STORIES: THE PATH OF DESTINIES

STORIES: THE PATH OF DESTINIES

6.5

Staňte sa hrdinom rozprávkovej knižky

Keď sa bavíme o hrách, ktorých ťažiskom je príbeh a rozhodnutia hráča ovplyvňujú plynutie deja, väčšinou nás napadne žáner adventúr. No aj RPG hry čelia nátlaku hráčov, ktorí chcú, aby mali vplyv na rozprávanie. Spearhead Games ich vypočuli a pripravili hru v podobe rozprávkovej knihy, ktorú môžete prepisovať.

V tejto hre budete rozhodovať o osude Reynarda, šikovného lišiaka, ktorý sa ocitol na strane rebelov v občianskej vojne. V snahe zastaviť tyranského cisára cestou stretne starého priateľa, stratenú lásku a bude mať niekoľko možností, ako získať obrovskú moc. Vďaka kombinácií týchto kľúčových prvkov sa pokúsite Reynardovi pripraviť vytúžený šťastný koniec. Príbeh je jednoduchý, no možností pretvárať ho je mnoho. Reynardo má totiž k dispozícii magickú knihu, ktorá mu umožňuje predvídať osud a prepisovať svoj príbeh.

V živote nič nie je jednoduché, a tak aj tento lišiak pocíti, aké to je spraviť niekoľko zlých rozhodnutí a aký majú dopad. Dokončiť jeden príbeh nie je také ťažké, ale dokončiť ho tak, aby Raynardo zachránil seba, priateľov aj celý svet, je už na dlhšie rozprávanie. Stories: The Path of Destinies ponúka 25 možných koncov, ktoré sa odvíjajú od vášho postupu, pričom iba jeden z nich je ten, ktorý dokáže hru šťastne ukončiť.

Každý jeden príbeh tvorí päť kapitol a medzi nimi sú štyri rozhodnutia. Táto kombinatorika tvorí jednotlivé príbehy. Pokúsite sa zmocniť silnej zbrane alebo zachránite priateľa? Necháte si poradiť od vedcov alebo zbraň použijete, aby ste nestrácali čas? Aj takéto otázky vám hra položí. A vždy, keď si budete myslieť, že ste našli ten správny postup, sa niečo v celom príbehu pokazí a musíte začať odznova.

Stories: The Path of Destinies
Stories: The Path of Destinies Na tieto dvere si potrebujete ukuť správny meč.
Na tieto dvere si potrebujete ukuť správny meč.

Stories: The Path of Destinies Koľko príbehov si skúsite odomknúť?
Koľko príbehov si skúsite odomknúť?

Stories: The Path of Destinies Vytváranie mečov je takmer nutnosť.
Vytváranie mečov je takmer nutnosť.

Prejdenie jedného príbehu vám nezaberie ani hodinu, no nakoľko je koncov viac ako 20, preskúmanie všetkých možností vám zaberie omnoho viac času. Aj keď chcete urobiť iba menšie zmeny vo vašich rozhodnutiach, príbeh musíte hrať celý odznova až do konca. Hra vás nedokáže vrátiť do požadovanej kapitoly, iba na úplný začiatok. Tu môže nastupovať frustrácia.

Na to, aby ste sa dostali k skutočnému koncu hry, potrebujete odhaliť štyri pravdy, vďaka ktorým budete múdrejší a neurobíte chyby, kvôli ktorým Reynardovi privodíte tragický koniec. Pravda mení štýl rozprávania a dokáže vám napovedať, aké následky budú mať vaše rozhodnutia. Stories ponúka nový fascinujúci spôsob rozprávania. Nejedná sa o hru, ktorú dokončíte a rozohráte odznovu, aby ste si vyskúšali niečo nové. Je to skôr odhaľovanie pravdy štýlom pokus – omyl.

Bojový systém, ktorý nápadne pripomína Batman: Arkham sériu, vás bude baviť. Armáda v podobe vrán sa na Reynarda vrhá postupne, pričom ich útok so správnym načasovaním viete odraziť. Nechýbajú špeciálne schopnosti v podobe priťahovania nepriateľov, ich odhadzovanie či spomalenie času. Po istej dobe sa však ukáže, že problémom je nedostatočná rôznorodosť protivníkov. V hre nestretnete nič iné iba niekoľko druhov vrán, ktorých zabíjanie po čase omrzí. Už po troch príbehoch, ktoré sa vám podarí ukončiť, vás možno prepadne nutkanie prebehnúť úrovne čo najrýchlejšie.

Jednotlivých úrovní nie je veľa, no sú dostatočne rozsiahle, aby ste mali možnosť preskúmať viacero spôsobov ich prechodu. Do niektorých častí sa totiž dostanete iba pomocou správneho meča, ktorý si však najprv musíte ukuť. Na preskúmanie lokalít a ich skrytých častí s truhlicami vás motivujú zdroje, ktoré sú potrebné na meče. Štyri meče predstavujú nielen kľúče, ale aj silné schopnosti, na ktoré potrebujete energiu.

Lokality sú však nemenné. Ak sa vám podarí získať všetky meče, dokážete oblasti prejsť takmer celé, pretože zamknuté časti väčšinou ponúkajú iba väčšie truhlice. Spočiatku vás možnosti ohúria a nebudete vedieť, ktorým smerom sa uberať. Po pár prejdených príbehoch všetko budete poznať naspamäť. Posledná lokalita je v každom príbehu tá istá. Budete si pamätať každú lietajúcu platformu aj ten zabugovaný ostrov, na ktorom sa vám postava vždy zasekne.

Znovuhratelnosť sa veľmi rýchlo mení na repetitívnosť. Dokedy vás dokáže baviť prechádzať tie isté miesta? To je najväčší mínus hry. Je to možno istý spôsob tortúry, ponúknuť vám rôzne konce, ale vždy tú istú zdĺhavú cestu. Okrem lokalít by sme uvítali aj viac druhov mečov a tým pádom aj viac aktívnych schopností, prípadne aj pasívnych v podobe drahokamov.

Po grafickej stránke je hra krásna a tých niekoľko opakujúcich sa úrovní vás naozaj očarí. Na to, že hra beží na Unreal Engine 4, je graficky až prekvapivo žiarivá a akoby rozprávková. Prostredie srší farbami rovnako ako efekty počas boja. Horšie sú na tom animácie rozprávajúce príbeh, ktoré sa skladajú zo statických, zrecyklovaných obrázkov postáv. Nepoteší ani občasné spomalenie hry, ale priamo pri hraní to neprekáža.

Na druhej strane hudba nie je až taká výrazná a hru sprevádza hlas jediného herca. Tento koncept by až tak nevadil, nakoľko je hra koncipovaná ako kniha a môže mať pokojne iba jedného rozprávača. Ten má však v tejto hre zvláštnu intonáciu a má tendenciu dialógy rýchlo „vysypať“ bez správneho dôrazu. So zmenou hlasu v prípade viacerých postáv bojuje a výsledkom je podanie, ktoré nie je uveriteľné.

Hráčov poteší množstvo vtipných hlášok a popkultúrnych odkazov. Hra si raz za čas uťahuje aj sama zo seba. Napríklad keď rozprávač povie, že by bolo zaujímavé, keby sa dalo puzzle riešiť vždy iným spôsobom počas každej novej hry. Hádanky sú totiž rovnako ako lokality v celej hre nemenné. Rozprávač vtipkuje o Reynardovom zvyku rozbiť všetky neživé objekty alebo sa zabávať na nepriateľoch.

Stories: The Path of Destinies
Stories: The Path of Destinies Prostredie je naozaj úchvatné.
Prostredie je naozaj úchvatné.

Stories: The Path of Destinies Súboje na štýl Batman série vás určitú dobu bavia.
Súboje na štýl Batman série vás určitú dobu bavia.

Stories: The Path of Destinies Čím viac kľúčových informácií odhalíte, tým viac možností sa vám otvorí.
Čím viac kľúčových informácií odhalíte, tým viac možností sa vám otvorí.

Nanešťastie sa vývojárom nepodarilo vyhnúť rôznym bugom. Váš lišiak sa dokáže dostať do niektorých stien, prepadnúť sa do nekonečných hlbín, prípadne sa zaseknúť v snehu tesne pred koncom kapitoly. Jeden pozitívny bug je, keď po použití meča, ktorý zrýchľuje pohyb, vám táto schopnosť ostane po zvyšok úrovne, a tak ju Reynardo prebehne oveľa rýchlejšie.

Stories sa podarilo spraviť z obyčajného rozprávania príbehu vzrušujúci nový zážitok. No hru poháňa predovšetkým vaša zvedavosť. A čím je menšia, tým menej z hry máte. Stavia totiž na vašej snahe preskúmať všetky možnosti, no jej základ, ktorý tvorí obmedzené množstvo lokalít, nepriateľov a načrtnutá hlavná dejová línia, predstavuje len pár hodín zábavy.

Hra vám ponúka 25 možností, ako dokončiť príbeh, no zmeny prebiehajú iba v rozhodnutiach. Levely a nepriatelia sú stále tí istí. A keď prejdete štvrtý príbeh a predstavíte si, že vás to opäť čaká celé odznova, aby ste mohli urobiť nejaké iné rozhodnutie, tak si rozmyslíte, či vás ten koniec naozaj až tak zaujíma. Tí, ktorí dokončili všetky príbehy, si zaslúžia obdiv. Pretože toľkokrát prejsť nemenné úrovne, ktoré sa dajú spočítať na prstoch dvoch rúk, si naozaj vyžaduje vytrvalosť.

Väčšina hier má problém balansovať hernú a príbehovú časť, pričom obvykle gameplay zatieni príbeh. V Stories: The Path of Destinies je to presne naopak. Hra má priveľa deja rozprávaného skvelým spôsobom, no málo obsahu. Vedeli by sme si toho predstaviť oveľa viac. Viac úrovní, nepriateľov aj mečov so špeciálnymi schopnosťami. Hra tak mierne premrhala svoj potenciál.

napísal Tanya 29.4.2016
6.5
7.3