RAD RODGERS: WORLD ONE

RAD RODGERS: WORLD ONE

8.0

Platformový hrdina ako zo starých dobrých čias

Platformové hry z deväťdesiatych rokov minulého storočia patria k tomu najlepšiemu, čo sa hráčom dostalo do rúk. To si myslia aj vývojári Interceptor Entertainment a nepochybne taktiež 3D Realms, ktorí sa rozhodli vydať titul Rad Rodgers inšpirovaný klasikami, ako Commander Keen či Jazz Jackrabbit. Okrem toho ale pomohla herná komunita, ktorá „nakopla" sľubnú plošinovku na Kickstarteri.

Rad je chalanisko, ktorý miluje videohry a počas jednej noci sa ocitne priamo v jednej z nich. Spoločnosť mu tam robí konzola Dusty, z ktorej sa stal žijúci a poriadne utáraný spoločník na cestách, čo sa Radovi doslova zavesil na krk. Nie je to však na škodu. Práve naopak. Chlapec je vyzbrojený efektívnou zbraňou, ktorú používa proti agresívnym veveričkám a ďalším nepriateľom. Na určitých miestach doslova visia vo vzduchu rôzne alternatívne režimy streľby a po dotyku s nimi je radosť kosiť protivníkov rýchlopalným guľometom, bombami, ktoré sa navyše odrážajú, ohnivými strelami alebo veľmi účinným laserom. K týmto zbraniam sa dá dostať aj po nakuknutí do príbytkov obyvateľov lesa - pre zmenu dobrých veveričiek, ktoré raz ponúknu výzbroj, inokedy pridajú srdiečko k životu alebo kryštály, ktoré Rad bežne zbiera počas svojho putovania.

Rad Rodgers: World One
Rad Rodgers: World One Hopkanie a zbieranie kryštálov - klasika.
Hopkanie a zbieranie kryštálov - klasika.

Rad Rodgers: World One Vo väčšine levelov treba nájsť štyri kusy skladačky. Nepriatelia vám to, samozrejme, neuľahčia.
Vo väčšine levelov treba nájsť štyri kusy skladačky. Nepriatelia vám to, samozrejme, neuľahčia.

Rad Rodgers: World One Pixelverzum je pochmúrne a jednotvárne, ale ak sa chcete dostať ďalej, musíte tam  nájsť dôležité objekty.
Pixelverzum je pochmúrne a jednotvárne, ale ak sa chcete dostať ďalej, musíte tam nájsť dôležité objekty.

Dusty asistuje svojmu ľudskému kamarátovi údermi päsťou, ale pomôže mu aj pri skákaní, šplhaní a lezení po vodorovných a zvislých tyčiach. Okrem toho s ním absolvujete špeciálne pasáže, ktoré sú špecifickou súčasťou bežných levelov. V tradičných úrovniach je to hlavne o skákaní a strieľaní zlúčenej dvojice a väčšinou treba nájsť štyri kúsky skladačky, ktorá potom otvorí východ. Popritom sa oplatí vyzbierať čo najviac zelených kryštálov, ktoré sa premenia na extra život.

Požadovaný počet kryštálov na nárast vitality závisí od obťažnosti hry. Na ľahkej je počet životov nelimitovaný, takže tam vás to trápiť nemusí, na normálnej dostanete život za stovku kryštálov, na ťažkej za 200. Každý život tvorí set srdiečok, ktoré sa po dotyku chlapca s nástrahami a zásahoch nepriateľov míňajú. Keď Rad príde o všetky, definitívne stratí jeden život. Srdiečka sa ale dajú aj doplniť. Občas ich nájdete u spomínaných dobrých veveričiek, môžu sa skrývať v deštruktívnych debničkách (ale pozor na tie s TNT) alebo v tajných zákutiach, ktoré sa vám príležitostne podarí odhaliť. Pritom ojedinele objavíte aj jedinečné trofeje.

Pri postupe je treba skákať po rôznych plošinách, napríklad aj v podobe kvetov, ktoré sa môžu aj rozpadávať alebo pohybovať. Niekedy sú dokonca zavesené na drevených rotujúcich kolesách. A potom sú tu tyče na rúčkovanie a laná, prípadne zavesené brvná, ktoré treba rozhojdať. Chvíľami vám niečo padá na hlavu alebo je pred vami voda, ktorej sa treba vyhnúť. Natrafíte na rôzne uličky, odbočky a cestičky, ktoré vás napokon vždy dovedú k cieľu a sú doplnené checkpointmi. Tie majú podobu diskiet a ich aktivovanie sprevádza aj príslušný zvuk, ktorý si mnohí pamätáte z minulosti. Tam začínate, keď prídete o život. No ak nehráte na ľahkej obťažnosti a stratíte aj ten posledný, musíte absolvovať celý level úplne od začiatku.

V krajine narazíte aj na miesta, kde sa zdeformuje obraz. Prostredie sa rozmaže a obliny objektov zmenia na hrany a kocky. Nie je to chyba, ale zámer hry. Hlavné postavy si uvedomujú, že sa nachádzajú vo videohre a tieto miesta pripisujú nešikovnosti a lenivosti vývojárov, ktorí niečo nedokončili alebo pokazili. A napraviť to môže iba Dusty, ktorý sa cez rozmazané trhliny premiestňuje do podivného elektrického univerza - Pixelverza. Tam je odkázaný len sám na seba a svoje päste, ktorými spacifikuje podivných protivníkov, čo mu aj dodáva energiu potrebnú na prežitie. Pohybuje sa temnými uličkami, nesmie narážať do stien a prekážok a vždy musí aktivovať jeden alebo viac kľúčových predmetov, ktoré sa potom opravia v štandardnom svete. Po splnení úlohy sa na kritickom mieste upraví okolie, niekedy pribudnú potrebné alebo sa stratia prebytočné objekty, aby sa dalo preskákať a prejsť do predtým nedostupnej pasáže. Pixelverzum je zaujímavým spestrením hry, ale je dobre, že sa tam nemusíte pohybovať dlho a príliš často.

Ako naznačuje už názov hry, všetky levely sú napratané do jedného sveta. Napriek tomu sa nepodobajú ako vajce vajcu. Tvorcovia dokázali obohatiť lesnatý terén rôznymi prvkami a motívmi, vďaka ktorým sú prostredia dostatočne rozmanité - či už sa jedná o jaskyne, vodopády, alebo močariská. Viac zamrzí fakt, že tento svet je síce nápaditý, ale pomerne malý. Tvorí ho iba sedem levelov, z toho jeden je zameraný výlučne na súboj s bossom. Celú hru dokážete prejsť za niekoľko hodín. Pri opakovanom prechádzaní, keď už presne viete, kde a čo máte očakávať, to bude možno len o niečo viac ako tri hodiny. Dôvodom na repete bude získanie všetkých  kryštálov a  bonusových predmetov, ak chcete skompletizovať hru na 100 percent. Aj tak vám ale titul nevydrží oveľa dlhšie ako jeden víkend alebo niekoľko (príjemných) večerov.

Hra sa síce snaží vzkriesiť hrateľnosť starých platformových hier, ale na rozdiel od iných titulov sa pritom neuchyľuje k retro grafike. Tú sporadicky pripomína iba pri pasážami Pixelverza, respektíve drobnosťami, ako je ukazovateľ života, inak je moderná a pestrofarebná. Všetko vyzerá krásne, rozprávkovo. Zvlášť vydarené sú efekty zbraní. Niekedy sú však prostredia trochu neprehľadné - niežeby ste zablúdili, ale nie vždy sú dostatočne odlíšené použiteľné objekty od dekorácií na pozadí. Je to akýsi problém s priestorovým umiestnením. Chvíľami som nevedel, či sa dá na istú plošinu skočiť, alebo je to len ilúzia. Samozrejmosťou je vysoké rozlíšenie, zahrnuté je nastavenie bloomu či renderovania a občas hru dopĺňajú pôvabné predelové scény.

Rad Rodgers: World One
Rad Rodgers: World One Dobré veveričky vás vo svojich príbytkoch obdarujú.
Dobré veveričky vás vo svojich príbytkoch obdarujú.

Rad Rodgers: World One Mapa sveta obsahuje len sedem úrovní (a návrat do menu).
Mapa sveta obsahuje len sedem úrovní (a návrat do menu).

Rad Rodgers: World One Toto nie je grafická chyba hry, ale zámer. Dusty vám vysvetlí, o čo ide..
Toto nie je grafická chyba hry, ale zámer. Dusty vám vysvetlí, o čo ide..

Pri postupe priebežne zachytíte zvuky príznačné pre 8-bity a automaty, ktoré dodávajú hre vhodný, trochu nostalgický nádych. Vydaril sa aj dabing. Hudba je skvelá, dynamická, pôsobí moderne, ale pritom aj tam začujete aj niečo z tej starej klasickej éry. Hra sa celkom dobre ovláda na klávesnici, ktorá využíva aj funkcie myši pri zameriavaní a streľbe. Praktickejším riešením je však gamepad, ktorý k takým titulom skrátka pasuje najlepšie.

Rad Rodgers: World One je veľmi zábavná a vydarená pocta klasickým plošinovkám. Je škoda, že obsahuje len jeden svet, ale všetko nasvedčuje tomu, že sa dočkáme aj ďalšieho. Ten lesný je atraktívny, ale dosť krátky, čo je však zohľadnené v cene. 12 € je primeraná suma a táto investícia sa oplatí. Hre prídu na chuť tí skôr narodení, ale vďaka atraktívnemu vzhľadu a dynamickej hrateľnosti dokáže upútať aj mladšie ročníky. Dúfame, že Rad Rodgers ešte nepovedal posledné slovo a čoskoro sa vráti v novom prostredí.

napísal uni 3.1.2017
8.0
7.1