Recenzia pre 3DS

štruktúra herného sveta a postup hráča
veľké množstvo Pokémonov a stovka nových navyše
výborný interface a práca s menu
prístupné pre nováčikov, výživné pre expertov
stále len priemerný príbeh
naťahované animácie ostali

Čo vylepšiť na jednom z najlepších Pokémonov posledných rokov? Čo vytknúť dielu, ktorý po ošiali Pokémon Go zaznamenal vysoké predaje a prišiel so zaujímavou ambivalenciou hrania počas dňa, respektíve noci, t.j. mal inak nastavené vnútorné hodiny sveta? Nintendo sa drží ponechania funkčných súčastí, pridávania častí dejových línií a celkového rozšírenia pôvodnej hry. Je to niečo ako datadisk a vyššia verzia pôvodného titulu – inak bude imponovať nováčikom, inak existujúcim hráčom.

Ak čakáte nový príbeh, treba sa trošku krotiť. Autori nevytvorili ďalšiu samostatnú dejovú líniu, ani na koniec minulej hry neprilepia dodatok, ale nové príbehové súčasti rozkladajú do existujúcej verzie. Čo poteší čerstvých prišelcov, lebo dostávajú vylepšenú verziu hry, no nemusí úplne tešiť veteránov, pre nich to znamená repete pomaly dlhé 15 až 20 hodín, kým sa dostanú k novým otočkám v deji. Dianie obohatí aj nový tím Ultra Recon Squad a v neskorších pasážach sa mieša s existujúcimi protivníkmi. No treba uznať, že nové duo z inej dimenzie prináša vítané osvieženie a solídne rozširuje príbeh akoby do režisérskeho zostrihu. Je tu viac záporákov, viac prekážok, no celkovo by dej potreboval ešte väčší zásah, aby sa vyšvihol na silný nadpriemer série. V súčasnom stave od JRPG kalibru čakáte viac, hoci sú to „iba“ Pokémoni, kde o príbeh ide až v druhom rade.

Na druhej strane je svet Alola stále živý, má veľký potenciál a po novom sú viaceré postavy vybavené dobrými replikami, takže sa pri potulkách s nimi oplatí aj podebatovať. Čo naplno nedoručí príbeh, to má región fantasticky zvládnuté – jednotlivé časti, štruktúru, chuť objavovať Pokémonov na rôznych miestach. Zmes úloh a možností trávenia času má Alola zvládnuté výborne, desiatky hodín ubiehajú jedna radosť. Región a hra nie sú limitované ani príbehom či záverečnými titulkami, po ktorých sa ešte vydávate loviť ultra vzácne či legendárne druhy.

A tento krpánik sa zrazu chce pustiť do hudobného sóla a nie bojovať?

Veľa žltých kamarátov napovedá, že Pikachu nemusí byť ďaleko.

Atmosféra ako z Havaja je malebná aj na druhé hranie. Alola región je fantasticky poskladaný.

Fakt, že všetci musíme začať opäť od rovnakého nulového bodu, možno akceptovať dvojako. Skupina debutantov si možno ani neuvedomí, že úvod je mierne zrýchlený, takže sa nemusia prehrýzť sériou prvých rozhodnutí a pomalých tutoriálov, štart tu prebieha hladšie ako pri iných častiach série (no stále by sa hodila možnosť preskočenia prvej hodiny pre expertov). Pomalšie dialógy nabrali lepšie tempo, neskôr sa prelúskate všetkým potrebným a hráte ako o dušu. Ak je to pre vás repete, odporúčam ísť do experimentov a voliť si netradičné druhy či opačné voľby. Vyskúšať Pokémonov, akých ste doteraz nemali, hrať trošku inak, veď prvých 15-20 hodín idete po rovnakej línii. Navyše druhy Pokémonov zahrnuté vo verziách ostávajú rovnaké pre Sun/Moon iterácie: ak ste hrali Moon, teraz odporúčam siahnuť po Ultra Sun a naopak. Tým pádom si užijete viac nových druhov i odlišný ráz hry. Čaká vás cca sto nových druhov a viaceré rarity, pri ktorých zbere sa zapotíte najmä v neskorších fázach.

Hrateľnosť ostáva v jadre rovnaká a rešpektuje nové pravidlá série. Namiesto telocviční a súbojov s bossmi sa prelúskate cez systém úloh a ostrovných Kahuna simulujúcich tradičných bossov. Púť po súostroví je prerušovaná nielen zberom, tréningom a bojom s Pokémonmi, ale aj ďalšími aktivitami. Vedľajšie úlohy sa sústreďujú na klasiku, ako chytať špecifické druhy či nájsť skrytých Pokémonov, no objavíte aj ďalšie finesy. Napríklad Pokédex sa vás pýta rôzne otázky a slúži ako kvalitný kvíz.

Naháňajú sa aj Totem nálepky, ktoré sa dajú meniť za istých Pokémonov a sú slušnou motiváciou na prehľadávanie existujúcich regiónov. Niežeby to bol dychberúci element, no pri rovnakej hrateľnosti každá novinka poteší. Je tu aj nový element v podobe Mantine Surf, ktorý vám umožní zbierať tzv. Beach Points. Jednak si užijete nové možnosti pri cestovaní ale môžete sa cez ne aj dostať k cenným predmetom, takže opäť jedna variabilita pre fanúšikov. A určite treba navštevovať Battle Agency, kde sa môžete s Pokémonmi pustiť do všakovakých protivníkov, skúšať nové ťahy alebo si užiť malý turnaj.

Najlepšou vychytávkou je však možnosť objavovať iné dimenzie cez takzvané ultra červie diery. Vtedy sa presúvate do iných oblastí, hľadáte významné legendy a zatiaľ čo minule ste objavili iba kúsky svetov, teraz môžete Ultra Space naplno objavovať. Dostanete sa do Ultra Megalopolis, čo je prvá zastávka, no neskôr čakajú aj ďalšie zákutia. Na cesty cez Ultra červie diery však treba zbierať oranžové orby, aby ste získali väčšiu rýchlosť Pokémonov a dostali sa ďalej. Čím ďalej zájdete, tým väčšie chuťovky sa dajú obdržať. Lenže okrem oranžových orbov narazíte občas aj do modrých a tie vás spomaľujú, takže sa vám možno nepodarí dosiahnuť cieľ, neuniknete gravitácii a spadnete do inej diery.

Systém je celkom premyslený a zvýrazňuje nové možnosti Ultra dielov. Lebo behať po súostroviach ako minule, zbierať a trénovať viac Pokémonov či šmeliť predmety, to už tu bolo veľa ráz. No pár nových elementov, zrýchlenie pomalších častí a pridanie prvkov do príbehu či jednotlivých obyvateľov sveta, to sú celkom dobré devízy, čo by mohli osloviť aj najužšiu cieľovku. Celkom poteší vylepšenie end-game obsahu po titulkoch, lebo stále máte motiváciu ostať – je možné, že niektorí hráči videli titulky dva-tri razy, teraz si strihnú extra porciu a čakajú najsilnejšie odmeny.

Pokémon Ultra Sun/Ultra Moon sú v tomto smere evolúciou vlaňajšieho hitu, ktorý súkal veľa nových prvkov. Je dobré, že teraz ich nevyhodil a udržiava si stabilný kurz, pridáva rozšírenia a balansuje celú hrateľnosť. Akoby samotní autori už vedeli, čo ubrať a kde pridať. Samotný príbeh ostáva do veľkej miery podobný a škoda, že neprišla ešte vedľajšia epizóda alebo niečo extra. Inak je to vylepšenie toho fungujúceho Pokémona 2016 – a ak to má byť finálny diel na 3DS, séria končí v dobrej kondícii. Hodnotenie ostáva rovnaké, lebo kvalita hry sa viac-menej nemení. Ortodoxní fanúšikovia, čo čakali oveľa viac, si môžu odpočítať bod.

Uprený pohľad tohto kamaráta napovedá jediné: chceme ho do partie!

Pohodička s drinkom pri bazéniku? Nemá tu niekto radšej trénovať v Battle Academy.

A tu ich máme v plnej kráse: noví protivníci Ultra Recon Squad.