SHADOW OF THE COLOSSUS

SHADOW OF THE COLOSSUS

9.5

Šestnásť kolosov = šestnásť unikátnych momentov

Fumito Ueda sa už takmer dve desaťročia nebojí prichádzať s nápadmi, ktoré jemne vybočujú zo zabehnutých koľají a vo výsledku prinášajú veľmi zaujímavé tituly. Do povedomia hráčov sa dostal hneď po vydaní jeho prvej veľkej hry pre PlayStation 2 s ľahko zapamätateľným názvom Ico. Tá vyšla ešte v roku 2001 a spolu s ňou sa mu podarilo vytvoriť samostatný svet, do ktorého sa niekoľko ďalších rokov rád vracal v myšlienkach a lovil tam nové nápady. Výsledkom týchto návratov bol Shadow of the Colossus v roku 2005 a napokon aj The Last Guardian, ktorý po problémovom vývoji vyšiel len nedávno, v decembri 2016. V oboch prípadoch sa síce dostávame na odlišné miesta s rozdielnymi postavami, no vždy s podobnými znakmi: chlapec - hrdina, ktorý prejavuje blízky citový vzťah k človeku - dievčaťu, či napokon aj roztomilému, no gigantickému zvieraťu.

Ako sa zdá, Uedova fantázia pracuje aj naďalej, pretože v posledných týždňoch sme sa dočkali niekoľkých obrázkov, ktoré by mohli odkazovať na jeho ďalšiu hru. Každopádne, kým sa tak stane, Sony sa nám takto začiatkom roka snaží priniesť do obývačiek nostalgiu, a to v podobe remaku Shadow of the Colossus. Hre síce pomaly ťahá na trinásty rok, no už v roku 2011 sa nám pripomenula v kolekcii spolu s Ico. V tomto prípade však išlo iba o jednoduchý remaster, ktorý zabezpečil plynulý chod hry na PlayStation 3, bez výraznejšieho zlepšenia grafickej stránky. Tentokrát sa však hra dočkala oveľa väčšej pozornosti. Štúdio Bluepoint Games, ktoré malo na starosti aj pôvodný remaster, teraz dostalo oveľa zložitejšiu úlohu s cieľom kompletne prerobiť vizuálnu stránku hry, a to až do 4K rozlíšenia.

Shadow of the Colossus
Shadow of the Colossus Bez svojho meča by ste boli stratení.
Bez svojho meča by ste boli stratení.

Shadow of the Colossus Textúry najmä na kolosoch sú naozaj kvalitné.
Textúry najmä na kolosoch sú naozaj kvalitné.

Shadow of the Colossus Aj s takýmto výškovým rozdielom sa budete musieť popasovať.
Aj s takýmto výškovým rozdielom sa budete musieť popasovať.

Aj napriek tomu, že som v pôvodnej verzii Ico mal nahraných niekoľko hodín, ku Shadow of the Colossus som sa dostal až na PlayStation 3. Šesť rokov po vydaní mala hra stále čo ponúknuť, no otázkou zostáva, či to isté platí aj dnes, takmer o ďalších sedem rokov neskôr. Pochybnosti sú ale zbytočné, pretože to, čo tento titul ponúka, svoju hodnotu len tak ľahko nestratí. Shadow of the Colossus je úplne iný ako ostatné dve hry Uedu, no aj napriek tomu majú veľa spoločného.

Hra sa rozprestiera v rozsiahlom otvorenom svete, v ktorom sa ocitnete v koži Wandera, chlapca, ktorý prichádza do oblasti známej pod názvom Forbidden Land s cieľom vrátiť život dievčine menom Mono. Krajina nedostala toto pomenovanie náhodou. Pozostáva z rôznych typov prostredí, ako napríklad jazier, honosných stavieb, rozsiahlych plání, kamenných priepastí, lesov či podzemných priestorov, ktoré sú však až na pár vtákov či jašteríc opustené. Teda nie tak úplne, keďže predsa len takéto rozsiahle územie je niečím domovom...Aby Wander získal dušu Mono späť, upísal sa bohom, že zdolá šestnásť kolosov. Neľahká, no o to lákavejšia úloha.

Shadow of the Colossus stavia na atmosfére a príbehu, ktorý, paradoxne, dokáže s ľahkosťou zaujať vďaka skvelému dizajnu úrovní. Totiž krajina aj napriek svojej prázdnote pôsobí v novom šate majestátne. V pôvodnej verzii však túto výhodu nemala, z čoho logicky vychádza, že skutočná zábava prichádza až pri konkrétnych súbojoch s kolosmi. Každopádne, ak sa pozrieme späť na našu recenziu spred dvanástich rokov, situácia bola úplne iná, ako si teraz môžeme mylne myslieť: „Slepé uličky, kam sa pri hľadaní kolosov dostanete, sú plné dychberúcich scenérií. Sú tu zámerne. Sú tu, aby ste sa pokochali, nabrali energiu na ďalší boj a uistili sa, že herný svet žije. Zrazu cítite vôňu trávy, poryv vetra vo vašich vlasoch, kvapky vody na tvári a pri oblakoch prachu máte nutkanie si chrániť zrak." Nároky sme mali celkom viditeľne o pár stupienkov nižšie.

Na vyhľadanie jednotlivých kolosov využívate svoj meč, ktorý pomocou slnečných lúčov dokáže odhaliť ich pozíciu. S dôverou tak nasledujete lúč svetla, prechádzate rozmanitou krajinou, dostávate sa do úzkych, častokrát aj slepých uličiek. Niekoľko ťažkých návratov strieda úspech a prichádzajú veľkolepé súboje. Pochopiteľne, všetko sa tu točí práve okolo nich a je to čertovsky cítiť. Šestnásť kolosov znamená šestnásť rôznych unikátnych zážitkov, ktoré si budete do posledného momentu užívať. Vy v koži Wandera proti obrovským kolosom, plne pripravení dostať ich k zemi. Každého z nich stretávate v inom prostredí, prispôsobeného iným podmienkam s iným štýlom správania a reakciami na vašu prítomnosť, no najmä s inými slabinami, ktoré musíte odhaliť. A práve to je základ. Stačí odhaliť ich slabé stránky a behom pár minút dostanete aj toho najväčšieho obra na lopatky. Celkom pekný odkaz.

Každý súboj je tak vďaka tomu odlišný a prináša úplne nové výzvy. Aj napriek šestnástim výpravám neprichádza do úvahy stereotyp, ale skôr prirodzená zvedavosť a nadšenie odhaliť, čo ďalšie sa vám postaví do cesty. Samotný kontakt s kolosmi je veľmi osobný - cítia, že ste blízko, že ste veľkou hrozbou aj napriek svojej „malosti". Dostať sa im na telo je pre vás prioritou číslo jeden, no pre nich táto situácia znamená stav maximálneho ohrozenia. Okamžite sa tak začnú trepotať zo strany na stranu v snahe zhodiť vás dole a vy dokonale začínate pociťovať ich obrovskú váhu. Vy sa však musíte aj napriek ich veľkej snahe za každú cenu udržať, inak vás môže prípadný pád stáť nielen čas, ale najmä zdravie, prípadne rovno život.

V pôvodnej verzii mali hráči okrem technických problémov nejaké výhrady aj k ovládaniu. To síce stále nie je úplne štandardné ani v aktuálnej verzii, no už ide o veľmi dobrý kompromis medzi nutnou interakciou s okolitým svetom a pôvodnou schémou. Na čo sa však už tvorcovia nepozreli, je kamera. Tá v niektorých prípadoch stále štrajkuje a budete musieť pár sekúnd hľadať správny uhol, aby ste sa v hustej srsti kolosov dokázali zorientovať.

Ako sme mohli čítať vyššie, Shadow of the Colossus bol v čase vydania považovaný za malý technický zázrak. Otvorený svet a súboje s obrovskými kolosmi boli na PlayStation 2 niečo, čo sa jednoducho nevidelo každý deň. Aj napriek silne orezanej vizuálnej stránke a veľkým prepadom snímkovania išlo o hru, ktorá mnohých v danej dobe posadila na zadok. Vzhľadom na jej vek vývojárom z Bluepoint Games nezostávalo nič iné, len všetko vytvoriť úplne od základov. O to väčšia zodpovednosť ležala na pleciach celého tímu. Vytvoriť niečo nové tak, aby to bolo maximálne verné predlohe, je vždy neuveriteľne náročné. O to viac si cením výsledok, keďže túto úlohu zvládli veľmi dobre a produkt niekoľkonásobne prekonal moje očakávania. V drvivej väčšine času budete mať pocit, že hráte skôr hru pre aktuálnu generáciu a nie hru spred trinástich rokov, aj keď stále sú tu momenty, ktoré vám pripomenú jej skutočný vek.

Vyzdvihnúť najväčšiu zmenu oproti pôvodnej verzii je nemožné. Všetky objekty boli nanovo vymodelované a osadené naozaj kvalitnými textúrami. Prostredie dostalo nový šat vďaka výrazne vylepšenej vegetácií a kolosy sa môžu pochváliť kvalitnejšou srsťou, no nechýbajú ani rôzne efekty, vrátane kvalitných odrazov vo vode. Okrem týchto zmien vám však na prvý pohľad padne do očí aj veľmi veľká dohľadnosť, vďaka čomu aj z výraznej diaľky môžete vidieť ostré a detailné textúry okolia, čo pôsobí naozaj veľmi dobre a dodáva vierohodnosť otvorenému svetu.

Shadow of the Colossus
Shadow of the Colossus Počas letu si budete musieť dať pozor aj na silný vietor.
Počas letu si budete musieť dať pozor aj na silný vietor.

Shadow of the Colossus Kúpaniu sa nevyhnete.
Kúpaniu sa nevyhnete.

Shadow of the Colossus Chýbajú vám farby? Pomôžu filtre.
Chýbajú vám farby? Pomôžu filtre.

Vizuálna stránka je veľmi dobrá aj na štandardnej PS4 konzole a čo sa týka detailov, oproti PS4 Pro verzii o veľa neprídete. Ak ale PS4 Pro vlastníte, získate stabilných 60 fps v režime 1080p, prípadne 30fps, ak sa rozhodnete pre 4K rozlíšenie. Štandardným bonusom v takýchto herných reinkarnáciach je pridanie fotografického režimu, ktorý tu pozostáva zo všetkých tradičných funkcií, aby ste mohli vytvoriť fotografiu dokonale zvečňujúcu váš súboj s kolosmi. Príjemným bonusom je taktiež možnosť zapnutia filtrov, s ktorými budete môcť hrať celú hru. Chcete si hru zahrať v umelo vytvorenej noci, prípadne s filmovým zrnom a farebnosťou starých filmov? Nie je problém.

Shadow of the Colossus je vo svojom jadre aj po rokoch stále veľmi kvalitnou hrou. Bluepoint Games však dokázali vekom oslabenému titulu dodať nový život. Dokázali zvýrazniť detaily, ktoré pôvodná hra nikdy nemohla ponúknuť v takej forme, v akej to autori z Team ICO pravdepodobne plánovali už v roku 2005. Skúmanie zakázanej krajiny je tak ešte lákavejšie, pričom samotné súboje s masívnymi kolosmi vás maximálne pohltia. Takže ak máte takýto herný žáner radi, aj napriek kratšej hernej dobe, zhruba päť - šesť hodín, sa nebudete pozerať na záverečné titulky sklamaní.

napísal play3man 2.2.2018
Páči sa mi! (+2)
9.5