BOXBOY! + BOXGIRL!

BOXBOY! + BOXGIRL!

8.0

Podľahnete minimalistickému 2D kúzlu?

Japonské štúdio HAL Laboratory funguje už viac ako 39 rokov a je úzko späté s Nintendom. Koniec koncov sa ich prezident Satoru Iwata neskôr sám stal prezidentom Nintenda. Známe je najmä Kirby hrami, no tiež sériou Mother, ale odštartovali aj úspešnú bitkársku sériu Super Smash Bros. Okrem toho všetkého však vytvorili aj mnohé iné hry a série, o ktorých sa však až tak nehovorí. Medzi nimi je napríklad 2D logická séria BoxBoy!, ktorá sa prvý raz objavila začiatkom roka 2015 a teraz tu už máme jej štvrtú časť.

BoxBoy! + BoxGirl! stavia na princípe dobre známom z predchádzajúcich hier. Ak ich nepoznáte, nič sa nedeje a aj tak sa do novej hry rýchlo dostanete. Je to vlastne jednoduché logická 2D plošinovka, v ktorej ovládate drobnú postavičku – BoxBoya. Ako už hovorí jeho meno, je to vlastne taká malá krabica. Keďže sa však pohybujeme v dvojrozmernom svete, tak skôr štvorec. Táto postavička má pred sebou naozaj pestrú paletu rôznych prekážok, ktoré musí prekonať, no zvládne to ľavou zadnou vďaka svojej špeciálnej schopnosti.

Tento „krabičák“ totiž dokáže vytvárať sám zo seba ďalšie krabice. Začína to jednou, no postupne ich dokážete vytvárať aj viac a to v rôznom počte a aj rôznom tvare, aby ste sa dostali presne tam, kam potrebujete. Samozrejme, v úvode stačí jedna na to, aby ste preskočili medzeru, ktorú inak nepreskočíte. Potom sa situácie komplikujú a čím ďalej v hre ste, tým sú komplikovanejšie, až kým vám riešenie jednotlivých situácií nie je zrejmé na prvý pohľad, no musíte sa na chvíľku zastaviť a porozmýšľať nad ním.

BoxBoy! + BoxGirl!
BoxBoy! + BoxGirl! Koncept je jednoduchý a chytľavý.
Koncept je jednoduchý a chytľavý.

BoxBoy! + BoxGirl! Niektoré levely si budete chcieť zopakovať, ak vám niečo unikne.
Niektoré levely si budete chcieť zopakovať, ak vám niečo unikne.

BoxBoy! + BoxGirl! Príbeh je tvorený trojicou kampaní.
Príbeh je tvorený trojicou kampaní.

Okrem novej dávky levelov však nová hra prichádza aj s ďalšími novinkami a ako už hovorí samotný názov tejto hry, tentoraz to nebude len na samotnom hrdinovi. Pribudne mu partnerka a spolu sa do hry a hlavne do príbehu o záchrane svojho sveta pred skazou môžu pustiť spoločne. To je však ale komplikovanejšie, nakoľko je herný príbeh vlastne rozdelený na tri časti, ktoré sú samostatné. Sú to vlastne také tri kampane, ktoré sa spájajú príbehom a každá z nich predstavuje iné výzvy. Je tu klasika „A Tale for One“, kde máte jedno postavičku a prechádzate levelmi.

Druhá kampaň zas ponúka lokálnu kooperáciu pre dvoch hráčov na jednej konzole, prípadne sa do nej môže pustiť aj jeden hráč a striedať postavičky, no je badať, že sa pri dizajne myslelo práve na to, aby hrali spolu dvaja. Vtedy sa zabavíte najviac a dokonca môžete objaviť spôsob, ako si poohýbať niektoré herné pravidlá vo svoj prospech, keď budete spolupracovať. Tretia kampaň je opäť len je pre jedného hráča a je nazvaná A Tall Tale. Hráte v nej za obdĺžnik nazvaný Qudy. Dokážete ho rotovať a postaviť horizontálne aj vertikálne. Taktiež vytvára obdĺžnikové objekty a nie štvorce.

Často sa pri logických hrách sťažuje ma dĺžku, lebo aj keď ponúknu naozaj chytľavý koncept a radi by ste si ich užívali čo najdlhšie, po pár hodinách je tomu koniec a máte všetko za sebou. Napríklad nedávny Golf Peaks bol naozaj chytľavý a veľmi krátky. Tu nič také nehrozí. Hru za večer neprejdete a ani víkend vám nebude stačiť. Naprieč touto trojicou kampaní totiž ponúka 270 levelov, čo je úctyhodné číslo, ktoré vám už vydrží nejaký ten čas. Pri cene hry €9,99 tak máte skvelý pocit z obrovského množstva obsahu za nízku cenu.

Každá z kampaní sa skladá z jednotlivých svetov, pričom každý svet obsahuje nejakých 5-8 levelov, pričom čísla sa líšia. Postupne si odomykáte nové schopnosti, posúvate sa v príbehu a hra pred vás kladie novšie prekážky. Každý zo svetov je typický nejakou témou, ktorá sa pretaví do prekážok, ktoré vás tu čakajú. Prvý level v každom svete je na to, aby ste sa s novým typom prekážky/schopnosti zoznámili, potom čoraz viac prituhuje. Naučíte sa vytvárať háky a podobne, či musíte používať rôzne druhy spínačov na zložitých miestach, prípadne musíte čeliť nejakým bariéram, kde aj jeden dotyk znamená reštart. Každý level je tiež charakterizovaný tým, koľko blokov dokážete naraz vytvoriť, aby ste to nemali príliš jednoduché. Hra tak správne obmedzuje vaše možnosti, aby vás prinútila pohnúť hlavou.

Navyše je tu slušná dávka znovuhrateľnosti. Nebude vám totiž stačiť levely len prejsť. Môžete ich aj dodatočne pokoriť ďalšími dvoma spôsobmi. Napríklad neprekročiť určitý limit vytvorených blokov, kým dorazíte do cieľa. Prípadne musíte vyzbierať všetky korunky, ktoré sú v leveloch. Často sa to všetko dá dosiahnuť naraz, inokedy riešenie hádaniek nevidíte, tak si level zopakujete – raz vyzbierate korunky, potom zas šetríte blokmi. Ak radi prekonávate najmä samých seba, toto hrateľnosť ešte o niečo natiahne. Navyše za to získate väčšiu odmenu – tú môžete minúť na nové kostýmy pre svoje postavy (ktoré padajú náhodne z „automatu“), prípadne si za to môžete odomykať pomôcky, keď sa zaseknete.

Je tu však aj tienistá stránka hry – schematickosť. Je tu trojica kampaní, každá s mnohými svetmi a v nich narazíte vždy na tie isté tipy nových možností a nových výziev. Takže aj keď v hre nie sú žiadne dva levely rovnaké, prechádzanie kampaňami prebieha veľmi podobne. Učíte sa jednoduché schopnosti, pribúdajú prvé nebezpečenstvá, postupne máte pred sebou ďalšie a ďalšie. A vždy v rovnakom slede. Budete mať dojem, že toto ste už raz prešli.

BoxBoy! + BoxGirl!
BoxBoy! + BoxGirl! Nová postava so sebou prináša nové, ale aj opozerané výzvy.
Nová postava so sebou prináša nové, ale aj opozerané výzvy.

BoxBoy! + BoxGirl! Kooperácia vám neraz umožní poohýbať pravidlá.
Kooperácia vám neraz umožní poohýbať pravidlá.

BoxBoy! + BoxGirl! Nie vždy hráte spolu v kooperácii.
Nie vždy hráte spolu v kooperácii.

Graficky sa nová hra v sérii oproti svojim predchodcom z 3DS handheldu až tak neposunula. Je to predsa len jednoduchá 2D platformovka, navyše vsádza na dosť obmedzenú farebnú paletu a jednoduchý štýl. Nevyzerá však zle vo svojom minimalizme. Mrzí ma, že je tu pomerne nenápadná hudba. Aj napriek tomu, že si ju môžete odomykať ako bonus a kedykoľvek prehrávať, nenájdete tu nejaké chytľavé melódie, ktoré by vás oslovili.

Pridanie lokálnej kooperácie pre dvojicu hráčov je tým najlepším, čo BoxBoy! + BoxGirl! prináša. Inak je to totiž hra, ktorá je až príliš podobná svojim predchodcom, keďže neprináša až toľko noviniek. Stále je to však chytľavá a zábavná hra, aj keď ju hráte sami v ďalších dvoch kampaniach. Za veľmi sympatickú cenu ponúkne obrovskú hromadu obsahu, takže vám vydrží dostatočne dlho. Škoda však toho, že majú jej kampane schematický priebeh a z hry časom začne sálať repetitívnosť. Medzi ďalšími negatívami je hudba, prípadne pomôcky by vám nemuseli priamo ukázať postup, ako prejsť každú jednu pasáž, stále však výrazne prevažujú kladné stránky hry. Ak teda máte radi logické tituly, tu si prídete na svoje.

napísal matus_ace 9.5.2019
8.0
BOXBOY! + BOXGIRL!