PLANET COASTER

PLANET COASTER

8.0

Zábavný park snov vo vašich rukách

Zábavné parky nabité atrakciami, maskotmi a horskými dráhami sú vo svete veľmi populárne. U nás nám ich veľmi vzdialene pripomínajú nanajvýš nejaké jarmoky, kde sa často objavujú aj predpotopné kolotoče z čias (ne)dávno minulého socializmu. Dokonca ani to westernové mestečko, ktoré chvíľu fungovalo v Liptovskom Mikuláši, už neexistuje. Ak teda chcete plnohodnotný zážitok a zábavný park so všetkým, čo k tomu patrí, musíte ísť do zahraničia...alebo si vytvoríte svoj vlastný hre Planet Coaster.

Úvod hry spojený s vytváraním avatara trochu pripomína The Sims či iné hry, ktoré sa snažia o zakomponovanie sociálnych prvkov a začlenenie hráča do online komunity. Komicky vyzerajúca postavička umiestnená na makete planéty reprezentuje vás a vaše výtvory, ktoré viete dať dokopy pomocou Steam workshopu. Kliknutím na avatarov iných hráčov sa zas môžete dostať k fantazmagóriám ostatných užívateľov. Kým sa však pustíte do vlastnej tvorby, zoznámte sa s hrou prostredníctvom režimu kariéry, sandboxu a výziev. Prípadne si ešte pozrite výukové videá. Počas absolvovania pripravených alebo generovaných scenárov už totiž žiadne vodenie za ručičku nečakajte. I keď vám hra aspoň priebežne poskytne základné informácie.

Štyri tematické sety v kariére obsahujú vždy po tri scenáre s rôznou tematikou aj obťažnosťou. Bloky sa odomykajú postupne so zvyšujúcou sa úrovňou avatara, ktorý sa rozvíja na základe aktivít hráča. Piaty set nie náhodou pribudol v predvianočnom období a okamžite ponúka krásne zasnežené scenáre so sviatočným nádychom.

Planet Coaster
Planet Coaster Celkom sľubný začiatok.
Celkom sľubný začiatok.

Planet Coaster Vývoj nových atrakcií a doplnkov  je pre rozvoj parku dôležitý.
Vývoj nových atrakcií a doplnkov je pre rozvoj parku dôležitý.

Planet Coaster Môžete vytvoriť rôzne tematické parky - napríklad aj westernový.
Môžete vytvoriť rôzne tematické parky - napríklad aj westernový.

Prakticky každý scenár v kariére odštartuje s už rozostavaným parkom. Je to však len základ, na ktorom treba ďalej stavať. Musíte budovať nové atrakcie, horské dráhy, stánky s občerstvením a suvenírmi, scenérie, všetko to pekne poprepájať a koordinovať .Nikto vás nenaháňa, môžete si pokojne stavať, kým máte za čo a ak budete vo finančnej tiesni, môžete si zobrať pôžičku. Každopádne treba myslieť na to, že park musí mať fungujúcu ekonomiku a mal by si zarobiť na seba aj na pristavovanie nových atrakcií. Tie potom uspokoja čoraz náročnejších návštevníkov a prilákajú ďalších, hlavne po investovaní do marketingovej kampane. A viac ľudí v parku znamená viac starostí, ale aj možnosť viac zarobiť na vstupnom za jednotlivé atrakcie, prípadne už za samotný vstup do areálu. A zarábajú aj obchodíky, len občas treba myslieť na zaškolenie predavačov a príležitostne im zvýšiť platy, aby nereptali, či dokonca neodišli. I keď náhrada sa nájde okamžite.

Obchodníci automaticky otvoria po kúpe stánku a nemusíte si s nimi robiť veľké starosti. Čo sa týka personálu, stačí vám najímať mechanikov na údržbu a opravu dráh a kolotočov a k tomu smetiarov, ktorí vynášajú koše a upratujú areál. Keď budete finančne za vodou, je vhodné pridať pár maskotov. Príjmy a výdaje, štatistiky, prehľad o zamestnancoch aj potrebách návštevníkov vidíte v praktickom menu s manažmentom parku. Za povšimnutie tam ešte stojí položka s výskumom. Ak totiž chcete nové atrakcie, stánky a dekorácie, treba investovať do ich vývoja, ktorý potom pravidelne ukrajuje z vášho rozpočtu, až kým sa nedostaví výsledok.  Určite sa to však oplatí a ak si trúfate, môžete vyvíjať aj tri rôzne inovácie súčasne.

Menu s výstavbou už však také prehľadné nie je. Bude vám hneď  jasné, na čo slúžia jednotlivé záložky v ponuke na spodnej lište. Problém je v tom, kam zaradili tvorcovia jednotlivé položky. Napríklad mi dosť dlho trvalo, kým som sa dopátral k smetným košom, ktoré autori šupli medzi scenérie... Ale zvyknete si. Z ponuky môžete vyťahovať jednak hotové budovy, kolotoče aj kompletné dráhy, dokonca prispôsobené téme parku, ale aj navrhovať a skladať vlastné. Sortiment sa rozširuje vďaka vynálezom a vašim plánom.

Umiestniť požadovaný objekt v teréne je jednoduché, ale nájsť preň miesto niekedy vyžaduje dlhšie prehľadávanie okolia. Jednak majú lokality vymedzené hranice a keď už nájdete nejaký vhodný priestor, kam by sa atrakcia hodila, hra vás sklame oznámením, že sa tam nezmestí. I keď by sa tam viditeľne pohodlne vopchala a využili by ste prázdnotou zívajúce miesto.

Keď sa vám napokon podarí umiestniť budovu, môžete zmeniť jej farby, otáčať ju, prehodiť niekam inam. Pri atrakciách viete upraviť ceny lístkov, čakaciu dobu a minimálny počet ľudí pri štarte. Niekedy ale musíte upraviť terén, zarovnať jamy, či znížiť kopec, lebo automaticky sa to nespraví a stavať musíte na rovine. Ak vám zavadzajú napríklad stromy a kamene, nemusíte ich nevyhnutne zničiť, stačí ich premiestniť a spraviť z nich účelnú dekoráciu. S týmto si vcelku bez problémov poradíte, no horšie je to s výstavbou ciest.

Súčasťou budovania parku je aj budovanie ciest a cestičiek, ktoré vedú priamo k atrakciám. Každá dráha či kolotoč musí mať vstupnú aj výstupnú bránu. Obidve treba prepojiť s hlavnou trasou, po ktorej prúdia návštevníci. V prípade vchodu je hneď možnosť vytvárať chodník. Na vydláždenie východu už však musíte manuálne prejsť do separovanej položky s ponukou ciest. To, že neodhadnete správnu farbu podkladu, až tak neprekáža, je to len estetická záležitosť. Horšie je komplikované spájanie jednotlivých cestičiek s hlavnou cestou. Logika vám hovorí, že keď je vchod ku kolotoču štyri metre od príjazdovej cesty, spravíte rovnú čiaru a je to. Planet Coaster ale na to potrebuje viac miesta, prípojka sa nedá urobiť hocikde a vyžaduje chodník s okľukou. Alebo dokonca posunutie celej atrakcie v teréne, inak  príjazd nespravíte vôbec. A to vám ešte situáciu môže skomplikovať rozdelenie na cestu so zábradlím a bez neho... Je to veľmi nekomfortné a hráča to chvíľami naozaj otravuje.

Komplikovaná je aj výroba a editácia vlastných horských dráh. Umiestnenie stanice a prikladanie jednotlivých častí konštrukcie je vcelku zrozumiteľné. Osvojíte si aj systém krútenia a otáčania súčiastok alebo vložíte predvolené. Nejako to celé pospájate, uzavriete okruh a môže vám pritom pomôcť automatické dokončenie dráhy. Problém nastáva pri testovacej jazde, ktorá je pri vlastných návrhoch povinná, inak atrakciu neotvoríte. Vtedy vidíte vozíčky s figurínami a zisťujete, aké má dráha slabiny. To je užitočné a bolo by to aj zábavné, keby vám hra pri konštrukcii vyšla trochu viac v ústrety.

Automatika vám síce postaví okruh, ale nemusí byť funkčný. Ešte horšie môžu dopadnúť vaše kreatívne prejavy. Musíte totiž počítať so zákonmi fyziky a tá nepustí a nič vám neodpustí. Súčasťou koľají musia byť poháňacie a brzdiace časti, ktoré buď vozíčky zrýchlia, alebo spomalia. Nedajú sa umiestniť všade a ak napríklad chcete, aby vagóny stúpali do výšky a urobili tam obrátku, musíte ch najskôr spustiť z kopca a ideálne aj s urýchľovačom. Veľkú úlohu zohráva aj zotrvačnosť pri pohybe. Vyváženie parametrov dráhy, dosiahnutie, aby sa vozíky nezastavili, ale dokončili celý okruh, je skutočne piplačka. Niektorí hráči si to budú užívať, pre iných je to zbytočne náročné (aj časovo) a pri opakovaných neúspechoch a editácii to môže byť až frustrujúce. Preto je vhodnejšie použiť rovno predvolené a kompletne zhotovené horské dráhy, ktoré zaručene fungujú. A môžete ich tiež editovať. Okrem horských dráh však staviate aj iné trate s rôznymi vozidielkami, ktoré majú odlišný pohon a jednoduchší systém. Táto výstavba je už zábavnejšia a zvládnete ju bez problémov aj sami.

Planet Coaster
Planet Coaster V kariére získavate hviezdy, levely a odomykáte nové scenáre.
V kariére získavate hviezdy, levely a odomykáte nové scenáre.

Planet Coaster V režime s výzvami dostanete za každú splnenú úlohu finančný bonus.
V režime s výzvami dostanete za každú splnenú úlohu finančný bonus.

Planet Coaster Ak chcete len tak relaxovať, ideálny je sandbox bez akýchkoľvek obmedzení.
Ak chcete len tak relaxovať, ideálny je sandbox bez akýchkoľvek obmedzení.

Ani po vytvorení plne funkčenej dráhy však ešte nemáte vyhraté. Každá atrakcia totiž má tri základné faktory, ktoré určujú jej výsledné kvality a v neposlednom rade aj obľúbenosť. Konkrétne ide o vzrušenie, strach a nevoľnosť. V ideálnom prípade je jazdenie či točenie na kolotoči pre návštevníkov veľmi vzrušujúce. Súčasne vyvolá príjemné zimomriavky, ale vyslovene nevydesí a, samozrejme, ľuďom by nemal žalúdok priveľmi plávať na vode. Pri predvolených atrakciách sú tieto parametre slušne vyvážené, pri vlastnej tvorbe už túto záruku nemáte, a tak musíte veľa testovať a prerábať, aby bol výsledok funkčný aj uspokojivý. Inak ľudia neprejavia záujem. Keď sa však dielo podarí, stojí to za to. A skvelý pocit ešte zvýrazní možnosť všetko zažiť z pohľadu filmovej kamery či priamo zo sedačky, priamo z pohľadu návštevníka.

V režime kariéry celú tú parádu, atrakcie, obchodovanie a editovanie aj davy návštevníkov, ktorých môžete sledovať pri bláznení či jedení, sprevádzajú rôzne úlohy. Každý scenár ponúka tri - za jednu získate bronzovú, za druhú striebornú a za tretiu zlatú hviezdu. Úlohy majú spravidla dve alebo viac častí. Napríklad musíte dosiahnuť stanovený profit a súčasne vybudovať päť horských dráh. Alebo je potrebné splatiť pôžičku a prilákať aspoň 1000 návštevníkov, či dosiahnuť určitý rating parku rozvojom scenérií. Pri postupe môžete využiť pauzu alebo aj dvojnásobné zrýchlenie, aby sa skrátilo trvanie jednotlivých procesov. Po splnení požiadaviek (alebo aj skôr) môžete prejsť na iný scenár alebo tam zostať a len tak si stavať a kochať sa. Park funguje dokonca aj v noci a keď temnotu ožarujú svetlá reflektorov, lámp a rôznych špeciálnych efektov, ktoré môžete použiť, je to pekný pohľad.

Trochu odlišnú motiváciu prináša režim s výzvami, kde začínate s prázdnou lokalitou a so značne obmedzeným finančným rozpočtom. Môžete si vybrať, či to bude v tropickej oáze, na púšti, pastvinách, v alpskom prostredí, v pahorkatine s listnatými lesmi alebo arktickej zasneženej krajine. Nezbierate hviezdičky, ale prijímate rozmanité úlohy, ktoré vám hra priebežne ponúka. Za každé splnené zadanie dostanete bonusový finančný obnos, ktorý vám pomôže pri ďalšom napredovaní a výstavbe parku.

Napokon je tu sandbox, kde sa môže vyblázniť naozaj každý a nie sú potrebné manažérske schopnosti. Máte totiž nelimitovaný prísun peňazí, a tak nikdy neskĺznete do mínusu. Navyše sú všetky atrakcie a objekty okamžite odomknuté, takže ich netreba vyvíjať. Čiže až do omrzenia len staviate, čokoľvek si zmyslíte. Kreatívni hráči ešte môžu využiť možnosť vytvárania vlastných projektov s použitím Steam workshopu. Je zaujímavé, že nepatrnými zmenami pravidiel dosiahli tvorcovia výrazne odlišný zážitok v každom z troch hlavných režimov. Určite skúste všetky a sami sa o tom presvedčíte.

Planet Coaster
Planet Coaster Zimná aktualizácia pridala do hry zasneženú krajinu so sviatočnou výzdobou.
Zimná aktualizácia pridala do hry zasneženú krajinu so sviatočnou výzdobou.

Planet Coaster Na obľúbené atrakcie ľudia čakajú v dlhých radoch. Môžete vytvoriť aj prístup pre špeciálnych zákazníkov.
Na obľúbené atrakcie ľudia čakajú v dlhých radoch. Môžete vytvoriť aj prístup pre špeciálnych zákazníkov.

Planet Coaster Na výber sú rôzne pohľady kamery. Môžete sledovať aj to, čo vidia návštevníci parku.
Na výber sú rôzne pohľady kamery. Môžete sledovať aj to, čo vidia návštevníci parku.

Na hru sa naozaj dobre pozerá. Hlavne vtedy, keď už máte rozvinutý svoj park a v určitom období dňa, ktoré si, mimochodom, môžete nastaviť, i keď sa inak priebežne mení. Terén sa dá otáčať, približovať a vzďaľovať. Na atrakcie sa môžete zadívať pekne zblízka. Nechýbajú už spomenuté efektívne pohľady na kolotoče a dráhy aj s filmovým aranžmánom a zábermi priamo z vybranej sedačky. Takže to vidíte presne tak, ako to vníma konkrétny návštevník. A do tela ľubovoľného hosťa sa môžete prevteliť aj pri prechádzke po parku. Len je škoda, že okolie parku je vždy prázdne. V diaľke nevidíte žiadne mesto alebo čokoľvek, čo by zakrylo pocit, že váš park stojí uprostred ničoho niekde mimo civilizácie. Tvorcovia v hre použili Cobra engine a je to príjemná zmena - nie všetko musí bežať na Unreal engine. Príjemný vzhľad dotvára ševelenie návštevníkov a sprievodné zvuky, ktoré  sú zaradené aj medzi špeciálne efekty k atrakciám. K tomu znie hravá moderná hudba ideálna do parku. No navyše môžete nastaviť individuálnu hudbu pre každú atrakciu.

Planet Coaster je zábava. Možno spočiatku budete tápať pri hľadaní konkrétnych položiek, ktoré nie je problém použiť, ale nájsť v jednotlivých sekciách menu. No keď sa zorientujete, pôjde to ako po masle. S výnimkou ciest, ktoré sa vytvárajú naozaj zbytočne zložito a neprakticky. A nie každý bude mať dosť trpezlivosti na navrhovanie vlastných horských dráh so špecifickým procesom ich výroby. Celkový manažment je ale dostatočne zrozumiteľný a jednotlivé režimy hry sú vhodné pre architektov každého veku, pre tých, čo chcú pri hraní len tak relaxovať aj pre tých, čo očakávajú niečo náročnejšie. Len si možno pritom povzdychnete, aká je škoda, že také  parky, aké sa dajú vytvoriť v hre, u nás ani nikde nablízku nenájdete.

napísal uni 23.12.2016
8.0
8.4