STARCRAFT II: LEGACY OF THE VOID

STARCRAFT II: LEGACY OF THE VOID

9.5

Epické zavŕšenie vesmírnej ságy

Všetko, čo má svoj začiatok, má aj svoj koniec. Na kompletný príbeh stratégie Starcraft II sme čakali viac ako päť rokov. Teraz tu máme nielen záver dvojky, ale aj celej ságy, ktorá sa začala v roku 1998. A určite už vám je jasné, že je to vyvrcholenie, ako sa patrí.

Legacy of The Void je tretia a finálna epizóda hry Starcraft II a ako už bolo na začiatku deklarované, je primárne venovaná protossom. Nová kampaň zameraná na obľúbenú vyspelú rasu je rozsiahla a opäť trochu iná ako ťaženia v predošlých častiach. Predchádza jej krátky prológ s hŕstkou misií, ktorý vyšiel krátko pred premiérou produktu, bol voľne prístupný a mal hráčov navnadiť na to, čo príde. Po pravde povedané, na mňa nejako zvlášť nezapôsobil a po slabšej kampani v Heart of The Swarm som sa obával, ako si napokon vývojári poradia s plnohodnotnými misiami za protossov. Našťastie sa Blizzard poučil z chýb v druhej epizóde a pripravil skutočne epické finále.

Hlavnou osobnosťou ťaženia je tentoraz Artanis, ktorý sa stal vodcom zostávajúcich protossov a je odhodlaný bojovať o záchranu svojej rasy, ale aj celého sveta ohrozovaného starobylým zlom. Úhlavný nepriateľ Amon však nie je bežným smrteľníkom, a tak Artanis musí hľadať nových spojencov a spôsob, ako odvrátiť zdanlivo nezadržateľnú záhubu. Kľúčom k úspechu sú artefakty spojené s entitou Xel
'Naga.

Starcraft II: Legacy of The Void
Starcraft II: Legacy of The Void Protossovia hrajú prím, ale nezabudlo sa ani na ostatné rasy.
Protossovia hrajú prím, ale nezabudlo sa ani na ostatné rasy.

Starcraft II: Legacy of The Void V novej kampani a kooperácii môžete používať aj orbitálny útok a iné špeciálne schopnosti.
V novej kampani a kooperácii môžete používať aj orbitálny útok a iné špeciálne schopnosti.

Starcraft II: Legacy of The Void V niektorých misiách nestaviate, ale musíte splniť úlohu v koži vybraných hrdinov.
V niektorých misiách nestaviate, ale musíte splniť úlohu v koži vybraných hrdinov.

Podobne ako v predošlých častiach aj v novej kampani vyberáte misie a plánujete postup na svojej základni, ktorou je tentokrát legendárna vesmírna loď protossov Spear of Adun. Disponuje veľmi zaujímavými možnosťami, ktorých je postupne čoraz viac. Paluba lode má štyri sekcie. Na mostíku  si volíte a odštartujete misie, no hoci neraz máte na výber dve možnosti, v konečnom dôsledku si aj tak zahráte všetky misie, len nové jednotky sa odomknú v inom poradí.

Vojnová rada je zas miestom, kde si stanovíte zostavu vašej armády, ktorú uplatníte v nasledujúcom boji. Základných jednotiek je desať, lenže každá môže mať dve a neskôr až tri rôzne variácie a vy určíte, ktorý variant bude dostupný v najbližšej misii. Niekedy sa líšia iba spôsobom útoku, inokedy sa jedná o celkom odlišné posily a vy si musíte zvoliť jednu z troch ponúkaných možností. Zahrnuté sú pritom aj jednotky, ktoré sa objavili v pôvodnom Starcrafte, ale neboli určené do štandardnej zostavy v pokračovaní. Napríklad na druhom stupni je starý dobrý štvornohý Dragoon, ktorého si môžete vybrať namiesto Stalkera. Asi najťažšie je rozhodnutie pri trojici s obľúbenou lietadlovou loďou Carrier, zo  vzduchu útočiacou artilériou Tempest a materskou loďou s unikátnymi schopnosťami. Aj v tomto prípade si musíte vybrať do nasledujúcej misie len jeden kúsok, ktorý potom môžete produkovať a používať v boji. Ale pred každou ďalšou misiou sa dá zloženie vašej armády meniť.

Treťou sekciou poletujúcej základne je solárne jadro, kde investujete v misiách získanú surovinu solarit do podporných schopností lode. Jedná sa o štyri aktívne a dve pasívne schopnosti, ktoré sa dajú ešte dvakrát vylepšiť. Všetko, čo si takýmto spôsobom sprístupníte, potom použijete v bojoch. Už základná schopnosť vyvolať kdekoľvek bez pomoci pylón, ktorý zásobuje budovy protossov energiou, je veľmi užitočná. Po vylepšení sa v teréne objaví rovno so štyrmi pozemnými jednotkami a môžete tam zo svojich Warp Gate budov na diaľku privolávať ďalšie jednotky, čo je ideálne v blízkosti nepriateľskej základne.

Určite si obľúbite aj ďalšie schopnosti, ktorými z orbitu vypomôže Spear of Adun. Ničivý solárny oštep, devastačné bombardovanie zo vzduchu, ale aj krátkodobé vyvolanie elitného bojovníka či zmrazenie protivníkov vám neraz prídu veľmi vhod. Môžete ich používať opakovane, keď sa vám nahromadí dostatok energie. Nevyužitý solarit na lodi investujete do jej systémov, čo sa v misiách prejaví zrýchlenou výstavbou, väčším množstvom surovín pri štarte a rýchlejším dobíjaním štítov protossov. Okrem toho môžete rozloženie solaritu zresetovať a investovať ho do iných schopností.

Poslednou sekciou lode je archív, ktorý umožní opakované hranie absolvovaných misií a prehrávanie početných predelových scén. V jednotlivých sekciách lode sa pritom vyskytujú aj rôzne významné postavy, s ktorými sa môžete často porozprávať. Tieto rozhovory dopĺňajú príbeh, ale nie sú povinné. Medzi prítomnými nájdete už známych hrdinov, ale aj nové tváre, napríklad sympatického inžiniera a odborníka na moderné technológie Karaxa.

V teréne vás čaká osvedčený spôsob
výstavby základne s ťažbou minerálov a plynu, produkovaním jednotiek a následnými bojmi. Stokrát prevarený systém však aj tentoraz dokázal Blizzard osviežiť rôznymi možnosťami. Sú to už spomínané podporné schopnosti z orbitu, kampaň je atraktívna vďaka manažmentu na lodi, ale aj rôznym cieľom misií a odlišným podmienkam, v ktorých sa odohrávajú.

Raz máte základňu na pohyblivej plošine, ktorú musíte po dráhe posúvať k surovinám. Inokedy sa treba prebojovať na určené miesto, kým celú oblasť nespáli ničivý lúč. Na ďalšej mape sa postupne rozpadáva celá krajina, vy a vaši spojenci strácate doslova pôdu pod nohami a musíte svoj čas využiť na likvidovanie starobylých kryštálov. Alebo treba brániť spriatelenú frakciu počas fáz, keď sú jej jednotky ochromené energiou, ktorej však vy odolávate. Okrem častého ničenia či bránenia a aktivovania objektov budete likvidovať nepriateľské portály, eskortovať hrdinov alebo transporty. Zaujímavé je pretláčanie dvoch silných protivníkov, kde zvíťazí ten so silnejšou podporou armády a vy musíte svojho šampióna podržať, aby neskĺzol do priepasti.

Kampaň je naozaj vydarená, ale možno budete mať dojem, že sú terrani Jima Raynora a zergovia Sarah Kerrigan na druhej koľaji. A práve preto je tu ešte naozaj vydarený epilóg s tromi misiami, ktorý je tým pravým zakončením a finále, ako sa patrí. S vašimi hrdinami sa budete len ťažko lúčiť, ale iba v kampani. Uplatnia sa totiž aj v novom hernom režime, ktorý je vítaným obohatením hry.

Starcraft II: Legacy of The Void
Starcraft II: Legacy of The Void Dočkáte sa aj masívnych bitiek s mnohými jednotkami a rôznymi efektmi.
Dočkáte sa aj masívnych bitiek s mnohými jednotkami a rôznymi efektmi.

Starcraft II: Legacy of The Void V kooperačnom režime plnia dvaja hráči spoločné úlohy.
V kooperačnom režime plnia dvaja hráči spoločné úlohy.

Starcraft II: Legacy of The Void Kooperácia vám umožní voľbu hrdinu, ktorého armádu povediete do boja. Pribúdajú levely, vylepšenia a špeciálne schopnosti.
Kooperácia vám umožní voľbu hrdinu, ktorého armádu povediete do boja. Pribúdajú levely, vylepšenia a špeciálne schopnosti.

Kooperácia pre dvoch hráčov je skutočným osviežením. Ponúka niekoľko lídrov zo všetkých troch rás - vrátane Jima, Sarah a Karaxa. Každý má vlastný sortiment jednotiek, ktoré môžete produkovať v teréne. Nikdy to však nie sú všetky posily, ktorými disponuje daná rasa. Takže ani dvaja hrdinovia z tej istej rasy nemajú rovnaké zloženie armád a napríklad jeden má väčší sortiment pechoty, druhý viac leteckých jednotiek. Zastúpené sú jednotky z prvého aj druhého Starcraftu, ktoré sa objavili v kampaniach, ale často ich nenájdete v tradičnom multiplayeri. Potešia aj unikátne schopnosti lídrov. Sú tiež rôznorodé. Kým v prípade Sarah Kerrigan v boji ovládate samotnú kráľovnú zergov, Raynorova armáda má možnosť priebežne privolávať legendárny krížnik Hyperion a bombardéry Banshee. Naproti tomu Artanisova skupina používa schopnosti lode z orbitu. Absolvovaním misií získavate skúsenosti aj levely pre hrdinu, za ktorého frakciu hráte a tým sa odomykajú niektoré ďalšie jednotky, schopnosti a efektné vylepšenia.

Samotné kooperačné misie majú rôzne ciele. So svojím spoluhráčom, ktorý ovláda vlastnú frakciu, musíte zničiť nepriateľské vlaky alebo letecké transporty, treba obsadiť a udržať kľúčové body alebo zničiť včas monštrá, ktoré z diaľky útočia na dôležitú pevnosť. Je to rýchle, dynamické, zvládnete to tak do pol hodinky. Len je škoda, že kooperačných máp je zatiaľ len šesť, takže čoskoro ich poznáte naspamäť. V každom prípade má kooperácia svoje čaro a odomykanie bonusov v mene svojho obľúbeného hrdinu má niečo do seba.

Samozrejme, nechýba ani klasický multiplayer - či už hráte iba príležitostnú hru, rebríčkové zápasy alebo turnaje na dennej báze. Bojuje jeden proti jednému, ale aj tímy hráčov, ktoré môžu mať až po štyroch členov, môžete spoločne vytrieskať aj AI protivníkov. Za zmienku stojí Archon režim, kde dvaja hráči zdieľajú a ovládajú spoločnú základňu a bojujú proti ďalšej dvojici hráčov s rovnakými podmienkami alebo AI. V multiplayeri sa nepoužívajú žiadne schopnosti hrdinov či orbitálne útoky, ktoré nájdete len v kampani a kooperácii. Navyše máte pevne danú zostavu jednotiek pre každú rasu. Niektoré špecifické posily tam teda nenájdete, ale na druhej strane sú aj prírastky - Adept a Disruptor na strane protosov, Cyclone e Liberator u ľudí a Ravager a Lurker na strane zergov.

Inak v multiplayeri tradične fungujú rôzne ligy, do ktorých ste zaradení podľa vašej výkonnosti a Blizzard priebežne vyvažuje jednotlivé frakcie, takže sa mierne upravuje hrateľnosť. Ak ste doteraz neholdovali multiplayeru v Starcraft II, ani tieto zmeny vás nenabudia (ale mohla by kooperácia), no ak ste sieťovej hre podľahli, budete sa aj naďalej baviť pri neľútostných PvP potýčkach. V každom prípade sú však živí protivníci neraz poriadne tvrdým orieškom a často vás rozdrvia skôr, ako sa poriadne rozbehnete. Multiplayer je preto hlavne záležitosťou pre ostrieľaných hardcore hráčov. Ale veľa zábavných scenárov a režimov nájdete v Arcade sekcii, kde sa zhromažďujú výtvory od komunity.

Starcraft II: Legacy of The Void
Starcraft II: Legacy of The Void Ciele v ťažení sú rôznorodé. Napríklad musíte podporiť hrdinu, aby nebol vytlačený do priepasti.
Ciele v ťažení sú rôznorodé. Napríklad musíte podporiť hrdinu, aby nebol vytlačený do priepasti.

Starcraft II: Legacy of The Void V ťažení postupne získavate nové jednotky a môžete si zvoliť ich alternatívy.
V ťažení postupne získavate nové jednotky a môžete si zvoliť ich alternatívy.

Starcraft II: Legacy of The Void Na lodi Spear of Adun aj rozdeľujete solarit, a tak si odomykáte podporné schopnosti z orbitu.
Na lodi Spear of Adun aj rozdeľujete solarit, a tak si odomykáte podporné schopnosti z orbitu.

Legacy of The Void je vlastne nadstavbou hry Starcraft II, hoci je produkt aj samostatne funkčný a nemusíte vlastniť predošlé dve epizódy. Tomu zodpovedá aj grafika, ktorá nedoznala veľké zmeny, avšak hra vyzerá stále dobre, má praktické užívateľské rozhranie, vydarené efekty a ozvučenie. Tvorcovia nešetrili predelovými animovanými scénami, ktoré majú tradičnú Blizzardovskú kvalitu.

Legacy of The Void je skutočne veľkolepým zavŕšením hry Starcraft II, ako aj celej dlhoročnej ságy, ktorá sa môže pochváliť masívnou komunitou hráčov a svetovými e-sport šampionátmi. Zaujme návykovou hrateľnosťou, pôsobivým univerzom, množstvom herných režimov aj celkovou prezentáciou. Je to skrátka top stratégia, ktorá má čo ponúknuť jednotlivcom aj priaznivcom multiplayeru - a teraz už aj kooperácie.

Blizzard sa síce v Legacy of The Void so Starcraftom oficiálne rozlúčil, ale ako dobre vieme, pripravuje ešte doplnkové misie s agentkou Novou. A kým bude dostatok fanúšikov, je aj nádej na plnohodnotné pokračovanie. Hoci možno opäť s niekoľkoročnou prestávkou. Ale my si radi počkáme a keď bude príležitosť, do sveta ctižiadostivých terranov, chrabrých protossov a húževnatých zergov sa ochotne a bez váhania vrátime.

napísal uni 30.12.2015
9.5
8.8