TRÜBERBROOK

TRÜBERBROOK

7.0

Klikacia dávka tajomna

Je obrovské množstvo vecí, ktoré mi na adventúre Trüberbrook imponujú už len z jej popisu a pravdepodobne v tom nebudem sám. V prvom rade je to úplne klasická point ‘n’ click adventúra zo starej školy. Pripomína staré Lucasovky a mnohé ďalšie, ak už máte aspoň tri krížiky na chrbte a týmto hrám ste kedysi podľahli. Žiadne moderné filmové prvky ani podobné nezmysly tu nehľadajte. Len starú školu. Výtvarným stvárnením zas pripomína Neverhood a iné hry, ktoré vznikali poctivou ručnou prácou a snímaním miniatúrnych prostredí. No a nakoniec je tu téma, v ktorej sa autori aj podľa vlastných slov inšpirujú v seriáloch Twin Peaks či Akty X, no podľa mňa je tu viac z Twilight Zone.

Ak máte radi mysteriózne príbehy a sci-fi, v tejto hre si možno prídete na svoje. Vžijete sa v nej totiž do úlohy mladého amerického fyzika menom Hans Tannhauser, ktorý v roku 1967 prichádza do zapadnutého mestečka Trüberbrook niekde v Západnom Nemecku. Neprichádza tam však pracovne, ale na dovolenku, ktorú dosť nečakane vyhral. Prečo by niekto vyhral dovolenku na miesto, ktorého najväčšou atrakciou je šliapacia lodička s deravým dnom? To je súčasť záhady, ktorú začnete rozpletať v priebehu hry a postupne vám predstaví rôznorodé postavy a zaujímavé miesta, akých ste možno ani len netušili..

Hans je vedec. Neverí na duchov, aj keď sa zdá, že mal jedného rovno pred nosom. Zároveň je akýmsi mixom rôznych ďalších postáv. Nemusí, ale púšťa sa do vyšetrovania. Nemusí, ale púšťa sa do skúmania vecí okolo. Popri tom všetkom je jeho najlepším spoločníkom diktafón, do ktorého si zaznamenáva poznámky o všetkom, čo ho postretlo. Dokonca tieto poznámky viete sami vyvolať, ak vás nejaký predmet zaujíma a kliknete naň.. a to vám už asi niekoho pripomína. Celá hra je vlastne taký mix vecí, ktoré ovplyvnili autorov.

Trüberbrook
Trüberbrook Hru sprevádza podobné čaro ako filmy Wesa Andersona.
Hru sprevádza podobné čaro ako filmy Wesa Andersona.

Trüberbrook Vlastnými rozhodnutiami určíte osud hlavného hrdinu.
Vlastnými rozhodnutiami určíte osud hlavného hrdinu.

Trüberbrook Prostredia sú naozaj spracované špičkovo.
Prostredia sú naozaj spracované špičkovo.

Samotné mestečko Trüberbrook má veľmi svojskú atmosféru. Možno by sa dalo povedať, že je to bohom zabudnutá diera. Má ale svoju históriu, ktorá na vás dýcha prostredníctvom niekoľkých jeho občanov, ktorých stretnete. Zastávka, námestie a penzión vám dlho nevydržia a čoskoro sa začnete túlať aj po vzdialenejších lokalitách, ktoré začnete objavovať, či sú to opustené bane, meteorologická stanica, alebo aj močiare a ďalšie. Medzi nimi budete prechádzať naozaj veľmi často pri riešení rôznych úloh, až je škoda, že vám hra dá možnosť rýchleho cestovania až teste pred koncom, keďže to je niečo, čo by ste rozhodne ocenili už skôr.

Čím ďalej vás mesto pustí a čím viac postáv stretnete, tým hlbšie do príbehu sa vnárate. Ten sa odvíja pomerne pomaly, ale toto tempu mu svedčí. Na začiatku je všetko normálne, objaví sa záhada, hľadáte jej korene a nakoniec sa možno ukážu veci vo svojej podstate až tak, že vás to možno prekvapí. Ako hovorím, toto je Twilight Zone epizóda. Pekne pomalá a so zvratom. Ak teda máte radi skôr väčší spád deja, toto nebude príbeh pre vás. Je na ňom badať, že niekde (možno kvôli rozpočtu) autori preskočili niekoľko scén, no stále to do seba celé zapadá a nakoniec vám autori dávajú na výber aj z niekoľkých zakončení podľa toho, čo sa vo vás skrýva. Hra tak so sci-fi mieša aj témy sebaobjavovania, priateľstva, lojality a nechýba ani humor, ktorý tu však nie je nijako silený a skôr vychádza z občasných Hansových sarkastických poznámok a odpovedí v dialógoch.

Najväčší problém celej hry je vlastne to, že stojí 30 eur a toto všetko budete mať za sebou už po nejakých 5-6 hodinách. Samozrejme, závisí od toho, ako často sa v nej zaseknete, prípadne koľko sa tu rozhodnete stráviť skúmaním všetkých dostupných kútov a tiež možností dialógov. V akomkoľvek prípade to však hru príliš nenatiahne a stále budete mať po dohraní pocit, že tu mala visieť iná cenovka. Na jednej strane viete, prečo je hra drahšia, no na druhej strane by ste za svoje peniaze chceli tejto zábavy aj o niečo viac.

Z hľadiska konceptu a hrateľnosti je Trüberbrook naozaj úplne klasickou point ‘n’ click adventúrou. Kurzorom teda klikáte po obrazovke, aby ste hýbali so svojou postavou, či dávali príkaz k určitej interakcii, či to je dialóg, použitie, preskúmanie, alebo kombinácia s inventárom. Teda nič, čo by hráči tohto žánru už dlho nepoznali. S postavami po mestečku môžete viesť dialógy, kde sa vám postupne otvárajú nové možnosti a aj ich vetvenie. Niektoré vás nedovedú nikam a len sa budete baviť s postavami a zisťovať viac, iné vás zase priamo posunú v deji, či vám zabezpečia dôležitý predmet.

Veci sa vám hromadia v inventári, s ktorým však hra pracuje už trošku menej tradičným spôsobom a výrazne sa tým zjednodušuje vo vašich rukách. Autori tak pravdepodobne nechcú, aby s hrou mali problém nováčikovia v žánri. S inventárom totiž nemanipulujete sami. Môžete si ho zobraziť, no nič z neho nevytiahnete. Dokonca ak aj máte vytvoriť nejakú kombináciu predmetov, vytvorí sa vám sama. Ak máte predmet či takúto kombináciu na niečo použiť, zistíte to pri interakcii s objektom. Aj kvôli tomu je hra pomerne jednoduchá a vlastne tu nie sú miesta, kde by ste sa zasekli.

Hádaniek tu nie je málo, neraz sú však rozťahané cez viac lokalít, kedy musíte niečo hľadať či zbierať. Ako býva zvykom, v jednej časti mesta nájdete niečo, čo treba použiť inde. Povedal by som, že sú úlohy pred vami jednoducho odvoditeľné. V tom zmysle, že sa nedostanete do situácie, kedy by ste mali skúšať všetko na všetko, aby ste sa niekam dostali. Riešenie vám vždy visí rovno pred nosom a hrou budete napredovať naozaj plynulo. Ak by tu aj takéto momenty mali nastať, je tu spomínaný systém automatického kombinovania predmetov v inventári. Takže by vám možno nenapadlo skombinovať dve rôzne veci a použiť ich ako topánky, no hra to spraví za vás.

Trüberbrook
Trüberbrook Hra čerpá inšpiráciu napríklad aj z Twin Peaks.
Hra čerpá inšpiráciu napríklad aj z Twin Peaks.

Trüberbrook Čakajú vás naozaj rôznorodé scény.
Čakajú vás naozaj rôznorodé scény.

Trüberbrook K niektorým veciam sa dostanete ťažšie, ale riešenie nikdy nie je ďaleko.
K niektorým veciam sa dostanete ťažšie, ale riešenie nikdy nie je ďaleko.

Môže vám prekážať herná dĺžka, môžete mať problém aj s tým, že je hra dosť jednoduchá, no je tu jedna oblasť, ktorej nemôžete vyčítať takmer nič a to je herný vizuál. Autori pracovali roky na tom, aby ručne vytvorili postavičky a prostredia, ktoré potom rozhýbali v počítačoch a vyzerá to skvele. Odvšadiaľ na vás dýcha neuveriteľne detailná a tvrdá ručná práca, takže si vás hra svojim výtvarným spracovaním okamžite získa. Navyše niektoré prostredia autori spestrujú aj tým, že ich zažijete v rôznom počasí. V tejto oblasti je jediným nedostatkom snáď len to, že kvôli takejto povahe vizuálneho spracovania nemajú postavy animácie všetkých možností interakcie. Napríklad Hansa nevidíte zdvíhať malé predmety zo zeme.

Krásna melancholická hudba sa zas postará o to, aby čo najlepšie zvýraznila atmosféru hry a skvele tak dopĺňa aj spomínaný vizuál. Autori presne trafili tón, aký sa k hre hodí a ako celok pôsobí Trüberbrook veľmi dobre. Horšie je však na tom dabing, minimálne ten anglický (hra obsahuje ešte nemecký). Tam mnoho postáv znie jednoducho zle, s príliš sileným prízvukom a bez toho, aby do toho dali trošku života. Ak ani jeden z dabovaných jazykov nie je pre vás, nájdete tu aj české titulky, ktoré rozhodne potešia, no nie sú bez chýb. Občas robia šarapatu fonty, inokedy zas z dialógových možností zmizne text, takže neviete, na čo klikáte. Toto bol asi najzávažnejší bug, na aký som narazil, takže nič, čo by priamo kazilo herný zážitok, no nepoteší to.

Ak máte radi klasické adventúry, Trüberbrook je hrou, po ktorej by ste rozhodne mali siahnuť, no možno nie hneď teraz. Nie je to len preto, že podobných hier v súčasnosti už nie je veľa, ale preto, že si to hra ako taká zaslúži. Je to kvalitná adventúra so zaujímavým sci-fi príbehom, mysterióznou atmosférou a najmä audiovizuálnym spracovaním, ktorému budete len ťažko odolávať. Dokáže si vás tak ľahko získať, no rozhodne nie je bez chýb. A tou najväčšou z nich je, že cena nezodpovedá tomu, koľko času s hrou strávite.

napísal matus_ace 19.3.2019
Páči sa mi! (+4)
7.0