8-BIT HORDES

8-BIT HORDES

7.5

Čarodejnice, draky, fénixovia a... tanky

V máji sme v recenzii hodnotili jednu stratégiu od vývojárov Petroglyph a už tu máme ďalšiu. A stačí porovnať  8-Bit Armies a 8-Bit Hordes a je jasné, prečo autorom na vytvorenie novej RTS stačilo tak málo času. Obidve hry fungujú na tom istom engine a vyzerajú takmer rovnako, no s jednou zásadnou zmenou - z modernej epochy sa presúvame do fantasy univerza. Aj keď ani to nie je celkom jednoznačné. Ale poďme pekne poporiadku.

Grafika je tá istá - retro štýl a samé štvorčeky, avšak s prímesou moderných efektov, ktoré ale priveľmi nevytŕčajú, aby si titul (jeden aj druhý) zachoval nádych klasických RTS. Podobne je to aj so systémom hry, ktorý je maximálne jednoduchý a zrozumiteľný - a známy už roky. Možno po zmene univerza teraz 8-bit stratégia pripomína namiesto Command & Conquer série skôr Warcraft, ale nejaký výrazný rozdiel to nie je. No vývojári sa ani nesnažili byť originálni. Šlo im o niečo celkom iné - pripomenutie starých dobrých časov a kultových stratégií,
na ktoré dodnes radi spomíname.

Pri výstavbe sídla sa tentoraz nebudujú elektrárne, ale farmy, namiesto guľometov sa používajú luky a kúzla. Transportné autá a tanky sú nahradené banskými vozíkmi a kavalériou, vrtuľníky a lietadlá sa zmenili na draky a fénixov. Spôsob výstavby a produkcie je ale prakticky identický, ako bol v 8-Bit Armies. V menu budov si zvolíte objekt, ktorý umiestnite v teréne a až po jeho dokončení môžete stavať ďalší. Záložka s jednotkami zas ponúka pozemné a letecké sily, ktoré si tam naklikáte a potom čakáte, kým nevybehnú z barakov či dielne k vami určenému bodu. A čím viac rovnakých vojenských budov, tým rýchlejšia je produkcia. Potom označíte vojsko a ukážete miesto, kam sa má presunúť a cieľ, ktorý treba zničiť. Pritom sa pohybujete v deštruktívnom prostredí, kde sa dá prakticky každý dom, strom či múr zdemolovať a zbúrať.

8-Bit Hordes
8-Bit Hordes Moderné armády a základne nahradili fantasy jednotky a hrady. I keď nie tak celkom...
Moderné armády a základne nahradili fantasy jednotky a hrady. I keď nie tak celkom...

8-Bit Hordes Samozrejme, nechýbajú ani draky, ktoré sú ideálne na plienenie základní.
Samozrejme, nechýbajú ani draky, ktoré sú ideálne na plienenie základní.

8-Bit Hordes K efektívnym jednotkám patria aj elementáli.
K efektívnym jednotkám patria aj elementáli.

Z 8-bit Armies poznáme aj ďalšie prvky, ktoré sú bez okolkov prenesené do 8 -bit Hordes. Je tu rovnaká štruktúra ťaženia s banálnymi cieľmi (zničiť súperove budovy, obrániť svoje budovy, eliminovať určené jednotky...) a bronzovými, striebornými a zlatými odmenami s odomknutými bonusmi za povinné aj nepovinné (často časovo limitované) úlohy. Príbeh je vlastne nijaký, symbolické popisy misií sa nepočítajú. Napriek tomu to stačí a je to zábava. Ale poteší, že kampane sú dve a medzi „dobrými" (Lightbringers) a „zlými" (Deathsworn) sú viditeľné rozdiely, čo sa týka vzhľadu a sortimentu jednotiek. Nie sú to len prefarbené alternatívy s rovnakým spôsobom útoku a poškodením.

Každá strana má svoje špecifické posily - napríklad jedna frakcia prízraky, ktoré liečia a mŕtvych menia na kostlivcov a na druhej strane je „ránhojičom" palatín, ktorý je súčasne dobrou defenzívnou jednotkou. Kým Deathsworn má neviditeľných zlodejov ,ktorí okrem boja dokážu aj okrádať banské vozíky, v pechote Lightbringers je ozbrojenec so strelami, ktoré vybuchujú po pár sekundách a poškodia všetko v okolí. Prvá frakcia má odolných kyklopov, druhá účinných elementálov - tí vzdušní prechádzajú aj ponad vodu. A tak by sme mohli pokračovať vo výpočte rozdielnych jednotiek až po tie lietajúce a supersily (keď nepočítame odhalenie zakrytého územia, je jedna pre každú stranu).

Možno by nezaškodila možnosť zoraďovať jednotky do formácií, hoci sa pri označení vcelku rozumne usporiadajú. Alebo nastavenie režimu hliadkovania či agresivity. Viac však zamrzí, že AI je stále dosť slabá, niektorí bojovníci prihlúpli a napríklad keď sú bez príkazov, ignorujú nepriateľa, ktorý neďaleko likviduje vašu budovu.

Okrem ťažení, ktoré sú vďaka väčšej rozmanitosti jednotiek zábavnejšie ako misie v 8-Bit Armies, je aj tentoraz dostupná voľná hra s ľubovoľnou mapou a tiež špeciálna kooperačná kampaň. Tú však, bohužiaľ, ani tentokrát väčšinou nebudete mať s kým hrať. Ale určite nájdete partnerov v multiplayeri pre 8 účastníkov online alebo na lokálnej sieti. Cieľ je prostý - vyhladiť nepriateľov, ale hráči môžu bojovať v tímoch, nastaviť si suroviny a dostupnosť superzbraní. Ale práve tu si najviac užijete výstrelok od vývojárov, ktorí do 8-Bit Hordes zakomponovali aj mapy a jednotky z 8-Bit Armies! Kým v sólo ťažení sa tanky či lietadlá objavia len okrajovo a možno vás trochu zaskočí, keď budú stáť proti vašim kopijníkom, kúzelníčkam a elementálom, v multiplayeri môžete ovládať hneď dve kompletné moderné frakcie!

V lobby si tak môžete zvoliť spomedzi štyroch strán a kým niektorí hráči budú na tom istom bojisku produkovať orkov,šamanov či jazdu, iní si v továrňach vyrobia obrnené vozidlá. Vďaka možnosti skôr vyrábať nové banské vozíky ako transportné autá na suroviny však fantasy rasy postavia základne rýchlejšie a v boji rozhodne neťahajú za kratší koniec. Osvedčenou taktikou v multiplayeri je masová produkcia vybraných (najčastejšie leteckých) jednotiek, ktoré potom všetko zrovnajú so zemou. Ako najsilnejšie sa javia draky, ale dokážu ich rýchlo spacifikovať bojové vrtuľníky - čo je, mimochodom, veľmi zaujímavý pohľad. Už len dodám, že v multiplayeri sa dajú využiť aj komunitou vytvorené mapy.

8-Bit Hordes je takmer rovnaká stratégia ako 8-Bit Armies, len prím tentoraz hrajú fantasy jednotky. Avšak  vďaka úletu tvorcov sa na bojisku objavujú aj novodobé frakcie z predošlej hry. Natíska sa tak otázka, či by nestačilo vydať novú RTS vo forme sťahovateľného prídavku. V každom prípade ak vás bavili 8-bitové armády, rovnako a možno ešte o trochu lepšie vás pobavia aj 8-bitové hordy. Hoci veľa nového nepribudlo, hrá sa to naozaj dobre.

8-Bit Hordes
8-Bit Hordes Vrtuľníky proti fénixom a drakom - aj takýto výjav môžete vidieť v multiplayeri.
Vrtuľníky proti fénixom a drakom - aj takýto výjav môžete vidieť v multiplayeri.