TOTAL WAR SAGA: THRONES OF BRITANNIA

TOTAL WAR SAGA: THRONES OF BRITANNIA

7.5

Boj o moc nad Britskými ostrovmi

Všetkého veľa škodí. Aj toho dobrého. A najmä vtedy, keď už začína vyschýnať studnica nápadov. To platí aj v prípade úspešnej strategickej série, ktorá sa roky drží na nadštandardnej úrovni, ale v poslednom čase akoby trochu strácala rovnováhu. Stále je na výslní, ale najmä skalní fanúšikovia, ktorí už majú vysoké nároky, majú aj dôvody na kritiku. Online pokus Total War: Arena je len torzo, ktoré degradovalo komplexnú stratégiu na síce zaujímavé tímové boje, ale bez patričnej hĺbky a pokročilej taktiky. A práve to sú prvky, bez ktorých si mnohí TW nevedia predstaviť. Možno aj preto sa s nádejou obrátili na nový počin Thrones of Britannia, kde očakávali návrat k plnohodnotnej stratégii. Ale aj v tomto prípade je to trochu rozpačité..

Názov hry definuje, kde a približne kedy sa odohrávajú nové ťaženia. Tentoraz sa teda dobýjajú výlučne Britské ostrovy, do ktorých už dávnejšie vtrhol Ragnar Lothbrok a štafetu prebrali jeho potomkovia a nasledovníci. Vikingovia stále podnikajú nájazdy z mora, ale už sa aj začali udomácňovať na pobreží. A vládcovia rozdrobeného Anglicka s nimi musia počítať ako s rovnocennými protivníkmi, prípadne spojencami.

O trón a nové územia teda v hre bojujú kráľovstvá Anglicka a Walesu, galské veľmoci, veľká vikingská armáda a ďalší vikingskí námorní panovníci. V týchto piatich vetvách nájdete bezmála tucet konkrétnych rodov, ktoré môžete viesť k víťazstvu. Líšia sa kultúrnymi vlastnosťami, bonusmi frakcie, polohou, vojenskou silou, množstvom území a z toho vyplývajúcou obťažnosťou. Je však škoda, že okrem sortimentu jednotiek a vybraných budov sa aspoň trochu neodlišujú aj hrateľnosťou. Čo ale neznamená, že herný systém je zlý. Môže však byť neuspokojivý. Na jednej strane totiž prináša nejaké nové prvky, ale chýbajú niektoré tradičné, na ktoré boli hráči zvyknutí.

Total War Saga: Thrones of Britannia
Total War Saga: Thrones of Britannia Kampaň sa síce odohráva len v Británii, ale výber frakcií je pomerne slušný.
Kampaň sa síce odohráva len v Británii, ale výber frakcií je pomerne slušný.

Total War Saga: Thrones of Britannia Na bojisku je ako obvykle poriadna mela.
Na bojisku je ako obvykle poriadna mela.

Total War Saga: Thrones of Britannia Čaká vás nový systém rozvoja technológií a je ich menej.
Čaká vás nový systém rozvoja technológií a je ich menej.

Priamo na bojovom poli sa toho veľa nezmenilo. Rozmiestnite a presúvate svoje armády v reálnom čase, využívate terén, rôzne formácie a môžete si zaradiť vojská do väčších skupín. Dôležitá je taktika, morálka jednotiek, treba dávať pozor na to, aby veliteľ nepadol v boji. Pri potýčkach v mestách sa k slovu dostanú obliehacie zbrane a zvíťazíte aj obsadením centra.

Zaujímavejšie úpravy čakajú hráčov na mape ťaženia. Krajina je stále rozdelená na sektory s mestami a provinciami, kde kupujete budovy a vyberáte od ľudí dane. Po krajine sa presúvajú vaše aj nepriateľské armády pod velením generálov. Ale tentoraz už nie agenti a špióni, ktorí by ovplyvňovali vaše a nepriateľské mestá a armády, povzbudzovali, robili záškodnícku činnosť či vraždili. Pre nejedného hráča to bude sklamaním. Tvorcovia sa pokúsili tento výpadok nahradiť inovovaným manažmentom frakcií.

Manažment je založený na rodovom systéme a budovaní vzťahov so šľachtou. Rodokmeň je spojený s politikou - vidíte tam vodcu frakcie a jeho potomkov, ktorých môžete zosobášiť s vhodnými šľachticmi a aj takýmto spôsobom posilňujete svoju moc a vzťahy so susedmi. Ale niekedy je to aj naopak a treba si dávať pozor na mocichtivých príbuzných a zradcov, takže využijete rôzne intrigy na obmedzenie ich vplyvu. Oddanosť šľachticov si viete získať aj tým, že ich menujete za guvernérov vašich provincií a môžete im venovať statky. Jednoducho stačí vybrať územie a priradiť ho vhodnému kandidátovi.

Guvernéri sa rozvíjajú rovnakým spôsobom ako generáli, ktorí verbujú v mestách armády. Tie sú tentoraz k dispozícii okamžite, lenže nie v plnom stave. Takže síce môžete ihneď putovať aj s vojskom, ale nebude mať spočiatku dostatok mužov. Na vašom území a pri vhodnom režime armády je však zakrátko všetko vyriešené, v cudzích sektoroch už ale počítajte s problémami so zásobovaním. A možnými diplomatickými postihmi. A, samozrejme, nákup a udržovanie vojska stojí peniaze.

Guvernéri a generáli poskytujú výhody, prípadne postihy, mestám a armádam na základe charakteristík osobností a rôznych vplyvov. Každý šľachtic má vlastnosti a predmety, ktoré automaticky pribúdajú a prinášajú rôzne efekty. Všímať si treba úroveň velenia, vlády, horlivosti a vplyv jednotlivých postáv, no najdôležitejšia je oddanosť. Ak je u šľachticov nízka, často zradia a vyvolajú vzburu.

Guvernéri a generáli získavajú skúsenosti, vyššie úrovne a body, ktoré tentoraz používate na najímanie nasledovníkov. Takto po jednom priberáte šampiónov, pisárov, bardov, zberačov či zásobovačov. Nie sú fyzicky prítomní, ale prinášajú veliteľovi permanentné bonusy. Napríklad každý kňaz zvýši oddanosť daného šľachtica o jeden stupeň. Ďalší nasledovníci vylepšia zásobovanie armády a počet jej krokov v každom kole, pridajú bonusy pri obliehaní alebo spravovaní miest, zvýši sa úroveň velenia. Systém rozvoja nie je zďaleka taký komplexný, aký sme videli v niektorých predošlých Total War hrách, ale je prehľadný účinný.

Total War Saga: Thrones of Britannia
Total War Saga: Thrones of Britannia V hre budete rozhodovať aj o tom, kto sa zosobáši.
V hre budete rozhodovať aj o tom, kto sa zosobáši.

Total War Saga: Thrones of Britannia Generáli a guvernéri môžu mať kopu vlastností a bonusov, pritom spôsob ich vylepšovania je jednoduchý.
Generáli a guvernéri môžu mať kopu vlastností a bonusov, pritom spôsob ich vylepšovania je jednoduchý.

Total War Saga: Thrones of Britannia Dobyté mesto môžete aj oslobodiť a venovať jeho pôvodnému vlastníkovi.
Dobyté mesto môžete aj oslobodiť a venovať jeho pôvodnému vlastníkovi.

Zmeny sa dotkli aj vývoja technológií. Technologický strom je rozdelený na vojenskú a civilnú oblasť. Prvá sa , samozrejme, zameriava na vylepšenia vojsk, druhá najmä na lepšie fungovanie miest, hospodárstva, obchodu, velenia a komunity. V každej sekcii je niekoľko vetiev s inováciami, lenže nemôžete vyvíjať len tak, čo sa vám zachce. Jednotlivé vetvy si musíte najskôr odomknúť splnením základnej požiadavky. Napríklad ak chcete rozvíjať kopijníkov a sprístupniť ich pokročilé variácie, musíte najskôr naverbovať desať oddielov vyzbrojených touto zbraňou.

Diplomacia sa veľmi nezmenila, vyjednávate podmienky, spravidla niečo za niečo, ale je to dobrý spôsob, ako sa dohodnúť s inými frakciami, požadovať peniaze, kapituláciu alebo získať vazala. Po úspešnom dobytí miest si okrem tradičnej možnosti okupovať alebo vyplieniť niekedy všimnete aj voľbu oslobodiť mesto a vrátiť ho frakcii, ktorá tam kedysi panovala, čím obnovíte jej moc. AI spojenci sa na mape správajú vcelku rozumne a neraz sa pripoja k boju proti vašim nepriateľom. Priamo v bitke už ale umelá inteligencia až tak neexceluje - v otvorenom teréne situáciu ešte zvláda, pri obliehaní miest zlyháva.

V ťažení môžete viacerými spôsobmi dosiahnuť krátke, dlhé alebo úplné víťazstvo. Konkrétne dobýjaním, keď aj pomocou svojich vazalov ovládnete určitý počet sídel a provincií. Alternatívou je dosiahnutie určitej hodnoty slávy, ktorá sa kumuluje zvyšovaním vplyvu lídra frakcie, vojenským zápalom a celkovým rozvojom. Napokon sa dá uspieť okupovaním určitého množstva prístavov. V zásade to nie je až také náročné dosiahnuť, i keď ako už bolo spomenuté, záleží aj od voľby frakcie a súvisiacej obťažnosti. No keďže sa niektoré prvky odbúrali alebo zjednodušili, hra nevyžaduje toľko úsilia ako v iných častiach Total War.

Total War Saga: Thrones of Britannia
Total War Saga: Thrones of Britannia Hra vynechala agentov a sústredí sa na rodokmeň a motivovanie šľachty.
Hra vynechala agentov a sústredí sa na rodokmeň a motivovanie šľachty.

Total War Saga: Thrones of Britannia Kampaň spestrujú sprievodné udalosti a niekedy s možnosťou výberu.
Kampaň spestrujú sprievodné udalosti a niekedy s možnosťou výberu.

Total War Saga: Thrones of Britannia Už by to chcelo modernejší grafický kabát.
Už by to chcelo modernejší grafický kabát.

Okrem toho hra ponúka rýchle a samostatné bitky, kde si vyberiete jednotky a lokalitu v Británii s možnosťou bojovať na pobreží, útočiť na mesto alebo prístav. Hrať môžete aj lokálne a online proti inému hráčovi v kampani s kooperáciou. V podstate sú to tradičné doplnkové režimy, ktoré neurazia.

Grafika už nepatrí k najmodernejším, ale možno sa s ňou uspokojíte. Rozdielny názor môžu mať hráči na ikony postáv, jednotiek a sprievodné animácie pri rôznych udalostiach. Pripomínajú karikatúry a drevorezby a sú pekné, ale napríklad pri verbovaní a identifikácii armád sú trochu neprehľadné. Je to však aj o zvyku. Audio stránka nevybočuje zo zabehnutého štandardu.

Séria Total War v podstate nemá konkurenciu. Nejaké pokusy vytvoriť čosi podobné, ako sa podarilo Creative Assembly, tu síce boli, ale rýchlo sa na ne zabudlo. Thrones of Britannia však môžeme porovnávať s predošlými TW hrami a tu už je zrejmé, že sme hrali aj lepšie časti. Británia odbúrala niektoré obľúbené prvky a aj keď súčasne vidíme zaujímavé pokusy o upravenie manažmentu, jedná sa len o menšie zmeny, ktoré na hráčov neurobia veľký dojem. Tento diel nie je zlý, len je zjednodušený (našťastie, zďaleka nie až tak ako TW: Arena) a vhodný skôr pre hráčov, ktorí sa zoznamujú so sériou alebo im neprekáža, že hra nejde až tak veľmi do hĺbky. Pre skúsených veteránov však môže byť sklamaním.

napísal uni 9.5.2018
7.5
7.7