OVERCOOKED

OVERCOOKED

8.5

Kuchársky súboj na ostrie noža

Recenzia na Xbox One verziu

Nie je to tak dávno, čo sa slovenské a aj české televízie v prime time bili o diváka kuchárskymi súbojmi na ostrí noža. Kulinárstvo už roky patrí k televízii. V niektorých obdobiach viac a sú z toho veľké reality show, v iných zas menej a jeden starší a obéznejší český pán učí divákov robiť chutné nátierky. Jedlo si ale už dávno získalo aj film. Len si spomeňte, koľko ste videli filmov o kuchároch, láske prechádzajúcej cez žalúdok či sladkostiach. Zatiaľ si ale téma jedla nezískala hráčov. Ak teda neberieme do úvahy niche tituly ako Cooking Mama. Až doteraz.

Pod vedením Team 17 (autori série Worms) ukuchtil tím Ghost Town Games hru Overcooked a ako už podľa známky vidíte, je to lahôdka, nie tortička od psíka a mačičky. No čo zatiaľ netušíte, že to nebude také roztomilé, ako to na prvý pohľad vyzerá. Overcooked bude tiež súbojom na ostrí noža. Je to hra pre viacerých hráčov a primárne v nej hráte vždy spolu. A aj napriek tomu pri hraní nebude chýbať vzájomné uťahovanie si či dokonca občasné urážky. Mohlo by sa zdať, že Overcooked je od Wormsov tak ďaleko, že by to viac ani nešlo. Opak je však pravdou.

Rovnako ako Worms nie je hra pre vlkov samotárov, ani tu sa sami zabávať príliš nebudete. Celý koncept hry je postavený na tom, aby niekto sedel vedľa vás a hral s vami. Niežeby sa osamote hrať nedala, no často vás takto bude zbytočne frustrovať a postup príbehom k ďalším levelom bude náročnejší. Autori stavili na známy postup, aký poznáte napríklad z Angry Birds. V leveloch máte nejakú úlohu, za kvalitu jej splnenia získate od jednej po tri hviezdičky. Tie neskôr slúžia na odomknutie ďalších levelov a bez hviezdičiek sa tak vpred posuniete len ťažko.

Overcooked
Overcooked Aj hasiaci prístroj sa neraz ukáže ako neoceniteľný pomocník.
Aj hasiaci prístroj sa neraz ukáže ako neoceniteľný pomocník.

Overcooked V príbehu putujete po mapke herného sveta na nové a zaujímavé miesta.
V príbehu putujete po mapke herného sveta na nové a zaujímavé miesta.

Overcooked Váš život pri varení neraz visí na vlásku.
Váš život pri varení neraz visí na vlásku.

Trošku vyššie ste sa možno pri čítaní trošku zasekli. Príbeh? Áno, je to ďalšia z vecí, ktoré by ste v tejto hre nečakali. Zavedie vás do Cibuľového kráľovstva, ktoré je v neďalekej budúcnosti pod útokom a len tí najšikovnejší kuchári ho dokážu zachrániť tým, že oblude naservírujú všetko, na čo má chuť. Problémom ale je, že sa nedá povedať, že by ste patrili medzi tých najšikovnejších. Skôr naopak. Kráľ sa vás tak rozhodne poslať späť do minulosti, aby ste strávili roky tvrdým tréningom vo svete a naučili sa pripraviť všetko od cibuľovej polievky až po fish and chips.

Nie je to však len o varení a nepripečení. Nezdá sa to, ale hra naozaj preverí vašu šikovnosť, spoluprácu a koordináciu. Rovnako veľkú pozornosť ako jednoduchým receptom totiž musíte venovať aj servírovaniu. A to je vec, ktorú sa vám hra neustále snaží čo najviac znepríjemniť. Dalo by sa povedať, že pri tom ťaží z koreňov dnes už archaického Tappera, len pridáva mnoho noviniek. Máte nejakú objednávku, ktorá je reprezentovaná surovinami, ktoré musíte pri nej použiť. Suroviny si vyberiete z krabíc, na doske nakrájate a ak je treba, tak aj tepelne upravíte v odpovedajúcom stroji. Potom to musíte naservírovať a včas doniesť na pás. A ako asi tušíte, limity sú také, že to jeden kuchár ani s vypätím všetkých síl nezvládne.

Dokonca aj keď hrá jeden hráč sám, tak ovláda dvoch kuchárov, aby sa medzi nimi mohol prepínať. A kým jeden krája paradajku na burger, druhý zbiera špinavý riad a umýva ho. Ideálne to ale funguje, ak každého kuchára ovláda iný hráč, pričom na jednom zariadení môžete hrať až štyria. Musíte totiž čeliť nielen problémom s náročnou logistikou a načasovaním, ale aj počítať s tým, že ak si neustrážite varenie, môže sa vám jedlo prepáliť. A pri ňom to nekončí. Robíte na panvici mäso, to sa vám spáli a ak ho tam necháte dlhšie, chytí sa olej a od neho možno aj celá kuchyňa. Na poslednú chvíľu tak musíte aj hasiť.

Zdá sa vám, že už takto je to dosť ťažké? Tam ale autori neskončili. Ako putujete po svete a robíte zo seba lepších kuchárov, dostávate sa do rôznych kuchýň, kde máte rôzne úlohy a aj rozličné podmienky. Niekde vám len myši kradnú suroviny a buď s nimi budete narábať tak rýchlo aby to hlodavce nestihli, alebo ich budete naháňať. Inde už ale varíte na dvojici kamiónov a neraz padnete z korby dole. Alebo kuchtíte pri zemetrasení, na plávajúcej ľadovej kryhe, uprostred lávy, vo vesmíre a podobne. Je síce pravda, že sa časom schéma prostredí začne opakovať, no vždy hra pridá niečo nové a náročnejšie.

Pri toľkých polenách, ktoré titul hádže hráčom pod nohy, by bolo pokazené ovládanie smrteľným zásahom. Latku náročnosti nasadili autori poriadne vysoko a našťastie pritom pochopili, že v žiadnom prípade nesmú hráčov frustrovať ešte viac ovládaním. To sa tak snaží byť čo najviac intuitívne a jednoduché. Ovládate pohyb kuchára a dve akcie, to je všetko. Jednou beriete do rúk a púšťate predmety, druhou zas s nimi manipulujete (krájate a podobne). Smerovanie akcie by mohlo byť síce trošku presnejšie, no aj tak je rýchle a jednoduché ovládanie vaším pomocníkom.

A akoby nestačilo, že si pri hraní Overcooked budete navzájom nadávať už keď hráte spolu, hra navyše ponúka aj Versus režim, kde si môžete nadávať ešte viac, keďže bojujete proti sebe. Opäť bojujete proti času, no okrem súpera aj sami so sebou, keďže sa zase musíte popasovať s prepínaním kuchárov. V prípade Vs režimu je jediná škoda snáď len to, že si musíte jednotlivé levely preň odomykať hraním príbehu. Ak zoberieme do úvahy, že sa Overcooked hodí na párty hranie, bolo by vhodné, aby hra mala aspoň Vs levely odomknuté hneď od začiatku.

Overcooked
Overcooked Kuchárska cesta vás zavedie do netradičných kuchýň.
Kuchárska cesta vás zavedie do netradičných kuchýň.

Overcooked Zo začiatku je všetko idylka, rýchlo ale začne prituhovať.
Zo začiatku je všetko idylka, rýchlo ale začne prituhovať.

Overcooked Kľúčom k úspechu je spolupráca.
Kľúčom k úspechu je spolupráca.

Rovnako ako Worms aj Overcooked stavia na roztomilý vzhľad. Vizuál je navyše jednoduchý a prehľadný, aby ste sa nestrácali. Hra vám hneď na prvý pohľad padne do oka, navyše nie je ani nijako zvlášť náročná, takže by ste ju pohodlne mali rozbehať aj na starších alebo slabších strojoch. Rovnako hudba je veľmi príjemná. Alebo skôr príjemne atmosférická. Podobná znela napríklad vo skvelom animáku Ratatouille a aj tu boduje. Taká francúzsky štylizovaná jednoduchá hudba sa vám ihneď asociuje s jedlom.

O Overcooked by sa toho dalo popísať ešte veľa, no bolo by to možno zbytočné. Tak to zjednodušme. Je to jedna z najlepších kooperačných hier za posledné roky. Je občas ťažšia ako Dark Souls. Je občas neuveriteľne strelená. Inokedy zas máte dojem, že bola priam vyrobená pre youtuberov, ktorí sa bijú pred kamerou a nadávajú si pri varení. Musíte si ale uvedomiť, že ak si k hre sadnete spolu s priateľmi a spoločne sa do nej poriadne zahryznete, radi prekonáte aj vyššiu náročnosť, aj sa pritom zabavíte presne tak ako v rôznych preafektovaných videách na internete. Také je jednoducho čaro tejto hry.

napísal matus_ace 9.8.2016
8.5
7.5