EXIST ARCHIVE

EXIST ARCHIVE

7.5

Mládežníci zachraňujú neznámy svet

Exist Archive je na jednej strane nenápadná JRPG, o ktorej ste zrejme nepočuli. Ale ak ste fanúšikmi série Star Ocean alebo štúdia Tri-Ace, už vám skôr zasvieti kontrolka. Toto je jeho nový projekt, úplne odlišná hra, iný svet s diferencovaným prístupom a rozsiahlou hrateľnosťou na desiatky hodín.

Dejový rámec je spočiatku fantastický. Na chvíľočku sa stanete svedkami kataklizmatickej nehody v Tokiu, následkom ktorej sa skupina mladých ľudí ocitne niekde úplne inde. Je to vesmír? Úplne iná dimenzia? Alebo život po smrti? Nik nevie a prvotné indície sú zmiešané. Na mieste sa objaví hrdina Kanata, hneď potom dievčina Mayura a záhadný hlas, čo ich vedie. Po pár misiách sa pripojí aj Mitsuhide a Koharu. Postupne ich bude viac a po neskutočne dlhom, ale dobre dávkovanom štarte pochopíte, že ste sa dostali do cudzieho sveta Protolexa. Mysterióznym hlbokým hlasom k nim prehovorí Yamatoga, božská bytosť, čo chcela zničiť tento svet, no porazilo ju vlastné dvojča Amatsume. Bohovia sú oslabení, svetom sa preháňajú stovky nepriateľov a mladícka posádka má pomôcť pri jeho čistení. Neskôr sa ukážu ďalšie nečakané momenty – duša Yamatogu je rozdelená na 12 častí, každý z mladých má jednu a budú sa ich snažiť spojiť.

Exist Archive
Exist Archive Dialógy sú síce často statické, ale výborne nahovorené v japončine.
Dialógy sú síce často statické, ale výborne nahovorené v japončine.

Exist Archive Silná skvadra na výber, no aktuálne bojujete vždy iba vo štvorici.
Silná skvadra na výber, no aktuálne bojujete vždy iba vo štvorici.

Exist Archive Keď dospejete k vysokým levelom a tisíckam HP, stretnutia zo začiatku sú ľahučké.
Keď dospejete k vysokým levelom a tisíckam HP, stretnutia zo začiatku sú ľahučké.

Fakt je, že zapamätať si 12 postáv pri zložitých japonských menách nie je ľahké, preto sa sústredíte na ich charaktery či divoký vizuál (iba Japonci nechajú behať chalana v košeli a kravate v cudzom svete, ale má jasný štýl). Niektoré postavy sú viac prepracované, iné sotva načrtnuté, čo zamrzí, ak si zvolíte iných favoritov ako scenáristi. Prvých 10-12 hodín iba hľadáte jednotlivé postavy a hra si dáva neuveriteľne načas, no prídu vynikajúce vízie, kedy hrdinovia nazerajú, ako ich blízki za nimi trúchlia (sú predsa mŕtvi) a z hry prýšti relatívne veľké množstvo smútku. Ruku na srdce, kto nechce vedieť, čo si o ňom blízki pomyslia, keď zomrie? Zložité vzťahy v rodinách či s blízkymi ukazujú nádherné malé momenty: očakávania starých rodičov a sebadôvera, opomenutie syna kvôli workoholizmu i snaha o zabudnutie. Exist Archive však nie je tragická hra, má dostatočné množstvo humoru a najmä živí nádej, že by sa tí mladí ľudia predsa len mohli dostať späť na Zem... A pri 12 postavách máte záruku širokej palety pocitov i potenciál na budovanie vzťahov či šarvátok. Emočné spektrum deja si zaslúži pochvalu.

Objavovanie destinácie Protolexa je spočiatku očarujúce, je to odlišne podaný kúsok herného sveta. Sú tu pestré farby, poletovanie vo vzduchu a rozdelenie na rozličné lokality, do ktorých vás kamera ľahko ponorí na počkanie. Absentuje celistvý pocit, nevandrujete po siahodlhých pláňach, nie sú tu dlhočizné kilometre a úzke chodby, dokonca ani 3D zobrazenie. Rozdelenie Exist Archive na jednotlivé misie (dokonca aj niektoré kľúčové rozhovory si odpálite v menu a neprídu automaticky) síce hru triešti, no je ideálna pre handheldy (recenzujeme súbežne na PS4 i Vita). Nebojte sa, že stratíte celistvosť hry, dejové sekvencie na seba vhodne nadväzujú, navyše rozdelenie na hlavné i vedľajšie misie (a dokonca aj ich ukončenie) vám pomôže v dávkovaní obsahu. Ak chcete zrazu ísť tvrdo po príbehu, môžete. Kto sa chce zdržať a vychytať každú vedľajšiu misiu, nech sa páči.

Herný svet je prevedený do 2.5D zobrazenia. Misie majú podobu levelov, kde sa hýbete do bočných strán, občas nahor/nadol plus vpred/vzad. Zaujímavý prvok mení vrstvu a prezentuje sa jednoducho – na vybraných miestach prestúpite o dimenziu ďalej v hĺbke, zatiaľ čo horizontálne spolu súvisia (ak sa vzadu posuniete vpravo, ste tam aj vpredu). Je na vás, aby ste si pamätali kľúčové miesta, do levelov prídete opakovane a objavujete ich čoraz viac, aby ste sa dostali na 100 percent. To, že spočiatku máte len cca 40 percent, nie je vaša chyba, až neskoršie vlastnosti (dvojitý skok a pod.) odhalia všetko. Nepriateľov vidíte aj z diaľky, no vyhnúť sa im vždy nedá, skôr opustiť level hneď po splnení úlohy, ak nechcete grindovať.

Súboje sa začínajú v momente dotyku s nepriateľom. Ak sa zaženiete a uvalíte mu prví, získate výhodu. Boje sa delia na dve opakujúce fázy: útočnú a obrannú. Pri útočnej treba vybrať cieľ, typ ataku, realizovať ho. Pri defenzíve niet veľa možností, budete odrážať útoky či brániť seba a skupinu. Bojujete vo štvorici, vyberáte si slečny i chalanov, každý má iné vlastnosti, čo možno nastaviť. Dobrou taktikou je útok do srdca skupiny, treba preriediť počty oponentov čo najskôr. Potom dorazíte zvyšok, no aj zabudnutý sólo jazdec vie nepríjemne preriediť HP kamoške v zadnej línii. V kole útočíte podľa ukazovateľa AP; údery niečo zožerú, kým neminiete, ste v akcii. Dlhé kombá sa náramne cenia, aj displej plný čísel. Netreba útočiť príliš veľa, radšej zmeniť cieľ. Ťahy sa učíte zvládať rýchlo – kúzla majú svoj limit a snažíte sa ho využívať šetrne, inak sa dočkáte iba jedného mocného kúzla za tri kolá. No na liečenie sú zaručene najlepšie, hoci šmelíte predmety vo veľkom. Keď sa dostanete k nim a vlastnostiam, užijete si hodiny v menu. Aj pri vyvolávaní kúzel a výbere toho najlepšieho pre jednotlivé postavy. A to vás ešte čakajú voľby skúseností - útočné, obranné i podporné.

Exist Archive
Exist Archive Nabažiť sa pestrých farieb vo svete netrvá iba pár hodín, naopak, fascinuje vás do konca.
Nabažiť sa pestrých farieb vo svete netrvá iba pár hodín, naopak, fascinuje vás do konca.

Exist Archive Niektoré postavy ako Suzaku si dávajú načas, kým sa objavia, no obľúbite si ich rýchlo.
Niektoré postavy ako Suzaku si dávajú načas, kým sa objavia, no obľúbite si ich rýchlo.

Exist Archive Výber misií a máp je jasný a prehľadný - kde ste už boli, koľko ste objavili, čo vás čaká...
Výber misií a máp je jasný a prehľadný - kde ste už boli, koľko ste objavili, čo vás čaká...

Je v Exist Archive nutné grindovať? Čiastočne. Ak budete plniť vedľajšie misie či celé úlohy, zväčša sa nebudete musieť lopotiť, no hra očakáva, že budete navštevovať minulé zóny s radosťou, aby ste ich objavili naplno a prekutali všetky časti. Čo je v poriadku, ak si dávkujete hru – no na dlhé seansy nemusí byť ideálna, lebo po čase sa máličko zunuje kvôli dizajnu levelov či podobným prostrediam. Aj modely nepriateľov postupne rotujú, hoci pri dĺžke 50-60 hodín sa opakovanie dá čakať. Audiovizuálna stránka však patrí medzi skvostné. Hoci nemá nezabudnuteľné lokality ako iné hry, ich pestrosť je značná a máte sa na čo pozerať. Zvuková zložka servíruje solídnu hudbu a najmä núka dve stopy – japonskú volím automaticky, no eventuálne sa dá hrať aj plne v angličtine.

Exist Archive je zaujímavý projekt, ktorý vás chytí a dlho nepustí. Neviete, čo sa deje, fascinuje vás odhaľovať hrdinov i nový svet, neskôr hodiny investovať do súboja i vývoja postáv. Až v druhej polovici zistíte, že sa veľa prvkov opakuje a bohatší svet by vám určite pomohol naplno si to vychutnať. Kľúč je v správnom dávkovaní a verzii hry. Na PS4 vyzerá lepšie a má kratšie nahrávacie časy, no na PS Vita sa lepšie hrá, lebo si ju hocikedy zastavíte, čo pri hodinovom bludisku nie je na škodu. Ale dostať sa za level 100, objaviť tri konce či vyskúšať New Game+, to sú pravé výzvy pre fanušikov tri-Ace.

napísal Korec 1.3.2017
Exist Archive - Trailer
| EXIST ARCHIVE - TRAILER