STAR FOX ZERO

STAR FOX ZERO

7.0

Akčný lišiak znovu zasahuje

Recenzia na WiiU verziu

Séria Star Fox nie je u Nintenda omieľaná tak často ako Mario či iní veteráni. Existuje síce už viac ako 20 rokov, no nie každá konzola si zaslúži nový diel. Debut Star Fox si pamätá málokto, ale výrazný Star Fox 64 si mnohí pamätajú ako etalón série, ktorý sa asi ani nebude dať prekonať. Súčasne je Star Fox Zero jedna silná Wii U exkluzivita, ktorá využíva naplno ovládanie pomocou gamepadu. Môže to byť kontroverzný zážitok, kedy občas neviete, čo sa deje a tutoriál či osvojenie si vyžiada celé ráno, ale potom prinesie interesantné momenty a tam vnútri má chytľavú hrateľnosť, ktorá si vás pýta späť.

Málokto bude hrať kvôli deju či postavám. Sú tu typické vesmírne mastenice medzi dvomi stranami, zlovestná ríša a chrabrí hrdinovia, ktorí tu už vedú dvojgeneračné boje. Hrdinov tatko bol udatný letec a dotiahol to ďaleko, no nejaká zrada a pletky ho pripravili o život. Synak s partiou kamošov i dobrým mentorom (tatkov kamoš) vyráža po piatich rokoch do vlastnej akcie, kde treba chrániť generálov či podnikať bláznivé výpady do tyla nepriateľa, prekutať po zuby ozbrojené základne či rôzne kúty galaxie. Nie je to pútavý príbeh, no na druhej strane vás drží v strehu a vyjdú z neho celkom akceptovateľné úlohy do misií.

Niektoré dialógy sú patetické, iné vás vedú k napínavým situáciám, ako napríklad, že uväznený VIP chlapík je pod útokom tuctov pavúčích robotov a štverá sa na vrchol veže, kde čaká na svoju záchranu. Je to béčkový akčný štýl, ale keď vám hra takéto situácie dokáže servírovať umne a v správnych dávkach, môžete sa zabaviť. Originalitou sa to nehemží ani pri postavách, kde sú zvieratá modifikované do podoby silných bojovníkov v lietadlách. Táto skvadra je jasne definovaná a odlíšenie hrdinov funguje, ale keď sa začnú ich rozpravy, zmôžu sa len na typické bojové pokriky alebo chlácholenie pri neúspechu.

Star Fox Zero
Star Fox Zero Niekedy je ťažké zacieliť aj kamoša a zavesiť sa mu na chvost v snahe chrániť ho.
Niekedy je ťažké zacieliť aj kamoša a zavesiť sa mu na chvost v snahe chrániť ho.

Star Fox Zero Šikovná kamera sprostredkúva efektné prelety najmä nad zemou či okolo objektov.
Šikovná kamera sprostredkúva efektné prelety najmä nad zemou či okolo objektov.

Star Fox Zero Tu musíte chrániť šéfa vo veži, zatiaľ čo nebezpečenstvo ide striedavo z luftu i zeme.
Tu musíte chrániť šéfa vo veži, zatiaľ čo nebezpečenstvo ide striedavo z luftu i zeme.

Ešteže sa rýchlo menia planéty, svety a miesta pre akciu. Mapa kampane vám ukáže tucet miest, kde môžete skončiť a sú tu rôzne galaxie, gule a iné pozvánky. Nadizajnovaný postup strieda akciu na jednotlivých planétach s vesmírnymi prestrelkami. Variabilita jednotlivých misií je výborná a nestačíte sa nudiť. Misie sú rozdelené na niekoľko segmentov, niekedy stačia dva, inokedy tri a po úspešnom zdolaní jedného ste už v ďalšom. Aj eventuálna strata života vás vráti na začiatok aktuálneho, ale ak sa vám podarí stratiť všetky, misia končí. Toto nie je žiadny večný checkpoint, cítiť tu old-school prístup k sekciám, levelom a hra nedáva nič zadarmo. Treba sledovať príkazy, trénovať a vedieť čo robiť.

Preto sa najprv oplatí vybodnúť na dej a ísť tvrdo po tutoriáloch. Objavíte tu rozličné mechanizmy na ovládanie - nielen obyčajnú raketu, ale aj modifikáciu v podobe Walkera (kráča po pevnej zemi), tanku alebo gyrokoptéry (videli ste napríklad vo filme Avatar). Každá má inú vlastnosť. Walker sa dostane do tunelov či chodieb, kde treba pracovať so spínačmi. Tank má mohutnú palebnú silu a deštrukciu, ešte sa aj občas vznáša (prirodzene, veľa nevydrží). Gyrokoptéra je najtvrdší oriešok, lebo je pomalá a spočiatku sa ťažko hľadá aj jej pridaná hodnota. Zvyknite si, natrénujte – v päťminútových misiách v tréningu zbierate mince, strieľate do balónov a všetko v časovom limite a dizajne á la Tron.

Star Fox Zero je vesmírna akcia, čo skrýva dva obrovské protipóly. Jedným je svieža sci-fi hrateľnosť vyplývajúca z parádneho tempa, nápadov a meniacich sa svetov. Druhým však ostáva výzva v podobe exkluzívneho Wii U ovládania, ktoré vám raz ide od ruky a potom vás zrádza a máte chuť hru vypnúť.

Ovládať raketku si žiada majstrovstvo, lebo sa autori rozhodli naplno využiť dve obrazovky. Na rozdiel od 3DS musíte na Wii U neustále striedavo sledovať TV a gamepad. Na TV je hlavný obraz a zväčša third-person pohľad: kamera tróni za raketou a vidíte obrovské bojisko. Na gamepade je first-person pohľad z kokpitu, ktorý má výhodu v lepšom zameriavaní, hýbete celým gamepadom a ten mení smer kurzoru na paľbu laserov či bômb. Na papieri zaujímavý koncept, v praxi máte ťažkú úlohu sledovať dianie na obrazovke (kam raketa smeruje), hľadať si ciele na bojisku a do toho odvrátiť zrak na gamepad a šermovať v ním v lufte, aby ste volili správny smer. Je tu problém v odlišnej rýchlosti pohybu (páčka mení uhol pohľadu pomalšie ako gamepad cieľ), ktorá ústi do bizarných chyb - pozeráte sa niekam, kde ešte kurzor nestačil prísť a pod. Lenže predstavte si frenetickú akciu, kde sa 15 cieľov rúti na objekt, ktorý máte chrániť a vy namiesto presného zameriavania bojujete striedavo s kamerou, kurzormi a inými prekážkami, napríklad aby ste nepálili do svojich kamošov, ktorí sa snažia zostreliť rovnaké ciele.

Vo vzduchu je ovládanie ťažké, ale na zemi vás zradí neraz tiež. Walker znie ako dobrá oddychovka, no boj v tuneli predstavuje tie najťažšie momenty. Hra od vás pomaly čaká, že sa naučíte, ako strieľať za roh. Pri neznesiteľnej kamere a prepínaní je to ťažké. Najmä ak sa na vás vrhne päť či desať cieľov a do toho sa snažíte preskočiť prekážky alebo laserové steny. Star Fox Zero sa s vami nemazná, kým si vy sledujete sekvenciu pascí, už po vás idú dva červené orby a berú tretinu zdravia.

Ale keď hra funguje a nebojujete s ovládaním, je to chytľavá akcia, od ktorej sa neviete (a nechcete) odlepiť a doprajete si vždy ešte jednu misiu navyše. Tešíte sa na nové prostredia, planéty a jednotlivé zadania: ofenzíva i defenzíva má dobré nápady. Levely sú rozmanité, môžete voliť viaceré cesty na ich prejdenie. Keď ste vo vzduchu, vyberáte si ľubovoľné ciele a hľadáte bonusové predmety, krúžky na zvýšenie zdravia či skrytý predmet do kolekcie. Chcete získavať zlaté medaily za zostrelenie všetkého a oceníte, ako sú levely rozdelené: presily, infiltrácie, nečakané ciele, na konci každého boss s výzvou. Áno, je ľahšie bojovať s bossom a vedieť, že aj v prípade neúspechu sa k nemu dostanete bez toho, aby ste zase hromžili nad nejakou pascou v tuneli. Nie vždy sa očakáva iba priamy akčný postup vpred – aj infiltrácia či riešenie priestorových puzzle majú svoje čaro.

Star Fox Zero
Star Fox Zero Piesočná planéta má celkom peknú grafiku a náramne chytľavú atmosféru.
Piesočná planéta má celkom peknú grafiku a náramne chytľavú atmosféru.

Star Fox Zero Walker sa ide prebojovať cez útroby viacerých lodí a nevábnych korábov. Nepriatelia sú všade!
Walker sa ide prebojovať cez útroby viacerých lodí a nevábnych korábov. Nepriatelia sú všade!

Star Fox Zero No a občas sa objavujú bossovia a nebyť ovládania, sú fantastickým finišom väčšiny misií.
No a občas sa objavujú bossovia a nebyť ovládania, sú fantastickým finišom väčšiny misií.

Star Fox Zero nie je príliš dlhý, skôr sa od vás očakáva opakované prechádzanie levelov či skúšanie „vehiklov" v praxi. Niekedy sa dostanete na križovatku a vyberáte si cestu, inokedy rýchlo prejdete na koniec ďalšej časti. Znalci série budú prekvapení, ako sa starí známi či podobné momenty pretavili do novej modernej akcie. I keď v jadre máte pocit, že Star Fox Zero pôsobí ako taký novodobý remake, respektíve stará hra s novou ovládacou schémou. Hrateľnosť ako z 90. rokov, žiadny moderný prístup. Nie je to kritika, skôr konštatovanie, že Nintendo stavia na istotu a mieša to nové i staré opatrne.

Grafika je miestami veľmi dobrá, inokedy si pýta lepšie textúry a viac fps. Pri rýchlej akcii sú nároky vysoké, ale chváliť treba zvukovú stránku. Explózie, dialógy a hudba znejú výborne a na gamepade sa ozývajú hlasy ako v kokpite stíhačky, čo poriadne vylepšuje atmosféru.

Star Fox Zero nie je top diel v sérii, ale ako zaujímavý Wii U experiment osloví trpezlivých hráčov, ktorí chcú naplno vyskúšať konzolu vo variabilnej akcii s viacerými mechanizmami a celkom dobrým tempom. Dve prejdenia a opakovanie niektorých misií zaistia veľkú zábavu, ale bacha na tie misie, kedy vám ovládanie strpčí život. Vtedy nemilosrdne strhávate body. Je to polovičný úspech a snáď by sme na ďalšiu hru v sérii nemuseli čakať ďalších 10 rokov.

napísal Korec 26.4.2016
7.0
7.1