SLIME RANCHER

SLIME RANCHER

7.5

Farmárčenie trochu inak

Recenzia na Xbox One verziu

Možno si ešte spomínate na začiatok minulého roka, kedy bol titul Slime Rancher oficiálne predstavený kalifornským štúdiom Monomi Park. Až prvého augusta tohto roka bola hra vydaná vo finálnej podobe a opustila tak preview fázu aj vďaka čoraz viac populárnemu programu ID@XBOX, ktorý v apríli tohto roka oslavoval prvých 500 vydaných indie hier. Vývojári sa pochválili, že sa im podarilo predať úctyhodných milión kópií (z toho viac než 760 tisíc na PC). Stojí teda Slime Rancher za vyskúšanie?

Už podľa názvu určite tušíte, že ide o ďalšiu hru zo série simulátorov, no tentokrát s jedinečným obsahom a princípom. V úlohe Beatrix LeBeau, ktorá opustila planétu Zem s víziou nového dobrodružstva a predovšetkým slušného zárobku, budete spravovať ranč vo svete Far, Far Range. Nie je to však obyčajný ranč s bežnými zvieratami, ktoré máte možnosť vidieť v Zoo alebo u starých rodičov na záhrade, ale s takzvanými slimes, rozdelenými do zhruba 16 typov.

Začiatky mi neuľahčil ani priložený tutoriál, ktorý komplexnosťou určite neočarí. Po jeho dokončení prišlo na rad oboznamovanie sa s čudesnými mechanizmami hry a začal som budovať ranč na novej planéte. Základná myšlienka tejto hry tkvie v lovení naokolo sa pohybujúcich rozdielnych slimov, ktorých je potrebné chytiť do takzvanej vákuovej zbrane a následne ich umiestniť do vybudovaných ohrádok v priestoroch vášho ranča.

Slime Rancher
Slime Rancher Vitajte v nádhernom vzdialenom svete.
Vitajte v nádhernom vzdialenom svete.

Slime Rancher Vašou úlohou je vytvoriť farmu pre miestne slizové živočíchy.
Vašou úlohou je vytvoriť farmu pre miestne slizové živočíchy.

Slime Rancher Prostredie mimo farmy budete postupne objavovať, je však nebezpečné.
Prostredie mimo farmy budete postupne objavovať, je však nebezpečné.

Hraním a preskúmavaním pomerne rozsiahleho prostredia rozdeleného na farebnú chaotickú džungľu, jaskyne, púšť a záhadné ruiny som pochopil, že chov roztomilých zvieratiek je dobrý len na predávanie ich výkalov alebo takzvaných plortov. Tie totiž tvoria dôležitú časť celého systému hry. Pre získanie bližších informácií som navštívil pekne spracovanú Slimepédiu s množstvom obsahu a vysvetlivkami. Samotné obchodovanie je typické pohyblivými cenami, čo spôsobuje, že keď začnete predávať jeden typ plortov, ich cena pôjde očakávane dole. Niekedy som tak predal totožný počet plortov takmer za dvojnásobnú cenu. Ideálne je posielať späť na Zem viacero druhov súčasne.

Hodiny strávené s Xbox ovládačom v ruke ma naučili, že flexibilné a usmievavé príšerky ružovej farby majú na trhu najnižšiu hodnotu, teda konkrétne to, čo vyprodukujú. Preto som sa zameral viac na kamenné, vodné či medové stvorenia. Samozrejme, môžete rátať aj s experimentovaním, a teda s krížením jednotlivých slimov. Kríženie prebieha v rozsiahlom svete samovoľne konzumáciou nevlastných plortov alebo priamo v priestoroch vášho ranča. Stačí dať do ohrady dva rozdielne typy slimov a počkať, kým ten druhý skonzumuje plort svojho spolubývajúceho.

Treba mať taktiež na pamäti, že každý druh konzumuje odlišný typ potravy, správa sa inak, ako by ste čakali a požaduje rozdielne podmienky na život. S tým súvisí nutnosť vylepšovania ohrád, pestovania rozličných plodín, či chov zvierat slúžiacich ako potrava pre slimov. Okrem toho hra ponúka bohatú paletu estetických vylepšení, ktoré obohatili jej obsah. Práve vďaka spomínanej rozmanitosti ma Slime Rancher bavil ešte viac.

To však stále nie je všetko. V neskoršej fáze hry sa mi otvorilo laboratórium s množstvom vynálezov a nových možností, ako stráviť ďalšie hodiny pred televízorom. Napríklad je možné nechať postaviť rôzne zariadenia, medzi ktorými nájdete teleporty, automatické vrtáky, obranné veže proti Tarr (jeden z mojich hlavných nepriateľov) či ťažobné zariadenia. Okrem toho som mal k dispozícii aj systém kombinovania získaných zdrojov. Nie všetky zariadenia si však našli počas môjho hrania uplatnenie. Niektoré sa mi zdali úplne zbytočné.

Prostredie ponúka relatívne bohatý obsah. Niekedy som sa však stretol s takmer identickými zákutiami len v inom grafickom kabáte. Nič to však nemení na komplexnosti a bohatých možnostiach skúmania. Chýbali mi typické orientačné body či prepracovaná mapa, ktorá by mi uľahčila pohyb po okolí. S tým súvisí aj samotné zbieranie slimov a iných objektov. Rátať môžete len s piatimi slotmi, respektíve štyrmi, keďže piaty je obsadený vodou. To mi častokrát zabránilo preniesť cenné zdroje či slimov späť na ranč na konci mojej výpravy. Rozšírenie počtu slotov, žiaľ, nie je možné.

Ocenil som ale teleporty slúžiace na rýchle cestovanie, ktoré mi výrazne skrátili presúvanie zdrojov na ranč. Nechýba ani jetpack, ktorý je možné požívať v závislosti od dostupnej energie zobrazenej modrou farbou v ľavom dolnom rohu. Za zmienku stoja veľké kruhové dvere oddeľujúce jednotlivé časti okolia, ktoré je možné otvoriť len špecifickým kľúčom. Ten som na prekvapenie získal prekŕmením slima Gordo, z ktorého následne po explodovaní vypadol kľúč. V hre by sa ich nemalo nachádzať viac než desať, všetky sa mi, žiaľ, nepodarilo nájsť.

Slime Rancher
Slime Rancher Budete aj pestovať mrkvičku alebo sliepky, ktorými budete kŕmiť živočíchy.
Budete aj pestovať mrkvičku alebo sliepky, ktorými budete kŕmiť živočíchy.

Slime Rancher Po najedení vám slizy dajú kryštály, ktorými zarábate.
Po najedení vám slizy dajú kryštály, ktorými zarábate.

Slime Rancher Slizy sú rozmanité a musíte ich držať v klietkach.
Slizy sú rozmanité a musíte ich držať v klietkach.

Z pohľadu technickej stránky ma Slime Rancher príliš neohúril. Pomerne časté frame dropy na konzole Xbox One určite nepotešia. Po viac než 12 mesiacoch v preview programe som očakával stabilnejšie snímkovanie. Verím, že vývojári ocenia záujem státisícov hráčov o vesmírne farmárčenie a technickú stránku hry doladia v dohľadnom čase. Ako môžete vidieť na priložených obrázkoch, grafické spracovanie nevyzerá byť náročné a ani sa nesnaží približovať realite. Môžete sa tešiť na pestré farby plné života a jednoduchý dizajn objektov. Pripravte sa však na ostré hrany a v niektorých okamihoch menej kvalitné textúry a jednotvárne modely.

Fanúšikov kvalitného audia vývojári z kalifornského štúdia pravdepodobne sklamú. Počas hrania som počúval len všemožné výkriky, neidentifikovateľné zvuky slimov, zvuky okolitého prostredia a jemnú hudbu v pozadí. Odporúčam zvoliť si radšej vami obľúbenú ambientnú hudbu formou prehrávača na pozadí a pustiť sa do farmárčenia. Ak vám však vyhovuje to, čo počujete priamo v hre a radi by ste si pustili zvukovú časť titulu aj samostatne, soundtrack je dostupný na Steame za 10 eur.

Slime Rancher ma síce nenadchol, no zabavil na pár hodín. Hru kúpite za prijateľnú cenu a so slizkými potvorkami sa celkom dobre pobavíte. Titul odporúčam nenáročným hráčom, ktorí nepožadujú realistickú grafiku s prepracovaným multiplayerom či kampaňou, ako aj hráčom hľadajúcim nové a zaujímavé herné tituly.

Slime Rancher
Slime Rancher Vylepšovanie ja základom celej hry, vylepšujete všetko od zbrane až po klietky.
Vylepšovanie ja základom celej hry, vylepšujete všetko od zbrane až po klietky.