Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), PS4, Xbox One

schopnosti postavy a vylepšovanie
napumpuje vás adrenalínom
jednotvárne misie v ťažení s jednoduchou náplňou
všetky herné režimy sú takmer identické
málo rozmanitých nepriateľov, lokalít a prostredí
opakovaný postup sa časom zunuje

Hry zamerané na lov mimoriadne húževnatých nepriateľov a bossov nemajú núdzu o virtuálnych hrdinov. Ten pocit, keď zdoláte obrovskú obludu alebo pekelne silného protivníka, ktorému je ťažké dostať sa na telo, naozaj stojí za to. Aj napriek mnohým reštartom, ktoré sprevádzajú takéto súboje, keďže často umierate. Extinction tiež prináša výzvy v podobe kolosálnych stvorení, oproti ktorým je váš bojovník len ako malý dotieravý hmyz. Lenže poriadne štípe.

Zabíjanie obrov zvaných Ravenii, ktorí majú 150 stôp, je váš džob. Ste ochrancom sveta, ktorý musí zabrániť agresívnym kreatúram a ich podstatne menším, ale tiež nebezpečným prisluhovačom, ničiť ľudí a ich mestá. Pri pohľade na gigantické monštrá, ktoré poľahky zbúrajú múry aj budovy jednoduchým zašliapnutím, by sa mohlo zdať, že váš bojovník je len naivný človiečik, ktorý nemá šancu uspieť. Lenže opak je pravdou - máte totiž jedinečné schopnosti a zbraň, ktorou dokážete obrov doslova rozsekať na kúsky - alebo skôr kusiská.

Kampaň je pomerne rozsiahla, ale vaším hlavným cieľom je takmer v každej misii pozabíjanie Ravenii skôr, ako zničia mesto. A málokedy útočí len jeden obor, niekedy musíte zaradom zlikvidovať aj štyroch. A to sa vám do cesty pletú ešte rôzne malé potvory, ktoré pobehujú alebo poletujú po okolí a vraždia civilistov. Zabíjanie malých, ale aj tých veľkých nepriateľov vlastne ani nie je také náročné. A to aj preto, že sa neustále oživujete, takže zo skonania hrdinu si nemusíte robiť ťažkú hlavu, hoci vás to trochu spomalí. Problém je v tom, že musíte stíhať niekoľko vecí naraz a keď to nezvládate a osídlenie padne skôr, ako splníte svoje poslanie, je po všetkom.

V boji s obrami je najvhodnejšie začať stínaním nôh.
Aktivovaním portálov zachraňujete civilistov.
Spomalený runový útok funguje aj na malých nepriateľov.

K urýchleniu pohromy prispieva aj priveľa úmrtí obyvateľov mesta. Takže popri boji treba aj zachraňovať človiečikov, ktorí bezmocne mávajú rukami. Našťastie stačí aktivovať portály v tvare kryštálov, pri ktorých občania postávajú a okamžite sa teleportujú do bezpečia. Navyše si aj takýmto spôsobom nahromadíte energiu na ničivé runové útoky, ktoré vám po dobití na maximum umožnia sťať obrovi hlavu.

Ravenii je však skutočne poriadne veľká potvora a krk má veľmi vysoko. Lenže vaša postava je mimoriadne šikovná, dokáže vyskočiť a vyliezť takmer všade. Závidel by jej aj ninja. Nielenže sa bez problémov dostane na strechy domov a lezie aj po holých múroch bez výstupkov, ale vyšplhá sa aj po tele silných, no ťažkopádnych obrov. Uľahčuje to aj krátkodobé poletovanie alebo zachytenie na výstupkoch a vybraných miestach bičom.

Účinnou metódou na spomalenie a oslabenie monštra je odseknutie nohy, takže sa kolos zrúti na zem. Ale len dočasne. Ravenii sa totiž regenerujú a po chvíli im odseknuté končatiny dorastú. Lenže tie chvíle, kým bezmocne sedia, môžete využiť na ich ďalšie obtínanie a napokon aj dosiahnutie krčnej tepny. Údy síce oddelíte jediným špeciálnym seknutím, ale má to jeden háčik. Obri majú ochranu v podobe brnení. Takže najskôr musíte zničiť chrániče nôh, paží, pliec, ale aj oceľový golier na hrdle a prilbu. Niektorí nepriatelia sú pritom obrnení viac, iní menej. Nie je nutnosťou zbaviť obra všetkých týchto doplnkov, ale dobíja vám to runovú energiu a s obnaženým protivníkom si ľahšie poradíte.

Základné časti brnenia u slabších Ravenii stačí zamerať runovým útokom a rozbijete ich jedinou ranou. Veľmi pohodlne sa to dá aj s ovládaním myšou a klávesnicou. Podržíte pravé tlačidlo myši, spomalí sa čas a medzitým zameriate cieľové miesto, ktoré sa zvýrazní červenou farbou. Pustíte tlačidlo a chránič je na kúsky. V prípade pokročilých brnení je to už o niečo náročnejšie. Musíte totiž preseknúť jednu alebo viac zámok, ktoré držia chrániče pokope. Ale postup sa nemení a rovnako to funguje aj na obnaženej končatine a hrdle - v spomalenom režime nájdete správny bod a vychutnáte si účinné seknutie. Ešte silnejší obri majú kostené časti brnení, ktoré sa dajú zničiť len v momente, keď na nich vyhasnú plamene. A potom sa objavia tŕňové chrániče a brnenia s kovovými ostňami, ktoré vás zrania. Niekedy sa jedná o rôzne kombinácie viacerých druhov.

Väčšina misií v kampani je splnená po zabití Ravenii, ale niekedy je vaším cieľom len zachránenie určeného počtu civilistov alebo udržanie mestských veží, kým neuplynie časový limit. Tieto základné zadania sa priebežne obmieňajú, ale postup je takmer identický. Len občas je to úplne bez obrov a v ceste vám stoja iba ich malí prisluhovači. Za zmienku však stoja náhodne generované misie v kampani. Hlavný cieľ  je síce pevne daný, ale môžete si pri štarte vytočiť rôzne lokality a vedľajšie úlohy( záchrana mesta do piatich minút,  zničenie štyroch kusov brnení, zabitie obra bez toho, aby ste mu odsekli nohu atď.), ktoré vám prinášajú bonusové odmeny.

Príbeh je rozprávaný formou dialógov, ktoré sa zobrazujú v ľavom rohu obrazovky s obrázkami postáv a textami. Niekedy sa pritom pozastaví čas, inokedy nie a v zápale boja ich často nestíhate čítať a skôr vás vyrušujú a zbytočne rozptyľujú. Niektoré dialógy sa dajú preskočiť, iné nie. Okrem toho medzi kapitolami vidíte veľmi pekné animované scény v komiksovom štýle. Dej točiaci sa okolo záchrany ohrozených kráľovstiev ale nie je veľmi zaujímavý, no ako jednoduchá spojnica misií obstojí. Záver je v pohode.

Rýchlejšie zachraňovanie civilistov portálmi je veľmi užitočné vylepšenie.
Váš hrdina je na tele Ravenii maličký, ale nebezpečný - keď odstráni brnenia.
Obri niekedy používajú rôzne kombinácie brnení.

Medzi misiami si môžete za body získané plnením hlavných zadaní a nepovinných úloh nakupovať nové schopnosti alebo vylepšiť tie, ktoré už máte. Investície vám zvýšia kapacitu zdravia, sprístupnia nové kombá, umožnia rýchlejšie zachraňovať civilistov pri portáloch. Alebo vyššie skáčete, máte lepší prehľad o okolí a polohe dôležitých objektov a nepriateľov. Samé užitočné veci, vďaka ktorým bude pre vás postup čoraz jednoduchší.

Okrem toho sa v hre odomykajú bojové skúšky a popri kampani môžete plniť denné výzvy, na ktoré máte vždy jeden pokus a váš výsledok sa zohľadní v rebríčku. Extinction režim je o zabíjaní nepriateľov dovtedy, kým prvýkrát neskonáte a v režime šarvátky bojujete na náhodných bojiskách. No v zásade je priebeh misií kampane aj ostatných režimov rovnaký - zabíjate obrov, oslobodzujete civilistov a musíte zabrániť zničeniu celého mesta.  Je to zábavné, ale aj do istej miery stresujúce. Lebo hoci nemáte časomieru, nesmiete poľaviť a musíte rýchlo likvidovať protivníkov, inak sú z mesta zakrátko ruiny. Ale je to návykové a dynamické, len je otázne, ako dlho vás bude baviť robiť neustále to isté.

Audiovizuálna stránka je na dobrej úrovni. Celé to pôsobí rozprávkovo, ale stínanie končatín a hláv obrov je pomerne brutálne. Lokalít nie je veľa a až na pár výnimiek sa líšia len minimálne, no keďže sa neustále musíte sústrediť na boje, veľmi si tú jednotvárnosť neuvedomujete. Kamera je väčšinou vhodná, len občas sa stratíte v proporciách veľkých nepriateľov. Už spomínané dialógy s textom počas misií sú otravné a väčšinou zbytočné,  na prerozprávanie skromného deja úplne stačia animované sekvencie medzi jednotlivými kapitolami ťaženia. Hru sme dostali v poriadnom predstihu pred jej vydaním a počas viac ako desiatich hodín hrania sme narazili na jediný bug, keď hra zostala visieť na nahrávacej obrazovke. Takže po technickej stránke fajn.

Zoťať krk a končatiny sa dá až po odstránení ochrany často zabezpečenej zámkami.
Mapy sú väčšinou podobné a tvorí ich mesto, ale občas si aj zaskáčete po skalách.
Bezruký a beznohý obor je už ľahkým sústom. Ale nemusíte ho až takto doriadiť.

Extinction je rýchla a dynamická akcia zameraná na veľmi efektné likvidovanie masívnych nepriateľov. Nečakajte však extrémne ťažké boje v štýle Dark Souls. Protivníci nie sú veľmi nároční, no ste pod neustálym tlakom, pretože musíte odrážať frekventované útoky zamerané na mestá a ich obyvateľov. Stačí to na adrenalínovú zábavu, len je škoda, že hra neobsahuje pestrejšie režimy, ktoré by ponúkli aj niečo viac, pretože sú všetky na jedno kopyto. Zabíjaním monštier strávite niekoľko príjemných hodín, ktoré si zrejme rozložíte do niekoľkých dní, ale o niekoľko týždňov už budete hrať inú hru, pretože vás nebude baviť v Extinction robiť dookola to isté. No keby tvorcovia priniesli nápaditý doplnkový obsah, životnosť hry by sa predĺžila a bol by to dobrý dôvod častejšie sa k nej vracať a opäť si užiť masakrovanie obrov.

Minimálne požiadavky: CPU Intel Core i5-760 2.8 GHz, 8 GB RAM, GeForce GTX 660 2GB, OS Win 7 64-bit

napísal uni 10.4.2018