HORIZON: ZERO DAWN

HORIZON: ZERO DAWN

9.5

Nádherný svet prebúdzajúci sa zo skazy

Recenzia na PS4 verziu

Možno to nikto nečakal, no štúdio, ktoré nám viac ako desaťročie prinášalo akčné prestrelky, urobilo riskantný krok. Vývojári z Guerrilla Games začali krátko po dokončení tretieho titulu Killzone hľadať ďalší cieľ, za ktorým by sa mali vybrať. Pustili sa do skúmania nových nápadov, ktoré by mohli byť podkladmi pre celkom novú hru štúdia, ktorá by prezentovala ich meno aspoň tak dobre, ako to dokázala značka Killzone. V roku 2011 sa menšia časť štúdia pustila do vývoja novinky, ktorá sa mala odohrávať v otvorenom svete a nemaliv nej chýbať RPG prvky. Horizon: Zero Dawn naberala reálne kontúry a z ničoho sa postupným spájaním najrôznejších myšlienok začala vytvárať jedna z najočakávanejších nových značiek na PlayStation 4. Jej oficiálneho odhalenia sme sa dočkali na E3 2015, kedy sa nám predstavila pôsobivým trailerom. Pôvodne mala vyjsť ešte minulý rok, no autori si vyhradili ešte nejaký čas navyše na doladenie detailov, a tak prišiel odklad.

Ako ale všetci veľmi dobre vieme, čas letí veľmi rýchlo a vydanie hry je už za dverami. No to, čo na vás za nimi čaká, je skutočne masívne. Horizon: Zero Dawn bol sčasti zahalený rúškom tajomstva, pričom to, čo sme sa o hre dozvedali, si autori pred vypustením na verejnosť určite veľmi dobre premysleli. A to najmä po príbehovej stránke, ktorá je tu skutočne dôležitá. Horizon: Zero Dawn totiž nemá multiplayer, čo najmä v tejto dobe môže byť pre niektorých hráčov skôr odstrašujúce. Krátka herná doba sa totiž stáva pravidlom a pre jej rozšírenie je v hrách prítomná práve online časť, v ktorej sa už hráči zabavia aj sami. Toto však nie je prípad druhej veľkej značky štúdia Guerilla Games.

Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn Animácie vynikajú skôr v predelových scénach.
Animácie vynikajú skôr v predelových scénach.


Horizon: Zero Dawn Pozostatky dávnej civilizácie nájdete v rôznych podobách.
Pozostatky dávnej civilizácie nájdete v rôznych podobách.


Horizon: Zero Dawn Mrazivému prostrediu sa prispôsobujú nielen obyvatelia, ale aj mechanické zvieratá.
Mrazivému prostrediu sa prispôsobujú nielen obyvatelia, ale aj mechanické zvieratá.





Vzdialená budúcnosť a svet po ničivej skaze. Ľudia zvyknutí na pohodlný život sa z luxusných príbytkov museli vrátiť späť do prírody, jaskýň či do drevených kempov. Nad svetom prevzali kontrolu robotické zvieratá, ktoré sa len tak nedajú zastaviť. Príbeh hrá v Horizon: Zero Dawn naozaj prvé husle. Miesto hlavnej postavy tu prevzalo mladé dievča Aloy, ktoré sa už do sveta v tejto podobe narodilo. Kto však Aloy presne je, o tejto téme veľmi autorom do reči nebolo. To totiž nevie ani ona sama - a v súvislosti s tým sa formuje celý príbeh. Jej domovom je planéta, na ktorej žijú ľudia v drevených chatrčiach a vonku pobehujú vyspelé stroje, ktoré doslova prekypujú modernými technológiami. Aloy to nemala v živote ľahké, no aj napriek tomu chce pomáhať ostatným. Je to hrdinka, ako sa patrí, a na ceste do neznáma ju budete sprevádzať práve vy. A to sa neodmieta.

Pri prechode na RPG štýl v otvorenom svete sa museli v Guerrilla Games veľmi veľa učiť, aby dokázali priniesť hráčom to, čo od takejto hry čakajú. Horizon: Zero Dawn sa odohráva v masívnom, detailnom prostredí, ktoré je jednoducho nádherné. Krásne prepracovaná, rozmanitá a bohatá príroda, ktorá vás nadchne. Nájdete tu rozľahlé oblasti bez kvapky vody podobné Grand kaňonu, miesta zaliate slnkom s pestrou prírodou, no tiež lesy, zasnežené hory, jazerá či oblasti s ruinami, ktoré sú pozostatkami „starovekej", teda našej civilizácie. Zhrdzavené satelity, veterné elektrárne či semafory prirodzene vyvárajú kontrast medzi súčasným svetom a minulou civilizáciou. Prostredie je tu teda naozaj veľkolepé, pričom k vytváraniu celkovej atmosféry prispieva fakt, že sa plynulo mení denná doba, a to spolu s počasím. Pokojne sa vám teda môže stať, že sa v strede boja zatiahne obloha a začne pršať.

Mapa hry je obrovská a pri plnení úloh sa neraz stane, že musíte prejsť poriadny kus cesty, aby ste sa dostali k určitému bodu. Samozrejme, hra ponúka aj možnosť rýchleho cestovania, no sám som sa tejto možnosti veľakrát vzdal a dobrovoľne som poctivo prešiel celou krajinou len preto, aby som ju mohol podrobnejšie preskúmať. Pri hraní Horizon letí čas expresným tempom. Na ceste k nie až takej vzdialenej úlohe sa bez problémov pozabudnete niekde v polovici, keď si meriate sily so stádom robotických zvierat, zbierate cenné suroviny alebo narazíte na tábor nepriateľov, nad ktorým chcete prevziať kontrolu. Týmto spôsobom sa vám môže rutinná cesta, ktorá mala trvať pár minút, natiahnuť aj na niekoľko hodín.

V nádhernom prostredí Horizon sa teda neodohrávajú iba boje medzi ľuďmi a strojmi, no aj tie medzi rôznymi predstaviteľmi ľudskej rasy. V časoch, kedy by mali byť ľudia vďační za to, že vôbec žijú, sa budete musieť na tejto dobrodružnej ceste neraz postaviť práve proti svojmu druhu. A to najmä už v spomínaných táboroch. Toto však nie je žiadna náplň niektorej z hlavných úloh, iba súčasť obrovského sveta, ktorému v Horizon: Zero Dawn budete musieť čeliť. Stále tu platí pravidlo, že silnejší vyhráva a dostať nepriateľov z vášho dohľadu je určite to, čo vám prospeje. Rýchle cestovanie ako aj ukladanie hry prebieha pomocou ohnísk. Čím viac ohnísk získate, tým lepší prístup máte neskôr k rôznym bodom na mape. Navyše v získaných kempoch sa vám hneď objaví aj obchodník, u ktorého si môžete kupovať, ale aj predávať suroviny, zbrane alebo ampulky na „liečenie". Ukladanie hry vo väčšine prípadov prebieha len manuálne - to platí vždy, ak sa svojvoľne prechádzate po mape. Keď už ale plníte questy, vtedy sa o to postará aj hra sama.

Videorecenzia

Hra je veľmi previazaná s prírodou, s čím súvisí aj získavanie všetkých potrebných surovín. Môžete byť v podstate samostatnou jednotkou a nikdy nemusíte navštíviť obchodníka - ak si vystačíte so základným lukom a outfitom. Vlastniť lepší luk, prípadne iný typ, je určite veľké plus. Na tie kvalitnejšie si dokonca môžete pridávať modifikácie, ktoré vám ešte vylepšia alebo zdokonalia jeho schopnosti. To isté ale platí aj o oblečení, ktoré nie je pre Aloy iba nejakým módnym výstrelkom. To môže plniť aj funkciu ochrany pred ohňom či iným typom hrozby, alebo vďaka nemu budete môcť aj lepšie splývať s okolitým prostredím a nepriatelia vás ťažšie zazrú v tráve či niekde medzi stromami. Každopádne predmety potrebné na zväčšovanie kapacity inventára či vytváranie rôznych druhov šípov a pascí nájdete v prírode. Dokonca aj zdravie si môžete dopĺňať zbieraním byliniek, čo je aj navyše oveľa efektívnejšie ako výroba ampuliek. A keď už spomínam výrobu, presúvať sa rýchlym cestovaním po mape nie je zadarmo - potrebujete na to špeciálny balík, ktorý si taktiež musíte vytvoriť. S nedostatkom som však nikdy problém nemal. Hneď na úvod som si vytvoril zo desať takýchto predmetov a do konca hry sa nestalo, že by mi chýbali.

Pri rýchlej akcii je kľúčová špičková hrateľnosť, a tá v Horizon: Zero Dawn určite je. Či už ide o prosté skúmanie prostredia, lezenie po skalách vo výškach či priame súboje, autori si dali na každom aspekte záležať. Všetko beží hladko a aj keď som si musel chvíľu zvykať na daný systém, keď som si ho osvojil, nemal som absolútne žiadny problém. Vo svoj prospech môžete využívať aj prostredie, a to napríklad streľbou z veľkých výšok či spoza menšieho jazera. Menšie robotické tvory do vody, samozrejme, nevkročia, čo zase neplatí o väčších, ktorým voda neprekáža, a práve tej sa vtedy musíte vyhýbať vy. Kvôli obmedzeným možnostiam pohybu sa tam stanete ľahkou korisťou. Pri súbojoch s väčšími, no najmä silnejšími monštrami, si musíte dávať pozor na úplne každý pohyb, zatiaľčo prepínate zbrane, vyrábate šípy či hľadáte ampulku so zdravím medzi bombami či pascami (aj preto je efektívnejšia liečba z rastlín). Uznávam, že v niektorých momentoch som toho musel riešiť v krátkej chvíli naozaj veľa a viacerými tlačidlami, čo nebolo úplne šťastné riešenie, no to je asi daň za veľkú rozmanitosť v hre.

Práve v boji viete veľmi dobre využiť zaostrenie - focus, ktorý je vašou súčasťou od začiatku hry. Ide v podstate o zariadenie rozšírenej reality, s ktorým dokážete nielen vidieť cestu, po ktorej sa roboti pohybujú, no taktiež zachytíte slabé slabé miesta mechanických zvierat, do ktorých sa oplatí strieľať. Všetky zvieratá fungujú na biomasu, takže je logické, že by ste sa mali snažiť ísť po nádržiach s ňou. Pri väčších strojoch, ktoré majú aj zbrane, môžete cieliť práve na výzbroj, pričom v určitom momente z nich spadne a dá sa využiť proti ich nositeľom. Robo zvieratá sa pohybujú buď v stádách, alebo samostatne a v závislosti od typu aj na prípadný útok reagujú odlišne - a práve tu je dôležitý stealth prvok. Slabšie mašiny sa väčšinou držia v stádách, pričom ak začnete na ne útočiť, rýchlo zutekajú preč, čo sa, samozrejme, o silnejších povedať nedá. Súboje sú z tohto pohľadu naozaj akčné, dynamické. Umocňuje to fakt, že každý stroj si vyžaduje inú taktiku boja. Niektoré zvieratá viete aj ovládnuť, aby bojovali za vás, prípadne ak prevezmete kontrolu nad koňom/býkom, môžete ho osedlať a využiť ako dopravný prostriedok na skrátenie dlhých ciest. 

Od začiatku až do konca hry má Aloy silný charakter, je to osobnosť, ktorá sa len tak nevzdáva. No práve jej vystupovanie v dialógoch budete môcť ľubovoľne ovplyvňovať. Samozrejme, pri rozhovoroch dostávate možnosti s otázkami, no ak ide o dôležité dialógy a nie iba bežné rozhovory s obchodníkom, vyberať môžete z viacerých citovo zameraných viet. Tie môžu byť agresívne - útočné, rozumné alebo s podtónom. Autori v hre tvrdia, že to má vplyv na charakter postavy, no pravdepodobne iba v momente dialógu a nie dlhodobý, ktorý by neskôr mal dôsledky. Čo však na Aloy môžete ovplyvňovať aj z dlhodobého hľadiska, sú jej schopnosti a level. Samotný level postavy sa zvyšuje získavaním skúsenostných bodov, ktoré dostávate najmä za plnenie úloh či zabíjanie mechanických, ale aj skutočných zvierat. Za každý jeden level či splnenú úlohu je pritom postava odmenená aj bodmi zručností, ktoré vie premeniť za novú schopnosť. Zručnosti Aloy sú rozdelené do troch kategórií a ako býva zvykom, vylepšenia na seba nadväzujú.

Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn Modifikácia zbraní je veľmi dôležitá pre zdolávanie silnejší strojov.
Modifikácia zbraní je veľmi dôležitá pre zdolávanie silnejší strojov.


Horizon: Zero Dawn Kempy sa v noci rozžiaria a vyniknú v prostredí.
Kempy sa v noci rozžiaria a vyniknú v prostredí.


Horizon: Zero Dawn Stroje na vás vytiahnu nielen zbrane, ale aj štít.
Stroje na vás vytiahnu nielen zbrane, ale aj štít.





Príbeh hry má skvelé tempo. Vízia vzdialenej budúcnosti, ktorá príbehom prehovára aj do súčasnosti, vie naozaj zaujať. Síce má slabšie miesta, ale celkovo hre pridáva na kvalite. Od začiatku vás chytí a budete chcieť vedieť, čo bude ďalej a ako to nakoniec skončí. Hlavná dejová linka je postavená z 21 hlavných úloh, ktoré sú v podstate jedinečné a všetko sa v nich točí iba okolo príbehu. Preskúmate v nich rôzne kúty miestneho sveta a pozriete sa na zaujímavé miesta, zatiaľčo sa pred vašimi očami bude odohrávať príbeh. Nečakajte teda žiadne hlúpe úlohy v podobe príďte do bodu A a pozbierajte/zabite určité stroje na 21 spôsobov, ale dynamický dej. Všetky tie generické úlohy sú dobrovoľné, no sú zároveň natoľko zábavné, že ich budete naozaj robiť bez nátlaku. Popri hlavných zadaniach hra v sebe ukrýva aj niekoľko vedľajších, ktoré sú taktiež rozmanité. Pri nich budete zvyčajne pomáhať obyvateľom sveta s rôznymi problémami a podobne. Povedať, koľko trvá prejsť hlavný príbeh, nie je také jednoduché, pretože hernú dobu natiahnete prostým skúmaním prostredia. Ja som hlavný príbeh zdolal za 27 hodín, no po takomto čase strávenom s hrou mi v štatistikách svieti dokončenie hry na približne 32%. Myslím, že to hovorí za všetko. Horizon: Zero Dawn teda pozretím titulkov rozhodne nekončí.

Aj keď som hru prešiel na klasickej PlayStation 4, aj tu je jej grafické spracovanie na špičkovej úrovni. Také kvalitne spracované prostredie do hĺbky, rozmanitosti a celkovo možností minimálne na PlayStation 4 nemá obdoby. Nádherný žijúci svet ponúka množstvo prekrásnych scenérií, ktoré si žiadajú byť zvečnené na fotografii. Pre tieto momenty je tu prítomný fotografický režim, ktorý v sebe skrýva klasické funkcie, ako filtre, jas, rôzne rámiky či nastavenie hĺbky ostrosti, no taktiež je tu možné nájsť nastavenie hernej doby, pri ktorej môžete vidieť, ako sa nádherná obloha nad vami hýbe, slnko zapadá a vychádza mesiac spolu so žiarivými hviezdami. Snímkovanie je uzamknuté na 30 snímok za sekundu, pričom túto hranicu si aj väčšinu času udrží. Občas prídu poklesy, no tie nejako výrazne nerušia zážitok z hry. Pri hre takýchto rozmerov je priestor na množstvo chýb, na nejaké bugy som teda pochopiteľne narazil. Napríklad zvieratá mi po zabití lietali po oblohe, no išlo len o ojedinelý bug a so žiadnymi inými chybami som sa počas hrania, našťastie, nestretol.

Na Horizon: Zero Dawn môžu byť vývojári zo štúdia Guerrilla Games právom hrdí. Podarilo sa im vytvoriť naozaj originálny titul masívnych rozmerov, ktorý je takmer po každej stránke dotiahnutý k dokonalosti. Hra ponúka obrovský, nádherne spracovaný svet, do ktorého sa ponoríte na dlhé hodiny a s radosťou sa tam budete vracať. RPG systém motivuje k ďalšiemu postupu spolu s príbehom, ktorý aj napriek slabším momentom vie zaujať. Sladkým prídavkom je napokon aj výborný soundtrack, ktorý vás sprevádza počas celej hry, no do pamäte sa vám zapíše najmä titulnou skladbou.

Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn Nádherné prostredie vynikne aj bez fotorežimu.
Nádherné prostredie vynikne aj bez fotorežimu.


Horizon: Zero Dawn Aloy dokáže vďaka vylepšovaniu zručností zbierať viac surovín či rozdávať silnejšie rany.
Aloy dokáže vďaka vylepšovaniu zručností zbierať viac surovín či rozdávať silnejšie rany.


Horizon: Zero Dawn Tešiť sa môžete aj na efektné výbuchy.
Tešiť sa môžete aj na efektné výbuchy.





napísal play3man 27.2.2017
Páči sa mi! (+9)
9.5
Vo svete
8.9
Ohodnotiť
HORIZON: ZERO DAWN
+ bohatý a nádherne spracovaný svet
+ grafické spracovanie je na vysokej úrovni aj na klasickej PS4
+ zaujímavý príbeh a skĺbenie moderných technológií a zničenej planéty
+ veľké množstvo zaujímavých úloh aj po dokončení hlavného príbehu
+ dlhá herná doba
+ skvelý soundtrack
- nudné animácie pri dialógoch


RECENZIE HRÁČOV
icon
8.5
MANTOR    30.5.2021
+ pekna grafika+ solidna zvukova stranka+ zaujimava pribehova premisa a atmosfera sveta... zobraziť
icon
6.0
SUSPECTBUXO    22.4.2018
+ Dychberúci a nádherne spracovaný svet+ Celkové audiovizuálne spracovanie+ Rôznorodé skills... zobraziť

PS4
PC

Vývoj: Sony / Guerrilla games
Štýl: Akčná Adventúra / RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 1. marec 2017
 7. 2020 (PC)
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Praskanie v zdroji (8)
Zdravím, mám problém s PC. Keď zapojím kábel do el...
|Ms windows cd key (18)
Zdravim. Pozeral som cdkeys, ale maju cenu nieco n...
|Hodinky (6)
Uvažujete o kúpe hodiniek,náramkov,smart hodiniek ...
|Ps5 hdr (1)
Ahojte idem si sem po radu ohľadom hdr na ps5.. ak...
|Hitman 2 a hitman 3 (1)
ahojte,sectoráci. mám menši problem,zakúpil som hi...
|Svet, ukrajina, vojny ... (17913)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk