FAT PRINCESS ADVENTURES

FAT PRINCESS ADVENTURES

6.5

Rozprávkové Diablo

V rozprávkach je princezná zobrazovaná ako krásna žiienka, po ktorej baží nejedno nespútané srdce hrdinovo. Séria Fat Princess sa ale na kráľovskú rodinu pozerá trochu iným, vtipnejším pohľadom. A tak aj tentoraz budeme bojovať za plnotučnejšie krásky a zachraňovať kráľovstvo z marcipánu, ktoré patrí do bucľatejších ručičiek nasledovníka trónu zo sadla.

Fat Princess Adventures je vlastne také rozprávkové Diablo. Teda niežeby ste tu do zadku kopali pekelníkov a na biceps si obetnou dýkou tetovali (obrátené) pentagramy. Všetky herné prvky sú zjednodušené, potvorky skôr roztomilé a na ruku si krikľavou ružovou fixkou čmárate čapatú misku oškvarkov. Na druhej strane môžete v kooperatívnom režime papať torty spoločne so služobne mladšími „gejmermi". A práve to je najjednoduchšia definícia Fat Princess Adventures. Je to také infantilné Diablo pre mladšie ročníky, avšak svoju porciu zábavy tu nájde aj otecko s nastupujúcimi šedinami a hypotékou na krku. Ideálna rodinná víkendovo-prázdninovka.

Zápletka svojou jednoduchosťou nemá najmenšiu šancu zaujať. Jednoducho tuto sedí zlá Bitter Queen, tamto zas hrdina, ktorý môže ako jediný zachrániť kráľovstvo s unesenými princeznami. No a to je tak všetko. Sedem aktov prebehnete za nedeľné popoludnie a stihnete aj krátkeho šlofíka hodiť. Príbehový quest a zopár postranných úloh (dones tamto, odovzdaj správu…) vás ničím neprekvapí, ale aspoň máte dôvod prejsť jednotlivými prostrediami a prekutať všetky ich zákutia. Rozmanitosť prostredí hre uprieť nemožno, takže tu nájdeme les, bažiny, podzemie, pirátsku loď, ľadovú krajinu so špecifickou zmesou protivníkov pre vybraný svet. A líšia sa jeden od druhého, niekto je silný, ale pomalý, henten zas strieľa z luku, slizáci sa k vám musia dostať, aby vás zjedli a tamten vybuchuje. Keby sa vám to málilo, neprídete ani o epických „enemákov", do ktorých treba kopnúť viackrát.

Fat Princess Adventures
Fat Princess Adventures Grafické spracovanie je skutočne roztomilo cukríkové.
Grafické spracovanie je skutočne roztomilo cukríkové.

Fat Princess Adventures Jeden z bossov - pirát s páskami cez obe oči je rozkošný, ale sud s výbušninou ho uzemní.
Jeden z bossov - pirát s páskami cez obe oči je rozkošný, ale sud s výbušninou ho uzemní.

Fat Princess Adventures Niektoré prostredia sú nádherné, len škoda ich rozlohy a koridorovosti.
Niektoré prostredia sú nádherné, len škoda ich rozlohy a koridorovosti.

Vašej postavičke pribúdajú levely, ale bodíky skúseností nerozdeľujete. Aj tá korisť je skôr skromná a vlastne sa len pozriete, či je to útočné/obranné číslo vyššie, a teda budete rozdávať silnejšie rany. Chodíte s panákom a bijete všetko, čo sa dá. Na výber máte štyri povolania, avšak kedykoľvek ich môžete na checkpointoch zmeniť. Leveluje vaša postava ako taká, nie povolanie. Zmena taktiky pri hraní osviežuje inak nepríjemne zakrádajúcu sa nudu. Na výber je  tradičné kombo Warrior, Archer, Mage a Engineer. Platí známa pesnička, že ten valibuk vpredu síce všetko schytá, ale má aj najviac srdiečok symbolizujúcich zdravie, henten strieľa šípy, ale jedna spakruky ho položí, mág pľuje blesky, no nesmiete sa na neho ani len škaredo pozrieť, inak už simuluje a inžinier má kladivo. A svaly. Stratené srdiečka dopĺňate jedením koláčikov vypadávajúcich zo zlikvidovaných nepriateľov. Navyše môžete pri maximálnom zdraví a zjedení čohokoľvek aktivovať špeciálny „tlstý” mód, v ktorom sa postavička premení na valibuka s nadváhou a ten rozdáva poriadne šupy.

Napriek tomu, že to celé znie fajn, sa Fat Princess Adventures hrá dobre len krátku dobu. Hrateľnosť nedosahuje úroveň komplexnejšej zábavy a obmedzuje sa na búšenie pri útoku jedna alebo ak sa chcete rozptýliť, je tu výskok a útok číslo dva. Nemusíte však vnášať do hrateľnosti žiadne zložité manévre, postačí mladému ukázať, kam má trieskať, ono to fakt funguje. A tak mlátite všetko zaradom, čo vám príde pod ruku. Efekt zbierania koristi a získavania skúseností má minimálny vplyv na pohltenie. Alebo skôr žiadny. Vypadnuté predmety vás príliš nezaujímajú, nakoľko neponúkajú špecifické stratégie a jednoducho ten nový meč spôsobí väčšie poškodenie. Prezieravé sledovanie štatistík alebo socketovanie by ste tu hľadali márne. Zbrane za nemalý peniaz môžete vylepšovať, ale po čase si na to nespomeniete. Akčne roztomilému hack & slash chýba pridaná hodnota, čosi tam v pozadí, čo nás ešte stále drží pri Diable a opakovane núti ponárať sa do rôznych RPG svetov.

K úspešnému uzatvoreniu príbehu musíte zdolať hneď niekoľkých bossov, a práve súboje s nimi sú príjemným spestrením inak monotónnej hrateľnosti. Protivníci disponujú obrovskou zásobou zdravia, takže sa im nemôžete postaviť čelom a len zúfalo do nich búšiť. Nikam by ste sa ani nedostali, lebo je často potrebné najprv ich omráčiť. Či už hodíte na hlavu šialeného kuchára vrece múky, takže sa chvíľu na zemi spamätáva, alebo prenesiete sliepku do mechanizmu, ktorý vyrobí prúd a pustí ho do elektrickej plošiny, cez ňu zas prejde zákerná ozruta a už sa trasie ako mládež na miestnej  tancovačke. Vždy musíte najprv zistiť, ako čo v uzatvorenej aréne funguje. Finálny boj je vďaka rôznym činnostiam a záplave protivníkov pre mainstreamových hráčov v offline takmer nezdolateľný, ale na to tu predsa máme kooperáciu.

A kooperácia je perfektná, vlastne bez nej to stráca svoje čaro. Drop-in / drop-out systém vás nechá vstúpiť do dobrodružstva k neznámemu hráčovi kedykoľvek alebo si dáte jeden levelík s priateľmi. Postup úrovňou je omnoho rýchlejší a práve podobne šialený spád hre pristane aj napriek občas neprehľadným situáciám. Po skonaní sa neocitnete pri respawn pointe, spoluhráč vás môže kedykoľvek oživiť a späť sa presúvate až v momente, kedy zomreli všetci. Spolupráca s ostatnými sa zbytočne nezadrháva ani pri náhodných stretnutiach s inými hráčmi. Dôvodom sú ľahko pochopiteľné pravidlá boja, takže každý robí presne to, čo má a nie je problém pomáhať si navzájom pri presile.

Technické spracovanie nedosahuje žiadnu závratnú úroveň, skôr ide o cukríkový priemer s nulovou fyzikou a minimálne zničiteľným prostredím. Natvrdo vytvorené svety sú z pohľadu level dizajnu maximálne priemernou ukážkou nedostatku talentu. Zvuky neprekvapia, hudbu radšej vypnete a jedine dabing má parametre hodné uznania. Ovládanie naopak často vytvára dojem nešikovnosti, hlavne pri manipulácii s predmetmi. Niekedy totiž môžete zdvihnúť napríklad bombu a hodiť ju na nepriateľa, no bez automatického mierenia sa často trafíte tam, kde vôbec nechcete. A ak začnete používať automatické mierenie, pre menšieho hráča môže byť problémom ovládať pohyb, „zalockovanie" na potvorku a zároveň útočiť. Nehovoriac o tom, že voľba protivníka je niekedy dielom náhody a lepšie by bolo umiestniť napríklad streľbu na pravý analóg.

Napriek tomu, že je hra pomerne plytká, môžete sa po dohraní kampane vrhnúť do grindovania v modifikovateľných leveloch. Isteže, je tu aj možnosť rozohrania príbehu na vyššej obtiažnosti, no na dosiahnutie maximálnej možnej dvadsiatej úrovne hrdinu si vieme predstaviť zábavnejšie možnosti. Aj tak je toto nútenie do hrania neznesiteľne umelé a nebude sa vám chcieť venovať Fat Princess Adventures dlhodobo. Hre totiž chýba iskra, hodnotnejší obsah, viac chytľavosti, rôzne možnosti, zábavnejšie prostredia, rôznorodejšie módy. Hoci za menší peniaz, je na vašom zvážení či vám táto víkendovka stačí. Nič viac Fat Princess Adventures dnes, žiaľ, nie je.

Fat Princess Adventures
Fat Princess Adventures Síce je občas kooperatívna hra neprehľadná, no nízka obtiažnosť to kompenzuje.
Síce je občas kooperatívna hra neprehľadná, no nízka obtiažnosť to kompenzuje.

Fat Princess Adventures Podzemie je aj vo FPA temné, ale skôr tak rozprávkovo, kde je hlavným nepriateľom šialený kuchár.
Podzemie je aj vo FPA temné, ale skôr tak rozprávkovo, kde je hlavným nepriateľom šialený kuchár.

Fat Princess Adventures Inventár je skromný a dlho sa v ňom hrabať nebudete. Ak naň teda dovidíte.
Inventár je skromný a dlho sa v ňom hrabať nebudete. Ak naň teda dovidíte.

Rozprávkové odrobinky

• Na obrázkoch vidíte krv a ono jej strieka v hre dosť, ale môžete ju vypnúť, takže je hra skutočne prístupná aj pre najmenších a pri varenom víne môžu po večeroch mastiť aj oteckovia.
  • Na začiatku si vytvoríte hrdinu. Editor je jednoduchý a mnohé možnosti máte zamknuté. Akonáhle ale nasporíte dostatok zlatiek, môžete si nahodiť magnumovské fúziská alebo nový účes či hipsterské okuliare a farbu pokožky.
  • Korisť je rozdelená podľa povolaní na štyri oblasti, takže bojovník má zbraň, brnenie, helmu a opasok, mág zase palicu, prstienok, čapicu a habit. Predmety vám padajú náhodne. Niektoré kombinácie sú ako vystrihnuté z klipu YMCA.
  • Likvidovaním nepriateľov sa vám napĺňa Awesome Sauce meter, po ktorého aktivovaní ste rýchlejší, silnejší a určite aj krajší a nesmrdia vám nohy (to len pre istotu, či tie infoboxy niekto aj číta).
  • Grindhouse vám dá hneď niekoľko možností ako si gaučové hack & slash užiť s náhodne generovanými úlohami, ale stále ide len o zábavu, ktorú ste už raz skúsili. Tak napríklad nemôžete počas misie zmeniť povolanie alebo vám po respawne niektorá možnosť zmizne.
  • V prípade, že sa nebudete dlhšie hýbať, cez Dualshock sa ozve rozprávač a začne vás zháňať.
  • Fun Bits Interactive vytvorili aj Escape Plan - podobne ako vo Fat Princess Adventures, aj tam niečo hre chýbalo. Prejavila sa opakujúca sa hrateľnosť. Atmosféra tým pádom, žiaľ, priskoro vyprchá.
  • Podobnou hrateľnosťou vás môže dostať napríklad Gauntlet, ktorý nájdete v decembrovom Plus výbere. Alebo si znovu pustite Diablo III, ale varujeme vás, táto beštia je stále nesmierne návyková.