EVERYBODY'S GOLF VR

EVERYBODY'S GOLF VR

7.0

Konečne golf, ktorý precítite

Everybody's Golf patrí medzi dlhoročne podporované značky v rámci PlayStation univerza. Firma túto sériu podporuje už od roku 1997, kedy sa po prvýkrát dostala na prvú PlayStation. Za dvadsaťdva rokov existencie si tak séria prešla mnohými zmenami a rôznymi platformami, pre ktoré autori museli stále prispôsobovať hrateľnosť a zároveň aj prinášať vylepšenia, ktoré by boli pri konkrétnej platforme zaujímavé. Pravidelne podporovať jednu značku viac ako dve dekády je stále pomerne výnimočné, hlavne pri takom špecifickom titule. Je bežné, že komerčné športy sa tešia veľkému záujmu aj v prípade, že vychádzajú každý rok, no práve golf medzi takéto hry rozhodne nepatrí, minimálne nie v našom regióne. Everybody's Golf však je špecifický aj svojím kresleným spracovaním, čo ho dáva do ešte väčšieho kontrastu s bežnými športovými titulmi.

Keďže sa sérii už dlhodobo darí a medzi hrami tohto žánru získava v recenziách vysoké hodnotenia, bolo len otázkou času, kedy sa bude chcieť posunúť na novú úroveň. Mať k dispozícii novú technológiu a nevyužiť jej potenciál by bola určite škoda. Tvorcovia zo štúdia Clap Hanz sa tak pustili do vývoja špeciálnej verzie pre virtuálnu realitu, ktorú ohlásili len v septembri minulého roka. Presunúť úspešnú sériu do VR bolo určite dobré rozhodnutie, nakoľko práve golf je jednou z tých hier, ktoré sú pre virtuálnu realitu viac ako vhodné

Everybody's Golf VR
Everybody's Golf VR Nastavenie správnej výšky je veľmi dôležité.
Nastavenie správnej výšky je veľmi dôležité.

Everybody's Golf VR Systém postupu vás môže odradiť.
Systém postupu vás môže odradiť.

Everybody's Golf VR Pred odpalom sa môžete pozrieť na mapu z výšky.
Pred odpalom sa môžete pozrieť na mapu z výšky.

Bohužiaľ, nepatrím medzi tých, ktorí majú s golfom v reálnom živote nejaké bohaté skúsenosti - lepšie povedané aspoň nejaké. Tu sme však úplne niekde inde, nakoľko Everybody's Golf sa nikdy nehral na žiadny profesionálny simulátor, a tak verím, že táto absencia praxe nevadí. Koniec koncov ani pre hranie Call of Duty sme nemuseli stráviť roky vo vojnovej zóne. Predsa len je tu však istý prvok (virtuálnej) reality, ktorý by ste mali s čím porovnávať, ak by ste golf hrali aj v skutočnosti. Everybody's Golf VR sa síce od svojich klasických verzií v mnohých veciach líši, v základe sa ale snaží zostať tým, čím bol vždy - kvalitnou arkádovou zábavou so špecifickým prístupom. Aby ste sa mohli plne ponoriť do sveta golfu, ideálne je, ak vlastníte PlayStation Move ovládač. Hru si síce viete zahrať aj s DualShockom, no, pochopiteľne, prídete o časť zážitku. Autori sa síce dokázali celkom dobre popasovať s možnosťami, ktoré ponúka aj bežný ovládač, no nie je to ono. Pohybmi DualShocku viete palicu otáčať okolo svojej osi, pričom samotný odpal vykonáte jeho naklonením.

PlayStation Move je predsa len presnejší, nakoľko práve pre takéto využitie v hrách bol navrhnutý. Aby ste z hry dokázali vyťažiť maximum, je nutné poctivo prejsť úvodným nastavením. V rámci neho si nastavíte vašu dominantnú ruku a najmä vašu výšku, podľa ktorej vie hra určiť správnu dĺžku vašich palíc. Tu by som vytkol malý, no o to nepochopiteľnejší nedostatok. Nikde som nenašiel možnosť pre zmenu imperiálnej sústavy na metrickú. Výšku, ako aj všetky vzdialenosti priamo na ihrisku, tak vidíte len v stopách a yardoch. Čo ma spočiatku taktiež zmiatlo, bola mierka celého sveta. Palice pôsobili príliš robustne a svet menší. Po niekoľkých odpaloch som si ale na tento nepomer rozprávkového sveta zvykol a následne som ho akceptoval aj pri opakovanom hraní.

Po rovnako krátkom tréningu vás hra presúva na recepciu, teda do tradičného menu, ktoré je bránou do celého sveta Everybody's Golf VR. Presnejšie by však bolo skôr bráničkou, nakoľko hra nie je až taká rozsiahla, ako by ste možno čakali. Zabaviť vás vie aj desiatky hodín, no to musíte byť naozaj veľkým fanúšikom golfu. Problém sa skrýva ako v dostupných režimoch, tak aj v systéme progresu. Na začiatku ako neskúsený hráč začínate takmer na nule. Drvivá väčšina možností je pre vás zamknutá. Jednotlivé možnosti sú závislé od výšky vášho levelu, a tak vám nezostáva nič iné, len hrať to, čo momentálne máte k dispozícii. Teda základné ihrisko a tri náhodné jamky. Na nich som sa spočiatku ešte oťukával, no pri druhom alebo treťom pokuse hra usúdila, že už by som mohol dostať vyšší level a umožnila mi vstúpiť do vyššej ligy. Odomkla mi možnosti s deviatimi jamkami. Stále som mal k dispozícii základné ihrisko, no tentokrát som sa mohol ísť pasovať s prvými deviatimi alebo poslednými deviatimi jamkami tohto ihriska.

Posledný režim so všetkými osemnástimi jamkami v jednej hre som si tak musel odomknúť hraním týchto troch dostupných možností stále dookola. Spočiatku si takýto obmedzený prístup ani neuvedomíte, veď sa aj sami snažíte hrať opakovane rovnaké jamky, aby ste si zlepšili vaše skóre. Skutočný problém začne až neskôr, keď už budete poznať všetky jamky do posledného stebla trávy a hra vás bude tlačiť do toho, aby ste si ich predsa len dali ešte raz a skúsili sa zlepšiť. Možno to ani nie je taký zlý spôsob motivácie k zlepšeniu vašich výkonov, no pre čistú zábavu by bol predsa len lepší iný systém postupu. Zvlášť ak v hre máte k dispozícii len jeden režim, teda klasické hranie na ihriskách bez ďalších variácií. Na druhej strane hra skrýva štyri rozličné ihriská, ktoré ponúkajú odlišné prostredia a veľmi dobre spracované jamky. Musíte sa popasovať s presným odpalom, aby ste sa vyhýbali piesku, vode a taktiež nepríjemným stromom.

Pri golfe vo virtuálnej realite je však presnosť to, čo vás drží nabudených pre ďalšiu hru. Raz sa vám podarí trafiť z desiatich stôp, neskôr z dvadsiatich a nakoniec sa vám podarí odpal z väčšej vzdialenosti priamo do jamky. Fakt, že tentokrát je takmer celý výkon vo vašich rukách a nie v stláčaní tlačidiel v správnom čase, je skutočne pohlcujúci. Pocit z dobre trafenej jamky je oveľa intenzívnejší a tlačí vás do ďalšej hry. Predpokladám, že práve toto je to, čo autori s hrou chceli dosiahnuť. Samozrejme, nie vždy všetko funguje tak, ako má, keďže aktuálne riešenie PS VR má isté limity, no nejde o nič, čo by sa nedalo akceptovať. Ja som osobne s trackovaním pozície nemal zásadný problém, PS Move ovládač bol v drvivej väčšine prípadov presný a do virtuálneho sveta prenášal to, čo sa dialo v reálnom.

Neodmysliteľnou súčasťou každej golfovej hry musí byť keddy. Nakoľko sa bavíme o japonskom titule, určite viete, akým smerom sa pri týchto oddaných pomocníkoch autori rozhodli vydať. Váš keddy je totiž Riko - milé japonské dievča, ktoré sa vám snaží spríjemniť každú jednu sekundu na ihrisku. Podporuje vás, verí vo váš presný zásah a vždy k vám pristupuje milo. Jej zapálenie pre hru však môže vo vás vzbudiť len dva pocity - buď ju nenávidíte, alebo akceptujete. Hraním jej môžete odomknúť nové outfity, no taktiež s ňou môžete tráviť viac času aj mimo golfu. Medzi jednotlivými jamkami sa s Riko môžete presunúť na oddychové alebo aj odľahlé miesta konkrétneho ihriska, ktorých cieľom je priniesť doplnkové zážitky vo virtuálnej realite. Raz sa ocitnete nad priepasťou medzi dvoma skalami, inokedy zase budete spolu sledovať západ slnka či vychutnávať voľné chvíle na lavičke. Čím viac času som trávil medzi jamkami, tým viac sa tieto vsuvky podobali skôr na rande ako na prosté rozptýlenie.

Everybody's Golf VR
Everybody's Golf VR V hre vás rozptýlia aj takéto vsuvky.
V hre vás rozptýlia aj takéto vsuvky.

Everybody's Golf VR Podrobné štatistiky chýbať nemôžu.
Podrobné štatistiky chýbať nemôžu.

Everybody's Golf VR K dispozícii sú dva druhy replay - pre tých, ktorí majú alebo nemajú problém s motion sickness.
K dispozícii sú dva druhy replay - pre tých, ktorí majú alebo nemajú problém s motion sickness.

Everybody's Golf VR pôsobí ako opatrný pokus o vstup do virtuálnej reality. Hra v podstate ponúka len jeden hlavný režim so štyrmi samostatnými ihriskami. Už tak malý obsah si však musíte odomykať hraním, čo v skratke znamená, že budete nútení hrať to isté dookola, aby ste sa mohli dopracovať k ďalšiemu obsahu. Na druhej strane samotný zážitok z hrania je vzhľadom na dostupné možnosti veľmi dobrý. V spojení s PlayStation Move ovládačom dostávate veľmi solídnu kontrolu nad celou hrou, čo vás vtiahne do diania. Následný dobrý pocit z vydareného odpalu či presne trafenej jamky je o to intenzívnejší a cennejší. Ani VR verzia Everybody's Golf nie je dokonalá, no ponúka solídnu zábavu pre každého, kto má rád golf alebo len hľadá ďalšiu dobrú hru pre PS VR.

napísal play3man 10.7.2019
7.0
7.5