Recenzia pre PC

Nádherná ručne kreslená grafika
Dizajn postáv a zbroje
Hudba
Súbojom chýba dynamika
Plytký príbeh a herné texty
chýba co-op

Slovenská herná scéna sa za ostatné roky vyvíja vcelku pozitívne a nových titulov stále pribúda. Košické štúdio Fishcow vydalo svoju prvotinu Gomo v roku 2013 a tento rok prispeli do zoznamu slovenských hier s akčným 2D RPG Moonfall. Hra púta ručne kresleným grafickým spracovaním a hrateľnosťou pripomína scrollovacie beat 'em up klasiky ako Double Dragon či Golden Axe. Dokáže však takáto hra zaujať aj v roku 2017?

Moonfall sa odohráva v temnom industriálno-gotickom svete menom Terra Nihil, ktorý má krajšie prostredie ako históriu. Hra v jednoduchosti približuje ríšu, ktorá začala prosperovať vďaka objaveniu elementu menom Lunárium a jej konflikt s Divochmi, ktorí krajinu napádajú. Ocitáte sa v úlohe vojaka, ktorý musí ubrániť hranice svojho kraja. Náš hrdina je naozaj šikovný bojovník, no nemá žiadnu osobnosť. Jeho úloha bojovať je jednoduchá, no zároveň nejasná. Aj keď sa tvorcovia snažili vystavať originálny lore, chýba mu hĺbka a bez pútavého scenára je príbeh stavaný na druhú koľaj.

Bez zbytočných otázok sa budete musieť chopiť zbrane a rozsekať hordy oblúd. Na výber máte z troch tried – Vanguard, ElementalistShadow, pričom každá z nich má vlastný set aktívnych a pasívnych schopností. Po nabrúsení zbrane podľa vášho výberu sa môžete vrhnúť do sveta. Do cesty sa vám postavia nepriateľa s útokmi na blízko aj na diaľku a je na vás, či ich začnete bezhlavo rúbať v štýle Diabla, alebo pred nimi budete utekať a plánovať odvetu. Čím vyššiu obťažnosť si nastavíte, tým viac sa vám oplatí nepriateľov skôr obiehať, vyhýbať sa strelám a pokúsiť sa ich zasiahnuť hromadne. Vďaka aktívnym schopnostiam ich môžete omráčiť, odstrčiť či spôsobiť škody na väčšej ploche.

Hra sa môže popýšiť ručne kresleným grafickým spracovaním.
V hre sa objavila známa cosplayerka a youtuberka.
Nechýbajú poriadne boss-fighty.

Všetky tieto možnosti možno znejú vzrušujúco, no pre dynamické súboje sú podstatné hlavne rýchle reakcie a tu hra naráža na problém. Všetky akcie vaša postava vykoná až po tom, ako sa dokončí jej animácia. To znamená, že ak chcete zaútočiť a potom sa otočiť a utekať, medzi záchranou a vami stoja tri animácie a nepriateľ si tak stihne niekoľkokrát udrieť. Plynulé striedanie útokov, behu a vyvolanie schopností sa preto nekoná. Počas hrania tak nadobudnete pocit, že hru sprevádza nekonečný input lag. Hra síce podporuje ovládanie gamepadom, no dynamike súbojov to nijak nepomáha.

Pri takýchto komplikáciách si nájdete jednoduchú schému útokov, pri ktorej zničíte čo najviac nepriateľov s čo najmenšími škodami. Hre tak akútne chýbajú návykové súboje a stáva sa z nich trochu neohrabaná rutina. Postupne sa tak môžete pristihnúť, že chcete z boja utiecť do inej obrazovky, no v tom vám hra zabráni a uzamkne postup, kým všetko nezabijete. Prieskum levelov však nepredstavuje veľký zážitok. Natrafíte na množstvo pascí, jeden mechanizmus otvárania mostov a neskôr zopár skrytých dverí. Aj keď prechod levelmi nie je lineárny tunel, ich dizajn je veľmi jednoduchý. Kým lesy a močiare majú málo zaujímavých prvkov, až ku koncu hry sa predstavia viaceré podlažia a zaujímavejšie prostredia.

Čo vás však uchváti bude ich grafické spracovanie. Moonfall sa môže popýšiť ručne kreslenou 2D grafikou s naozaj krásnym dizajnom všetkých postáv a okolitého prostredia. Hra má vďaka tomu naozaj nízke systémové požiadavky a pritom nádherný industriálno-gotický vizuál. Tvorcovia sa pohrali aj s výbavou postáv, jednotlivými zbraňami a brnením a okrem rôznych efektov pre vašu postavu si zbroj užijete aj vizuálne. Divošské kmene, kostlivci a Goblini oplývajú množstvom detailov a nechýbajú ani pre nich špecifické prvky v prostredí.

Fishcow môžu víťazoslávne vyhlásiť, že v hre sa naozaj nachádza slovenčina. Pri pohľade na útržky listov, ktoré majú v hre približovať príbeh či poskytovať isté postrehy, sa však nie je veľmi čím pýšiť. Autori môžu síce upokojiť všetkých slovenských kritikov, no bez dobre napísaného scenára je to slabá útecha. Kým preklady do cudzích jazykov je čím ospravedlniť, v natívnej slovenčine je zjavné, že hre chýbajú kvalitné texty a jazyková korektúra.

V súčasnosti Moonfall poskytuje 5 až 8 hodín hrania, no na konci budete mať pocit, akoby hra nebola dokončená, či už príbehovo, a aj obsahovo. Hra má v čase recenzovania ešte veľa múch, ktoré by sa aspoň sčasti ešte dali upraviť. Autori sľubujú, že do hry budú zadarmo dodávať nový obsah. Čoskoro sa tak možno dočkáme online co-op režimu, ktorý momentálne hre chýba. Hru budete chcieť po dohraní znova zapnúť jedine v prípade, že by ste si chceli vyskúšať všetky triedy postavy, priebeh hry je inak zakaždým rovnaký. Možno vám pri prvom hraní ujde nejaký sidequest, no ten väčšinou predstavuje len donášanie predmetov.

Hovorí sa, že netreba súdiť knihu podľa obalu. V prípade Moonfall však grafický obal pôsobí pozitívnejším dojmom, ako nedotiahnutý obsah. Hra je síce dokončená, no stále v nej mnoho vecí chýba, vďaka ktorým by poskytla plnohodnotný zážitok. Je potrebné ešte trochu dotiahnuť dynamiku súbojov, online co-op a aj z príbehového hľadiska pôsobí Moonfall ako otvorený projekt. Pri priaznivej cene však poskytuje príjemnú zábavu na jedno popoludnie a ak tvorcovia splnia svoje sľuby, môžeme sa tešiť na ďalší zaujímavý obsah.

Side questy zahŕňajú eskort postáv.
Prostredie je plné pascí.
Priamy útok sa občas neoplatí, nepriateľom sa budete často vyhýbať.