FELIX THE REAPER

FELIX THE REAPER

7.0

Zatancujte si so Smrťou

Každý z nás raz zomrie. Niekoho prejde autobus, niekto podľahne starobe, iný sa upije na smrť, ďalšieho skolí infarkt, no a niekoho upáli mníška ohorkom cigary odhodeným do kanála, ktorý naplnila tancujúca Smrtka benzínom. Taký je už život. Teda aspoň ten v logickej hre Felix the Reaper.

Felix je sympatický „Smrťák", ktorý začal pracovať na Ministerstve smrti. Vymyká sa však štandardom a kolegovia na neho pozerajú cez prsty. Má totiž záľubu v hudbe a tanci a neposedí pár minút ani vo vlaku bez toho, aby sa zvíjal v rytme. No a nijako inak to nie je ani v práci tam hore, vo svete živých. Namiesto kosy a kapucne má za pasom walkman, na hlave slúchadlá a tanečným krokom v rytme hudby si vykračuje za ďalším klientom. Smrť ale číha v tme, a tak sa Felix v pozemskom svete môže pohybovať len v tieňoch. Našťastie má každá Smrtka služobný ovládač na Slnko, a tak si vie tiene pootočiť podľa potreby.

Felix The Reaper
Felix The Reaper Aj Smrtka túži po pravej láske.
Aj Smrtka túži po pravej láske.

Felix The Reaper Čas má Smrť pevne vo svojich rukách.
Čas má Smrť pevne vo svojich rukách.

Felix The Reaper Stredovek sa strieda s osemdesiatymi rokmi.
Stredovek sa strieda s osemdesiatymi rokmi.

Samotná hrateľnosť stavia na veľmi jednoduchých princípoch, ktoré ale často dokážu celkom solídne potrápiť vaše mozgové bunky. Pohybujete sa v podstate po obyčajnej šachovnici v štyroch smeroch a pred sebou máte množstvo prekážok, ktoré musíte obísť. No a keďže sa môžete pohybovať len v tieni, ste nútení tieto prekážky využívať, manipulovať s nimi, vrstviť ich na seba a neustále presúvať, aby sa Felix bezpečne dostal po tienistej uličke až k svojmu cieľu. Ten je síce vždy iný, ale v konečnom dôsledku ide len o presunutie určitého predmetu z jedného konca mapy na druhý.

No a v tom tkvie asi jediný problém celej hry. Herné mechaniky síce pochopíte okamžite – pohybuj sa v tieni, manipuluj slnkom, presúvaj predmety – ale veľmi rýchlo sa dostaví stereotyp a vy si uvedomíte, že robíte neustále dokola to isté. Občas sa vám pod nohy pripletie nejaký teleport, spúšť alebo páka, ktoré niečím pohnú na diaľku, ale hrateľnosť to nijako významne neokorení.

Celá hra vám však nezaberie veľa času a na koniec sa dostanete za nejaké 4 hodiny, takže sa vyslovene nudiť vlastne ani nestihnete. Občas si ale budete trhať vlasy od zúfalstva, pretože niektoré levely vám vedia dať poriadne zabrať a strávite v nich pokojne niekoľko desiatok minút, kým prídete na správne riešenie.

Príbeh vás prevedie piatimi kapitolami, z ktorých každá má tri až päť levelov, ktoré na seba nadväzujú. Keďže Felix nie je bežný „Smrťák", ktorý by jednoducho stínal hlavy nebožtíkov kosou a Ministerstvo smrti má svoje predpisy, musí byť každý klient zbavený života nenápadne a jeho smrť máte za úlohu pripraviť ako nehodu práve vy. V každej kapitole si tak postupne pripravujete pôdu pre posledný level, kde si vezmete jeden život so sebou do podsvetia. Na konci každého levelu potešia detailné štatistiky, kde vidíte, ako sa vám darilo a čo by ste mali zlepšiť, ak vám ide o čo najlepšie skóre. Celkovo je príbeh príjemná jednohubka, ale nijaké komplikované zápletky nečakajte.

Felixovi priradilo Ministerstvo dve pomerne vzdialené svetové obdobia, ktoré má mať na starosti. Päť kapitol vás tak prevedie na striedačku farebným stredovekom a osemdesiatymi rokmi v New Yorku. Obdobia diametrálne odlišné, avšak hrateľnosťou úplne totožné. Grafický kabát je podarený a dobre korešponduje s príjemným humorom hry. Počas celej hry vás z reproduktora spevádza váš nadriadený, ktorému neprepožičal hlas nik iný ako Sir Patrick Stewart. Jeho monológy tak s humornými predelovými scénami dodávajú hre osobitný charakter.

Za zmienku stojí aj trochu nevyužitý potenciál Felixovovej osobnosti. Tancujúca Smrtka so slúchadlami na ušiach je celom originálny nápad, ale na hrateľnosť to nemá vôbec žiadny dopad. A ako už bolo spomenuté, herné mechaniky by potrebovali trochu obohatiť. Felixove rytmické pohyby tak ostávajú len vo forme príjemných animácií pohybu po hernej ploche.

Felix The Reaper
Felix The Reaper Smrtiak Felix so zmyslom pre rytmus.
Smrtiak Felix so zmyslom pre rytmus.

Felix The Reaper Víťazný tanec po dobre pripravenom nešťastí.
Víťazný tanec po dobre pripravenom nešťastí.

Felix The Reaper Príbeh je krátky, ale občas dá mozgovým bunkám zabrať.
Príbeh je krátky, ale občas dá mozgovým bunkám zabrať.

Felix the Reaper je v konečnom dôsledku zaujímavá logická hra s humorným a sympatickým príbehom. Priniesla originálneho hlavného hrdinu a zaujímavý systém hry svetla a tieňa, ktorý však ostal tak trochu na polceste a rýchlo sa obohrá. Ak však vyhľadávate každú výzvu a v noci si pred spaním púšťate audio knihy nahovorené sexy hlasom Sira Patricka Stewarta, je práve táto hra niečo pre vás.

napísal francis 6.11.2019
7.0
7.3