FOOTBALL MANAGER 2020

FOOTBALL MANAGER 2020

9.0

Ďalšie kroky smerom k dokonalosti

Dokážete vôbec spoznať v hre stovky menších zmien, úprav a noviniek? Zmenu grafiky si všimne okamžite každý, pri zvuku to už platí o menej ľuďoch a snáď ešte menej si všimne upravenú umelú inteligenciu. Ale čo herný balans, jednotlivé detailné štatistiky a ich vplyv, drobné úpravy vo fyzike, úprava balistiky, prípadne správania gám v racingových hrách? To už sú veci, ktoré sú všimne len málo ľudí. Vynikajúcom príkladom je nedávne vydanie Age of Empires II: Definitive Edition. Hra totiž naozaj priniesla stovky zmien, no samotní hráči o mnohých z nich ani nevedia. Nevedia, že niekde nejaká budova vydrží menej a nejaká postava má o pár percent rýchlejší pohyb. Síce je dôsledkom týchto rôznych menších zmien výrazne vylepšená hrateľnosť, no nedá sa to jednoducho identifikovať, takže je to pre mnohých „stále to isté“.

Narážajú na to každoročne aj športové série, ktoré síce toho až tak veľa nemenia a pri pohľade na obrázky vyzerá aj niekoľko ročníkov podobne, no aj tak sa stále mnohé veci menia a upravujú. A veľkou obeťou takýchto predsudkov je aj táto séria, pričom tento ročník si to možno „vyžerie“ najviac. Pritom Football Manager 2020 je skvelá hra s obrovským množstvom noviniek, úprav a vylepšení, akurát vám neudrú hneď do očí. Niektoré si možno všimnete skôr, iné po pár hodinách, ďalšie po viac ako 20 hodinách. Toto je však hra pre trpezlivých hráčov, takže by to nemal byť problém.

Začína to klasicky – vytvoríte si svojho manažéra, prípadne rovno aj celý klub, ktorý chcete trénovať. Svojho manažéra nevytvárate len po vizuálnej stránke, ale zadáte mu aj určité atribúty, ktoré ovplyvňujú váš trénerský štýl. Môžete napríklad hrať útočne, prípadne presne naopak a váš preferovaný štýl bude spočívať v autobuse zaparkovanom vo vlastnej šestnástke. No a potom už je pred vami lavička vášho klubu, na ceste ku ktorej je už len jedna zastávka – majitelia klubu. Tí majú nejakú svoju predstavu a tá reflektuje to, do akého tímu prichádzate.

Football Manager 2020
Football Manager 2020 Vaša kariéra je postavená na tíme, v ktorom ste.
Vaša kariéra je postavená na tíme, v ktorom ste.

Football Manager 2020 Hra vás prevedie jednotlivými aspektmi manažérskej práce.
Hra vás prevedie jednotlivými aspektmi manažérskej práce.

Football Manager 2020 AI rozhodca vám toho veľa neodpustí.
AI rozhodca vám toho veľa neodpustí.

Je to Real Madrid? Asi nebudú spokojní s tým, že sa vám podarí zachrániť v lige. Ak sa ale chopíte takého Šamorína, postup medzi slovenskú elitu hneď v prvom roku bude oveľa viac, než od vás ktokoľvek vôbec očakával. Vaša trénerská púť tak veľmi záleží na klube, do ktorého ste sa dostali. Od toho sa odvíja prakticky všetko. Niekde si možno rovno vypracujete päťročný plán a svoj tím vám zveria dlhodobo, inde vás možno otočia vo dverách, lebo neviete, kde je vaše miesto v histórii tohto klubu. Už na prvom stretnutí začnete vyskakovať a zažiadate si peniaze. Oni povedia, že nie. Vy, že áno. Oni, že nie. Vy, že áno, inak môžete ísť rovno preč. Oni, že dovidenia.

Trénerský chleba je naozaj ťažký a hra vás o tom presvedčí hneď v úvode. Ako som už skôr prezradil, toto sú hry pre trpezlivých hráčov. Dokážete tu stráviť hodiny bez toho, aby ste odohrali súťažný zápas. Spoznávate svoj tím, spoznávate hráčov, obchodujete s nimi, sledujete nádejných mladíkov v okolitých súťažiach, rozdeľujete povinnosti a pripravujete taktiku. To je len zlomok toho, čo tu máte na starosti a to naozaj bez toho, aby ste sa pustili odohrali jedinú minútu súťažného západu.

Zdá sa vám, že je toho na vás veľa? Samozrejme, že je. Bolo by toho veľa aj na koňa. Ale hráči to majú radi. Football Manager vás každý rok dokáže zasypať hromadou povinností v každom svojom aspekte, keďže vám dáva absolútnu kontrolu nad tímom. Jedine sú tu nejaké požiadavky a celkové financie, ktoré sú mimo váš dosah. Stále tu však máte možnosť delegovať rôzne činnosti na asistentov. Nebavia vás napríklad tlačové konferencie? Pošlite tam vždy asistenta. Alebo mu nechajte na starosť tréningy. Pokojne môžete na niekoho delegovať aj scouting. Hru si tak viete veľmi dobre prispôsobiť tomu, ako ju chcete hrať. Samozrejme sa tým ale vzdávate veľkej časti kontroly, takže potom nemusia byť vaše výsledky presne podľa vašich predstáv.

To všetko je šité na mieru pre obe skupiny hráčov. Dokážu sa do toho ponoriť a kráľovsky sa baviť aj veteráni série, ktorí s ňou preskákali už veľa. Zároveň je pomerne otvorená aj nováčikom a to nielen vďaka už predstaveným možnostiam delegovať jednotlivé činnosti na celý váš trénerský štáb, ale hra tiež vie vysvetliť svoje prvky pomerne triviálnym spôsobom, aby sa otvorila aj novému publiku. Nebude to síce hladké vkĺznutie do možností hry, ale zase to nie je niečo, čoho by ste sa mali báť. Stačí len dávať pozor a pozorne čítať.

Ak teda hru nepoznáte a chceli by ste detailnejšie vedieť, o čom vlastne je, skúste si otvoriť Excel. Hra je totiž hlavne o tabuľkách, v ktorých sa musíte vedieť orientovať. Tie sú neraz dôležitejšie ako to, čo vám ukazuje zápasový engine. Už som načrtol, aké všetky činnosti vás tu čakajú, no som len tak ľahko prešiel po povrchu a toto je sekcia, ktorú by som mohol skopírovať zo starších recenzií. Jednoducho je toho naozaj veľmi veľa, je to celé spracované veľmi do hĺbky a snáď neexistuje aspekty reálneho futbalu, ktorý by tu nebol. Teda snáď až na úplatky a stávkové kancelárie. Toto by už autori konečne mali pridať.

A tieto všetky veci teraz prešli niekoľkými úpravami a vylepšeniami, ale pôsobili ešte uveriteľnejšie a zábavnejšie. To znamená, že vás možno potrápia viac, ale zas budete mať dojem, že máte nad tímom lepšiu kontrolu. Napríklad hra dáva detailnejšie a hlavne zrozumiteľnejšie informácie o scoutovaných hráčoch, aby ste lepšie dokázali odhaliť talent, ktorý kúpite lacno a potiahne vás k trofejám. Sú tu ale aj mnohé ďalšie menšie zmeny, aby vás týmto procesom hladšie previedli. Lepšie je spracované správanie hráčov, tí majú svoj vlastný kódex správania. Detailnejšie viete jednať so správnou radou klubu. Ešte lepšie a prehľadnejšie sú spracované možnosti taktiky, trénovania, feedbacku, liečenia zranení a podobne.

Football Manager 2020
Football Manager 2020 Počas zápasov musíte udržať hráčov motivovaných.
Počas zápasov musíte udržať hráčov motivovaných.

Football Manager 2020 Na svojich súperov sa musíte vedieť pripraviť.
Na svojich súperov sa musíte vedieť pripraviť.

Football Manager 2020 Zápasový engine je vylepšený a s pestrými možnosťami, no stále s rovnakými chybami.
Zápasový engine je vylepšený a s pestrými možnosťami, no stále s rovnakými chybami.

Musím pochváliť taktiež nové spracovanie vývoja hráčov, ktorý máte viac pod palcom a to oceníte hlavne pri mladých talentovaných futbalistoch. Nemusíte v tom všetkom tápať sami, ale váš trénerský tím vám vie dať odporúčania na hráčov s potenciálom. S nimi musíte pracovať nielen v tréningoch, ale ak ešte nedosiahli výkonnosť pre váš prvý tím, môžu ísť do Béčka. Ak sú mladí, môžu hrať za devätnástku, prípadne ich môžete poslať na hosťovanie a ešte sa s nimi rozlúčiť pár slovami. Lepšie viete sledovať progres takýchto hráčov a taktiež máte na výber, či sa do tohto procesu ponoríte hlbšie, alebo to necháte na „automatiku“.

Ak vás ale predsa len zaujíma aj priamo dianie na ihrisku, do ktorého máte opäť bohaté možnosti zasahovať (pokrikmi z lavičky, menením taktiky, rozhovormi v kabíne...), je tu zápasový engine, ktorý sa dočkal menších grafických vylepšení, no zároveň ho stále sprevádzajú staré známe chyby. Animácie sú tak slabo uveriteľné, niektoré situácie tiež (top kanonier stojí sám oproti brankárovi a netrafí bránu, čo sa deje často) a nie vždy sa reálne deje to, čo vidíte. Napríklad vidíte, že sa hra za čiaru dostala od súperovho hráča, no namiesto rohu je to odkop od brány. Musíte sa ale zmieriť s tým, že táto hra naozaj nie je o zápasovom engine, takže zápasy môžete rovno aj simulovať, ak chcete.

Ak vás to takto samých nebaví, vždy tu je multiplayer, ktorý ešte nafúkne už tak obrovské možnosti hry aj keď ja osobne rád hrám sám a hromžím na rozhodcov a tie polená, ktoré papierovo prevyšujú celú našu pivnú ligu, no aj tak za celú sezónu neporazili Pohronie. Football Manager 2020 je celkovo hrou, ktorá toho ponúka veľa. 30 hodín v nej utopíte ako nič a to sa ešte len zahrievate. Toto je hra na stovky hodín a vďaka mnohým menším aj väčším vylepšeniam je toto ten najlepší ročník za dlhú dobu, ktorý si zaslúži ako pozornosť ako veteránov, tak aj nováčikov. Ono sa to síce tvári tak, že oproti 2019 neprišlo veľa zmien, no tie nájdete pod povrchom a rozhodne ich je tu veľa. Nedostatky sú len menšie, no tradičné, čo zamrzí o to viac. Najväčšou chybou pre našincov však je absencia češtiny po rokoch, kedy ju séria mala. Hra je masívna a komplexná, takže ak neovládate jazyky, môžete sa stratiť. Bohužiaľ to však je len výsledok toho, že v našich končinách hráči siahali dosť po pirátskej verzii a lokalizácia tej originálnej tak končila v mínuse niekoľko rokov.

napísal matus_ace 29.11.2019
9.0
8.4