NELLY COOTALOT: THE FOWL FLEET

NELLY COOTALOT: THE FOWL FLEET

7.5

Tajomný poklad siedmeho mora čaká len na vás

Kvalitnú adventúru z pirátskeho prostredia sme tu nemali už roky. Dávno sú preč tie časy, keď nás na svoje dobrodružstvá bral Guybrush Threepwood, s ktorým sme brázdili sedem morí, hľadali poklady a odvracali kliatby. Teraz sa ale dočkal nasledovníka. Aj keď vlastne skôr nasledovníčky. S páskou cez ľavé oko sa na moria vydáva sympatická červenovláska Nelly, ktorá sa už pred pár rokmi ukázala v prvom dobrodružstve. No až teraz ju čaká to skutočné v poriadnej vlastnej hre, ktorá už nebude len drobným niche titulom, ale má potenciál zaujať širšie publikum a osloviť aj nováčikov v žánri.

Púť Nelly Cootalot: The Fowl Fleet započala pred tromi rokmi na Kickstarteri, kde autorom pomohlo 1000 fanúšikov priviesť hru k životu. A aj keď možno nevyzerá tak, že by sa na nej 3 roky poctivo makalo, rozhodne v sebe skrýva viac, než sa na prvý pohľad zdá. A možno aj na ten druhý. Je to hlúpučké, naivné, občas trošku infantilné a ani trošku inovatívne. Zároveň ale aj zábavné a dobre hrateľné, takže vás tie 3 kratšie večery jednoducho zabaví a udrží. Hra vám zaberie niečo málo cez 5 hodín a možno je v tomto prípade aj pozitívom, že nie je dlhšia. Počas tých 5 hodín stihnete na niektorých miestach zakysnúť, no hra si stále drží veľmi dobrý flow, aby ste sa nenudili a v závere už vytiahne všetky karty z rukáva.

Nelly Cootalot: The Fowl Fleet
Nelly Cootalot: The Fowl Fleet  Svojský humor hre výrazne pomáha.
Svojský humor hre výrazne pomáha.

Nelly Cootalot: The Fowl Fleet  Musíte si zvyknúť na pirátsky žargón.
Musíte si zvyknúť na pirátsky žargón.

Nelly Cootalot: The Fowl Fleet  Prostredia sú krásne, no postavy trošku zaostávajú.
Prostredia sú krásne, no postavy trošku zaostávajú.

Hra zaujme už grafickým spracovaním. Niečo sa vám na ňom páči, niečo zas nie. Rozhodne ale vizuál pôsobí zaujímavo. Má dušu. Pretavila sa doň práca autorov a zvlášť na prostrediach je badať snahu o napodobenie ručnej tvorby z dôb dávno minulých. Trochu do tohto štýlu nesedia postavičky ako z omaľovánky, no tie zase ťahá hore niečo iné. Odhalíte to až časom pri hraní, no je pozoruhodné, aký kvalitný dabing dokázali autori s minimálnym rozpočtom zabezpečiť. Z Nelly srší mladícka nerozvážnosť, no aj sarkazmus a hravosť, čo presne vystihuje charakter postavy. Veľmi dobre sú nadabované aj ďalšie postavy, no vyniká medzi nimi vták a váš verný pomocník Sebastian, ktorému prepožičal hlas Tom Baker známy aj ako Doctor Who. A pomohlo to, keďže charizma z neho priam srší.

Hrateľnosťou Nelly nijako nevybočuje z radu tradičných point & click adventúr a zistíte to už hneď v úvode. Pozitívom ale je, že sa hra otvára veľkému množstvo hráčov, a to ako štylizáciou, tak aj obsahom. Môžu si ju užiť veteráni aj nováčikovia, mladí aj starší. Problémom ale môže byť angličtina. Tá síce nie je náročná, ale často využíva „pirátsky“ žargón, ktorému nemusíte celkom dobre rozumieť. Dokonca jedna z úloh je založená priamo na ňom a rozlúštení toho, čo znamenajú niektoré slová v civilizovanej reči. Ak by ste teda hrou chceli urobiť radosť svojim deťom, môžu naraziť na problémy.

Situáciu dokonale ilustruje prvé puzzle, na ktoré narazíte. Zoznamujete sa s Nelly na jej lodi, kde sa jej prihovára duch starého známeho. Pirátsky kapitán od dievčiny chce, aby našla jeho stratený poklad. Musí sa ale najprv dostať z lode a to je vaša prvá prekážka. Stačí sa len porozhliadnuť. Všetko potrebné máte poruke, len musíte dobre pouvažovať, ako to použiť. A nesmiete pritom zabúdať na fakt, že autori do hry vložili aj slušnú dávku humoru, takže neraz musíte uvažovať týmto smerom. Ak na netradičných dostihoch nájdete otvorený bar s nápojmi s podivnými názvami, veľmi skoro budete vedieť, čo máte robiť.

Väčšinou sa autori nespoliehajú na to, že skombinujete v inventári všetko so všetkým a aplikujete na všetko. Dokonca by sa dalo povedať, že máte riešenie hádaniek pred očami. Nie vždy ho však dobre vidíte a nie vždy autori vystihli to, ako informáciu o predmetoch a ich možnom nasadení podať. Raz za čas tak budete tápať, budete skúšať kombinovať rôzne predmety, no nikam sa nepohnete. Až potom si spomeniete, že okrem ľavého myšítka sa dá klikať aj pravým, ktoré má úplne inú interakciu. V zásade ale nie je náročné hru prejsť. Aktívne miesta si viete zvýrazniť medzerníkom, sám Sebastian vám vie v dialógu ponúknuť náznak riešenia či vás nasmerovať na úlohu, ktorú musíte splniť ako prvú.

Často totiž máte viac úloh naraz. Musíte napríklad tromi spôsobmi ukázať, že ste hodní pokladu, čo sa nakoniec ukáže ako šikovná a vtipná hra so slovíčkami. Sebastian vtedy funguje ako lietajúci quest log a pripomenie vám, čo máte pred sebou. Iným prípadom hádaniek sú minihry, ktorých tu je pár, no hru príjemne spestrujú. Či už je to strelnica, operácia, alebo ďalšie. Čaká vás taktiež výlet do podvedomia, ktoré je veľkým kontrastom medzi prístavmi a mestečkami, na ktoré bežne narazíte. Prostredí nie je veľa, no neustále sa v nich niečo deje a menia sa, čo backtracking aspoň trochu osviežuje.

Dialógy, jeden zo stavebných kameňov každej dobrej adventúry, plnia svoju úlohu obstojne. Nie je to materiál na Oscara, no umožňujú vyniknúť postavám, ukazuje sa v nich charakter a nechýba ani humor. Chýba v nich však niečo viac. Zbytočnosti, o ktorých by ste sa mohli rozprávať či drobné vtipy ako opakovanie dookola tej istej otázky. Môžete sa dostať k maličkým odbočkám, no nie je to nič zásadné. Väčšinou sa NPC, s ktorou sa bavíte, zasekne na tej istej odpovedi a nejakých troch vetách. Ďalej sa nevetvia a ani vám neumožňujú odbočiť. Hlavne v dvoch hádankách, ktoré sú založené na dialógoch, je to škoda.

Nelly Cootalot: The Fowl Fleet
Nelly Cootalot: The Fowl Fleet  Rôzne zaujímavé postavičky vám pomôžu s postupom vpred.
Rôzne zaujímavé postavičky vám pomôžu s postupom vpred.

Nelly Cootalot: The Fowl Fleet  Čaká vás aj surreálny výlet do podvedomia.
Čaká vás aj surreálny výlet do podvedomia.

Nelly Cootalot: The Fowl Fleet  Minihry príjemne spestrujú hrateľnosť.
Minihry príjemne spestrujú hrateľnosť.

Aj keď má hra tu a tam nejaké neduhy, ktoré vám môžu prekážať, najviac trpí kvôli bugom, ktorých bolo v našej verzii požehnane a musíme len dúfať, že sa do finálnej verzie nedostali. Nie je to nič, kvôli čomu by ste hru nemohli dokončiť, no raz za čas vás prinútia reštartovať ju. Zasekne sa vám napríklad inventár, prestane reagovať zobrazenie aktívnych miest, niektorá NPC postava sa zakliesni a podobne. Vždy stačilo hru uložiť, vypnúť a znova zapnúť a potom už bežala v pohode. No aj tak to nebolo nič, za čo by som mohol autorov pochváliť.

Nelly Cootalot: The Fowl Fleet je aj napriek tomu hrou, ktorá má čo ponúknuť. Rozhodne sa pri nej zabavíte a tých 5 hodín nebudete ľutovať. Síce vám to znepríjemní tu a tam nejaká chyba, no na tom snáď autori zapracujú. Občas mi dokonca Nelly pripomenula adventúry, s ktorými som sám začínal - či už „lucasovky", alebo aj Simon the Sorcerer. Podobne ako Simon aj Nelly je postava s charizmou, ktorá nečakané prekážky rieši neštandardným spôsobom a nešetrí pritom vtipom. Ak máte chuť na niečo podobné, Nelly si vás získa.

napísal matus_ace 30.3.2016
7.5
i.t