METRO EXODUS

METRO EXODUS

9.0

Metro vychádza z tunelov do zničeného sveta

4A Games posledné roky usilovne pracovalo na pokračovaní Metro série, aby nám dnes mohlo priniesť nový pohľad na zničený svet od autora Dmitrya Glukhovskeho. Ten spolupracoval na hre a viedol víziu sveta za hranicami Moskvy.

V prvej hre nám autori priblížili príbeh Arťoma, mladého obyvateľa tunelov metra v Moskve, naznačili udalosti, ktoré sa udiali a ukázali, ako ľudia žijú v roku 2033. Pokračovanie umiestnené do roku 2034 tento koncept rozšírilo, aj keď sa ďaleko neposunulo. Bolo však prípravou na tretiu hru, ktorá je umiestnená do roku 2035 a posunie nás vpred.

Hra nás totiž vyvedie z Moskvy a ukáže nám situáciu mimo nej, a to na pozadí cesty skupiny ľudí objavujúcich svet a hľadajúcich bezpečné miesto. Ich cesta nebude jednoduchá. Podobne ako v Moskve aj na iných miestach sa ľudia uzavreli do komunít, každá s inými cieľmi a životným štýlom a svojím vlastným spôsobom sa snaží prežiť. Putujúci nikdy nevedia, čo od nich môžu čakať. Zároveň nevedia ani to, kam idú. Vedia len, že sa nemôžu vrátiť. Musia ísť vpred, do časti sveta, ktorá nie je zamorená. Na miesto, kde majú budúcnosť.

Metro Exodus
Metro Exodus Vitajte späť v zničenej Moskve. Arťom sa stále snaží nájsť dôkaz o živote mimo mesta.
Vitajte späť v zničenej Moskve. Arťom sa stále snaží nájsť dôkaz o živote mimo mesta.

Metro Exodus ... A aj ho nájde a hra vám aj vysvetlí, prečo o ňom iní nevedeli.
... A aj ho nájde a hra vám aj vysvetlí, prečo o ňom iní nevedeli.

Metro Exodus Hra ponúkne cestu krížom cez Rusko počas jedného roka. Začíname v zime.
Hra ponúkne cestu krížom cez Rusko počas jedného roka. Začíname v zime.

Celý príbeh pokračuje v Arťomovej snahe zachytiť signál mimo Moskvy. Už sa mu to raz podarilo a stále dúfa, že ho zachytí znovu. Vie, že tam niečo je. Stále skúša a skúša, až kým sa nestane niečo nečakané. Niečo, čo sa doteraz nestalo a čo všetko zmení.

Hra vás postupne prevedie približne desiatkou oblastí, ktoré autori rozdelili na štyri ročné obdobia, počas ktorých váš post-apokalyptický expres cestuje krajinou a rieši svoje problémy. Stretáva komunity a hľadá bezpečný prístav. Popritom vás autori zavedú do rozmanitých prostredí, a to do rôznych tunelov a krytov, ale aj vonkajších prostredí, kde bude hneď niekoľko rozsiahlych máp, aj keď len dve budú plne otvorené.  Napriek tomu to však znamená masívnu otvorenosť oproti doslova tunelom predchádzajúcich dvoch hier. Prejdete totiž lesmi, púšťou, riekou alebo bažinami.

Otvorené prostredia vám umožnia úplne voľný pohyb v prostredí, ponúknu hlavné misie, ktoré doplní niekoľko voliteľných. Zatiaľ čo primárne budú príbehové a musíte ich splniť, aby ste sa s vlakom mohli pohnúť ďalej, vedľajšie už budú skôr láskavosti pre posádku, ako niečo priniesť, oslobodiť alebo vyriešiť v danej časti. Oproti tomu ostatné, hoci aj rozsiahle prostredia, budú už uzavreté, pôjdete len jedným smerom a s jedným postupným cieľom. Nie je to zlá kombinácia a pripomína to štýl Tomb Raidera, aj keď otvorených prostredí je tu prekvapivo málo. Stále sa pekne dopĺňajú a spolu s meniacim sa prostredím ponúkajú dostatočnú rozmanitosť hrateľnosti.  Tu však, neviem prečo, 4A akoby sa vyžívalo v bludiskových dizajnoch levelov alebo malých miestností s plošinami naukladanými tak, že nimi prechádzate 10 minút (pričom sa prestrieľate návalom nepriateľov).  Často tam cítiť, akoby sa autori snažili umelo predlžovať rozsah hry, pritom jej to ani netreba.

Hra však nebude jednoduchá, nie je to Far Cry alebo niečo, čo vás vedie priamo za zobrazeným cieľom. Tu musíte všetko hľadať sami. Žiadne vyznačenia, len príručná mapa s ukazovateľom cieľa a popisom, kde sa máte dostať alebo čo spraviť. Je to drsný prístup a občas sa tak zaseknete a musíte rozmýšľať, čo vlastne od vás hra chce. Je to na jednej strane dobrá vec pre hráčov, ktorí chcú objavovať, na druhej strane môže byť aj frustrujúca, keď neviete nájsť presné miesto v bludiskovom prostredí, na ktoré sa máte dostať, aby sa hra pohla ďalej.

Metro Exodus
Metro Exodus Cesta nebude jednoduchá a opevnenia nebudú priateľské.
Cesta nebude jednoduchá a opevnenia nebudú priateľské.

Metro Exodus Autori vám nedávajú veľa informácii k misiám, ciele budete musieť hľadať.
Autori vám nedávajú veľa informácii k misiám, ciele budete musieť hľadať.

Metro Exodus Prostredia budú rozmanité, niektoré otvorené, iné uzavreté. Všetky vizuálne zaujímavé.
Prostredia budú rozmanité, niektoré otvorené, iné uzavreté. Všetky vizuálne zaujímavé.

Samotná FPS hrateľnosť je rovnako drsnejšia - aj keď záleží od obťažnosti, ktorú si zvolíte. Môžete ísť čitateľským módom pre hráčov, ktorí si chcú vychutnať príbeh alebo ďalšími štyrmi nastaveniami, ktoré postupne znižujú počty nábojov v prostredí. Je ich náročnejšie nájsť, je menej zásob na výrobu predmetov, nepriatelia sú silnejší. Bude tak na vás, či si z hry spravíte jednoduchú priam adventúru, alebo hardcore survival. Nakoniec tak ako v predchádzajúcich hrách.

Nábojov tu však už bude všeobecne viac, už nemusíte o každý doslova bojovať. Ale zase ich nemôžete ani rozhadzovať. Budete musieť prehľadávať každého nepriateľa, rozoberať ich zbrane na súčiastky, prehľadávať skrinky. Všetko preto, aby ste získali ďalšie doplnky na zbrane a aj čo najviac zásob na výrobu. Následne môžete vďaka svojmu batohu so všetkým potrebným zhotoviť jednoduché veci, ako napríklad filtre na masku alebo vylepšovať zbrane. Na zložitejšie úkony, ako je výroba nábojov, však už potrebujete pracovný stôl, ktorý nájdete vo svojom vlaku alebo niekedy aj v prostredí. Je to prehľadne a hlboko prepracované. Čo vám však môže chýbať, sú schopnosti postavy, ktoré autori nezapracovali.

Počty nepriateľov nebudú po vzore predchádzajúcich hier vysoké, nebudete ich kosiť rad-radom, skôr pôjde o kombináciu taktiky a vysoké možnosti stealth prístupu. Často bude na vás, ako zrealizujete útok, niekedy sa im dá pekne vyhnúť a pomaly vyvražďovať jedného nepriateľa za druhým, inokedy na vás hra v akčných scénach pustí aj desiatky nepriateľov naraz. Raz za čas pridá aj náročného bossa, pri ktorých aj na nižších obťažnostiach spoznáte, čo je to núdza o náboje. Zásobenie dopredu bude vždy dobrý nápad.

Ponuka nepriateľov bude rozmanitá a v každej oblasti iná, nachádzate nepriateľské skupiny ľudí s rôznymi vybaveniami, budú tu nové typy mutantov, kde v každej časti sveta stretnete iných, či už pozemných, alebo vodných. Každý vám pripraví nepríjemné chvíľky a bude vhodné taktizovať.

Nakoniec hra je na to aj stavaná, je pomalá, neponáhľate sa a popri akcii si vychutnávate ako prostredia, tak hlavne príbeh,ktorého tu bude znovu veľa. Každá postava vám bude mať čo povedať, priblížiť svet. Niektoré sa nezastavia ani desať minút, iné informácie získate pri brífingoch a celé to dopĺňajú lístky, zápisníky a pásky roztratené po svete.

Samotný príbeh prejdete  asi tak za 15-20 hodín, pre tých, ktorí budú chcieť celé skompletovať možno 30 hodín. Ale nedá sa povedať, že by sa autori výrazne zaoberali vedľajšími úlohami a otvorené prostredia sú len dve, kde pribudne niekoľko vedľajších úloh. Nebude ich však veľa. Stále si však môžete vyzbierať všetky zberateľské veci v prostredí. Osobne by som povedal, že by sa hre ešte dve-tri prostredia zišli, aby sa ešte stihli rozviesť niektoré veci, ktoré boli v príbehu potlačené, ale zrejme možnosti 4A games zatiaľ nie sú také veľké a museli to utlmiť. Sú tam síce monológy na sto strán (našťastie, je tam česká lokalizácia), ale hlavná motivácia a cieľ cesty je veľmi plochý a prekvapivo chýbajú aj Dark Ones, alebo aspoň hocičo viac záhadné. Je to tak iné ako predošlé Metro hry. Rovnako sú tam iné ciele Arťoma, ktoré sú teraz pre neho dôležitejšie.

Metro Exodus
Metro Exodus Zbrane si budete môcť vylepšovať, výroba nábojov nebude chýbať.
Zbrane si budete môcť vylepšovať, výroba nábojov nebude chýbať.

Metro Exodus Niektoré mapy sú otvorené a ponúknu aj niekoľko vedľajších misii.
Niektoré mapy sú otvorené a ponúknu aj niekoľko vedľajších misii.

Metro Exodus Anna bude stále stáť po vašom boku.
Anna bude stále stáť po vašom boku.

Graficky je titul pôsobivý, síce nie až taký detailný v oblasti textúr ako pôvodné hry, no zrejme je to ako kombináciou rozsiahlosti hry, tak aj 50 GB obmedzenia pre konzoly.  V každom prípade svet je zachytený parádne vo všetkých oblastiach, ktoré navštívite, od tunelov, cez podzemné základne, lesy, púšť a aj zamrznuté mestá. Autori sa skutočne pohrali s rozmanitosťou a aj detailami prostredí a nepriateľov.  Čo sa týka optimalizácie, nie je to dokonalé, ale ani zlé pri GTX 970 som nemal problém pri 1080p na ultra nastaveniach (nie extreme, tam to už nestíhalo)  Rátajte s tým, že autori do nastavení pridali veľmi málo možností nastavení a viac-menej sú tu len celkové detaily od low po extreme, bez ďalších možností nastavenia textúry alebo detailov. Zároveň nečakajte nejaký extra stabilný framerate a bude to rôzne lietať, 4A nie je práve majstrom v tomto smere.

Tentoraz autori zapracovali aj screenshot funkciu na zachytávanie záberov, ale, žiaľ, bez hlavnej postavy, tú si na obrázkoch nepozriete. Pridali aj podporu pre pokročilejšie zachytávanie obrázkov s Ansel funkciou na Nvidia kartách. Doplnili to aj s hairworks na dynamické vlasy, ktoré už konečne nevyzerajú ako prilby a zapracovali aj pokročilú PhysX fyziku, ktorá ešte rozšíri fyziku v hre. Teraz sa hlavne pohrali aj s ragdollom a postavy konečne lietajú po zásahoch. Boje tak vyzerajú dynamicky a nie strnulo.

Podobne sa tvorcovia pohrali s vozidlami, kde teraz môžete ovládať starú dodávku krížom cez niektoré prostredia a aj malý člnok vo vodných oblastiach. Ovládanie je viac simulačne riešené, a teda úmyselne nemotorné a hodí sa k celkovému štýlu hry. Nečakajte však žiadne modely poškodenia vozidla alebo niečo hlbšie. Sú len ako doplnok na rýchlejší presun.

Z vizuálnych doplnokov PC používa aj nové raytracingové a DLSS funkcie pre nové Nvidia karty, kde raytracing použitý na nasvietenie a tiene spraví prostredia a zasadenie objektov do nich realistickejšie. Zo zvukových možností zapracovali autori Dolby Atmos, ale aj bez neho čakajte pôsobivé spracovanie, od zvukov prostredia, až po tony nahovorených dialógov.

Metro Exodus
Metro Exodus Prostredia sú niekedy uzavreté a až príliš bludiskové.
Prostredia sú niekedy uzavreté a až príliš bludiskové.

Metro Exodus Hra je síce pomalšia, ale nepriateľov si užijete dostatok.
Hra je síce pomalšia, ale nepriateľov si užijete dostatok.

Metro Exodus Vizuál je pekný a dobre optimalizovaný.
Vizuál je pekný a dobre optimalizovaný.

S Metrom Exodus autori zo 4A games pekne rozšírili univerzum série, ukázali, čo je za hranicami Moskvy, ako vyzerá svet, ale zároveň dokázali, že vedia aj otvoriť hrateľnosť a vyviesť ju z tunelového štýlu. Možno ešte trochu nemotorne a niektoré veci z herného hľadiska nedotiahli, rovnako ako základ príbehu, ktorému chýba tajomno, ale mix objavovania, akcie, rozprávania je veľmi dobrý a vytvára pôsobivú jazdu krížom cez zničený svet.

napísal saver 13.2.2019
Páči sa mi! (+37)
9.0