CLUSTERTRUCK

CLUSTERTRUCK

7.5

Skúška obratnosti ponad víchricu kamiónov

Správna arkádová hra musí mať vynaliezavý koncept, rýchlosť a schopnosť ihneď si získať hráča. V neposlednom rade je to okamžitá hrateľnosť, zmäkčená pomoc fyzikálnych zákonov a zvyšujúca sa obťažnosť. Alfou a omegou je rozhodne cesta, ktorá je vlastne cieľom. Presne taký test a zážitok v sebe nesie čulý Clustertruck, kde treba byť rýchly ako náboj vo vetre.

Strojcom tejto chuťovky plnej skákania je švédske vývojárske štúdio Landfall Games. Títo mladí chalani sa prezentujú sústredením sa na (podľa nich) hlavný nedostatok moderných hier – hrateľnosť. Hlavný dizajnér, umelec a zástupca firmy Wilhelm Nylund a ďalší traja členovia sa do povedomia dostali hrami Air Brawl a Square Brawl. V prvej menovanej ide o vzdušný boj lietadielok s online podporou. Dokáže síce zaujať kreativitou pri akcii a širokou hernou ponukou, ale ťažkopádne sa ovláda. Druhá spomínaná je párty hra, ktorá je všeobecne pozitívnejšie prijatá. Založená je na rýchlom odrážaní sa od stien a vzájomnom likvidovaní v lokálnej hre pre viacerých účastníkov. Ponúka širokú paletu útokov, kvalitný level editor a v hre 2 vs. 2 si ju obzvlášť obľúbite. Po jej vydaní Škandinávci podpísali vydavateľskú zmluvu s tinyBuild Games, a to už sa dostávame až k tomuto zhluku kamiónov vydanému na Linux, Microsoft Windows, OS X a (recenzovanú verziu) PS4. Hra o nejaký čas nakoniec dorazí aj na Xbox One.

Clustertruck
Clustertruck Pekelný svet a obzvlášť jeho finálny level ponúka extrémnu skúšku reflexov.
Pekelný svet a obzvlášť jeho finálny level ponúka extrémnu skúšku reflexov.

Clustertruck Vznášať sa vo výšinách je nevyhnutné pre znamenité bodovanie.
Vznášať sa vo výšinách je nevyhnutné pre znamenité bodovanie.

Clustertruck Bez risku nie je žiadne dobrodružstvo.
Bez risku nie je žiadne dobrodružstvo.

Doprava vo veľkomestách zažíva kolaps. Účastníci cestnej premávky mi dajú určite za pravdu. Najmä s príchodom víkendu sú šoféri zaťažení vďaka prepchatej vozovke. Vozidlá rôznych tried ostávajú bez pohybu, ochabnuté a frustrácia naberá obrátky. Keď sa k tomu pridajú ešte diaľničné kolosy – kamióny a ich kolóna, tak pohár trpezlivosti pretečie úplne. V zúfalom stave človeku napadne hocičo. Clustertruck síce reálny problém priechodu a transportu nevyrieši, ale môže byť aspoň malilinkou satisfakciou. Pretože v ňom preskakujete vozidlá, a to nielen osobné autá, ale rovno ťahače s návesom.

Hra je rozdelená na 9 tematických svetov a v každom z nich je 10 levelov. Všetko vnímate z perspektívy prvej osoby. Kľúčový princíp je (len) na prvý pohľad jednoduchý. V sérii po sebe idúcich skokov sa musíte prenášať z pohybujúcich sa návesov kamiónov. Osemkolesové záprahy sú jedinou bezpečnou plošinou a kontakt s hocičím iným prináša fatálne následky a reštart. Vyhýbať sa treba rozmanitým prekážkam, nárazom a musíte sa snažiť správne načasovať každý pohyb. Cieľom je dosiahnuť červenú gólovú stužku v čo najkratšom čase a získavať pritom body za efektný štýl. Dostávate ich za triky, rýchlosť, vysoké skoky a udržanie sa vo vzduchu. Ich súhrn sa počíta a odmenou sú odomykateľne schopnosti delené na osobité pohyby a vylepšenia.

Celé sa to ovláda veľmi dobre. Stačí si nájsť tu správnu senzitivitu v nastavení a o pár sekúnd tomu každý musí prísť na chuť. Skok na kabínu, hrany návesu a zadnú časť s dverami zosilní ďalší výskok. Síce sa tým riskuje život, ale riskovať treba pre svižnejší priebeh a vyššie odmeny. Navyše pokročilé levely si doslova žiadajú náhly pohyb, pretože ak sa nedosiahne konkrétna pasáž včas, je koniec. Napríklad treba preskakovať z oddielu kamiónov a dostať sa okamžite na ten ďalší, ktorý ide opačným smerom. Obťažnosť sa ukážkovo zvyšuje. Prvé dva svety (púštny a lesný) slúžia ako inštruktáž a tréning a potom už pekne prituhuje. Kamióny do seba nabúrajú, začnú meniť rýchlosť a prichádzajú prekážky - tepelné lasery alebo plameňomety, magnetické odchýlky či do cesty padajúce okultné kríže. Kvalita svetov mierne kolíše. Zábavné (laserový, pekelný, sci-fi) striedajú priemerné (zimný, staroveký) a na môj vkus s málo využitým potenciálom (steampunkový).

Schopnosti, ktoré je možné odomknúť, sú do hry zaujímavo zapracované. Do levelov môže byť zvolený len jeden špeciálny pohyb a jedno vylepšenie. Tým pádom dochádza k nabádaniu hráča, aby na konkrétny level zvolil tu správnu kombináciu. Správna voľba pomôcky a výsledná stratégia potom citeľne ovplyvní priebeh a prekonávanie pasáži. K dispozícii je možnosť zvoliť dvojité skoky, vznášanie alebo kotviaci hák. Dajú sa zoskupiť so spomalením času a zmrazením kamiónov. No nájdu sa tu tiež nepraktické hlúposti, ktoré sú len do počtu a majú na progres neblahý dopad. Rolovanie kamiónov a ich transfer nemajú skrátka patričné využitie. Hre by tiež neuškodilo viac herných módov v podobe výziev na body alebo čas. Možnosť zapnúť a vidieť „ducha" z predošlého hrania, ktorý je motiváciou na dosiahnutie lepšieho výsledku, má len PC verzia. Tá má naviac aj rebríček hráčov a editor máp. Nepochopiteľné ochudobnenie ďalších platforiem sklame.

V súvislosti s grafikou ide o klasické 3D low-poly spracovanie, ktoré nie je ničím výnimočné. Všetky svety sa snažia mať svoj zreteľný štýl, no výrazný nedostatok farieb im v charakteristike a odlíšení nepomáha. Kulisy a vlastne celkový vizuál pôsobia jednoducho a to bol snáď aj zámer tvorcov. Vzhľadom na žáner a tempo sa chceli asi vyhnúť rušivým elementom na obraze, čo sa počíta. Audio ponúka pulzujúce, tlmené elektro zvuky, ktoré menia tempo v leveloch podľa zložitosti situácie. Kvalita celého soundtracku nejako extra nenadchne, ale ani hre neškodí. Skrátka tam je a niekedy tóny zarezonujú a inokedy sa rytmus márne hľadá.

Clustertruck sa tvári, že je pre široké publikum, no opak je pravdou. Chaotické situácie počas plachtenia nad kamiónmi môžu určitú skupinu hráčov frustrovať. Každý pohyb a skok treba kontrolovať a overiť a to všetko musí dopĺňať 100% sústredenie. Hra však ponúka naozajstnú výzvu a poriadne arkádové potešenie, ktoré si svojich nadšencov s ľahkosťou nájde. PC hráči majú zážitok o niečo bohatší, takže si k záverečnému hodnoteniu môžu pridať bod navyše.

Clustertruck
Clustertruck Maličká nepozornosť a chybné načasovanie pohybov má fatálne následky.
Maličká nepozornosť a chybné načasovanie pohybov má fatálne následky.