MONSTER HUNTER STORIES

MONSTER HUNTER STORIES

8.5

Ako sa lovia, ale aj trénujú monštrá

Recenzia na 3DS verziu

Monster Hunter hráme už viac ako desať rokov a veľmi dlho sa neodvážil zmeniť základnú formulu. Tu je dedinka, ktorú treba chrániť. Borec prichádza v správnom čase. Naokolo kopa monštier a predmetov na zber i tvorbu lepšej výbavy. Pospájané lokality a nie úplne celistvý svet, na aký sme zvyknutí z iných hier. Absencia levelov, no tvrdý postup, hviezdičkové questy a cesta za tým najlepším, čo sa dá v hre dosiahnuť. Umiera sa na počkanie, skúšajú sa nové ťahy a vždy to funguje. Sčasti monotónne, v jadre hrateľnosť tuhá ako remeň. Monster Hunter je legenda doma v Japonsku a cestu na západ si razí postupne. Niektoré časti nevyšli (3rd Portable na PSP), iné takticky distribútor vynechal a priniesol vylepšenú verziu (štvorka neprišla na 3DS, až MonHun 4 Ultimate). Systém bol však stále rovnaký.

MonHun Stories je preto vítaná odbočka, lebo očakávate, že sa autori vydajú iným smerom a nenarazíte na isté neduhy z minulých hier. Napríklad titulný príbeh – niežeby bol doteraz slabý, motivácia hrať bola, ale na dychberúce momenty známe z JRPG ste nemuseli čakať, lebo tam neboli. Hoci Stories v názve sľubuje príbehy, nedočkáte sa ani tu epickej narácie, ktorá by katapultovala sériu inam. Je tu vhodný príbeh pre mladších hráčov a J-začiatočníkov, takže tu máme odhodlaných mladých hrdinov, túžbu po pomste, príde silný rival, záhadná minulosť, ešte temnejšia strana zla, kúsok proroctva a všetko pekne rozložené do desiatok hodín, medzi ktorými môžete vandrovať. Tu príde malá animácia, tam väčšia, no inak vás nemá čo zdržovať od vlastného putovania. Na druhej strane, občas príde pútavý moment, ktorý vás presvedčí, že autori poskladali príbeh dobre a vnútorná chuť vidieť záver vás neopustí.

Rozmer sveta je trošku väčší a niektoré lokality pôsobia solídne, no stále nám 3DS hardvér neumožní absolútnu slobodu. Načítavanie jednotlivých pasáží je však dostatočne rýchle (na rozdiel od nejedného predchodcu), takže epický pocit sa po čase dostaví. Tento svet má nielen zaujímavú dedinku, ale veľa dobrých miest, nebezpečných, pokojných i malebných. Keď sa otvoria niektoré široké planiny, zrazu nadobudnete nevídaný pocit, že tu máte čo robiť, objavovať úzke pasáže, slepé cesty, ale možno aj dobré hríby, perfektné fleky na rybačku či iné chuťovky. Sú tu pestré lokality: zelené pláne, púšte, kaňony, vulkány, pláže, snežné polia i obrovská veža na grind! Nepriatelia sa promenádujú nielen v malých častiach (kde na vás často bez prípravy skočia), ale aj krásne ďaleko, takže si sami plánujete cestu. Ak chcete grindovať, pokojne na nich môžete vyletieť. Ak nie, skúste sa im vyhnúť. Respawning funguje, takže núdzu o mnohé druhy mať nebudete, akurát si po čase začnete hľadať vhodných súperov. Svet je od prvej hodiny vhodne poskladaný, orientácia dobrá, kamera detto a putovanie neomrzí.

Monster Hunter Stories

Darj Snowfields je krásna lokalita, žmýka z 3DS pekné scenérie i atmosféru.
Monster Hunter Stories

Čoraz bojovnejšie druhy vedú k premakaným súbojom, čo používajú ľahkú formu taktiky.
Monster Hunter Stories

Zelené pláne skrývajú bohaté hniezda a rozmanité druhy. Len tí strážcovia dajú zabrať.

Môže za to nielen klasický zhon za surovinami, jedlom, predmetmi a minerálmi. Vždy budete hľadať a kontrolovať hot spoty s rudou či hubou, aby ste brali do zásoby. Spôsob tvorby výbavy sa nemení – nepriateľov porážate kvôli nej, pohyb v prírode je úmerný zásobám (a odhodlaniu dostať sa k istému cieľu). Mnohé vedľajšie úlohy si zakladajú na love, zbere či hľadaní. Hlavné úlohy vás pošlú hľadať vajcia, biť nepriateľov, bossov i zdolať príbehové body. Je na vás, čo budete plniť – už v prvej fáze sa dajú príbehové misie nenápadne odsúvať, súbežne nabrať 5-6 vedľajších a pekne šmeliť skúsenosti, zvyšovať levely (áno, v tomto MonHune sú) i bojové ťahy. Hviezdičkový systém misií pritom ostal.

Súbojový systém je prekopaný a prispôsobený inej hrateľnosti. Namiesto real-time masteníc sa o slovo hlási ťahová verzia. Prídete do boja so skupinou, proti vám borec či konkurenti a idete si po krku. Na výber sú útoky, použitie vlastnosti (často silnejší úder či kúzlo) alebo predmetu. Práve údery skrývajú taktiku, lebo sa vám zobrazuje ikonický kruh s možnosťami – útočiť silou, rýchlosťou alebo technikou (Power, Speed, Technical). MonHun má implementovaný systém silných a slabých vlastností, čo sa vybíjajú: rýchlosť porazí silu, sila má navrch nad technikou a technické ťahy dajú na frak rýchlosti.

Treba sa čo najrýchlejšie naučiť, na čo majú vaše postavy slabosť a čo by ľahšie zrazilo nepriateľa na kolená. Práve presila udrie lepšie ako bežný útok či rovnaká vlastnosť. Na prvý pohľad je to relatívne jednoduchý trojuholník a našincovi sa môže zdať hrateľnosť uľahčená. Zdanie klame, popri trojici druhov úderov, kde sa dá dlho kombinovať, zohrajú úlohu aj vaše schopnosti, ktoré môžu zrazu meniť priebeh boja. Ako sa vraví, dobré schopnosti nie sú na zahodenie. A majú ich aj nepriatelia. Nielenže vás chcú ľahko prečítať a voliť protiútoky, ale buchnú aj svoju vlastnosť, blokujú vás a do tuhého ide, keď vám berú možnosť použiť istú schopnosť či úder (isteže tú, ktorá im nevyhovuje) či volať pomoc.

Obťažnosť je nastavená relatívne striedmo, takže hoci sa občas zapotíte, má ďaleko od ťažkých čias v hlavných dieloch série. Ráta sa tu s mladším publikom i nováčikmi, ktorých by nemal odstrašiť hneď prvý boss. Bojujete v dvojici, vy a odchytený kamoš (štylizovane nazvaný Monstie) a neraz dokážete využiť aj symbiózu pre lepšie údery a fúkať parádne údery naraz. A občas sa súboj prepne na minihru, kde treba lietať, pľuť oheň či vodu alebo inak využiť špecifickú vlastnosť. To, že si do súbojov nosíte viac kamošov, je jasné, lebo ďalším elementom je ich chytanie, trénovanie a práve využívanie v akcii. Na súboje si treba vyhradiť čas a dokážu prekvapiť vďaka rozmanitej krajine i zastúpenými druhmi.

Esenciálnou súčasťou je však chytanie Monsties a to sa deje cez kradnutie a liahnutie z vajec. Vajíčka sú rozmiestnené po svete, treba sa k nim dostať a pokúsiť sa získať nevídaný druh. Na narodenie má pritom vplyv veľa faktorov: typ hniezda, váha a vôňa vajca, jeho vzor. Nielenže určí druh Monstie, ale ešte sa podpisuje pod jeho súbor vlastností, takže sa vám nerodia zásadne iba klony. Vašou úlohou je hľadať čoraz viac a lepších hniezd. Majú formu malých dungeonov, takže chvíľu trvá, kým sa k vajcu dostanete a tam treba vajko potiahnuť alebo absolvovať súboj s mamou/tatom. Potom späť do mesta, kde sa niečo z neho vyliahne a môžete sa starať o tréning. Čakajú vás pritom desiatky druhov, takže sa rýchlo rozpúta mánia o združovanie a hľadanie vzácnych kusov. Niektoré rozpoznáte podľa znakov na škrupine, iné až po narodení. Aby nebolo všetko jednoduché, do hry vstupujú gény – váha a vôňa vajec určujú počty, neskôr do hry zasiahnete aj vy, keď sa vám darí gény prenášať medzi príšerkami.

A znalcom je už jasné, kam hra smeruje. Keď sa povie zber rozličných druhov a používanie v boji, tak sa rýchlo pripomenie Pokémon. A táto hra je jasným vzorom pre MonHun Stories, no aspoň sa nesnaží byť úplnou kópiou, využíva iba jeden element v inom svete. Iste, neskôr skúmate všetky časti mapy, no na ne zase potrebujete mať už vyšľachtené typy, aby ste sa dostali na nedostupné miesta. Čo je fakt výborná podmienka pre postup hrou, lebo nie je iba samoúčelná či zameraná na boj, ale satisfakcia sa prenáša z jednotlivých herných princípov do samotného hrania. Keď treba preraziť skalu, preplávať na druhý breh či sa niekam vyštverať, Monsties vám padnú vhod.

Monster Hunter Stories

Zoznámte sa so sympatickým papuľnákom vľavo dole, stará sa o dobrú porciu humoru.
Monster Hunter Stories

Niektoré postavy pôsobia záhadne, hoci neskrývajú veľa dejovej zápletky.
Monster Hunter Stories

V takej trojici putujete často - váš borec, pomocník a vytrénovaný Monstie.

Grafika je dobrá, no na obrovských pláňach už cítiť isté limity 3DS. Perfektne natočené animácie sú aj v istom kontraste so svetom, ktorý sa snaží renderovať príšerky, dedinu či regióny, no hra by veru uživila vyššie rozlíšenie. No aspoň nerobí žiadne veľké kompromisy voči rýchlosti – aspoň na testovanej New 3DS verzii, kde všetko beží a hra si číta dáta svižne.

Všetci znalci série, ktorí sem prídu grindovať ako doteraz, budú poriadne prekvapení. Svet má podobnú atmosféru ako v minulých hrách, ale dejú sa v ňom iné veci. Zber výbavy a surovín ostal, súbojový systém sa úplne zmenil, a zrazu sa tu chytajú desiatky príšeriek, a tým pádom nie sú iba na zlej, ale aj dobrej strane. Príbeh stále nedosiahol epické hranice, hoci to názov sľubuje, ale na pár desiatok hodín bude stačiť. Je to odbočka, no paradoxne mnoho hráčov odradených doterajšou náročnosťou azda ocení, že Monster Hunter sa k nim priblížil, hoci aj za cenu menšej zmeny žánru a hernej náplne. Je to iné, ale treba tomu dať šancu.

napísal Korec 25.10.2017
8.5
7.9