RUNE II

RUNE II

4.5

Severská odysea, pri ktorej mrzne zábava

Pôvodná hra RUNE je na svoju dobú skvelá a priniesla kvalitnú akciu vychádzajúcu z tradícií Vikingov. Po rokoch sme sa dočkali pokračovania, ktoré je ale vyslovene sklamaním. Možno je to preto, že Human Head Studios oficiálne skončili a ponáhľali sa do područia Bethesda Softworks ako nový tím Roundhouse Studios. Svoje posledné dielo pod pôvodnou hlavičkou dokončili zjavne narýchlo a veľmi to bije do očí. Ako sa hovorí, práca chvatná málo platná a platí to aj v tomto prípade. Rune II je nedôstojná rozlúčka a rozhodne vývojárom dobré meno nerobí.

Ležérne zbúchané intro a po ňom výber lokálnej alebo online hry. Začali sme vytvorením postavy, ktorou mohol byť muž alebo žena, výberom hrozného alebo znesiteľného účesu a brady a šli sme na vec. To prvé, čo bije do očí, je slabá grafika. Môžete to vytiahnuť na maximum a stále to vyzerá dosť biedne, navyše sú tam chyby pri nastavení. Hrubé, neotesané objekty nemajú hĺbku ani potrebné detaily. Prostredie je veľmi neforemné a jeho nedostatky nešikovne tlmí nepriaznivé počasie, dážď alebo snehová fujavica. Sprievodným javom je vtedy kolísanie snímkovania a vyššia záťaž PC. S animáciami to nie je o nič lepšie.

V boji to ešte vyzerá obstojne, ale keď vidíte kŕčovité pohyby jeleňov a ďalšej zveri, ktorá nezmyselne pobehuje po krajine,  je vám jasné, že toto celé niekto odflákol. Potvrdia vám to aj iné momenty, napríklad keď zotnete strom a ten úplne zmizne ešte skôr, ako kmeň dopadne na zem. Implementovaná je podivná fyzika, vďaka ktorej sa niektoré predmety či telá neprirodzene odrážajú alebo posúvajú. Skrátka vidieť, že to niekto robil veľmi narýchlo a len tak, aby to ako-tak plnilo svoj účel. Zvuky, hudba a dabing, ktorým sa vám občas prihovoria bohovia, sú na tom o niečo lepšie. Ako celok je to však podpriemerné.

RUNE II
RUNE II Neustále budete zbierať artefakty, aby ste stále znovu mohli bojovať s Lokim.
Neustále budete zbierať artefakty, aby ste stále znovu mohli bojovať s Lokim.

RUNE II Pokloníte sa jednému z troch bohov a získate jeho priazeň aj odmeny.
Pokloníte sa jednému z troch bohov a získate jeho priazeň aj odmeny.

RUNE II Hra je miestami vyslovene škaredá.
Hra je miestami vyslovene škaredá.

Čoskoro sa predvedú vcelku slušné herné mechaniky, ale zakrátko zistíte, že ich aplikovanie je tu takisto neuspokojivé. Boje sú riešené veľmi jednoducho, ale v zásade to postačí. Používate jedno tlačidlo myši na útok, prípadne ctrl na silnejší variant, druhé tlačidlo na obranu, ktorá je efektívnejšia so štítom. Každú zbraň môžete hodiť. Doliečujete sa jedlom, ktoré získavate lovom a môžete si ho upiecť na ohni. Život doplníte aj bandážami a runami, ďalšie runy vám umožnia zraniť nepriateľov v okolí, vyvolať meteority, použiť zúrivosť či zrýchliť čas, ak napríklad chcete, aby rýchlo prešla noc.

Bojujete mečmi, sekerami, oštepmi, lukom a šípmi, niekedy s bonusovými efektmi. Ale mlátite aj odseknutými končatinami nepriateľov, ktoré sa síce čoskoro rozpadnú, ale neraz majú vyšší účinok ako plnohodnotná zbraň. Výzbroj sa kazí a ak si ju neopravíte brúsnymi kameňmi alebo brúskou v obydlí, napokon ju úplne stratíte. V pokročilej fáze hry si vyberiete jedného z troch bohov (Odin, Thor, Hel), ktorý vám zlepší atribúty a pridá podporu, čo zahrňuje vyvolanie unikátnej ničivej schopnosti s možnosťou jej opakovaného použitia.

Po nepriateľoch zostávajú prilby, zbrane, časti brnenia, ktoré môžete používať alebo rozobrať na suroviny. Ďalší materiál a korisť získate z truhlíc, rozbitných sudov, dební, lovom zveri, výrubom stromov či sekaním kameňa, pričom sa to dá aj udieraním mečom alebo dokonca päsťami, čo teda vyzerá dosť hlúpo. Každopádne surovín je pomerne veľa a viete ich aj patrične využiť. Hneď od začiatku máte niekoľko základných receptov a postupne získate ďalšie. Či už pri nových leveloch postavy, kde sa vám automaticky zvyšujú atribúty, alebo pri rozoberaní vecí, prípadne za plnenie fádnych výziev typu „ zabi 30 diviakov a porúb 50 stromov".

Recepty zahrňujú jedlá, ktoré si uvaríte pri ohnisku (tiež si ho môžete aj vyrobiť), výzbroj,  vlajku, ktorú občas vystavíte na stožiari, ale aj plť, ktorou sa bezpečne plavíte po mori bez toho, aby ste mrzli v ľadovej vode. A plaviť sa budete často, pretože sa celá hra odohráva na ostrovoch a vy sa premiestňujete z jedného na druhý. Nájdete tam zver, nepriateľov, lesy, bralá, po ktorých neraz treba liezť a skákať, ruiny a veľké runové kamene, ktoré vám po dotyku odhalia nejaké nové informácie o tradíciách a mytológii severu.

Niektoré recepty vyrobíte kedykoľvek v inventári, na iné potrebujete spomínané ohnisko alebo remeselný stôl. Tieto kúsky nájdete v každom dome spolu s brúskou, truhlicou na odkladanie prebytkov a niekedy aj zariadením na výrobu vlastných rún. Domy si vlastnoručne postavíte na miestach, kde nájdete ich základy. Stavbu jednoducho dokončíte nanosením dreva ku kostre konštrukcie a vnútri vás  už potom čaká všetko vybavenie. Navyše sa tam vaša postava samovoľne doliečuje a chráni pred nepriaznivým počasím, ktoré uberá život. Je to celkom zaujímavá implementácia survival prvkov do hry a vhodne dopĺňa akčný postup.

Keď si to tak všetko vymenujete a priblížite, neznie to najhoršie. V čom je teda problém? Predovšetkým v tom, že  sa hra nikam neposúva a vyžaduje od vás monotónne opakovanie rovnakých činností, vrátane hlavných úloh. Dookola sa aplikuje takmer nemenná schéma zostavená z niekoľkých aktivít, ktoré sa rýchlo stávajú nezáživnou rutinou. Najskôr musíte nájsť dva - tri artefakty, ktoré sú na mape označené fialovými značkami a presná oblasť je pri priblížení zvýraznená hnusnou fialovou clonou. Tam treba poraziť trola či iného strážcu a pomocníkov, zobrať vybojovaný artefakt a priniesť ho k niektorej bráne - portálu, pri ktorom  je nález absorbovaný. Tieto portály inak slúžia na bleskový presun - teleportovanie na iné ostrovy a ak zahyniete, zvolíte si niektorý z nich ako miesto oživenia. Keď máte zabezpečený potrebný počet artefaktov, ku ktorým dobrovoľne môžete priniesť nejaké navyše, presuniete sa na kamennú vežu a zatrúbite na veľkom rohu. Po chvíli sa ocitnete v inom svete, kde bojujete so samotným Lokim sprevádzanými malými posluhovačmi.

RUNE II
RUNE II Tak si to dáme odznova, najskôr treba ísť po značkách za artefaktmi...
Tak si to dáme odznova, najskôr treba ísť po značkách za artefaktmi...

RUNE II Loki vám po každom boji utečie.
Loki vám po každom boji utečie.

RUNE II Trúbenie na tomto rohu vás prenesie do iného sveta.
Trúbenie na tomto rohu vás prenesie do iného sveta.

Boha ohňa však iba oslabíte a zbavíte ochrany, potom sa vám vysmeje a vráti vás do reálneho sveta. Tam sa začína celý kolobeh odznova - zozbieranie artefaktov,  zatrúbenie na rohu, Loki.  Vždy vám v rozhodujúcej chvíli utečie, a tak nasleduje stále ďalšie a ďalšie repete, ktorého budete mať čoskoro plné zuby. Pritom sa mení len poloha artefaktov, za ktorými sa poplavíte na nové ostrovy, občas sa vystriedajú nepriatelia, pribudne pár receptov a Loki vás priebežne z neba bombarduje ohnivými meteoritmi, ktoré vás zraňujú. Ale nedočkáte sa žiadneho zmysluplného deja, posunu ani viditeľného progresu. Stále ste v kruhu, z ktorého sa márne snažíte vyskočiť.

Celé sa to dobre a jednoducho ovláda myšou a klávesnicou a užívateľské rozhranie je vcelku intuitívne. Ale čo z toho, keď tu chýba normálny príbeh a niečo, čo dá vášmu počínaniu hlbší zmysel bez toho, aby ste museli vykonávať otupujúci nekonečný cyklus. Sólo vás to skrátka dlho baviť nebude a zachrániť by to mal multiplayer. Fakticky ponúka to isté, ale s možnosťou PvE alebo PvP režimu, takže môžete so spoluhráčmi spoločne hľadať artefakty a mastiť Lokiho a prípadne si popritom dávať do držky medzi sebou.

Lenže stále je to len ten istý nudný kolobeh, ktorý vás ani v skupine nebaví. Žiadne dynamické bitky v arénach, ktoré sme si užívali v prvej časti. A na to už zrejme prišli prakticky všetci hráči, o čom nás presvedčil pohľad na 83 serverov, z ktorých boli okupované len štyri a aj to maximálne tromi účastníkmi. Všade inde svietili smutné nuly. Perličkou je možnosť prenajať si vlastný server za finančný obnos, čo je ale v prípade tejto mŕtvej hry naozaj len kuriozita.

RUNE II
RUNE II Výstavba domov, kde si môžete vyrobiť a nabrúsiť predmety, je aspoň malým spestrením.
Výstavba domov, kde si môžete vyrobiť a nabrúsiť predmety, je aspoň malým spestrením.

RUNE II Buď bojujete na ostrovoch, alebo sa plavíte na plti. Neustále.
Buď bojujete na ostrovoch, alebo sa plavíte na plti. Neustále.

RUNE II Zhotovenie vecí je pohodlné a v inventári môžete mať kadečo, napríklad aj ľudksú hlavu, ktorú použijete ako zbraň.
Zhotovenie vecí je pohodlné a v inventári môžete mať kadečo, napríklad aj ľudksú hlavu, ktorú použijete ako zbraň.

RUNE II je zamávanie na rozlúčku od Human Head Studios, lenže také s vystrčeným prostredníkom. Vývojári začali novú kapitolu svojho života a tú predošlú ukončili fiaskom v podobe narýchlo polepeného titulu, ktorý je znevážením klasiky a aj hráčov. Herné princípy sú síce funkčné, ale obsah zredukovaný na primitívnu naháňačku za zlomyseľným severským bohom, ktorá v žiadnom prípade nemôže byť zadosťučinením. Je to sterilné, nudné, škaredé a úbohé. Tomuto rýchlokvasenému nepodarku sa veľkým oblúkom vyhnite.

napísal uni 25.11.2019
4.5
4.7