MARVEL'S SPIDER-MAN

MARVEL'S SPIDER-MAN

8.0

Najlepší herný Spider-Man?

Koľkými spôsobmi sa dá ešte povedať, že s veľkou mocou prichádza aj veľká zodpovednosť? Nie, nebojte sa. Toto nie je ďalšia hra, ktorá by nám predstavila začiatky Spider-Mana a museli by sme v nej zase zažiť to, ako strýko Ben zomrie. Veď to je už tak otravné, len na filmovom plátne sme to za posledných 16 rokov zažili častejšie, než by sme chceli. Aj napriek tomu si však v konečnom dôsledku z tejto hry odnesiete presne to isté ponaučenie. Čo nám ukazuje, že bez ohľadu na to, koľko má Peter Parker rokov a aký je v boji so zločinom skúsený, stále je to vec, na ktorú by nemal zabúdať.

Marvel‘s Spider-Man má Peter Parker už 23 rokov a v uliciach proti zločincom bojuje už nejaký ten rok, čo sa odráža aj na jeho vzťahoch s nimi. V hre priam cítite, že už majú niečo sa sebou. Oni mu nevedia odpustiť predchádzajúce strety, on si z nich o čo viac uťahuje. Taktiež už dávno nie je na škole, ale pracuje ako vedec. Iný vzťah má k nemu mesto, ktoré ho považuje za hrdinu a taktiež to z ulíc cítite. Nie je však jediný, kto sa niekam posunul. Z MJ je zrazu reportérka, teta May pomáha ľuďom v núdzi, inde sú aj J. Jonah Jameson či Norman Osborn a mnohí ďalší. To sú drobné zmeny, ktoré do známeho komiksového sveta urobili vývojári zo štúdia Insomniac.

Možno je to trošku spoiler istým spôsobom, ale táto hra skončí presne tak, ako si myslíte, že skončí. Viac neprezradím, no je veľmi ľahko čitateľná. Hore uvedené menšie zmeny sú takmer jediné, ku ktorým sa Insomniaci odhodlali. Keď som s nimi nedávno robil rozhovor, tak sa Jon Paquette priznal, že videli všetky filmy, hrali všetky hry a čítali všetky komiksy, čo ich všetko istým spôsobom ovplyvnilo. No nečakal som, že až tak. Ak má niekto zomrieť, už po pár hodinách hrania viete, že zomrie. Ak sa má niekto zmeniť (k lepšiemu aj horšiemu), taktiež to takmer hneď tušíte. Ak poznáte Spider-Mana, bez ohľadu na médium, to všetko vám bude hneď zrejmé a mám dojem, že ešte aj Arkham Knight šikovnejšie skrýval identitu hlavného záporáka ako táto hra niektoré zvraty. A to bol Arkham Knight v tejto oblasti veľmi priamočiary.

Marvel's Spider-Man
Marvel's Spider-Man Pohyb po meste si budete vychutnávať plnými dúškami.
Pohyb po meste si budete vychutnávať plnými dúškami.

Marvel's Spider-Man Súboje si berú inšpiráciu z Arkham série.
Súboje si berú inšpiráciu z Arkham série.

Marvel's Spider-Man Prvé momenty s novým oblekom sú zvládnuté vo filmovom štýle.
Prvé momenty s novým oblekom sú zvládnuté vo filmovom štýle.

Vás ako hráčov tak pripravuje o prekvapenia, čo je veľká škoda. Všetko z toho ste už niekde videli, čítali a hrali. Nehovorím však, že by príbeh bol zlý. To vôbec a dokonca by som povedal, že presne naopak. Najmä fanúšikov bude baviť, aj keď nie je práve originálny. Navyše sú tu momenty, kedy autori toto požičiavanie nápadov využili naozaj inteligentne a pozerajú smerom na fanúšikov štýlom „vieme, že túto scénu poznáte z toho a toho filmu, tak tu máte náš drobný odkaz na ňu“. Vidno, že poznali svoje publikum a takýmito drobnými odkazmi a vtipmi s ním vlastne komunikujú. A to sa mi veľmi páči, lebo viem, že aj autori sú fanúšikovia.

Rovnako pracovali aj s mestom, ktoré hra ponúka a nechá vás po ňom voľne pohybovať.  K dispozícii máte konkrétne Manhattan, po ktorom sa môžete preháňať ako len chcete a je vám dostupný celý bez obmedzení, aj keď sa v priebehu hry istými spôsobmi zmení podľa toho, ako sa bude odvíjať dej. Samozrejme, je založený na tom reálnom, do ktorého však autori vložili nielen prvky známe zo Spider-Manovho sveta, ale tiež prvky zo širšieho Marvel univerza. Už asi viete, že v meste nechýba mrakodrap Avengerov, no samozrejmosťou je sídlo Oscorpu a nájdete tu aj niekoľko ďalších odkazov, z ktorých je jasné, že tento Spider-Man žije v univerze s ostatnými hrdinami, no možno ich zatiaľ nepozná. Keďže ste si asi domysleli, že hra svojim koncom pripravuje hneď niekoľko príbehových línií pre pokračovanie, bude zaujímavé sledovať, že sa nerozhodne Marvel pomaly budovať akési svoje „MGU“.

Na mesto sú naviazané dva ďalšie aspekty hry, jeden skvelý, druhý dosť otrepaný. Začnem však z tej lepšej stránky a tou je pohyb. Už pri dojmoch z hry som práve tento aspekt chválil a v plnej hre si budete pohyb po meste naozaj užívať. Nikdy nebola Spider-Man hra takto plynulá, prirodzená, organická a dobre vyzerajúca z hadiska pohybu hrdinu po meste. A pritom je naozaj jednoduchý a celý ten krkolomný parkour sa zakladá len na stlačení a držaní R2. Do toho môžete pripojiť ešte odrážanie sa pomocou pavučín a voľný pád, ktorým naberiete rýchlosť. Navyše to celé pôsobí veľmi realisticky aj z fyzikálneho hľadiska a pohybu postavy podľa toho, kde má prichytenú pavučinu. A tú dokážete prichytiť len na stavby a objekty nad sebou, už nie len tak do vzduchu.

videorecenzia

Tým nelichotivým aspektom je postup mestom, ktorý je už dávno prežitým konceptom vežičiek, na ktorom kedysi staval každý jeden sandbox od Ubisoftu. Manhattan sa delí na niekoľko reálnych štvrtí a každá štvrť v hre ponúka množstvo vedľajších úloh a iných aktivít, no aby ste si ich sprístupnili, musíte tu najskôr „hacknúť“ policajnú vežu, ktorá vám odkryje túto časť mesta na mape. Pôsobí to otravne a genericky a nemyslel som, že sa ešte niekto v roku 2018 pustí do takéhoto progresu mestom po tom, čo sa to dlho vyčítalo napríklad Assassin’s Creed hrám.

Naopak progres príbehom je spracovaný dobre. Má to spád, veľmi dobré tempo, ktoré sú vedľajšími aktivitami buď narušíte sami dobrovoľne, alebo sa môžete naozaj takmer stále venovať len príbehu. Hra vás len občas trošku prinúti ísť vedľajšie činnosti, keď si musíte počkať na zadanie primárnej úlohy. No týchto momentov nie je veľa. Príbeh sa dobre stupňuje a aj keď nie je práve originálny, každý motív dostane dostatok expozície, nič sa nedeje samoúčelne. Ponuka záporákov tiež nie je práve inšpiratívna, ale autori stavili na klasiku, ktorá funguje, s menšími obmenami. Sinister Six fanúšikovia dobre poznajú, no v tejto verzii sa objaví Mister Negative, ktorý je jednou z najzaujímavejších postáv v hre a zároveň jedna z mála záporných postáv, ktoré majú naozaj parádne rozvinuté motívy.

Avšak rovnako ako Spider-Man na svojej pavučine ide hore a následne musí ísť aj dole, tak aj v prípade tejto hry nie všetko funguje tak dobre, ako by ste chceli. A kým hlavná dejová línia je zaujímavá a ponúka momenty, ktoré si užijete po príbehovej aj hernej stránke, tie vedľajšie výrazne zaostávajú. Autori siahli po známych postavách, napríklad Black Cat, Taskmaster a ďalších, ktoré po meste rozosievajú svoje zväčša dosť generické a stereotypné úlohy. Niekam musíme ísť a vytĺcť vlny nepriateľov, nájsť niekoho v meste, niečo zozbierať, no hlavne je to o tlčení hlava-nehlava.

Marvel's Spider-Man
Marvel's Spider-Man Jednoduché hackovanie spestruje hrateľnosť.
Jednoduché hackovanie spestruje hrateľnosť.

Marvel's Spider-Man Fabúšikov bude do vedľajších úloh hnať odomykanie oblekov.
Fabúšikov bude do vedľajších úloh hnať odomykanie oblekov.

Marvel's Spider-Man Postavy neprekvapia, aj tak sú ale spracované veľmi dobre.
Postavy neprekvapia, aj tak sú ale spracované veľmi dobre.

Ako problém však vnímam nielen náplň vedľajších úloh, ale aj ich nevyužitý potenciál z pohľadu postáv a príbehu. Neposunú vás vlastne nikam a najviac to zamrzí v prípade Black Cat, keďže hra ešte nie je vonku a ona sa po vydaní dočká svojho DLC. Už v hre na ňu pritom nepriamo narazíte v sérii jej úloh, ktoré však spočívajú len v tom, že musíte po meste na vyznačených miestach hľadať mačky a fotiť ich. Čakáte po splnení všetkých úloh nejakú konfrontáciu s ňou, nebodaj súboj? Ste na omyle. Dostanete síce naozaj parádnu odmenu, no aj tak by ste chceli trošku viac od hry po iných stránkach.

Opäť ale ideme hore. Čo sa týka odmien, tak to sú veci, ktoré vás budú motivovať plniť vedľajšie úlohy aj jednu za druhou. Za niektoré priamo dostanete nové obleky, za iné zase dostanete žetóny, ktoré v hre meníte za iné obleky a vybavenie. Oblekov je celkovo v hre 26, nechýba samozrejme nový od Insomniacov, nájdete tu klasiky (aj) z alternatívnych komiksov (Noir, 2099, Fear Itself, Secret War, Scarlet...), nájdete tu filmové kostýmy a mnohé ďalšie. Jeden vyzerá lepšie ako druhý, každý so sebou prinesie nejakú schopnosť a tieto schopnosti si medzi odomknutými dokážete prenášať. Navyše dokážete ku každému priradiť ďalšie 3 z radu mnohých schopností pomáhajúcich v boji. Priznám sa, aj keď ma niektoré vedľajšie úlohy nebavili, hru som skončil so sprístupnenými 25 oblekmi už len kvôli tomu, ako kvalitne je spracovaná táto služba fanúšikom.

Tento Spider-Man je vedec a vynálezca, takže aj jeho boj je založený na gadgetoch, ktorých je v hre pekná paleta a postupne si ich hraním všetky odomknete. Tie následne môžete za získané žetóny z vedľajších úloh vylepšovať - zvyšujete si kapacitu „munície“, silu a podobne. Nájdete tu tradičné pavučinové vychytávky, no aj lahôdky ako mína, ktorá automaticky pritiahne nepriateľa ku stene. Môžete ju tak vystreliť na stenu a keď niekto prejde okolo nej, lapíte ho do pasce. Alebo ju vystrelíte priamo na nepriateľa a ten už si nájde cestu k najbližšej stene. V boji vám pomôže aj dron, pavučinový granát, tlaková vlna a iné. Pekne sa v tejto oblasti autori pohrali a po tejto hre sa nám bude ťažšie vracať k nejakým starším, kde Spider-Man podobné pomôcky nemal.

Marvel's Spider-Man
Marvel's Spider-Man Niektoré pohľady na mesto si budete naozaj užívať.
Niektoré pohľady na mesto si budete naozaj užívať.

Marvel's Spider-Man Nechýba množstvo zberateľných predmetov v meste.
Nechýba množstvo zberateľných predmetov v meste.

Marvel's Spider-Man Súboje s bossmi sa opakujú a chýbajú im svieže nápady.
Súboje s bossmi sa opakujú a chýbajú im svieže nápady.

A nebola by to moderná akčná hra, ak by neponúkala aj RPG prvky v istej miere. Bojmi a postupom v hre svojho hrdinu levelujete, pričom zvyšovaním levelov vám rastie ako atribút zdravia, tak aj sústredenia, no získavate skúsenostné body, ktoré následne môžete investovať v trojici skúsenostných stromov, kde si vylepšujete bojové schopnosti, schopnosti s pavučinou a pohyb. Našťastie to nie je žiadne buď – alebo. Nemusíte plniť ani všetky vedľajšie úlohy a bezpečne sa na konci hry dopracujete ku všetkým schopnostiam. Ide len o to, aby ste sa zlepšovali postupne s tým, ako proti vám aj v uliciach mesta bude stáť silnejšia hrozba.

Samotný súbojový systém tiež nie je originálny, no učil sa od tých najlepších. Badať v ňom obrovskú inšpiráciu v Arkham sérii, ktorá patrí k absolútnej špičke v superhrdinských hrách aj vďaka tomu, ako kvalitne, intuitívne a vizuálne príťažlivo v nej bol spracovaný súbojový systém. Tu si k tomu prirátajte ešte viac akrobacie a spomínané pavučinové gadgety. Pozerá sa na to dobre, paleta útokov je celkom široká, ovláda sa to ešte lepšie a nechýbajú špeciálne zakončovacie útoky. Popri tom môžete po uliciach brať aj veci a hádzať ich po nepriateľoch, no zároveň musíte vedieť v správny moment uhnúť, aby ste nedostali ranu.

Nie všetko sa dá riešiť päsťami a občas si situácia vyžaduje opatrnejší prístup. Aj preto môžete tu a tam postupovať skôr stealth, kedy sa budete zakrádať, útočiť z ríms, nenápadne z výšky a pokúsite sa nepriateľov vždy rozdeliť tak, aby vás neodhalil jeden, kým druhého nenápadne likvidujete. Stealth postup v hre nie je nijak zvlášť náročný. Niektoré vedľajšie misie si ho priamo vyžadujú, no nakoľko už asi viete, že Spider-Man nie je jedinou hrateľnou postavou, tak ho využijete aj v iných sekvenciách s niekým iným.

Tu a tam je hrateľnosť spestrená aj rôznymi spôsobmi „hackovania“. Pri vežiach musíte zladiť vlny, inokedy, inokedy zas tvoríte obvody a aby to bolo o niečo náročnejšie, časom do toho príde aj manažment napätia. Nie je to nič zložité, riešenie vidíte prakticky takmer hneď, ale aspoň niečo. Bohužiaľ rovnako pozitívne už nevnímam množstvo QTE, ktorých si v hre užijete viac, než by ste chceli, či pri obyčajnom lovení zločincov, alebo aj pri súbojoch s bossmi, pričom aj tie pôsobia trošku bez nápadu. Dopredu viete, ako porazíte každého z bossov a vlastne aj napriek tomu, že sú veľmi rozdielni, hneď niekoľko z nich porazíte vlastne rovnako. Vždy platí pravidlo troch, vždy ich už nejako dotlčiete, kým netreba stlačiť nejaké tlačidlo, ktoré sa vám ukáže na obrazovke.

Zabudnite na reči o downgradoch a podobné nezmysly. Pozrite sa na hru takú, aká nakoniec je. Má svoje silné a aj slabšie stránky, vie ponúknuť úplne parádne scenérie, kedy sa len kocháte tým, ako hrdina pozerá na svoje mesto z nejakej vysokej veže počas západu slnka, no nie vždy hra vyzerá rovnako dobre. Rovnako ako nie všetky postavy vyzerajú rovnako dobre. Avšak po zvukovej stránke je to už bez kompromisov a tam je všetko na najvyššej úrovni, či je to zvuk, hudba, dabing, alebo celkový mix. Zvlášť ten dabing ale vyznieva, je spracovaný špičkovo, herci vdýchli postavám život a nezáleží na tom, či je to dobre známa Laura Bailey (MJ), alebo menej známy Stephen Oyoung.

Marvel’s Spider-Man môže byť tou najlepšou Spider-Man hrou doteraz a fanúšikovia by si ju rozhodne nemali nechať ujsť, pričom ani nebudú vedieť, ako im zhruba ten 15 hodinový hlavný príbeh utečie pred očami. Nie som si však istý, či ju dokážem rovnako vrúcne odporučiť aj ostatným. Tí totiž nemusia rovnako benevolentne odpustiť neduhy, ktoré hra jednoducho má, či je to nevyužitý potenciál vedľajších úloh, alebo pomerne generické súboje s bossmi, predvídateľný príbeh, menšie bugy (na ktoré som pri hraní narazil, no pri vydaní už môžu byť preč) a niektoré iné. Našťastie tu máte aj silné pozitívne stránky a obrovskú voľnosť, takže ak vám niečo z vedľajšieho obsahu nevonia, jednoducho to preskočíte.

napísal matus_ace 4.9.2018
Páči sa mi! (+8)
8.0