FLIPPING DEATH

FLIPPING DEATH

8.5

Pohľad do sveta mŕtvych

Niektoré recenzie sa bez spoilerov, bohužiaľ, nezaobídu a toto je jedna z nich. Penny zomrie. A kto je vlastne Penny? No Penny je hrdinka tejto hry a fakt, že zomrie, je vlastne ústrednou udalosťou, ktorá to celé uvedie do pohybu a bez toho, aby Penny zomrela, by tu vlastne žiadna hra nebola. Ale nebojte sa, aj napriek tomu, že Penny zomrie, toto nie je žiadna dráma, ba ani horor. Toto je hra o láske. A ako každý dobrý príbeh o tej pravej láske aj tento je prepchatý smrťou – občas prirodzenou, občas náhodnou, občas obskurnou a občas aj úkladnou vraždou. Jednoducho si tu každý príde na svoje.

Je mnoho aspektov, v ktorých na vás Flipping Death môže pôsobiť povedome. Môže to byť štýl a humor hry, ktorý ste mohli vyčítať z odseku vyššie. Môže to byť aj nadnesenie, akým je spracovaná téma smrti. A určite to bude audiovizuálny štýl hry, ktorý priam kričí z videa a okolitých obrázkov. A nie je to náhoda. Za hrou totiž stojí malý indie tím Zoink!, ktorý hru robil poriadne dlho. Vlastne od svojho prechádzajúceho projektu, ktorým bol taktiež rovnako unikátny titul Stick it to the Man. A Flipping Death je vlastne nepriamym nasledovníkom.

Ak by hlavná postava len tak zomrela, hra by dlho netrvala. Penny sa vám dostane do rúk ešte zaživa, no je to naozaj pobláznená dievčina, ktorá má rada strašidelné veci a na cintoríne sa duchárskym záležitostiam priblíži viac, než pôvodne chcela. Medzi mŕtvymi sa ešte ani nestihne ohriať, dokonca nestihne ani vysvetliť, že sa pravdepodobne stal omyl, a na krku má ďalšie veľké nedorozumenie. Smrť je z nej tak nadšený, že ju okamžite považuje za svoju dočasnú náhradu, zverí jej do rúk kosu a odíde na dovolenku na Mesiac, kde ešte nikdy nikto nezomrel, takže tam nie je duša, ktorá by ho otravovala.

Flipping Death
Flipping Death Penny si ihneď zamilujete.
Penny si ihneď zamilujete.

Flipping Death V hre sa stanete záskokom za Smrť.
V hre sa stanete záskokom za Smrť.

Flipping Death Výtvarný štýl hre naozaj parádne sadne.
Výtvarný štýl hre naozaj parádne sadne.

Je to ale hulvát. Dokonca vám ani nedá školenie. Do diania vás tak musí dostať trošku otravná mŕtva pani, ktorá stále niečo potrebuje. Na druhú stranu, ak jej to splníte, jej duša bude mať pokoj a ona sa odoberie do svetla. Lenže táto pani je len začiatok a veľmi skoro zistíte, že viacero duší vo vašom mestečku nemá pokoj a nemôže sa pobrať ďalej. Najskôr im musíte pomôcť. No má to aj svetlú stránku. Akýmsi zázračným dôvodom sú všetky tieto duše drobnými krôčikmi k tomu, aby ste sa dostali naspäť k svojmu telu. Avšak už keď to bude vyzerať tak, že máte vyhrané, príbeh sa ešte viac skomplikuje, na scéne sa objavia démoni, no aj tak nemusí byť všetko tak, ako to na prvý pohľad pôsobí.

K dispozícii máte, samozrejme, svoju kosu. Možno to bude znieť divne, ale nemôžete ju použiť ako zbraň. Flipping Death je síce hra o smrti, no nebojujete tu. Síce sa môže stať, že niekoho zabijete, no kosou to rozhodne nebude. Môžete ju však hádzať a teleportovať sa tam, kam dopadla. Takto prekonáte prekážky a vyriešite aj nejaké hádanky. No ani zďaleka nie je kosa vašou hlavnou schopnosťou. Tou je možnosť prevteliť sa do ľudí a prejsť tak zo sveta mŕtvych opäť do sveta živých. Nejde to však len tak, musíte mať na to dostatok fragmentov duší, ktoré zbierate po svete. Niekto si ich vyžaduje viac, iný zase menej, no a niektorí obyvatelia potrebujú špeciálny druh fragmentov.

A až s ľuďmi začína naozajstná sranda. Každý z nich je unikátny a každému z nich nazriete do hlavy. Dozviete sa tak viac o nich, ale aj viac o celkovom príbehu hry. Niektoré vám navyše naznačia, ako sa dostať ďalej, ako vyriešiť niektoré situácie a kam by ste sa mali vybrať. Okrem toho ale disponujú rôznymi schopnosťami. Je to mestečko, takže v ňom nájdete doktora, zubára, policajta, no tiež maskovaného oblizovača, šialenú starenku a množstvo ďalších zaujímavých postavičiek. Každá niečo skrýva a každá niečo dokáže. Musíte ich správne „zneužiť“, skombinovať a občas k tomu doplniť aj informácie od duchov, ktoré dostanete „na druhej strane“. Pri niektorých je to jednoduché. Asi viete, na čo v hre bude slúžiť požiarnik. Pri iných je to komplikovanejšie, alebo viac skryté.

Aj preto im musíte nazrieť do hlavy a prípadne sa s nimi porozprávať. Flipping Death je netradičnou adventúrou, ale na nič tu neklikáte, nič nezbierate do inventára a nevyberáte si ani z rôznych dialógových možnosti. Penny ovládate priamo ako v skákačke a vlastne to je jedna z vrstiev hrateľnosti. Zjavne sa autori snažili do hry priniesť čo najjednoduchšie ovládanie - pohybujete sa, skáčete, hádžete sekeru a v prípadne prevtelenia do ľudí ovládate ich činnosť/schopnosť a jej smer. Potom si už len vyvoláte mapu (na teleportovanie sa medzi postavami), prípadne nazriete do menu, aby ste si rozklikli jednu z niekoľkých pomôcok, ak sa náhodou v hre zaseknete.

Je tu jeden svet, ale má dve rozdielne tváre. V podobných hrách je to často zvykom. Svet ľudí aj svet mŕtvych vyzerajú veľmi podobne, sú zrkadlovo obrátené a drobné rozdiely medzi nimi vám umožnia prekonať prekážky. Kým vo svete živých je niečo dom, ktorým nepohnete, vo svete mŕtvych môže byť posadnutý démonom, ktorý vás začne naháňať. Tak dokážete pohnúť aj domom. V jednom svete je stena, v inom je zbúraná. Každý má vlastných obyvateľov, ktorí však môžu byť prepojení, takže by ste ich mali dobre spoznať. Dokonca sa môže stať aj to, že na niektoré postavy narazíte v živej a aj v mŕtvej podobe v priebehu deja.

Flipping Death treba pochváliť za výborne vystihnuté tempo. Nestihnete sa nudiť a málokedy sa niekde zaseknete. Je len na vás, ako sa do hry zahryznete. Na začiatku každej kapitoly dostanete nejakú hlavnú úlohu, tá sa časom rozvetví a preto je dobré poznať všetky postavy na oboch stranách. Ja som si ich napríklad najskôr vždy prešiel a až potom som sa pustil do riešenia úloh. Ak by ste sa aj náhodou niekde zasekli, v menu nájdete nápovedu. Stále sa niečo deje, stále postupujete vpred a bavíte sa. Akurát to celé prejdete zhruba za 5 hodín, čo nie je zlé a ak chcete viac, počas hrania môžete plniť aj vedľajšie úlohy, za ktoré dostanete kartičky s detailmi o postavách – živých aj mŕtvych.

Flipping Death
Flipping Death Niektoré hádanky si vyžadujú netradičné riešenia.
Niektoré hádanky si vyžadujú netradičné riešenia.

Flipping Death Hra je plná humoru a absurdných situácií.
Hra je plná humoru a absurdných situácií.

Flipping Death Postavám musíte vniknúť do hlavy.
Postavám musíte vniknúť do hlavy.

Hra za to vďačí aj humoru, ktorý je tu a tam čierny, inde láskavý, no jeho zdrojom je najmä Penny a postavičky okolo. Samotná hrdinka má poriadne podrezaný jazyk a nezabúda okomentovať všetko, či si z postáv uťahovať. Aj tie samotné sú časti zdrojom vtipov, keďže sa neraz nachádzajú v absolútne absurdných situáciách. Dokonca sa dočkáte aj niekoľkých flashbackov, ktoré tiež pobavia svojim vysvetlením. A ak si budete všímať detaily, objavíte tu tiež množstvo rôznych skrytých vtipov a odkazov. Neznie vám Horneova skladba podobne ako Baker Street?

Hra vyniká aj audoviovizuálnym spracovaním, ktoré parádne vystihuje hyperbolizovaný svet ľudí a pokrútený svet mŕtvych. Je to relatívne jednoduchá 2D grafika ukladaná vo vrstvách, ktoré budia dojem hĺbky. Postavičky sú taktiež jednoducho animované, no celé to budú veľmi dobrý dojem, ktorý krásne sedí k hernej tematike a aj hrateľnosti. To isté platí aj pre hudbu, ktorá využíva v priebehu tých niekoľkých kapitol rôzne motívy. Ešte lepší je dabing a to prakticky všetkých postáv, vrátane rozprávača počas loadingu.

Flipping Death vylepšuje úspešnú formulku použitú pri vývoji Stick it to the man a autori ju preniesli do nového prostredia plného humoru a mŕtvych. Vašu dušu pohladí formou, humorom a aj hrateľnosťou, len sa musíte uspokojiť s tým, že hra nebude nikdy výzvou a vlastne ani príliš náročná, keďže to šlo dole na úkor jej tempa. Ak by som mal na hre nájsť ďalšie chyby, budú to malé nepríjemnosti. Napríklad kamera občas hlúpo odzoomuje, či sa zas príliš priblíži k nejakému objektu. Tu a tam sa niekde zaseknete, ani nie pri platformingu, ale pri niektorých špeciálnych činnostiach, no sami sa aj „odseknete“. Niektoré činnosti založené na fyzike vás ale budú hnevať najviac, napríklad, keď budete pľuť s lamou a snažiť sa niekoho trafiť.

napísal matus_ace 18.9.2018
8.5
FLIPPING DEATH