THE SURGE

THE SURGE

8.0

Zvíťaziť môžu len tí najvytrvalejší

The Surge vytvorili nemeckí vývojári zo štúdia Deck13, ktorí predtým priniesli vcelku vydarenú RPG Lords of the Fallen. Autori sa pri vývoji svojej novej hry držali posledných úspešných rozhodnutí a stavili na ďalšiu RPG, no tentokrát v celkom odlišnom prostredí. Z dávnych časov sa v The Surge presúvame do budúcnosti, v ktorej je však svet na pokraji úplného zániku.

Chamtivosť ľudí dotlačila planétu na pokraj možností, čo malo za následok spustenie totálneho chaosu. Svet, v ktorom momentálne žijú už len roboti a mechanické stroje obrovských rozmerov, je odkázaný na pomoc hrdinu, ktorý sa zjaví práve v tom najvhodnejšom čase. Týmto hrdinom musíte byť, samozrejme, práve vy a tentokrát sa ocitnete v koži sympatického Warrena. Warren má však jeden dosť podstatný handicap - je na vozíku, čo však vďaka modernej technológii danej doby nepredstavuje prakticky žiadny problém.

Hneď v úvode hry ste obdarení špeciálnym oblekom - exoskeletom, ktorý vám opäť umožní postaviť sa na vlastné nohy. Do centra, v ktorom dané vybavenie dostanete, sa ale musíte dopraviť na invalidnom vozíku. Pri tomto pohľade mi pripadalo až podivné, že sme sa doteraz nedočkali žiadneho céčkového simulátora invalidných vozíkov. Každopádne po celkom drastickej premene sa konečne postavíte na nohy a bez milosti ste vhodení do sveta, ktorý je pre vás jednou veľkou neznámou. Čo sa stalo, prečo je na tom planéta tak zle a kto to má na svedomí - to sú otázky, na ktoré počas hry hľadáte odpoveď. Kvôli veľmi náročnej obťažnosti však nebude vôbec jednoduché dostať sa až na úplný koniec. Môžete sa vopred pripraviť na hodiny a hodiny útrap, ktoré vám neraz poriadne vybičujú nervy.

The Surge
The Surge No jasné, ja to tu odmakám a niekto má len sladké reči.
No jasné, ja to tu odmakám a niekto má len sladké reči.

The Surge Vhodné implantáty sa určite zídu.
Vhodné implantáty sa určite zídu.

The Surge Som pripravený na ďalších plecháčov.
Som pripravený na ďalších plecháčov.

Jediný kontakt s civilizáciou, ktorý na začiatku hry máte, je pomocou komunikačných kanálov a hologramov. Pri opakovaní otázok zameraných na aktuálnu situáciu budete iba márne čakať na odpoveď. Nikto nič nevie a jediná možnosť ako sa niečo dozvedieť, je ísť dopredu za každú cenu. Krôčik po krôčiku, milimeter po milimetri sa posúvať ďalej, to je jediný spôsob, ako zistiť viac. Rozhodne nečakajte, že sa svetom tejto hry presekáte po pár hodinách hrania. Každé jedno percento v štatistikách si budete musieť poctivo vydrieť, pričom len od vašich skúseností závisí, či vám to bude trvať iba niekoľko desiatok minút alebo hodiny.

The Surge je vo veľkom porovnávaný so Souls sériou či Bloodborne. A to nie náhodou, pretože pri prvom stretnutí s robotickými nepriateľmi vám žiadna iná hra ani napadnúť nemôže. Súbojový systém je skutočne podobný, no pri ňom to len začína. Vďaka vysokej obťažnosti sa musíte pri súbojoch vyhýbať akémukoľvek útoku nepriateľa, čo sa, pochopiteľne, nedá vždy. No verte mi, že každá jeden rana vás bude poriadne bolieť. Základ je teda uhýbať pred útokmi nepriateľa, čítať jeho pohyby, štýl boja a podľa toho prísť na to, kedy ho dokážete prekvapiť.

Pri každom súboji je veľmi dôležité „zamknúť" pohľad na konkrétneho nepriateľa. Nielen kvôli tomu, aby čo možno najviac rán smerovalo presne na danú postavu, no hlavne preto, že v takomto režime dokážete pomocou vášho exoskeletonu odhaliť najslabšie miesta vášho nepriateľa. Toto, pochopiteľne, funguje najmä pri strojoch s ľudskou formou, kedy máte na výber, či vaše útoky budú smerovať na hlavu, ľavú alebo pravú ruku, telo či jednu z nôh. S takýmto prístupom dokážete výrazne rýchlejšie zdolať nepriateľa, čo je pri naťahovaní sa o každú jednotku života veľmi dôležité.

Pri každom výraznejšom postupe sa dostávate do novej základne, kde si môžete vylepšovať a nasadzovať nový výstroj. Tieto základne sú zároveň vaše checkpointy a jediné body, kde sa vám môže uložiť váš progres. Ak vás zabijú, dostávate sa späť do základne a všetci nepriatelia opätovne ožijú. To isté platí aj v momente, keď sa do základne vrátite dobrovoľne, aby ste si vylepšili či zmenili výstroj. Vylepšovať si tu môžete vaše zbrane či brnenie, no taktiež si tu viete vkladať implantáty, ktorými si dokážete zvýšiť buď zdravie, alebo staminu, či pridať špeciálne schopnosti, ako injekcie na regeneráciu zdravia, bojového drona a iné. Implantáty však zaberajú určitú časť jadra vášho obleku. Maximálne si ich môžete nasadiť osem, no tento počet sa neskôr zdvojnásobí. Kapacitu jadra si môžete zväčšovať výmenou za šrot získaný zo zabitých nepriateľov. Vylepšením jadra sa vám však automaticky zvýši aj zdravie či stamina.

Čo sa týka vylepšovania zbraní a jednotlivých častí vášho brnenia, hra má zapracovaných niekoľko možností, ako to urobiť. Počas hry totiž budete nachádzať plány na zostavenie rôznych typov brnení, ktoré si môžete vyrábať a ďalej vylepšovať, prípadne môžete zostať pri starom a vylepšovať len to. Aby ste však niečo mohli vylepšiť, musíte nazbierať v prvom rade dostatok potrebných súčiastok a, samozrejme, aj šrotu, keďže každé vylepšenie niečo stojí. Každopádne ak pri boji zomriete a v danom momente ste už mali nazbieraný nejaký šrot, automaticky ho strácate. Po znovuzrodení v základni ho síce môžete získať späť, no len ak sa dokážete v časovom limite dostať na miesto, kde ste zomreli. Podobnosť s Bloodborne je tu teda opäť zrejmá.

Dizajn úrovní je v The Surge na slušnej úrovni. Spočiatku sa v každom novom prostredí, ktoré je charakteristické aj novou základňou, musíte zorientovať. Po malých krokoch budete spoznávať nové priestory, no keď presne tými istými chodbami prejdete už tridsiaty raz, nebudete mať problém zapamätať si, kde presne ste a ako sa tam opäť dostanete. Hra má sklony k miernej otvorenosti prostredia, no jednoznačne ide o čistý tunel, ktorý je dopĺňaný menšími odbočkami.

Každopádne aj vďaka obťažnosti ste takto dobrovoľne nasilu donútení naučiť sa orientovať v priestore. Je to ale zároveň veľmi motivujúce, pretože pri blúdení po chodbách narazíte na množstvo dverí, ktoré sa nedajú otvoriť, no keď sa vám podarí dostať na správne miesto, dokážete preťažiť ochranný systém a získate prístup tam, kde ste sa predtým nedostali.. No čo je hlavné, niektoré dvere fungujú ako výrazné skratky. Namiesto niekoľkominútového behu cez mapu po zabití sa tak na vzdialené miesto môžete dostať výrazne rýchlejšie. Veľakrát ma až prekvapilo, ako sú rôzne lokality prepojené medzi sebou. Na druhej strane niektoré na mňa pôsobili dojmom copy-paste.

Takéto skratky sú samozrejmosťou najmä vtedy, keď sa už dostanete do kontaktu s bossmi, ktorí sa zvyčajne nachádzajú práve na konci lokalít. V The Surge sa budete musieť popasovať s piatimi bossmi. No a kedže celá hra rozhodne nevyniká nízkou obťažnosťou, pri nich sa potrápite ešte niekoľko násobne viac. Aj keď celý súbojový systém a jeho náročnosť je relatívna. V podstate môžete vyhrať aj nad silným bossom veľmi rýchlo, ak budete mať šťastie, prípadne ste naozaj šikovní. Stalo sa mi, že pri druhom pokuse som bossa tak oblbol, že ma zabil až vtedy, keď mu zostávalo skutočne minimum života. Zabiť sa mi ho ale nakoniec podarilo až po tucte ďalších pokusov. Každý boss má totiž určité slabiny, ktoré viete zistiť na základe jeho pohybov a štýlu útoku, ktorý práve vykoná.

The Surge
The Surge Je lepšie vyhýbať sa boju, ale nie vždy je to  možné.
Je lepšie vyhýbať sa boju, ale nie vždy je to možné.

The Surge Ďalšia smrť, ďalší návrat na základňu.
Ďalšia smrť, ďalší návrat na základňu.

The Surge Idylka vo svete budúcnosti.
Idylka vo svete budúcnosti.

Pri každom súboji si stačí dať pozor na to, čo protivník robí a musíte byť trpezliví, zbytočne sa neunáhliť s útokom, ktorý vás môže stáť život. Základ je tiež nestláčať zbytočne často tlačidlo pre útok, pretože hra si pokyny do istej miery pamätá a kým ich všetky nevykoná, ignoruje tie ďalšie. Toto považujem za trochu nešťastný krok, ktorý vo vás veľakrát vyvolá pocit bezmocnosti. Keď už zistíte, že je zle a chcete odskočiť preč, postava vás ignoruje a vy v zúfalstve pozeráte na obrazovku, ako vám mizne život a zomierate. Na druhej strane ak si na to dáte pozor, viete sa úspešne vyhnúť väčšine útokov bossa, čo zase neplatí pri boji s klasickými nepriateľmi. Stačí, keď sa zle postavíte, obkľúčia vás a nech sa snažíte akokoľvek utiecť preč, máte jednoducho smolu.

Po grafickej stránke od The Surge nečakajte zázraky. Hra vyzerá obstojne a na súčasnú dobu úplne postačujúco, no žiadne grafické orgie sa tu nekonajú. Ak hráte na PC, tam, samozrejme, záleží od vašej zostavy, čo sa ale týka konzol, tam sa hra na štandardných verziách hýbe v rozlíšení 1080p pri 30 fps s občasnými menšími prepadmi. Pri PlayStation 4 Pro získate viac možností nastavenia. Keď máte doma 4K TV, hra podporuje maximálne rozlíšenie 2880x1620 pri 30 fps. Ak však máte len klasický televízor s Full HD rozlíšením, pri 1080p hra zvláda stabilných 60 fps, prípadne si dokážete zapnúť aj super-sampling pre ostrejší obraz. Čo sa týka dĺžky hry, tak to skutočne záleží od vašej šikovnosti pri zdolávaní bossov. Približne však počítajte s 20 hodinami.

The Surge je celkom vydarený pokus priblížiť sa štýlu Souls hier. Tvorcom sa podarilo vytvoriť zaujímavý svet so slušným dizajnom úrovní, ktorý sa spočiatku môže zdať mätúci, no v skutočnosti je veľmi dobre premyslený. Súbojový systém je na tom taktiež veľmi dobre, no občas vie nahnevať už spomínaná neskorá reakcia na vaše príkazy. Odhliadnuc od toho vyžadujú súboje dobrú taktiku a obozretnosť, pretože aj najmenšia chyba vás môže stáť život. Systém vylepšovania je tiež prepracovaný a ponúka množstvo možností, z ktorých je čo vyberať. Jedinou väčšou slabinou tak zostáva príbeh, ktorý pôsobí, akoby bol len do počtu a v podstate vás dopredu ťahá skôr snaha prekonať samého seba ako odkrývať pozadie udalostí.

napísal play3man 27.7.2017
Páči sa mi! (+2)
8.0