SUNLESS SEA: ZUBMARINER EDITION

SUNLESS SEA: ZUBMARINER EDITION

5.5

Pochmúrny a potopený Londýn po tretíkrát

Ak ste po zhliadnutí tejto recenzie na hlavnej stránke Sectoru spozorneli s podozrením, či náhodou netrpíme schizofréniou a máme neustále nutkanie vydávať recenziu na podivne vyzerajúcu, no stále zaujímavú hru Sunless Sea, môžete zostať pokojní. Vývojári zo štúdia Failbetter Games sa v roku 2015 rozhodli všetkých fanúšikov poriadne vyčerpávajúcich adventúr potešiť svojím novým titulom s pomerne dosť výstižným názvom Sunless Sea. Na túto pôvodnú verziu sme vám, samozrejme, priniesli recenziu, kde sme hru ohodnotili šiestimi bodmi z desiatich. Po dvoch rokoch sa však autori opäť pripomenuli, nakoľko sa hru rozhodli opätovne vydať, no už s podmorských rozšírením. Na Sunless Sea: Zubmariner sme vám, pochopiteľne, taktiež priniesli recenziu a k hodnoteniu sme pridali pol bodu.

Skutočne netradičný titul Sunless Sea je cielený na úzke publikum hráčov, no aj napriek tomu sa snaží osloviť túto užšiu skupinu na inej platforme ako PC. Britskí vývojári si povedali, že po roku sa skúsia komunite opäť pripomenúť a na svet prišiel titul Sunless Sea: Zubmariner Edition, ktorý vychádza na PS4. Hráčska základňa na konzole od Sony je síce masívna a obsahuje desiatky miliónov hráčov, stále ide o menší počet potencionálnych zákazníkov, najmä ak sú na konzolách zvyknutí skôr na úplne diametrálne odlišný typ hier, s akou sa Failbetter Games snaží prísť. Každopádne, my tu nie sme na to, aby sme hodnotili toto rozhodnutie, ale hru ako takú.

Nech je situácia okolo hry akákoľvek, nie je jednoduché hodnotiť rovnakú vec po tretíkrát. Ja ako recenzent ju síce držím v rukách po prvýkrát, ale stále ide o totožnú hru, ktorú sme tu mali už minulý rok. Ak vás ale predsa len pôvodné recenzie minuli, prípadne ste sa k hre jednoducho nedostali a chceli by ste to napraviť, dať si to celé znova nakoniec stojí za to. Sunless Sea: Zubmariner sa teda odohráva v alternatívnej minulosti, v ktorej sa Londýn ponoril do temného obdobia skazy, nebezpečenstva a všadeprítomných parníkov, prípadne ponoriek a podivných zmutovaných príšer. V takomto depresívnom prostredí to teda, pochopiteľne, nemôžete mať jednoduché a hra sa vám to snaží pripomenúť pri každej jednej príležitosti.

Sunless Sea: Zubmariner Edition
Sunless Sea: Zubmariner Edition Vaša minulosť je vo vašich rukách.
Vaša minulosť je vo vašich rukách.

Sunless Sea: Zubmariner Edition Všetky príbehy sú rozprávané cez text.
Všetky príbehy sú rozprávané cez text.

Sunless Sea: Zubmariner Edition Prekvapiť vás môžu aj prírodné živly.
Prekvapiť vás môžu aj prírodné živly.

Sunless Sea nie je obyčajná dobrodružná hra, ale naozaj rýdza adventúra, ktorá kombinuje skúmanie prostredia, neustály boj o prežitie previazaný na RPG prvky a, samozrejme, príbeh, ktorý je kompletne predkladaný v textovej forme. Dá sa povedať, že v podstate ide o interaktívnu novelu, v ktorej vám autori z veľkej časti pripravujú základy pre vašu fantáziu, ktorú musíte pri rozprávaní príbehu neustále využívať. Hru začínate na vašom súkromnom parníku v prístave svojho domovského mesta Fallen London. Hneď zo začiatku vás nešetrí a zahrnie vás poriadnou porciou textu, ktorý jednoducho musíte poctivo čítať. Naozaj, každú jednu drobnosť s vami hra komunikuje len cez text, a to od úvodného tutoriálu, cez prvotné nastavenia, až po jednotlivé výlety nielen na mori, ale aj na okolitých ostrovoch.

Ak nie ste na podobný typ hier zvyknutí, v Sunless Sea by ste nielenže boli, ale aj zostali stratení. Prítomný tutoriál je navyše veľmi stručný, dozviete sa tu len veľmi strohé informácie o základných princípoch hry. Čo je vašou úlohou, ako funguje objavovanie, nakupovanie, posádka či súboje. Na drvivú väčšinu vecí tak narazíte len ostrým testom, a to hraním, skúšaním a neustálim potápaním sa na úplné dno po vlastných chybách. Fakt, že autori si dali na prostredí skutočne záležať, vám celú situáciu ešte viac sťažuje, no to je v konečnom dôsledku len a len dobre. Neustále musíte myslieť na to, že prostredie okolo vás žije, na palube máte posádku, ktorá potrebuje niečo jesť a loď taktiež neodfukuje za pekný úsmev, ale len za kvalitné palivo.

Po prvých výletoch na šíre more a postupnom oťukávaní si nielen prostredia, ale aj princípov hry začnete byť pozornejší a tak nejako sa adaptujete a prídete na to, o čo autorom vlastne ide. Aj keď pri pohľade na mapu sa nemusí zdať prostredie až také rozsiahle, opak je pravdou. Postupným a opatrným postupom vpred získate najviac, dokážete najlepšie odolávať nástrahám v podobe vyzbrojených pirátskych lodí či už spomínaných nebezpečných morských príšer. Keď sa dostanete na správnu vlnu a nebudú vás neočakávané situácie neustále potápať ku dnu, začnete oceňovať prostredie hry. Preto je najlepšie hru si v pravidelných intervaloch ukladať, ak sa teda nechcete spoliehať na automatické ukladanie pozície. Zima, hmly, menšie zaujímavé ostrovy či naopak majestátne stavby vás jednoducho dostanú. Práve takéto spracované prostredie je však len predlohou k vašej fantázii, ktorá pri každej návšteve ostrova musí pracovať.

Pri zakotvení v prístave sa môžete ísť po ostrove poprechádzať, no nie fyzicky, ale len textovo. Hra vám síce stručne, ale zato veľmi presne opisuje možnosti, ktoré máte, riziká alebo aj výhody každej jednej z dostupných ciest. Nie všetko sa dá, samozrejme, predvídať, a tak vás občas nemusí prekvapiť len značná strata vašich surovín, ale aj smrť. V ťažkých situáciach vás vie dotlačiť k múru a navrhnúť nepríjemné rozhodnutia, ktoré ale môžu zachrániť vašu posádku. Problém je, že nie všetko na prvý pohľad príjemné môže potešiť, ak to robíte desiaty, dvadsiaty alebo nebodaj tridsiaty raz. Hra ako taká je veľmi náročná na čas, veľmi často vás núti robiť monotónne činnosti a zabíjať čas niečim, čo sa rozhodne nedá označiť ako zábava. Nakoľko je Sunless Sea postavená na presvedčivých textoch, neustále musíte pracovať s používateľským rozhraním, ktoré nebolo najšťastnejšie spracované už na PC.

Na PS4, kde pri hraní na DualShocku musíte kadečo prehryznúť, je teda situácia ešte o niečo tragickejšia. Keď som hru na PS4 po prvýkrát spustil, ako prvé som si povedal, že toto rozhodne nie je titul, ktorý by som chcel hrať posadený na gauči pred televízorom a s ovládačom v ruke. Ovládanie lode, pohybovanie sa po mori a súboje by neboli až taký problém, no ak sa to skombinuje s kvantami textu, ktoré na vás z každej strany neustále vyskakujú, nie je to nič príjemné. Hranie som si tak paradoxne snažil spríjemniť cez Remote Play na PC, kde som síce DualShock neodstránil, no aspoň som mal všetky potrebné informácie ako na dlani a nemusel som očami blúdiť po veľkej obrazovke a pozastavovať sa nad tým, čomu by som mal venovať pozornosť viac a čomu menej. Možno sa to zdá ako banalita, no typ hier ako Sunless Sea mi skrátka na PS4 vôbec nesedí.

Sunless Sea: Zubmariner Edition nie je vôbec zlá hra, ak ju však do rúk dostane niekto, kto presne spĺňa parametre cieľovej skupiny, pre ktorú autori túto hru robili. Už v základe v roku 2015 však aj napriek svojim kvalitám mala nedostatky, ktoré hodnotenie neposunuli veľmi vysoko v rebríčku a veľmi sa to nezlepšilo ani minulý rok. Príchod očividne čistokrvnej PC hry na PlayStation 4 s už vopred jasnými nedostatkami celú situáciu len zhorší. Ak máte podobný typ hier radi a chcete dať Sunless Sea: Zubmariner šancu, na PC sa to určite oplatí viac, najmä keď na jej spustenie nepotrebujete nadpriemerné železo.

Sunless Sea: Zubmariner Edition
Sunless Sea: Zubmariner Edition Ťažší súperi sú výzva, no môžu priniesť cenné suroviny.
Ťažší súperi sú výzva, no môžu priniesť cenné suroviny.