FAR CRY NEW DAWN

FAR CRY NEW DAWN

8.0

Príbeh Far Cry V pokračuje v zničenom svete

Ubisoft už pri vydaní vedel, že Far Cry V dostane doplnkovú hru, nakoniec je to ich štandard už od Far Cry 3. Tam priniesli Blood Dragon, po Far Cry 4 priniesli Primal a teraz je to New Dawn. Ale teraz je tu jeden rozdiel, už to nie je samostatná hra ako predtým. Je to totiž priame pokračovanie.

Ak ste hrali Far Cry V, viete, že hra skončila atómovou vojnou a ak ste to nevedeli, už to viete. Bolo náhle ukončenie, ktoré by síce obstálo samé o sebe, ale ak by ste chceli vedieť, ako príbeh postáv a aj sveta pokračuje, ukáže vám to Far Cry New Dawn. Zavedie nás do času 17 rokov po dopade bômb. Do času, po ktorom ľudia z Hope County vychádzajú z podzemných krytov na povrch a zisťujú, že príroda sa bez nich zregenerovala a prekvitala. Údolie je takmer nezasiahnuté rádioaktivitou a aj keď rastliny a zvieratá zmutovali, život pokračuje. Otec Joseph totiž v päťke presne vedel, prečo si toto údolie vyberá.

Ľudia začali znovu budovať svoj svet a prosperovali, expandovali, ale o ich idylke začul motorkársky gang, ktorý terorizuje krajinu. Rozhodli sa usídliť u vás a rabovať a ničiť. Vedú ich psychopatické dvojičky Micky a Lou, ktoré sa s nikým nemaznajú. Ľudí využívajú na otrockú prácu a nikto sa im nedokáže postaviť. Nikto až na bývalého vojaka Thomasa Rusha, ktorý sa špecializuje na znovuobnovenie spoločnosti v Spojených štátoch, cestuje vlakom krížom cez štáty a pomáha, kde sa dá. Teraz ho zavolali sem. Prichádza nastoliť poriadok.

Far Cry New Dawn
Far Cry New Dawn Vitajte späť v Hope County, tentoraz ovládanom gangom na čele s psycho dvojičkami.
Vitajte späť v Hope County, tentoraz ovládanom gangom na čele s psycho dvojičkami.

Far Cry New Dawn Vizuál je pôsobivý
Vizuál je pôsobivý

Far Cry New Dawn Postapokalyptické údolie je iné, ale stále žije. Musíte ho však oslobodiť.
Postapokalyptické údolie je iné, ale stále žije. Musíte ho však oslobodiť.

Vy v príbehu nebudete hrať za Thomasa, ale budete jedným z jeho pomocníkov. Vyberiete si muža alebo ženu a vydávate sa do boja. Prichádzate vlakom do Hope County a príchod nie je práve najšťastnejší (mimochodom, je veľmi zaujímavé začať hru hrať hneď po tom, čo skončíte Metro Exodus). Dvojičky už na vás čakajú...

Po úvodnom zoznámení utekáte a s dcérou Ryeovcov do Prosperity základne. Sem sa obyvatelia uchýlili pred terorom gangu a tu začínate svoju cestu za oslobodením údolia. Hrateľnosť bude znovu, ako je vo Far Cry zvykom, kombinovať príbehové misie a otvorené sandboxové oslobodzovanie. Konkrétne tu budete oslobodzovať všetky zajaté budovy a farmy, hľadať tajné úkryty a popritom budete hľadať dôležité postavy vo svete, ktoré vám následne budú pomáhať. Budú to väčšinou známe postavy z Far Cry V, ktoré rokmi zostarli a zmenili sa, no stále si zachovali svoj štýl. Rovnako nájdete aj pozostatky kultu Eden's Gate, ako aj samotného Josepha. Príbehovo to je priame pokračovanie Far Cry V a to hlavne v Josephovom poslaní, ktoré stále pokračuje.

Hlavný príbeh sa tak bude presúvať medzi dvojičkami a Josephom popri tom, ako sa budete snažiť oslobodzovať územia. Tentoraz to nebude také jednoduché a volné, keďže hra dostala RPG prvky a nemôžete len tak zaútočiť na hocikoho a hocikde. Nepriatelia majú jeden zo štyroch levelov  a rovnako sú levelovované zbrane. Budete tak musieť postupovať postupne a ciele si hlavne zo začiatku lepšie vyberať.

Základom vášho vylepšovania je základňa. V nej musíte za zozbierané suroviny, konkrétne lieh, vylepšovať jednotlivé časti. Od garáže, cez strelnicu, záhradu, kartografické centrum. Všetko vám po vylepšení odomyká ďalšie veci alebo bonusy. Napríklad pracovný stôl vám odomkne zbrane vyššieho levelu, garáž lepšie autá.  Následne ich môžete vytvárať, ale rátajte s tým, že napríklad na výrobu zbrane potrebujete určité suroviny, ktoré musíte predtým získať.

Popritom levely majú aj oslobodené budovy. Napríklad, keď budovu dostanete spod nadvlády gangu prvý raz, má level 1, získate z nej vtedy suroviny, ale ak vám je málo, môžete ju ešte vyrabovať a odísť. Získate tak viac surovín, ale gang sa nasťahuje do budovy znovu. Má už však level 2 obranu, a teda dobyť ju bude ťažšie. Po ovládnutí však získate viac surovín a navyše to ešte môžete spraviť znovu a vyjsť na maximálny level 3. Hlavne týmto sa dá pekne zarobiť lieh.

Nechýba štandardné vylepšovanie skillov, kde za splnené challenge získavate skillpointy a tie podľa potreby investujete. Môžete si tak pridať rýchle zabíjanie, lepšie skoky, lepšie pľúca a všetky tieto zlepšenia, ktoré vám ušetria starosti. Dopĺňajú to aj špeciálne schopnosti, ktoré získate neskôr v hre. Ponuka bude bohatá a pekne sedí s RPG prvkami. Povedal by som, že pre Far Cry je toto prehĺbenie možností dobrý smer (nakoniec rovnako ako v Assassin's Creed sérii) a môžeme čakať, že ho autori v ďalšej hre ešte vylepšia.

Far Cry New Dawn
Far Cry New Dawn Otec Joseph sa vráti, jeho poslanie ešte neskončilo.
Otec Joseph sa vráti, jeho poslanie ešte neskončilo.

Far Cry New Dawn S dvojičkami sa neradno zahrávať.
S dvojičkami sa neradno zahrávať.

Far Cry New Dawn Opravovanie starých áut a zbraní bude základ. Budú na to potrebné materiály.
Opravovanie starých áut a zbraní bude základ. Budú na to potrebné materiály.

Samotná akcia je štandardná FPS, len so zbraňami upravenými na postapokalyptický štýl, a teda je tu napríklad prak, luk alebo aj vrhač kotúčových píl, ktoré sa náležite odrážajú a zabíjajú aj viac nepriateľov. Nechýbajú však ani degradované zbrane z minulosti, vylepšené o rôzne podomácky spravené úpravy. Pričom sú aj navyše pomaľované, keďže noví majitelia radi sprejujú krikľavými farbami. Nábojov síce bude dostatok, ale v bojoch bude vhodné si ich priebežne zbierať po mŕtvych nepriateľoch. Rovno s tým získavate aj materiály.

Postup v bojoch si už volíte sami - môžete ísť voľne od stealth prístupu s tichým ničením nepriateľov, cez ostreľovanie snajperkou až po priamy útok. Pritom je dôležité dbať na levely nepriateľov a ideálne vždy mieriť na hlavu. Pričom ak má prilbu, tak to potrvá. Ideálne je do bojov si brať parťáka, kde máte na výber z vyslobodených hrdinov, z ktorých má každý svoju špecifickú zbraň, alebo aj zvierat, tentoraz je tu pes alebo diviak. Ak vám nebudú stačiť, alebo budete chcieť niekoho poriadneho, môžete si do hry podobne ako vo Far Cry V zavolať priateľa a hrať ju celú spolu.

Samotné oslobodzovanie základní dopĺňajú misie hľadania pokladov, kde podobne ako vo Far Cry 5 dostanete rôzne puzzle úlohy, ktoré musíte vyriešiť, aby ste sa dostali do krytov, jaskýň, alebo na nedostupné miesta, kde si ľudia ukryli zásoby.

Okrem oslobodzovania čakajte zaujímavé príbehové misie, ktoré ponúknu rozmanitú hrateľnosť a napríklad sa  dostanete do nepriateľského kempu ako bojovník v aréne. Inokedy sa necháte zavrieť to ich väzenia, aby ste niekoho zlikvidovali a ušli odtiaľ, alebo pôjdete na smrtiace deštrukčné derby. Misie s Josephom budú však príbehovo najhodnotnejšie a pôjdu svojou cestou. Bude to cez 20 príbehových misií a spolu desiatkou vedľajších misií a so sandboxovým oslobodzovaním ponúknu 15-25 hodinovú hrateľnosť podľa toho, ako sa budete v prostredí realizovať. Mohlo toho byť aj viac, je to menej ako v pôvodnom Far Cry V a z prostredia sa ešte dalo vyťažiť. Samotné misie v prostredí však teraz nie sú všetko, pribudli expedície, na ktoré môžete vzlietnuť a ísť vyhladiť nepriateľov na iné miesta Ameriky a získať tak ďalšie zásoby. Rovnako si tieto misie levelujete, stále môžete ísť na vyššej obťažnosti, zároveň si ich prejdením odomykáte ďalšie lokality. Je to pekný prídavok, aj keď jediný, ktorý rozširuje ponuku hry, keďže tentoraz tu chýba multiplayer a spolu s ním aj editor máp.

Far Cry New Dawn
Far Cry New Dawn Vylepšovať budete svoju základňu, tá vám za to odomkne nové zbrane a možnosti.
Vylepšovať budete svoju základňu, tá vám za to odomkne nové zbrane a možnosti.

Far Cry New Dawn Mapa vám bude ukazovať, kde zoženiete materiály, ako aj to, kde sú nepriateľské základne.
Mapa vám bude ukazovať, kde zoženiete materiály, ako aj to, kde sú nepriateľské základne.

Far Cry New Dawn Nepriatelia majú teraz levely, musíte na nich mať aj náležité zbrane.
Nepriatelia majú teraz levely, musíte na nich mať aj náležité zbrane.

Vizuálne je Far Cry New Dawn veľmi pôsobivý. Kvalita je veľmi slušná a dobre optimalizovaná. Síce v detailoch to nie je ako Metro, ale zase je to plynulé a príroda a vegetácia veľmi hustá a detailná. Aj keď je svet zničený a zarastený, rozmanitosť v prostredí nie je vysoká. Tentoraz autori ponúkli viac farebný art štýl so sprejovou kultúrou budúcnosti, kde bežné farby nie sú len tak dostupné, ale spreje vyriešia všetko. Hlavná farba gangu, a to ružová, tu spolu s ružovými kvetmi v prostredí pôsobí tak idylicky, ale veľké zmutované zvieratá a spúšť na hraniciach údolia vás presvedčia, že nie všetko je také príjemné. Hranice sú tentoraz menšie ako v päťke a údolie je tak viac orezané.

Autori samotnú mapu pekne upravili, zmenili vegetáciu, ale aj stavby a budovy, kde väčšina je zničených, čiastočne zasypaných, alebo zmenených a vy môžete chodiť po krajine a porovnávať si to. Nakoniec hra vám na začiatku dá aj fotky pôvodných lokalít, aby ste si to mohli porovnať. Náležite tomu nechýba ani foto režim.

Herné mechaniky sú tu už prebrané z pôvodnej hry, a teda šoférovanie, skákanie s padákom alebo gliderom nechýba. Dopĺňa to aj lezenie na skaly, zlaňovanie. Jedine tu bude chýbať sú lietadlá, keďže letisko už nie je a lietadlo Nicka Ryea už nefunguje, neskôr si však budete môcť postaviť helikoptéru. Nakoniec na oddych môžete skočiť na rybačku zmutovaných rýb a znovu nechýbajú lovecké revíry jednotlivých zvierat. Tentoraz však nie sú nijako naviazané na príbeh, nenútia vás nasilu loviť. Jedine na niektoré zbrane budú potrebné určité kože.

Far Cry New Dawn
Far Cry New Dawn Zbrane budú poväčšinou opotrebované a podomácky upravené
Zbrane budú poväčšinou opotrebované a podomácky upravené

Far Cry New Dawn Hru tentoraz doplnia expedície na rôzne miesta zničenej Ameriky
Hru tentoraz doplnia expedície na rôzne miesta zničenej Ameriky

Far Cry New Dawn Puzzle prvky nebudú chýbať, hlavne v misiách pre otca Josepha
Puzzle prvky nebudú chýbať, hlavne v misiách pre otca Josepha

Far Cry New Dawn je veľmi pekným pokračovaním Far Cry 5. Síce príbeh ohľadom dvojičiek je len strohý, ale v spojení s otcom Josephom je to dobrá kombinácia dvoch psychologicky odlišných strán. Na druhej strane je  zaujímavejšie objavovanie zmeneného sveta, kde hľadanie zostarnutých známych z predchádzajúcej hry a zmenených budov stojí za to. Možno samotného obsahu a možností mohlo byť viac, ale fanúšikovia päťky a ako aj sandboxového Far Cry hrania si to užijú.

napísal saver 14.2.2019
Páči sa mi! (+17)
8.0