NINE PARCHMENTS

NINE PARCHMENTS

7.5

Magické dobrodružstvo v kooperácii

Recenzia na Switch verziu

Frozenbyte nepatria medzi najznámejšie fínske štúdiá, aj tak ale majú množstvo fanúšikov, za čo vďačia najmä svojim čarovným svetom, ktoré za tie roky od svojho založenia vypiplali k dokonalosti. Najznámejší z nich poznáme zo série Trine, pričom máme možnosť nazrieť tam opäť. Avšak nie v ďalšej Trine hre, ale v úplne novom titule, ktorý berie známe kulisy, trošku uletený príbeh a pridáva nové herné mechanizmy. Jedno má však s Trine hrami spoločné – výrazné zameranie na kooperáciu hráčov.

Nine Parchments rozpovie príbeh o deviatich magických zvitkoch, ktoré sa nešťastnou náhodou stratia z čarovnej akadémie (inými slovami: stratil ich nepozorný veľmajster), a tak sa skupinka študentov musí vydať na nebezpečnú cestu naprieč krajinou, aby tieto zvitky získali a priniesli späť. Popri tom nebude chýbať vzájomné hašterenie, no hlavne učenie sa nových kúziel, pomocou ktorých prekonáte prekážky a taktiež hordy rôznorodých monštier. Takto opísané to znie až idylicky, no nenechajte sa zmiasť. Hra poriadne preverí vaše priateľstvá a ak chcete svojich kamarátov naozaj spoznať, zahrajte si ju s nimi. K tomu sa ale ešte dostaneme.

Tých spoločných čŕt s Trine sériou je tu predsa len trošku viac. Asi najviac udrie do očí zreteľný vizuálny štýl, vďaka ktorému hru hneď zaradíte, no taktiež sa do nej na prvý pohľad beznádejne zamilujete. Bez preháňania je grafika v Nine Parchments nádherná a aj keď pri rozmenení na drobné môžete badať menšie vizuálne chybičky, ako celok funguje výborne. Zvlášť ak zoberiete do úvahy rôznorodosť jednotlivých častí sveta, ktorými si prejdete a pokrývajú záhrady, ľadové pláne, jaskyne, vnútro sopky, japonské záhradky a mnohé iné, ktoré sú vizuálne také bohaté, až sa v prostredí stratíte, prípadne spadnete, lebo sa kocháte jeho krásou.

A aj keď to pri podobných menších tituloch nebýva zvykom, hra disponuje aj naozaj kvalitnou audio stránkou, kde opäť vyniká celkový mix, ale oslovia aj jednotlivé aspekty, či už je to hudba, alebo dabing. Hudba dobre sekunduje atmosfére a ponúka pestrú paletu motívov. Samozrejme, v rámci svojho rozpočtu. No rozhodne sa nedá tvrdiť, že by urazila. Ba práve naopak. Dabing je ešte vyššia liga a takýto kvalitný ho nemajú často ani hry s vyšším rozpočtom. Kvalitné obsadenie britských hercov si rovnako zamilujete a v hre toho hovoria viac, než sa na prvý pohľad zdá.

Nine Parchments
Nine Parchments Spojením kúziel dostanete ešte silnejšie efekty.
Spojením kúziel dostanete ešte silnejšie efekty.

Nine Parchments Sami si vyberáte cestu a schopnosti pre svoju postavu.
Sami si vyberáte cestu a schopnosti pre svoju postavu.

Nine Parchments Nepriatelia sa vedia aj brániť, či majú štít voči určitému druhu kúziel.
Nepriatelia sa vedia aj brániť, či majú štít voči určitému druhu kúziel.

V úvode spomedzi hrdinov nemáte príliš na výber, takže musíte ísť do boja s tými, ktorých vám hra ponúkne a až postupne sa dokážete dostať k ďalším prostredníctvom vášho progresu v hre. Musíte si však uvedomiť jednu vec. Nine Parchments, aj keď obsahuje aj hru pre jedného hráča, je hra vytvorená čisto pre kooperáciu. Ideálne lokálnu – na jednej konzole/jednom PC. Vtedy vám hra ukáže svoje čaro, keď monštrá likvidujete bok po boku a už nezáleží na tom, či ste dvaja, traja, alebo štyria. Možno aj preto hra obsahuje jeden nedostatok, a to je len jedna aktuálna save pozícia. Nedokážete mať tak naraz rozohranú hru sami a súčasne aj s niekým iným v kooperácii v inej pozícii.

Čaká na vás celkovo 32 levelov, pričom osem z nich tvoria súboje s bossmi a až na záverečnú výnimku sa v týchto súbojoch veľa po mape nenachodíte, čo je prípad všetkých bežných levelov, ktorými postupne prechádzate naprieč až k záveru, pričom na vás čaká trošku platformingu, ale hlavne veľmi veľa súbojov. Na tie sú spočiatku vyárendované otvorenejšie časti prostredí, no postupne, ako v hre bude prituhovať, tak sa aj nepriatelia začnú tlačiť do čoraz menších priestorov, aby vám narobili čo najväčšie problémy. Oproti tomu sú spomínané súboje s bossmi obmedzené len na jednu veľkú arénu, kde si boss určil pravidlá a vy podľa nich musíte hrať. Zväčša do neho treba našiť všetko, čo máte poruke, pričom on sa vám to snaží čo najviac skomplikovať a navyše disponuje hromadou života.

Autori nám síce v lete tvrdili, že hra je na takých 5 hodín, no to určite neplatí na prvé prejdenie a už vôbec nie, ak si zvolíte vyššiu obťažnosť. Reálne to na prvé prejdenie môže byť aj takých 9-10 hodín v závislosti od toho, koľko pri hraní budete zomierať, keďže nie vždy je k vám rozmiestnenie checkpointov v leveloch milosrdné. Okrem toho je ale hra stavaná tak, aby ste ju prešli opäť, s novými postavami, ktoré ste si prvým hraním odomkli či s novým čarodejníckym vybavením, ktoré taktiež získavate až hraním.

Základ hrateľnosti je jasný – prechádzate svetom a kým sa dostanete na záver levelu, stoja pred vami desiatky monštier, na ktorých dizajne sa autori vybláznili a v každom sa skrýva hneď niekoľko živočíšnych druhov. V úvode máte k dispozícii len 3 kúzla, no postupne, ako budete zbierať zvitky, rozšíri sa aj váš arzenál. Kúzla sú plošné, projektilové, vo forme lúčov, bleskov, ale aj granátov, pričom si vždy vyberáte z niekoľkých dostupných, takže si nami namiešate mix, ktorý v boji použijete. Ďalej kúzla obsahujú rôzne elementálne efekty, takže sú napríklad ohnivé, ľadové, bleskové, smrtiace, oživujúce. A rovnakými elementmi neskôr disponujú aj nepriatelia, ktorí na vás takto začnú útočiť, a zároveň to predstavuje ich slabinu.

Na ľadové monštrá tak musíte útočiť ideálne ohňom. Škodia im aj iné elementy, no menej a voči ľadu majú úplnú imunitu. Neskôr bojujete proti nepriateľom, ktorí majú aj štít iného elementu, takže sú chránení dvojmo. A najväčšie peklo je, keď sa takýto nepriatelia spoja na jednom mieste a prekrývajú sa. Vtedy ich môžete skúsiť utĺcť, alebo nájdete nejaký jeden typ kúzla, ktorý im uškodí aj cez všetky tie imunity. Do bojov to tak pridáva dynamický a aj taktický element. Každé kúzlo má vlastnú manu, ktorá obmedzuje jeho použitie, takže ak máte obmedzené možnosti útokov, musíte kombinovať akciu s útekom, prípadne krátkym teleportom, ktorý vás preblikne o kúsok bojiska ďalej.

V Nine Parchments sa snúbi niekoľko žánrov, no v prvom rade je to twin-stick shooter, kedy jedným analógom hýbete postavou, druhým mierite a do toho používate kúzla, teleportujete sa a prepínate medzi aktívnymi kúzlami. Musíte ale myslieť na to, že v hre funguje friendly fire. Dokonca vás na konci levelu v štatistikách hra provokuje aj tým, koľkokrát ste zabili spolubojovníkov. Ale máte možnosť nastaviť si friendly fire tak, aby spoluhráči dostávali len polovicu poškodenia a druhá sa vrátila vám. A je tu aj vychytávka spájania kúziel pre dodatočný efekt. Ak si to teda situácia vyžadujete, môžete to v hre dať „na krotiteľov duchov“ a spojiť lúče. Takto vznikajú ešte krajšie efekty, ktoré neraz pripomínajú filmy. Napríklad, keď vy dáte lúč na nepriateľa, on svoj na vás a lúče sa v strede „pretláčajú“.

Nine Parchments
Nine Parchments Prostredia v hre si naozaj zamilujete.
Prostredia v hre si naozaj zamilujete.

Nine Parchments Počas 32 levelov na vás čakajú naozaj pestré zákutia čarovného sveta.
Počas 32 levelov na vás čakajú naozaj pestré zákutia čarovného sveta.

Nine Parchments Po prejdení sa do hry môžete pustiť znova - inak a s novými postavami.
Po prejdení sa do hry môžete pustiť znova - inak a s novými postavami.

V druhom rade tu nájdete aj RPG zložku, aj keď len ľahšiu. Postupne si teda odomykáte kúzla, no nachádzate tiež čarovné palice, pričom každá má iný efekt a posilňuje niektorý aspekt kúzlenia. Taktiež zbierate skúsenostné body, ktoré zas môžete investovať do konkrétnych schopností v rámci stromov (k dispozícii máte dva z troch, podľa postavy). Takto si systém boja dosť personalizujete  a prispôsobujete svojmu hernému štýlu. A ešte sú tu aj čapice a klobúky, ktoré síce plnia len kozmetickú funkciu, ale aj ich zbieranie pobaví. Rovnako ako hľadanie truhlíc so skúsenostnými bodmi a modrých pierok po leveloch, ktoré vám odomknú napríklad uzamknuté palice, či vám pomôžu k uzamknutej postave.

Nie vždy je ale odomknutie týchto vecí, zvlášť postáv, len o hľadaní, ale musíte plniť aj vedľajšie úlohy. Niektoré sú nepriame a plníte ich možno aj bez toho, aby ste o tom vedeli. Vlastne ako achievementy. Iné ale majú priamo podobu vedľajšej úlohy, či skôr určitej výzvy. Musíte prežiť v bočnej aréne, ktorú ale najskôr musíte nájsť a taktiež splniť podmienky na to, aby ste sa dostali dnu. Alebo musíte ochrániť dreveného robota, upratať graffiti a podobne. Aj keď sú tieto úlohy menšie a nie také časté, pekne spestrujú hru.

Samozrejme, ani Nine Parchments nie je hrou bez chýb a nie je ich práve málo, pričom vo veľkom závisí na tom, ako vám hra sadne. Je stále ťažšia a stále dokáže pred vás postaviť nové kúzla a nepriateľov, no v zásade sa až tak nemení. Stereotyp síce nenastane, no čakali by ste možno viac čerstvých nápadov aj v neskorších fázach. Niektoré momenty sú tu navyše vytvorené čisto iba preto, aby vás frustrovali. Aj levelovanie by malo byť rýchlejšie, lebo takto sa k mnohým schopnostiam ani nedostanete. Najviac však zamrzeli občasné problémy v hre, kedy sa napríklad nespustil skript po vyčistení pasáže a hra nás nepustila ďalej. Takže prišiel na rad reštart k najbližšiemu checkpointu.

Ak máte chuť na zábavnú kooperatívnu akciu, Nine Parchments je tým, čo hľadáte. Okrem lokálnej kooperácie ponúka aj online možnosť (aj keď s občasnými výpadkami) a tiež lokálnu bezdrôtovú komunikáciu medzi Switch konzolami. Najviac zábavy si ale užijete na jednom gauči, kde sa zabíjate v hre a aj slovne pred obrazovkou. Práve vtedy veľmi radi prehliadnete aj niektoré chybičky titulu, ktoré síce nie sú závažné, no celkový dojem predsa len ťahajú dole. V prospech hry však hrá sympatická cenovka a aj znovuhrateľnosť.

napísal matus_ace 21.12.2017
7.5
6.9