CLANDESTINE

CLANDESTINE

7.5

Kooperatívna zábava pre trpezlivých

Špionážne hry nie sú pre každého, a to najmä preto, že hráči musia byť pri postupovaní trpezliví, s chladnou hlavou a nemôžu zbytočne panikáriť. Na druhej strane ale dobrých špionážnych hier nie je veľa a ak by sme mali nejaké spomenúť, určite sa na vrchole rebríčka objaví séria Metal Gear Solid, ktorá sa len prednedávnom dočkala piateho a pravdepodobne aj posledného pokračovania. Keď by sme sa pozreli predsa len trochu viac do minulosti, máme tu obľúbenú značku Splinter Cell, ktorá prežila najväčšiu slávu ešte za čias konzoly PlayStation 2 a prvého Xboxu. Špeciálne v Splinter Cell si autori dali veľmi záležať na stealth prvkoch, kedže pri krytí museli brať hráči do úvahy také veci ako jas okolitého prostredia či hluk krokov. Umelá inteligencia je pri tomto type hier veľmi dôležitá a musí byť na veľmi dobrej úrovni.

Začiatkom novembra sa však na Steam dostala hra s názvom Clandestine, ktorá kombinuje prvky stealth akcie so zručnosťami šikovných hackerov. V tejto hre si totiž nielenže musíte dávať pozor na to, kam a kedy vkročíte, aby vás náhodou nevidela stráž alebo kamera, no taktiež máte prístup prakticky ku všetkým elektronickým zariadeniam vo vašom okolí. Tým pádom môžete ovládať kamery, nabúrať sa do počítačov, e-mailov, získavať heslá od dverí a podobne. Vykonávať paralelne dve činnosti si vyžaduje obrovskú dávku pozornosti, aby si vás náhodou niekto pri hackovaní nevšimol a vaša tichá, tvrdá práca tak nebola zbytočná.

Nech vám tento scenár pripomína akýkoľvek televízny seriál, rovnako tak vám v hlave musí vŕtať otázka kooperácie. Co-op v hre je zapracovaný, a to dosť rozsiahlo. Pri spustení hry si totiž môžete sami vybrať či chcete hrať sami, alebo cez internet s vašim parťákom. Pri pokuse o hranie v kooperácii mi však hra nenašla žiadneho spoluhráča, čo znamená, že tento režim si zahráte iba po dohode s vaším kamarátom. V klasickej sólo hre si musíte vždy dať pozor, aby ste sa pri prepínaní do hackerského módu nepostavili niekde medzi dvere či na iné nebezpečné miesto. Z jedného uhľa pohľadu to je značná nevýhoda, no z toho druhého je to vlastne ešte vyššia obtiažnosť, väčšia výzva. V kooperácii má na starosti každý hráč jednu z postáv. Hacker tak môže neustále sledovať pohyb nepriateľov, ovládať kamery a čistiť týmto spôsobom priestor pred vami. Pri kvalitnej súhre dvoch hráčov ani tak nejde o vedľajší doplnok k hre, ale skôr o jej plnohodnotnú súčasť.

Clandestine
Clandestine Jednotky môžete potichu uspať či zabiť len vtedy, ak vás neuvidia.
Jednotky môžete potichu uspať či zabiť len vtedy, ak vás neuvidia.

Clandestine Získavanie kódov nielen od dverí je tu skutočne jednoduché.
Získavanie kódov nielen od dverí je tu skutočne jednoduché.

Clandestine Modré vlajky na mape sú vaše primárne úlohy.
Modré vlajky na mape sú vaše primárne úlohy.

Samotná herná náplň spočíva v úlohách, ktoré v danej misii musíte vykonať. V úvode vás čaká úroveň, ktorá je v podstate tutoriálom a oboznámi vás so všetkými možnosťami hry. V ďalších úrovniach ste už odkázaní len na vaše taktické myslenie. Pred spustením misie je na programe krátky brífing, v ktorom si zhrniete vaše ciele. Ešte predtým si však musíte zvoliť, aké vybavenie si so sebou na misiu zoberiete. Zo začiatku nečakajte nejaký veľký arzenál. Teda presnejšie povedené, nečakajte žiadny. Postupným hraním si ale odomykáte rôzne predmety, ako zbrane, príslušenstvo k nim, dymovnice či vzdialené modemy na nabúranie sa do počítačov. Následne sa ocitáte priamo v centre diania a musíte zapnúť mozog na plné obrátky. Menej skúsení hráči si navyše môžu zmeniť aj obtiažnosť, no to isté platí aj pre tých skúsenejších. V interiéroch či exteriéroch na vás čakajú rôzne prekážky. Okrem strážnikov a kamier tu môžete nájsť detektory kovov či lasery, ktoré slúžia ako detektory pohybu.

S miestnymi strážnikmi sa môžete vysporiadať dvomi spôsobmi – tichým, keď sa v sklone pomaly približujete a po stlačení ľavého tlačidla myši predvedie Katya jeden zo svojich chmatov. Druhý spôsob nie je, samozrejme, odporúčaný, no v prípade potreby jednoducho vytiahnete zbraň a začnete strieľať. Streľbou môžete odstaviť aj kamery, čo sa hodí v prípade, že sa nimi už nechcete zaoberať. Veľmi dôležitý je však fakt, že ak vás už raz nepriateľ spozoruje, nemôžete sa s ním biť. Musíte buď strieľať, alebo utekať a niekde sa skryť.

Práca hackera sa o niečo zložitejšie vysvetľuje, kedže má na starosti hneď niekoľko vecí. V prvom rade sú to už viackrát spomínané kamery. Nad nimi môže prevziať kontrolu, no v jednom momente vie ovládať iba jednu kameru. Sledovaním obrazu z kamier môže hacker odhaliť miestnych strážcov, vďaka čomu sa vám zobrazia na mape a po kliknutí na postavy ich uvidíte aj spoza stien. Takto označených však môžete mať maximálne troch. Ako ďalšiu vec má hacker na starosti počítačovú sieť. Tú v skutočnosti vidíte ako tabuľku s ikonkami počítačov, dverí či serverov, medzi ktorými sa môžete pohybovať. Pri prejdení na niektorú z ikoniek a stlačení klávesu „E", sa spustí program na prelomenie hesiel od dverí alebo počítačov. V tejto tabuľke však narazíte aj na steny – firewall, ktoré sa dajú rovnako prelomiť. V modernejších sieťach ale behajú aj roboti, ktorí sieť kontrolujú pred útokmi a chránia pred niekým, kto sa v nej pohybuje neoprávnene – teda pred vami.

Ako som už spomínal, umelá inteligencia je predovšetkým v hrách tohto typu veľmi dôležitá. Pri prvom pohľade na Clandestine si uvedomíte, že spracovaním ide o jednoduchú hru, ktorá niektorých z vás môže vrátiť spomienkami o niekoľko rokov dozadu. A tak nejako je na tom aj umelá inteligencia. Hardcore fanúšikov veľmi nepoteší viacero prešľapov. Strážnici vôbec neberú do úvahy tiene, v niektorých prípadoch vás nevidia ani keď stojíte priamo pred nimi. Alebo si to pri prenasledovaní namieria do steny a vyčkávajú na váš krok. Od umelej inteligencie plynulo prejdem na grafiku, respektíve animácie, ktoré sú v každom smere taktiež veľmi jednoduché a pri situácii, ktorá sa čo i len trochu vymyká skriptu, prichádza nepresnosť a postava sa začne biť so „vzduchom“. Raz sa mi dokonca stalo, že strážnik pri prestrelke jednoducho zmizol a následne sa objavil iba pár centimetrov odo mňa.

V misiách môžete popri hlavných úloh plniť aj tie vedľajšie – napríklad zbierať ďalšie tajné materiály, za ktoré sa vám odomknú nové predmety pre postavu. Po každej dokončenej úlohe tak môžete vidieť, ako sa vám pri zbieraní darilo a taktiež to, na akej obtiažnosti ste misiu dokončili. Určiť priemernú hernú dobu je tu skutočne ťažké, závisí to od schopností každého z vás. Určite však môžete počítať s tým, že v pozícii špióna a hackera strávite aspoň šesť hodín.

Clandestine vás spracovaním vráti o pekných pár rokov do minulosti, keď ste nepoznali grafiku vo vysokom rozlíšení a bežné grafické chyby ste jednoducho prehliadali. Hra ako taká však ponúka dostatok zábavy na niekoľko hodín a je výzvou aj pre tých skúsenejších špiónov.

Clandestine
Clandestine Pri sólo hre vám s nabúravaním do systémov pomôže Martin aj sám.
Pri sólo hre vám s nabúravaním do systémov pomôže Martin aj sám.