé misie vás naučia, ako používať pasce, že ľudia behajú v dungeone naslepo i cielene a isté časti si vyžadujú pevné použitie nástrah. Spravidla prvá pasca rozhoduje o všetkom. Ak sa vám podarí odvrátiť útok presily, potom Laegrinna bude dlhšie v bezpečí. Prepracovaný systém neskôr odomkne ďalšie pasce, čím si hra udržiava variabilitu až do záverečnej tretiny.

The Nightmare Princess je rozšírenie základnej hry, ktoré pridáva novú dejovú líniu i 100 questov. Má lepšiu štruktúru, namiesto priamočiareho postupu v kampani si vyberáte misie. Najväčším bonusom je nová hrateľná postava. Velguirie je inovatívna v priamom zásahu do boja, čiže útočí na jednotky priamo a sčasti mení celú hrateľnosť. Rozmiestňovanie pascí a využívanie démonov stále ostáva prioritou.

Deception IV môžete brať spolovice ako japonského Dungeon Keepera osvieženého východným RPG taktickým dizajnom. Rozšírenie The Nightmare Princess jednoznačne preferujte pri voľbe oproti pôvodnej hre a už ho nájdete aj v nejednej zlacnenej verzii či PSN akcii.

Hodnotenie: 7,5

+ škodoradostný mechanizmus
+ bohaté možnosti démonov a pascí