FUTURIDIUM EP DELUXE

FUTURIDIUM EP DELUXE

7.0

Ste dostatočne rýchli?

Recenzia na WiiU verziu

Možno si ešte niektorí z vás spomenú na veľmi známu arkádu Uridium, ktorá vyšla v roku 1986 pôvodne pre Commodore 64 a neskôr sa jej porty dostali aj na ZX Spectrum, Atari ST, DOS a ďalšie systémy. V dobe vydania zbierala rôzne ocenenia a aj samú chválu. Oslovila ovládaním a možnosťou zobraziť hĺbku prostredia. Taktiež hráči aj novinári chválili jej zvuk, no bokom nezostala ani samotná hrateľnosť. Ak by ale dnes vyšla nejaká jej inkarnácia, už by asi podobné slová chvály nezbierala. Aj napriek tomu sa ale touto hrou stále dá inšpirovať, keď k tomu pridáte aj moderné prvky.

Ako skĺbiť modernú psychedelickú akciu a retro štýl nám predvádzajú autori z talianskeho štúdia MixedBag vo svojom titule Futuridium EP Deluxe. Z Uridium zobrali časť názvu a leteckú akciu vo vesmíre, no ostatné prvky sú už novšie. Je tam troška StarFoxa, hra stále pôsobí retro, no aj súčasne. Je to vzácne fungujúci mix, ktorý sa ale autorom podarilo obstojne ustáť, pričom na to všetko položili ešte aj niečo svoje vlastné.

Tvorcovia napríklad pridali príbeh, ktorý by sme mohli označiť ako nadbytočný, no akýmsi podivným spôsobom k hre patrí. Možno trochu nedáva zmysel, že keď už tu je, prečo je až príliš strohý a mohli by sme mať voči nemu veľa výčitiek. No je zaujímavé sledovať koreláciu medzi tým, čo príbeh hovorí a čo vlastne hráte. Príbeh je o pilotovi elitnej letky, ktorá smerovala do vzdialeného sektoru, kde sa mala stretnúť s nepriateľom. Zrazu sa ale niečo stalo a pilot sa prebudil v dimenzionálnej slučke, kde musí bojovať o život. Pred ním sú obrovské vesmírne lode a musí zničiť každú energetickú kocku, aby odkryl jadro a po jeho likvidácii mohol napredovať.

Futuridium EP Deluxe
Futuridium EP Deluxe V rámci prezentácie spoznáte netradične aj príbeh.
V rámci prezentácie spoznáte netradične aj príbeh.

Futuridium EP Deluxe Jednoduché levely striedajú čoraz náročnejšie.
Jednoduché levely striedajú čoraz náročnejšie.

Futuridium EP Deluxe Musíte počítať s tým, že energie nebude nikdy dosť na to, aby ste si dovolili robiť chyby.
Musíte počítať s tým, že energie nebude nikdy dosť na to, aby ste si dovolili robiť chyby.

Nie je to príbeh, ktorý by vás poháňal vpred. Dokonca na to, aby ste sa o ňom niečo dozvedeli, sa k nemu musíte preklikať v ponuke Extras. Aj keď veľmi kvetnato, v zásade dobre opisuje to, o čom hra je. Ovládate drobnú vesmírnu loď na krátkej dráhe, pričom pred vami je obrovský vesmírny krížnik. S ním nič nerobíte, predstavuje len trošku krajšiu a zaujímavejšiu prekážkovú dráhu, pričom sú niekde okolo neho poukladané energetické kocky, ktoré musíte zostreliť, aby ste odhalili už spomínané jadro, ktorého zničením sa dostanete ďalej.

Každý level je vlastne slučkou alebo drobným výsekom, kde letíte dopredu a ničíte kocky. Keď krížnik preletíte, otočíte sa a letíte druhým smerom. Objavíte tak ďalšie kocky, prípadne máte šancu zostreliť tie, ktoré sa vám pri prvom prelete nepodarilo zničiť. Čím ďalej v hre sa dostanete, tým náročnejšie levely musíte zdolať a tým obskúrnejšie konštrukcie vás v nich čakajú, aby preverili vašu mušky, orientáciu a aj reflexy, ktoré musia byť občas bleskovo rýchle. Dostanete sa napríklad do psychedelických farebných tunelov či do kocky, ktorá sa rozpína a zmršťuje.

Celkovo vás v hre čaká 50 levelov, ktoré časom predstavujú naozaj poriadnu výzvu. Dalo by sa povedať, že sa Futuridium EPD vyhýba faktoru zábavy, no nie je to úplne pravda. V takom tradičnom zmysle slova sa pri hraní až tak nebavíte. Hra je skôr pre tých, ktorí majú radi výzvu, aj keď v netradičnom balení. Núti vás prekonávať samých seba a v tabuľkách aj ostatných hráčov. Zbierate skóre a taktiež možnosti na druhú šancu. Hra je totiž často neúprosná. Nebojujete len s prostredím, ale aj s limitom paliva. Ak sa vám minie, máte smolu a v tom horšom prípade musíte ísť úplne od začiatku. Získaný kredit vám ale umožní letieť znova.

Okrem hlavného režimu hra ponúka aj možnosť hrať s upravenými pravidlami, ktoré vás síce napríklad odmenia menším počtom bodov, na druhej strane vás ale nebude až tak tlačiť limit paliva, takže si môžete v hre dovoliť aj nejaké to zaváhanie. Tiež sú tu aj alternatívne režimy, prípadne viete jednotlivé levely absolvovať samostatne, či si zahráte pokrútenú variáciu na Flappy Bird. Problémom je, že si to všetko musíte odomknúť zbieraním kociek a to už vôbec nie je zábava. Hra s takouto strmou krivkou náročnosti by vám nemala brániť v tom, aby ste sa bavili aspoň v alternatívnom obsahu.

Kým ovládanie vašej lode je navrhnuté slušne a len čo hru zvládnete, dokážete sa s ním naozaj vyblázniť a robiť manévre behom desatiniek sekúnd, horšie je to už s detekciou kolízií, kde vám hra raz za čas uškodí, aj keď je to veľmi tesné. Taktiež je občas náročné odhadnúť hĺbku obrazu a narazíte si na niečom nos. Zamrzí to zvlášť pri dlhých leveloch, kedy musíte k cieľu dlho letieť a po smrti vám nemusí vystačiť palivo. Naopak poteší audiovizuálne spracovanie, ktoré má svoj low-poly štýl, no ten skvele funguje. Hra je naozaj dynamická, takýto vizuál jej sedí a rovnako tomu zodpovedá aj energická elektronická hudba.

Futuridium EP Deluxe v pôvabnom prevedení vracia späť automatovú atmosféru a má aj čo ponúknuť. Hra je určená hráčom, ktorí s obľubou prekonávajú ostatných, ale hlavne samých seba. Ak máte radi Hexagon a podobné hry, ktoré od vás vyžadujú bleskové reflexy, môže vás osloviť. No má aj svoje chyby. Hromada jej obsahu bude pre vás dlhodobo nedostupná a krivka obťažnosti je taká strmá, že by ste sa pri hraní mali vybaviť nielen nervami zo zlata a nekonečnou trpezlivosťou, ale aj horolezeckou výbavou. Tých pár levelov raz za čas ale zvládnete aj bez toho.

Futuridium EP Deluxe
Futuridium EP Deluxe V leveloch si sami musíte nájsť čo najkratšiu trasu.
V leveloch si sami musíte nájsť čo najkratšiu trasu.