SPLATOON 2

SPLATOON 2

9.0

Vojna ako žiadna iná

Recenzia na Switch verziu

Nintendo skúša nové značky stále. Switch je na trhu len pár mesiacov a dočkali sme sa hneď niekoľkých, no skúšalo ich tiež v minulosti na 3DS alebo Wii U. Máloktorá z nich však zabodovala až tak ako Splatoon pred dvomi rokmi. Predaje hravo prekonávali miliónové hranice, komunita okolo hry rástla a autori ju rozširovali vydávaním nového obsahu zadarmo. Pokračovanie tak bolo len otázkou času, no na Wii U sa už nedostalo. Namiesto toho prichádza Splatoon 2 na Switch, kde síce stráca vymoženosť mapy a spawnovania vďaka spodnému displeju, no zato hra získala mnoho iných noviniek.

A aj keď by sa mohlo zdať, že odlišností oproti predchodcovi nie je veľa, sú to tie drobné novinky a vylepšenia, ktoré vo výsledku robia veľké rozdiely. Splatoon 2 sa tak hrá veľmi povedome, no zároveň inak. Opäť však ukazuje, že na zábavnú akciu nepotrebujete len strieľanie do hláv a hektolitre krvi. Bohato stačia hektolitre farby, ktoré rozlievate všade navôkol a pritom sa kráľovsky bavíte. Hravý simulátor nešikovných maliarov opäť do hlavných úloh stavia kalamáre, ktoré vedú odvekú bitku v krkolomných arénach, kde ide hlavne o to, ktorý tím pokryje mapu z väčšej časti svojím vlastným atramentom.

Jednoduchá premisa opäť funguje na výbornú a tentoraz vo výrazne rozšírenom koncepte, ktorý berie známe prvky a robí ich väčšie, lepšie, zaujímavejšie. Dokáže tiež osloviť veľmi svojskou prezentáciou, ktorá je založená na podivnosti a personifikovaných plodoch mora. Každý deň vás pri spustení privíta nové popové duo, akési hviezdy tohto fiktívneho sveta, ktoré prinášajú aktuálne informácie. Pri prvom spustení načrtnú príbeh a zoznámia vás s hrou. Pri každom ďalšom vám predstavia, aké mapy sú aktuálne v rotácii v konkrétnych herných režimov, aby ste vedeli, čo vás najbližšie dve hodiny čaká.

Ocitáte sa v meste, ktoré je hlavným herným centrom, z ktorého idete tam, kam chcete. Vyrazíte do multiplayerového lobby, kanálom sa preplavíte do príbehovej časti, či navštívite obchody a stánky, kde nájdete nové zbrane a vybavenie pre vlastnú postavičku. V mestečku to naozaj žije. Nájdete tu avatarov iných hráčov, s ktorými ste hrali. Môžete si pozrieť ich vybavenie či odkazy, ktoré zanechali ostatným. A ak sa vám tadiaľto nechce prechádzať a skúmať jednotlivé možnosti, jednoducho si vyvoláte menu a prenesiete sa priamo tam, kam teraz chcete ísť.

Splatoon 2
Splatoon 2 Rôzna výbava je kľúčom k úspechu.
Rôzna výbava je kľúčom k úspechu.

Splatoon 2 Niektoré nové pohyby prinášajú nové možnosti do zápasov.
Niektoré nové pohyby prinášajú nové možnosti do zápasov.

Splatoon 2 Súbojom s bossmi nechýbajú svieže nápady.
Súbojom s bossmi nechýbajú svieže nápady.

Napríklad sa prenesiete do singleplayerovej kampane.Tá viac-menej funguje ako v jednotke, no zároveň predvádza najväčší pokrok v porovnaní s predchodcom. V meste je chaos a navyše sa stratila známa Callie, jedna z dvojice Squid Sisters. Marie vás požiada, aby ste ju našli, no ono sa to časom začne komplikovať. Kampaň je rozdelená na 5 častí, v každej je niekoľko levelov, ktorých je tu celkovo 27 a nechýbajú súboje s bossmi. K levelom sa najskôr musíte prepracovať z centrálnej časti danej časti kampane, takže sa niekam musíte vyšplhať, preskákať alebo prestrieľať. Pomedzi to môžete zbierať veci rozhádzané naokolo, ktoré vám zabezpečia istý druh hernej meny, ktorú môžete využiť na upgrade, kúpu podporných doplnkov a podobne.

Celkovo dokážete v kampani stráviť zhruba 5 hodín, čo nie je práve najviac, no ani to v podobnej hre nezamrzí. A hlavne už nie je len rozšíreným tutoriálom pred multiplayerom. Tých 27 levelov veľmi pekne graduje a sú tu namiešané rôzne typy misií, dokonca tu nájdete aj jednu alebo dve zamerané skôr na špionáž. Nájdete tu tak akčné misie, skôr platformové a aj také, ktoré poriadne preveria vašu koordináciu a slušne vás potrápia náročnými plošinami. Hra vás pripraví na nové pohybové možnosti, ktoré však v multiplayeri až tak akútne a hlavne v takej rozšírenej podobe nebudete potrebovať. Poteší ale práca so zbraňami, keďže vás v misiách vybaví rôznymi, ktoré si osvojíte a máte možnosť ich vylepšovať. Skutočným vrcholom sú ale naozaj veľmi nápadité súboje s bossmi, ktorým nechýbajú svieže nápady.

Veľmi príjemnou, no v konečnom dôsledku rozporuplnou novinkou je režim Salmon Run. Splatoon 2 v takejto podobe pridal režim hordy pre štvoricu hráčov. S ďalšími tromi hráčmi môžete na vybraných mapách (a navrhnutých len pre tento režim) hrať proti trom vlnám nepriateľov. Ich náročnosť postupne rastie. V prípade lokálneho hrania si môžete tieto veci nastavovať sami. V každom prípade sa ale musíte pripraviť na poriadnu výzvu, kde nečelíte len novým vlnám, ale aj niektorým z osmičky bossov. Na každého platí iná taktika, každý má vlastné zbrane a z každej mŕtvoly musíte vyzbierať zlaté vajcia a odniesť ich do koša niekde na mape.

Je to výzva a obrovská zábava, no zároveň je tu aj jeden problém. V zásade máte dve možnosti, ako si tento režim zahrať. Buď hráte s trojicou hráčov lokálne a spojíte tak štvoricu Switch konzol, kedy sú všetky nastavenia zbraní, výbavy, obťažnosti alebo mapy na vás. Alebo hráte online, čo je však možné len v obmedzených oknách. Na jednej strane rozumiem, prečo sa Nintendo takto rozhodlo. Komunita teraz nebude taká veľká, aby ju mohlo deliť medzi 4 online súčasti. Na druhej strane zamrzí, že si musíte vždy pozrieť, kedy prebieha najbližší Salmon Run a aké sú jeho podmienky. Našťastie, hneď po launchi bude každý deň okno v tomto režime, takže nebude núdza o hráčov a možnosti.

Samotný online multiplayer sa v hre delí na zvyšné tri súčasti, ktoré sa stupňujú od rýchleho príležitostného hrania až po ligové hranie s tými najlepšími. Pre to všetko je typický relatívne detailný map pooling. V hre je totiž zatiaľ 8 máp, ďalšie budú pribúdať neskôr zadarmo, a každé dve hodiny sa mapy vďaka rotácii obmenia v každom z režimov. Možno to znie komplikovane, ale v rámci hry to funguje veľmi dobre a ak niektorý deň, rovnako ako ja, skončíte pri multiplayeri na pár hodín nonstop, je fajn, že tu existuje takýto systém, ktorý vám jednak dá možnosť získať odvetu na tej istej mape proti stávajúcim súperom aj pri rýchlom hraní, no zároveň sa postará o to, aby ste o 2 hodiny hrali úplne inú sadu máp.

Zároveň online multiplayer ponúka aj širšie možností nastavení, z ktorých niektoré sme si ešte nemohli vyskúšať. Zápasy s priateľmi a privátne zápasy sú klasika. No taktiež tu je už príprava na nový systém Nintenda, kde sa môžete spojiť s ďalšími hráčmi, ktorí budú využívať online aplikáciu Nintenda. Tá ale v čase recenzovania nebola dostupná, čo je možno trošku škoda. Pozitívom na druhej strane je, že online tu funguje veľmi dobre a sieťový kód je veľmi stabilný, takže za ten takmer týždeň každodenného hrania sme sa nestretli s nejakými výpadkami či odpájaním z hry. A ak bol dostatok hráčov, všetko bežalo ako po masle.

Základným a vlastne aj tým príležitostným režimom je Turf War, ktorý je oddelený od ostatných. V ňom ide o to, aby váš tím pokryl čo najväčšiu porciu mapy svojou farbou. Je to rýchle, je to naozaj chytľavé a ťažko sa vám bude tieto zápasy opúšťať. Navyše tu ani tak nejde o hrabanie fragov, keďže vám síce zabitie súpera môže pomôcť, no ak nezaberáte zároveň aj mapu, bude vám to nanič. Preto je vhodné spolupracovať a so spoluhráčmi si aj vybrať vhodné zbrane. Valček alebo kýbeľ s farbou patria medzi tie, ktorými najviac pokryjete, no stále musíte byť aj pohybliví a schopní útočiť, o čo sa môžu starať ďalší spoluhráči.

Keď sa v Turf War vypracujete na level 10, vyslúžite si tým pozvánku do Ranked - hodnotených zápasov, čo je vlastne nižšia kategória kompetitívnych zápasov. Tie už ponúkajú viac režimov s rôznymi cieľmi. Pred pripojením si môžete pozrieť, aké mapy a aký režim sa hrá v aktuálnej rotácii. Režimy sú inšpirované žánrovými klasikami, či je to kradnutie „vlajky“, alebo obsadzovanie bodov. Vo všetkých prípadoch je však primiešaný aj element farby a tej svojskej hravej akcie, ktorou je Splatoon typický. V závislosti od režimy sa líšia systémy bodovania a aj trestov, na ktoré si musíte dávať pozor. Ďalšími režimami v hodnotených zápasoch sú Rainmaker, Splat ZonesTower Control.

Splatoon 2
Splatoon 2 Zbraní je tu hromada a každá sa hodí na niečo iné.
Zbraní je tu hromada a každá sa hodí na niečo iné.

Splatoon 2 Každá aréna je iná, niektoré sú skôr vertikálne stavané.
Každá aréna je iná, niektoré sú skôr vertikálne stavané.

Splatoon 2 Nie každý súboj je tesný, no tie najtesnejšie sú aj najlepšie.
Nie každý súboj je tesný, no tie najtesnejšie sú aj najlepšie.

Prakticky rovnako funguje aj League Battle, čo je najvyšší stupeň kompetitívneho hranie v hre, kam sa dopracujete vtedy, keď v hodnotených zápasoch získate level aspoň B-. Ale pozor, rovnako ako váš level rastie, tak môže aj klesať. Tiež tu rotujú mapy aj režimy a ako inak, musíte sa pokúsiť dostať medzi tých najlepších. Všetky tri druhy týchto online zápasov sa hrajú na tých istých 8 mapách, no práve tie treba pochváliť, nakoľko sú naozaj variabilné a to nielen zasadením, ale hlavne dizajnom. Nájdete tu napríklad indoorový BMX park, ktorý je skôr plochý a rozľahlý. Iné arény zase môžu ponúknuť viac vertikálnu hrateľnosť a veľké prevýšenie. Na ďalších zase nájdete atramentové rampy, na ktorých môžete grindovať ako na skateboarde a popritom strieľať, čo rozširuje váš arzenál pohybov.

Aj pohyb odlišuje Splatoon 2 od ostatných MP akcií. Najmä vďaka atramentu. Na vašom atramente sa pohybujete rýchlejšie a tiež regenerujete, nepriateľský vám ubližuje a spomalí vás. Keďže ale hráte za hlavonožce, v atramente viete aj plávať po jednoduchej zmene vašej podoby. Takto sa viete skryť pred nepriateľmi, no aj rýchlo odplávať do bezpečia a prípadne získať výhodu pri skokoch. Taktiež takto viete plávať vertikálne a prekonávať napríklad zafarbené steny. To všetko veľmi pekne rozširuje taktické možnosti hry, no v zásade to až na nejaké zmeny a úpravy nie je rozdielne oproti jednotke. Už tam to ale fungovalo výborne a tie vylepšenia spôsobili, že teraz je hranie ešte viac organické. Či už využívate pri hraní pohybové ovládanie, alebo nie.

Dvojka však urobila veľký progres v oblastí zbraní, vybavenia a schopností. Na zbraniach autori popracovali a priniesli celkom pekný zástup nových, pričom rozšírili aj už známe triedy. Určite si tu každý nájde svoj obľúbený kúsok, no nie je vhodné sústrediť sa len naň. Mňa si získali nové obojručné Splat Dualies, ktoré síce nemajú taký veľký dostrel, ale spotreba farby je veľmi rozumná a získate vďaka nim podporu v úskokoch, čo sa neraz hodí. Okrem hlavných zbraní tu máte aj rôzne sekundárne, najmä v podobe rôznych foriem bômb alebo granátov. No a chuťovkou sú špeciálne zbrane, ktoré si musíte nabiť počas hry, no ponúknu širokú paletu rôznych útokov, napríklad jetpack so silnými strelami.

Splatoon 2
Splatoon 2 Na niektoré špeciálne zbrane si musíte dávať obzvlášť veľký pozor.
Na niektoré špeciálne zbrane si musíte dávať obzvlášť veľký pozor.

Splatoon 2 Je radosť dať dvoch nepriateľov naraz, no nie vždy to pomôže.
Je radosť dať dvoch nepriateľov naraz, no nie vždy to pomôže.

Splatoon 2 Kooperatívne hranie zabaví aj potrápi.
Kooperatívne hranie zabaví aj potrápi.

Sekundárne a špeciálne zbrane spolu so schopnosťami upravuje vaše vybavenie, ktoré sa delí na hlavu, tričko a nohy. Môžete si takto zlepšiť odolnosť voči nepriateľskej farbe, zrýchliť nabitie špeciálnej zbrane, znížiť spotrebu atramentu, či zmeniť špeciálnu zbraň. Tieto veci si tiež nakupujete v obchodoch za nazbierané kredity a postupne rozširujú svoje sloty, do ktorých sa priradia schopnosti. Ak s niečím nie ste spokojní, u priekupníka si môžete niektoré veci upraviť za istý poplatok. Taktiež si viete kúpiť dočasné podpory, napríklad na skúsenostné body alebo získané kredity, ale to len za špeciálne lístky, ktoré môžete získať len hraním herných režimov. Ďalšie špeciálne predmety môžete získať vďaka amiibo, no hlavne si do amiibo môžete ukladať vlastné postavičky s celou výzbrojou a výstrojom a takto si ich kdekoľvek preniesť a hrať s nimi aj mimo svojej konzoly.

Vizuálne sa tu až tak veľa nezmenilo. Stále je to však veľmi milé, veľmi (príjemne) divné a hlavne veľmi rýchle, čo pri takejto hre skutočne potrebujete. Na hru sa však dobre pozerá ako na TV, tak aj na handhelde, pričom osloví pestrofarebným a detailným svetom aj s niekoľkými peknými efektmi. A to isté by sa dalo povedať aj o hudbe, ktorá v mnohom vychádza z japonskej popovej tvorby, ktorú tak trošku aj paroduje, no veľmi jej to pristane. Chcelo by to možno už len dabing, aj keď na druhej strane, v hre sa zase až tak veľa nerozpráva.

Od vydania Overwatch tu nebola multiplayerovka, ktorá by sa mi tak ťažko vypínala. Toto je ďalšia z hier, kde si poviete, že ešte jeden zápas, no vypínate ju až za svitania. Splatoon 2 vylepšil už aj tak chytľavý koncept a drobnými zmenami ho vybrúsil takmer k dokonalosti. Navyše priniesol aj niekoľko príjemných noviniek a osloví nielen pri multiplayeri. Kampaň je príjemným zážitkom sama osebe, no je pravdou, že by mohla zjednodušiť prístup k levelom, keď sa vám ich práve nechce hľadať. A tiež zamrzí, že si kooperáciu v Salmon Run môžete vyskúšať len v predpísaných časoch. To však časom autori snáď odstránia a pribudne aj nový obsah, čo zabezpečí, že sa pri hre budete môcť ešte dlho skvele baviť.

napísal matus_ace 18.7.2017
Páči sa mi! (+4)
9.0