ARAGAMI: SHADOW EDITION

ARAGAMI: SHADOW EDITION

7.5

Súmrak tieňových zabijakov

Hier, kde je dôležitý nenápadný postup, nie je málo. Spomínať názvy rôznych titulov, ktoré slúžili ako inšpirácia pre Aragami, by bolo prinajmenšom zbytočné, ale pevne verím, že na Tenchu a Mark of the Ninja si spomeniete aj vy. Práve na ne, najmä tematicky, nadväzuje debut od španielskeho štúdia Lince Works.

Pôvodný titul Aragami uzrel svetlo sveta už pred dvomi rokmi. S vydaním Shadow Edition prichádza druhá šanca a priestor na nápravu nedostatkov. Edícia obsahuje okrem pôvodnej hry aj úplne nový datadisk Nighfall.  Hlavný príbeh osloví najmä vďaka námetu, jeho samotné spracovanie je už na tom horšie. Hlavná postava je čerstvo prebudený pomstychtivý duch, ktorý je vyvolaný prastarým rituálom. Jeho úlohou je oslobodiť cisárovnú Yamiko. Počas celej hry vás sprevádza jej astrálna projekcia. Postupne sa dozvedáte, čo je potrebné spraviť, aby ste oslobodili cisárovnú a tým, pochopiteľne, aj samotnú krajinu.

Aragami: Shadow Edition
Aragami: Shadow Edition Zabitie skokom z výšky je istota.
Zabitie skokom z výšky je istota.

Aragami: Shadow Edition Treba si dávať pozor na lukostrelcov.
Treba si dávať pozor na lukostrelcov.

Aragami: Shadow Edition Dvojica hrdinov z datadisku.
Dvojica hrdinov z datadisku.

Zachraňovať budete nenápadne a vaším spojencom bude tieň, ktorý je tu veľmi dôležitým prvok a pilierom. Váš život závisí len na ňom a na špeciálnych schopnostiach, ktoré z neho vychádzajú. Nepriatelia sú naopak spriaznení so svetlom a jediný ich útok vie vašu dušu odniesť do ríše temnôt. Inými slovami - musíte sa vyhýbať priamej konfrontácii s protivníkmi. Kontaktný boj sa neodporúča a je už dopredu stratený. Počas hrania môžete využívať spomínané schopnosti, ktoré vychádzajú z primitívneho RPG systému. Môžete sa teleportovať z tieňa do tieňa. Postupne viete vyvolať aj hologram vášho hrdinu, alebo útočiť aj na diaľku. Na všetko ale potrebujete tieňovú esenciu.

Schopností nie je veľa, ale uľahčia vám postup. Navyše bez nich by ste boli frustrovaní, pretože nepriateľov je veľa a už len prekĺznuť popri nich vyžaduje značnú dávku trpezlivosti a skúseností. Postupovať misiami nemusíte len formou nenápadných vrážd, nie ste nájomný vrah, ste duch, ktorý má zachrániť cisárovnú a plniť úlohy, ktoré sú k tomu potrebné. Takže ak sa vám podarí zdolať prekážky bez zabíjania, je to bod k dobru a zohľadní sa to pri výslednom skóre. Na konci každej misie ste vyhodnotení podobne ako v sérií Dishonored. Skladba misií občas prekvapí a priebežne musíte riešiť aj mini úlohy – napríklad postupovať rýchlo nahor a vyhýbať sa svetlu, alebo vás čaká trojica súbojov s bossmi, ktoré sú v značnej miere odlišné od zvyšku hry. K priamej konfrontácií však neprichádza ani tam.

Stavba jednotlivých lokácií je spracovaná na jednotku a neraz ma kreativita autorov príjemne prekvapila. Dopomáha k tomu fantastická grafická štylizácia. Priaznivci anime, východného štýlu a ázijskej kultúry, si určite prídu na svoje. Vďaka sympatickému spracovaniu odpustíte titulu určité nedostatky a absenciu detailov. Hodnotím pozitívne predovšetkým bravúrne zvládnuté animácie a celkové pohyby postáv. Príjemný je aj hudobný sprievod a celkovo dobre spracované zvuky. Obzvlášť v prídavku si užijete temné motívy, ktoré sa vám zavŕtajú pod kožu.

Príbeh v datadisku Nightfall predchádza udalostiam pôvodnej hry a poslúži ako prológ. Prídavok však nehrajte ako prvý, pretože prezrádza dôležité informácie a zároveň ponúka rozšírené schopnosti. Tie by vás možno rozmaznali a v hlavnej kampani by vám už chýbali. V datadisku si môžete vybrať z dvojice postáv Hya alebo Shinobi, to sú verní bojovníci cisárovnej Yamiko, ktorí sa ju pokúšajú zachrániť. Ich dôvodom je najmä zlé a tyranské vládnutie samozvaného panovníka Kaiha. Príbehovo je datadatisk zvládnutý oveľa lepšie a viac sa do neho vžijete. Čo sa týka schopností, mojou obľúbenou bol oslepujúci granát, vďaka ktorému sa dá bez povšimnutia zavraždiť až trojica nepriateľov. Aj útok na diaľku už dokáže zabiť rovno viacero postáv a nielen jednu. Svoju náročnosť prídavok, našťastie, nezľahčuje, skôr naopak.

Hrať nemusíte len sólo, ale môžete to skúsiť aj v kooperácií so živým hráčom. Podporované je aj zdieľané hranie na rôznych platformách, takže sa môžu spojiť záujemcovia na PC a konzolách. V pôvodnej hre obaja prevezmú úlohu Aragamiho. V datadisku, pochopiteľne, hrajú za dvojicu Hyo a Shinobi. Kooperácia pridáva množstvo veselých momentov a efektné synchronizované vraždy.

Vo výsledku sme s týmto menším počinom spokojní. Autori vytvorili kvalitný titul, ktorý dokáže zaujať nejedného hráča a milovníka stealth hier. Nie je pre každého, pretože ide o náročnú hru a musíte sa vyhýbať priamej konfrontácii s nepriateľmi, no samotné vraždy sú veľmi prepracované a atraktívne. Veľakrát som si pri hraní spomenul na Dishonored. Tu som však bol nútený viac taktizovať aj napriek tomu, že AI veľmi neoslní. Aragami sa vyznačuje dobrým dizajnom levelov a obsah expanzie Nightfall hru viditeľne obohatil, takže vzrástla jej hodnota a teraz ponúka atraktívnejší zážitok.

Aragami: Shadow Edition
Aragami: Shadow Edition Čas na ďalšie výzvy.
Čas na ďalšie výzvy.