GREEDFALL

GREEDFALL

8.5

Ostrov plný domorodcov a dobrodružstiev

Vývojársky tím Spiders sa už niekoľko rokov pokúša priniesť výnimočnú RPG, ale až doteraz sa mu to nepodarilo. Mars: War Logs, The Technomancer a Bound by Flame síce mali zaujímavý námet aj prostredie, ale po obsahovej stránke veľmi nepresvedčili, hoci to neboli vyslovene prepadáky. GreedFall je však obrovský skok vpred a pokojne môžeme povedať hit, ktorý snahu vytrvalých tvorcov korunuje plne zaslúženým úspechom.

Po voľbe obťažnosti, kde si vyberie naozaj každý, nasleduje vytvorenie hlavného hrdinu (alebo hrdinky) a osvojenie povolania. Bojovník a mág sú klasické možnosti, technik, ktorý inklinuje k vede, je trochu neštandardná forma, ale rozhodne sa nestratí. Má dobré základy s jednoručnými čepeľovými zbraňami, predpoklady na to, aby bol skvelým strelcom s puškou v rukách a navyše kladie elementárne pasce. To sú ale len niektoré zručnosti, ktoré môžete rozvíjať investovaním do stromu schopností, a to bez ohľadu na úvodné zameranie postavy. Samotné povolanie skutočne nie je rozhodujúce, len ponúka prvé optimálne nastavenia pre váš preferovaný štýl.

Pomocou bodov, ktoré získate s vyššími levelmi, ale neraz aj nájdete na špecifických miestach, si vyformujete predovšetkým bojové znalosti podľa svojich predstáv. S nadväzujúcimi prvkami zvýšite ich účinok a odomknete aj celkom nové schopnosti, napríklad aj veľmi užitočné liečenie. Môžete sa teda orientovať na boj zblízka alebo z diaľky, či uprednostníte magické útoky. Všetko sa dá kombinovať, ale bodíky treba investovať systematicky, aby ste v niečom dominovali. Ak neskôr nebudete s voľbami spokojní, všetko sa dá zresetovať pamäťovým kryštálom.

Rozhodne dôležité je aj zvyšovanie atribútov, ktoré majú po päť stupňov. Sila, odolnosť či šikovnosť majú hneď niekoľko významov. V závislosti od druhu výbavy umožňujú použitie lepších zbraní a brnení, zvyšujú hodnotu života či mágie, ale aj pridávajú bonusy k spôsobenému poškodeniu. Napríklad sila zintenzívni omráčenie nepriateľa a pridá väčšiu prieraznosť brnenia.

GreedFall
GreedFall Vitajte v novom svete.
Vitajte v novom svete.

GreedFall Grafika nie je úplne najmodernejšia, ale spracovanie krajiny veľmi detailné a precízne ako v Zaklínačovi.
Grafika nie je úplne najmodernejšia, ale spracovanie krajiny veľmi detailné a precízne ako v Zaklínačovi.

GreedFall Neraz navštívite osídlenia domorodcov.
Neraz navštívite osídlenia domorodcov.

Treťou sekciou vývoja sú talenty. Je ich síce len šesť a dajú sa zvýšiť maximálne na tretí stupeň, ale sú o to dôležitejšie a ovplyvňujú kľúčové možnosti postavy. Podobne ako v prípade atribútov aj body do talentov pribúdajú vždy len po niekoľkých leveloch a každý má cenu zlata. Alebo ak chcete soli. Je tu charizma, ktorá sa uplatní najmä v dialógoch - na najvyššej úrovni presvedčíte aj poriadneho tvrdohlavca, aby vám vyhovel.  K tomu dosiahnete lepšie ceny u obchodníkov a mierne vylepšíte schopnosti svojich spoločníkov. Ďalší talent vám umožní otvoriť všetky jednoduché, pokročilé a najzložitejšie zámky. A to bez akýchkoľvek pakľúčov a nástrojov. A čo je trochu škoda, aj bez sprievodnej minihry, ktorá môže niektorým hráčom chýbať.

Intuícia zvýši počet predmetov pri zbieraní alebo lúpení a navyše pridá doplnky v dialógoch. Kováčstvo z vás spraví zručného výrobcu zbraní a brnení bežnej až špičkovej kvality, ktoré viete aj vylepšovať vkladaním doplnkov s bonusmi. Veda je zas užitočná v prípade, ak chcete vyrábať liečivé a podporné odvary, pasce a univerzálnu muníciu. Posledný talent vám pomôže prekonávať bežne nezdolateľné prekážky, napríklad sa vyšplhať na miesto vo väčšej výške, preskočiť priepasť, prešmyknúť sa úžinou v skalách a aj zničiť určité zátarasy. Bez neho vás čaká viac obchádzok a komplikácií v teréne.

Ako to už býva, kým sa hlavný hrdina stane zdatným borcom, chvíľu to potrvá. Ale skúsenosti a levely pribúdajú rýchlo - či už za zabíjanie nepriateľov, alebo plnenie hlavných a vedľajších úloh. A vaša postava nezačína ako stroskotanec či bezvýznamný človek, ako je bežné v iných RPG. Ste prominentným a váženým občanom, emisárom Kongregácie obchodníkov v novom svete. Tešíte sa veľkej úcte, stretávate s guvernérmi, vediete diplomatické jednania a salutujú vám vojenské hliadky aj ich velitelia. O niečo menšiu vážnosť máte u nedôverčivých domorodcov, ktorých si musíte získať na svoju stranu. Ale reputáciu si budujete aj s inými skupinami a frakciami počas celej hry - alianciou, námorníkmi či gardou. Nakloniť alebo pohnevať si ich môžete svojím správaním, plnením zadaní a zásluhami. Vzťahy sú niekedy veľmi krehké.

V úvode spoznáte pôvaby svojho rodného mesta, no aj nákazu, ktorá ho trápi, ale zakrátko sa už ocitnete na ostrove, kde budete plniť svoje diplomatické poslanie aj hľadať liek. A niekoho, kto vám s tým pomôže. Budú to aj niekoľkí spoločníci, ktorí sa k vám postupne pridajú. Prvých získate už v prístave, ďalší priebežne doplnia zoznam a budú vám plne k dispozícii. Sprevádzať vás môžu vždy len dvaja, ale na vybraných miestach si ich môžete meniť. A neraz je to nielen vhodné, ale aj nevyhnutné. A nejde len o to, že každý spoločník má iný štýl boja, takže ich môžete kombinovať tak, aby ste sa s nimi vhodne dopĺňali.

Spoločníci neraz súvisia s hlavnými úlohami, dajú vám dôležité rady alebo pomôžu niekam sa dostať. Ideálne je plniť nepovinné zadania, ktoré zlepšujú vzájomné vzťahy s jednotlivými druhmi. Spočiatku sú totiž nedôverčiví, no ak im pomôžete s ich problémami, nielenže vás čakajú zaujímavé a komplexné vedľajšie úlohy, ale zo spolubojovníkov sa stanú vaši priatelia. A vtedy sa odomkne aj užitočný bonus za kamarátstvo, ktorý je individuálny pre každú postavu. Keď vás sprevádza priateľská osoba, zvýši vašu intuíciu, charizmu či umožní opravovať a vyrábať výzbroj, aj keď takýmto talentom nedisponujete! To je skvelá vec, ktorá výborne dopĺňa možnosti vášho hrdinu aj motivuje, aby ste sa zblížili so svojimi spoločníkmi. A nemusí to byť hneď láska, aj keď je tu aj taká šanca. Za zmienku stojí aj možnosť meniť výbavu spoločníkov rovnakým spôsobom ako u hlavného hrdinu. Týmto sa aj mení vzhľad postáv.

Ocitnete sa vo väčších mestách aj menších osídleniach a opevneniach. Ale budete sa často vyskytovať aj v lesoch a okolí, kde sa môžete voľne pohybovať. Pri početných rozhovoroch vás čakajú slušné voľby, ktoré zahrňujú aj využívanie charizmy, intuície, podplácanie či vyhrážanie. Mnohé sa dá dosiahnuť dostatočnou výrečnosťou a vhodným výberom odpovedí. A kde nepomôžu slová, tam cinkajú a strieľajú zbrane. Budete bojovať s banditami, vojakmi, domorodcami, divokou zverou a často narazíte na agresívne vymyslené tvory, ktoré sú spájané s miestnym folklórom. Väčšinou sa bijete v trojici, so svojimi spoločníkmi po boku, proti nepriateľskej presile.

Boj je riešený pomerne jednoducho, no pritom je veľmi efektívny. Základný útok zblízka (s rýchlym prepínaním dvoch zbraní) kombinujete s kopom, ktorý môže aj omráčiť. Pritom sa dá uzamknúť cieľ, na ktorý útočíte. K tomu je tu pobehnutie či jednoduché uhýbanie a zúrivý útok z nahromadeného adrenalínu. Plus navolenými klávesmi alebo cez taktický režim so zapauzovaním streľba, používanie pascí, kúzel, pitie odvarov. Dôležitým parametrom vás aj nepriateľov je brnenie vyjadrené na ukazovateli života ikonkami štítov. Podstatne väčšie zranenie spôsobíte až potom, keď protivníkom v boji neutralizujete túto ochranu. V prípade vašej postavy to znamená, že je vo väčšom ohrození.Túto obranu ale môžete obnoviť napríklad podpornými odvarmi. Po bitke sa regeneruje automaticky.

Po boji zostáva korisť, ktorá sa na zemi pekne ligoce, aby ste ju pohodlne našli. Podobne sú zvýraznené aj truhlice s lákavým obsahom, plody rastlín či huby, ktoré môžete zbierať a použiť na výrobu predmetov alebo predať. Niektorým hráčom môže chýbať možnosť toho, že vás prichytia pri krádeži. Nič také tu nie je, veci môžete zobrať postavám v ich domoch alebo na ulici priamo pred ich očami a nijako nezareagujú, nezačnú volať o pomoc ani na vás útočiť a už vôbec vám nehrozia privolané hliadky a žalár. To je naozaj škoda, pretože detailne spracované lokality plné objektov, budov a obyvateľov by pôsobili viac realisticky. Nehovoriac o tom, že by ste si museli dávať pozor a častejšie využívať zakrádanie. To aplikujete aspoň v špecifických zónach vyhradených pre isté frakcie alebo pri úlohách, kde sa chcete vyhnúť pozornosti nepriateľov, niekam nenápadne dostať, niekoho sledovať.

A úlohy sú skutočne výborné. Nielen tie hlavné, ale aj vedľajšie, ktoré plníte, aby ste získali nejaké XP navyše, niekoho si naklonili či pomohli spoločníkom. Jedná sa  zadania s viacerými krokmi a logickou postupnosťou, ktorých vyriešenie je zadosťučinením. Napríklad aj zdanlivo banálna pomoc domorodému obchodníkovi, ktorému stráže zabavujú tovar, sa nečakane skomplikuje, má viac fáz a vyžaduje výrečnosť aj využitie rôznych schopností. Úlohy pritom spravidla majú viac spôsobov riešení. Ak by ste predsa len bažili po fádnych zadaniach, sú tu ešte jednohubky najčastejšie získané ako známe odkazy na vývesnej tabuli. Napriek svojmu označeniu „ misie" sa jedná o najmenej zaujímavé úlohy obmedzené na rýchle aktivity či boj.

Vo veľkej krajine vás čaká veľa cestovania. Ale nemusíte zdĺhavo všetko prechádzať, kým sa niekam dostanete. Je hneď niekoľko spôsobov ako si skrátiť cestu.  Mestá sú pomerne veľké rozsiahle plochy cez ktoré môžete plynule prechádzať a zájsť aj do blízkeho okolia. Do ďalších oblastí sa presuniete po výbere značiek v okrajových častiach mapy. Rýchly presun umožňujú prepravné vozy, kde za pár drobných zvolíte cieľ cesty a hneď ste tam. V bežnej krajine a divočine vás čakajú rozsiahle, väčšinou lesnaté a polootvorené plochy s mnohými výbežkami, jaskyňami, domorodými kmeňmi a zaujímavými miestečkami. Ich okraje sú tiež lemované transportnými značkami, plus piliermi pri domorodých osadách.

GreedFall
GreedFall Zhovárať sa budete často a pri presviedčaní môžete použiť rôzne metódy.
Zhovárať sa budete často a pri presviedčaní môžete použiť rôzne metódy.

GreedFall Váš hrdina si vie osvojiť ľubovoľné schopnosti a formujú ho aj atribúty, talenty a spoločníci.
Váš hrdina si vie osvojiť ľubovoľné schopnosti a formujú ho aj atribúty, talenty a spoločníci.

GreedFall Bojovať budete proti ľuďom aj kreatúram. Čoskoro aj s výpomocou.
Bojovať budete proti ľuďom aj kreatúram. Čoskoro aj s výpomocou.

Ale v teréne narazíte aj na ohniská. Tie slúžia hlavne ako zastávky a prípravné stanoviská. Môžete tam vymeniť svojich spoločníkov, vyrobiť, opraviť a rozobrať predmety na suroviny pri remeselnom stole. A tiež odložiť do truhlice prebytky, spať a prebudiť sa v určitej fáze dňa a aj rýchlo cestovať po výbere lokality na hlavnej mape. V každom meste máte ako diplomat rezidenciu, ktorá vám poskytuje podobné možnosti. Cestovanie a manažovanie postavy prostredníctvom týchto domov a ohnísk je teda veľmi praktické.

Navigácia pri putovaní je výrazne uľahčená kompasom v hornej časti obrazovky. Vidíte tam aj značky úloh a keď sú priamo uprostred kompasu, zobrazí sa aj stručný popis a vzdialenosť od cieľa. K tomu si pridajte ďalšie značky na mape oblasti a svetovej mape a jednoducho nemôžete zablúdiť. Veľmi pohodlne sa zorientujete, prepínate úlohy a aj nájdete, čo potrebujete.

Veľmi dobre sa to hrá a aj solídne vyzerá. Čo hra stráca kvôli nie úplne top grafike, to doťahuje zaujímavým dizajnom prostredí, množstvom objektov a detailov. Na jednej strane potešia podrobne spracované mestá so svojím bežným ruchom a architektúrou, s úchvatným pohľadom už z diaľky pri príchode. No všimnete si niektoré opakujúce sa interiéry, ale aspoň s odlišným vybavením. A potom sú tu polia a lúky s cestičkami, mlynmi a detailne spracovanou vegetáciou. A lesy s potôčikmi, opadaným farebným lístím, rôznymi zákutiami a húštinami. Mení sa denná doba, takže to všetko vnímate v rôznych podobách, počas východu slnka aj hviezdnatej noci. Celkovo to pripomína rozmanitosť a precíznosť, akú sme videli u tretieho Zaklínača.

Všetko vnímate z pohľadu tretej osoby, ale pri rozhovore sú postavy viac priblížené a pozadie s rozmazaným efektom ako vo filmových scénach. Niekedy sa kamera prepína aj na efektný pohľad zhora. Pohyb postáv pri hraní vyzerá dobre (výnimkou sú divné „turbo" jelene), ale s ich umelou inteligenciou a správaním je to trochu horšie. Občas sa niekde zaseknú alebo sa prejavujú veľmi strojovo. Vyslovene neprirodzene vyzeralo stretnutie so slúžkou, ktorá sa po rozhovore otočila k múru a zostala tam tak stáť.

Inak je vidieť snahu tvorcov rozlíšiť osoby vzhľadom podľa frakcií či kmeňov, len v tom nehľadajte nejaké historické presnosti. Napríklad zástupcovia susednej veľmoci majú turbany a ich jednotky baretky. Domorodci nevyzerajú ako tradiční Afroameričania s tmavou pleťou a čiernymi vlasmi a ani nie sú polonahí. Ich tváre pôsobia dosť jemne a vývojári sa ich snažili spraviť exotickejšími rôznymi prvkami vo vlasoch, bizarným pomaľovaním a tetovaním. Oblečení sú väčšinou v akýchsi tunikách s pierkami a doplnkami, ktoré inklinujú k prírode. Nie je to dokonalé, ale vcelku vierohodné.

GreedFall
GreedFall Vzťahy medzi privandrovalcami a domorodcami nie sú práve najlepšie.
Vzťahy medzi privandrovalcami a domorodcami nie sú práve najlepšie.

GreedFall Pri putovaní máte po boku dvoch ľubovoľných spoločníkov a môžete meniť výbavu postáv.
Pri putovaní máte po boku dvoch ľubovoľných spoločníkov a môžete meniť výbavu postáv.

GreedFall Mapa ostrova sa zaplní značkami a miestami, ktoré navštívite.
Mapa ostrova sa zaplní značkami a miestami, ktoré navštívite.

Dabing je výborný a počujete ho pri všetkých rozhovoroch a často. V prípade domorodcov je to úmyselne trochu lámaná angličtina s prízvukom a neraz aj kmeňovými výrazmi, aby boli aj po tejto stránke trochu špecifickí. Orchestrálna hudba pasuje k historickému obdobiu, ale mne osobne nie vždy sadla v určitých situáciách, kde nemala patričnú náladu či dramatickosť a skôr pôsobila dosť ležérne. Ovládanie a jednotlivé činnosti sú riešené veľmi prakticky a všetko je intuitívne a pohodlné. Progres v hre sa automaticky ukladá na kľúčových miestach a po boji, inak využijete save a quicksave na ľubovoľnom mieste. Tvorcovia sa snažili o dokonalý komfort hráča a bezproblémovú hrateľnosť a to sa im viac-menej podarilo, hoci pár vecí možno priveľmi zjednodušili. A hra občas mala poklesy snímkovania a padala, čo, dúfajme, vyriešia záplaty.

GreedFall je veľmi príjemným prekvapením a vývojári Spiders frajeri. Po niekoľkých vlažných pokusoch vytvorili naozaj skvelú RPG, ktorá zaujme väčšinu fanúšikov tohto žánru, i keď sa nájdu aj takí, ktorým až tak nesadne. GreedFall síce ponúka zaužívané súčasti tradičných hier na hrdinu, ale robí to umne a pridáva aj niečo svojské, čím sa odlišuje od konkurencie. Vydarený je aj príbeh a dialógy, ktoré sú bohaté a pútavé, a pritom bez prázdnych fráz. Hra má dostatočnú hĺbku, i keď sú niektoré aktivity simplifikované. Napríklad otváranie uzamknutých truhlíc je len formalita a predmety odcudzíte bez toho, aby vás niekto obvinil z krádeže. Určite narazíte na nejaké súčasti, ktoré by sa dali dopiľovať a vylepšiť, ale výsledný efekt je veľmi dobrý a od hry sa nedokážete len tak odtrhnúť. Skutočne som si užil 45-hodinovú cestu do finále, počas ktorej som splnil väčšinu nepovinných úloh. A verím, že nielen pre mňa je to jeden z najintenzívnejších herných zážitkov v tomto roku.

napísal uni 13.9.2019
Páči sa mi! (+13)
8.5