RING FIT ADVENTURE

RING FIT ADVENTURE

8.5

Herná náhrada posilňovne?

Recenzia na Switch verziu

Aj vás to vždy nahnevá, keď si idete zabehať do lesa, no pri tom vypustíte zlého draka, ktorý chce vrhnúť svet do temnoty? Mne sa to stalo minule a ten drak bol fakt namyslený somár. Rovno sa začal vychvaľovať a mlieť strašné kydy. To by nebolo úplne najhoršie, voči samoľúbym somárom som si už vybudoval imunitu, no naozaj začalo všetko okolo neho upadať do temnoty. Kam stúpil, tam šíril skazu a mohli ste vidieť, ako svet okolo vás upadá a hynie. Na bežných ľudí začali útočiť čudesné monštrá, dediny skončili v plameňoch a to všetko vašou vinou.

Depresívny úvod novej rodinnej hry od Nintenda, všakže? Má to však svoj dôvod. Nintendo vás chce rozhýbať. Nie je to prvý raz, už sa im to v minulosti mnohokrát podarilo a najviac pravdepodobne s konzolou Wii a hrami, ako napríklad Wii Sports. No aj po Wii mali niekoľko úspešných pokusov rozhýbať hráčov, pričom nejaké sú aj na Nintendo Switch. Bohužiaľ sa medzi ne nezaradil Fitness Boxing, tak tu teraz máme Switch pokus číslo dva. Ten si niečo berie aj zo zrušených projektov spoločnosti, do toho mieša trochu ľahkých RPG prvkov a Pokémonov, čo so sebou prináša naozaj prekvapivý výsledok.

Ako ste si už asi domysleli, hra sa nesie v duchu „akú kašu si si navaril, takú si aj zješ“. Draka ste vypustili, tak ho musíte aj chytiť. Našťastie na to nie ste sami a spolu s drakom ste do sveta vypustili aj inteligentný kruh nazvaný Ring, ktorý v sebe skrýva obrovskú moc, no musíte mu pomôcť odomknúť ju a to práve cvičením. V skutočnosti ju ale odomykáte sami v sebe tým, ako pred televíziou cvičíte, potíte sa ako somár v kufri a získavate nové schopnosti pre svojho herného avatara, ktorého si v úvode vytvoríte.

Ring Fit Adventure
Ring Fit Adventure Hra je síce o cvičení, ale zoberie vás na fantasy cestu.
Hra je síce o cvičení, ale zoberie vás na fantasy cestu.

Ring Fit Adventure Cvičenie vám monitoruje mnohými spôsobmi.
Cvičenie vám monitoruje mnohými spôsobmi.

Ring Fit Adventure Taktiež vám dáva drobné tipy.
Taktiež vám dáva drobné tipy.

Ring Fit Adventure je hrou, na ktorú sa musíte pripraviť. A teraz nemyslím pripraviť sa nejako mentálne, ale naozaj si musíte pripraviť príslušenstvo. V balení totiž okrem hry nájdete aj pevný kruh na cvičenie a popruh na stehno. Hra vám jednoducho vysvetlí, ako sa s týmito vecami pracuje a do oboch vlastne vkladáte Joy-Con ovládače. Pravý ide do drobného mechanizmu v kruhu, ľavý zasuniete do malej kapsičky v popruhu a následne pripevníte na ľavé stehno. Zvládnete to naozaj rýchlo a navyše je tomuto rozloženiu prispôsobená celá hra.

Môžete ju síce stále ovládať aj klasicky, pričom počíta s tým, že pravá Joy-Con nemáte v tradičnej polohe, no zároveň je lepšie využiť jej nové možnosti ovládania. Spomínaný kruh je síce naozaj pevný a drží tvar (respektíve sa doň okamžite vracia), no zároveň ho viete stlačiť. Keďže je v ňom zasunutý ovládač, dokáže tieto pohyby spracovať a stlačenie považuje za potvrdenie, roztiahnutie za zrušenie, respektíve krok späť. Na pohyb v menu používate pohyb a to je takmer všetko. Na niektoré špecifické úkony v menu (napríklad návrat z mapy) stále potrebujete tlačidlá, ale to predstavuje len minimum času, ktorý s hrou strávite. Naozaj si v prípade ovládania vystačíte len so stlačením, roztiahnutím, pohybom do strán a hore/dole. Ľavý Joy-Con prakticky nemusíte využívať, ešte aj funkcia obrázkov a videa je premapovaná na pravý.

A asi ste si už z toho domysleli aj to, akým spôsobom sa v hre cvičí. Je to založené na pohybe nohami (čo môžete samozrejme oklamať, ale prečo by ste to robili), rukami a stláčaní, či rozťahovaní kruhu. Ono to môže síce znieť tak, že toho Ring Fit veľa nedokáže, no divili by ste sa, koľko rôznych a pestrých kombinácií cvikov sa dá vytvoriť z týchto úkonov. Primárne ich môžete využiť v príbehovom Adventure režime, no sú tu aj ďalšie, pričom zaujímavosťou je aj to, že hrať/cvičiť môžete aj bez konzoly, len so zasunutým ovládačom v kruhu. Pozeráte Netflix, popritom spravíte pár stoviek stlačení a hra vám to pri najbližšom spustení spočíta a odmení vás za to. A toto nie je jediný inteligentný krok v tejto hre.

Ring Fit totiž využíva aj novú Alarm funkciu Switch konzoly, ktorá až doteraz vlastne nemala nejaký väčší zmysel. V hre si totiž dokážete detailne pripraviť plány cvičenia, cez pracovný týždeň napríklad pred odchodom do práce, počas víkendov podvečer, kým vyrazíte von. Nastavíte si to v hre, konzolu vypínate do Sleep režimu a hra sa vám vždy nenápadne pripomenie. Ovládače zavibrujú, rozsvieti sa LED svetielko a na displeji sa zobrazí notifikácia. Nie je to rušivé, no všimnete si to, takže na cvičenie s hrou nezabudnete.

Poďme ale k tomu hlavnému – hrateľnosti, takže vlastne cvičeniu. Jadro spočíva v príbehovom režime, v ktorom vás určite prekvapí jeho dĺžka. Nie je to záležitosť na jeden víkend, ako by ste si mohli myslieť. Práve naopak. Skladá sa z 23 kapitol, respektíve 23 kráľovstiev, ktorými postupne prejdete. Nie sú práve krátke, keďže vám aj hra samotná odporučí maximálne to jedno kratšie za deň a potom pauzu. V prípade dlhších vám to hra odporučí zhruba v polovici. Samozrejme máte možnosť toto odporúčanie ignorovať a pokračovať v hraní, len teda aj z vlastnej skúsenosti odporúčam mať po ruke uterák a vodu (tieto detaily vám bude aj hra pripomínať).

Na konci kráľovstva vás vždy čaká súboj s bossom (drakom) a cestou k nemu toho máte veľa na vyriešenie. Niekde musíte prejsť level sprevádzaný bojmi, inde si len zájdete pre poklad, alebo si sprístupníte minihru. Každý štandardný level je na niekoľko minút, kedy cez tento level v prvom rade utekáte. Pre vás to znamená to, že utekáte doma na mieste. Pred vami sú rôzne prekážky, niektoré preskočíte pomocou práce s kruhom pred vami vo vašich rukách, iné zase vyžadujú, aby ste vysoko vykopávali nohami. Hra sa tak snaží nasimulovať to, že odbehnete nejaký kilometer. Popritom zbierate mince a podobné veci. No a tu a tam narazíte aj na monštrá, ktoré automaticky vyvolajú súboj.

Ring Fit Adventure
Ring Fit Adventure Bojujete proti menším monštrám, no hlavným bossom je temný drak.
Bojujete proti menším monštrám, no hlavným bossom je temný drak.

Ring Fit Adventure Je tu naozaj veľké množstvo cvikov.
Je tu naozaj veľké množstvo cvikov.

Ring Fit Adventure Nájdete tu aj peknú zbierku minihier.
Nájdete tu aj peknú zbierku minihier.

Tu prichádza výrazná inšpirácia Pokémonmi. Vaša postava má v hre určitý level, ktorý sa prejaví na sile útokov aj obrany. Levely majú aj monštrá, takže viete, ktoré vám dajú zabrať viac a ktoré menej. druhov je tu naozaj veľa a každé monštrum má rôzne útoky, ktorým sa musíte brániť. Vyberáte si z niekoľkých útokov, pričom každý útok reprezentuje nejaký cvik. Útoky sa líšia silou, ale aj plochou, na ktorej sú účinné. Takže kým jedným útokom zaútočíte na jedného nepriateľa, iným zase zaútočíte napríklad na piatich. Po vašom útoku je však na ťahu nepriateľské monštrum a musíte sa brániť tlačením kruhu na brušných svaloch. Takže si útoky vyberáte podľa viacerých kritérií, nielen podľa toho, ktorý sa vám teraz (ne)chce.

Toto všetko vám hra na konci levelu spočíta a odhadne kalórie, ktoré ste spálili. Na to má vaše údaje (ktoré ste zadali v úvode) a taktiež vám cez IR kameru dokáže zmerať tep. Samozrejme, nie je to najpresnejšie, ale poslúži to v rámci možností veľmi fajn. Ja som napríklad rozdiel meral so smart náramkom a síce bol, ale nebol veľký. Navyše postupne rastie náročnosť a pribúdajú aj herné mechaniky, aby hra neskĺzla do stereotypu. Váš Ring si totiž odomyká nové schopnosti a vy čelíte čoraz väčším hrozbám.

RPG prvky sú reprezentované levelmi a niekedy v treťom svete sa dostanete do levelov, ktoré síce prejdete, ale budú nad váš level. Hra vás tak trochu núti grindovať, čo v tomto prípade znamená, že vás núti trošku viac cvičiť, proti čomu nemám nič. Alebo si pomôžete aj tým cvičením mimo konzoly len s kruhom, keď máte chvíľku chuť a čas, čo vám chýbajúce skúsenostné body vynahradí aspoň čiastočne. Škoda, že chýbajúce XP neviete nahnať hraním režimov mimo Adventure, keďže občas možno nemáte chuť nejaký level opakovať, ale zahrali by ste si pokojne aj niekoľko minihier, ktorých tu nie je práve málo.

Ring Fit Adventure
Ring Fit Adventure Sami si určujete vlastnú zostavu cvikov.
Sami si určujete vlastnú zostavu cvikov.

Ring Fit Adventure Boje sú inšpirované sériou Pokémon.
Boje sú inšpirované sériou Pokémon.

Ring Fit Adventure Hra obsahuje aj tradičné RPG mechaniky.
Hra obsahuje aj tradičné RPG mechaniky.

Už spomínané nové mechaniky sa zas starajú o to, aby hra nabrala aj s postupom času väčšiu hĺbku, čo pri jej dĺžke naozaj oceníte. Naučíte sa napríklad z nazbieraných surovín vytvárať vlastné smoothie nápoje, ktoré tu nahrádzajú magické nápoje z klasických RPG. Niektoré vám doplnia život, iné zas posilnia niektorý druh útoku a podobne. To navyše môžete kombinovať s farebným kódovaním útokov (kedy má útok istej farby lepší vplyv na monštrum tej istej farby) a podobne. Časom sa z toho vyrysuje pomerne komplexná hra a naozaj vás prekvapí, že to autori neodflákli len nejakou slučkou, ktorá sa po prvých dvoch hodinách začne opakovať.

Okrem toho farba zodpovedá aj časti tela, ktorú posilňujete. Taktiež si hraním odomykáte nové cviky a tvoríte si vlastnú zostavu. Vyhodíte také, ktoré vás nebavia a nahradíte ich takými, ktoré máte radšej. Hra taktiež zbiera podrobné štatistiky, ktoré si vždy môžete pozrieť, aby ste mali prehľad o svojich výsledkoch aj v dlhších časových intervaloch. A toto dokáže robiť pre každého používateľa na konzole, keďže je naozaj pre celú rodinu. Možno ani nezamrzí absencia lokalizácie, keďže hra je výrazne vizuálna a každá činnosť je tu zobrazená v grafike, takže len opakujete.

Chápem, že mnohí bývate v bytoch a tam môže byť problém s podobným druhom hrania niekedy večer. Idete si večer na hodinku zahrať a susedovi pod sebou dupete na mieste, z čoho určite nebude nadšený. Hra ale obsahuje aj tichý režim, kedy behanie na mieste nahradí drepmi, respektíve takými mini-drepmi. Nájdete tu viac takýchto inteligentných nastavení a aby to nebolo málo, hra vám pomáha s warm-up a cooldown cvikmi a dáva vám aj pomimo to rôzne univerzálne tipy na zdravší životný štýl.

Ring Fit Adventure
Ring Fit Adventure Príbehový režim je naozaj dlhý.
Príbehový režim je naozaj dlhý.

Ring Fit Adventure Grafická štylizácia hre pristane.
Grafická štylizácia hre pristane.

Ring Fit Adventure Nesmie chýbať obchod so zásobami aj surovinami.
Nesmie chýbať obchod so zásobami aj surovinami.

Poďme ale na ďalšie režimy. V Custom game si môžete vytvárať vlastné tréningy z cvikov, ktoré sú v hre. Je ich tu naozaj strašne veľa a môžete si vybrať z odporúčaných, prípadne si navolíte všetky úplne sami a to zo štyroch kategórií: ruky, brucho, nohy a joga. Ak si chcete len rýchlo zahrať, siahnete po Quick Play. Tam nájdete tri úrovne obťažnosti a pomerne pestrú ponuku jednoduchých cvikov, minihier a aj setov. Minihry ešte lepšie gamifikujú cvičenie ako hra samotná, keďže berú cviky a dávajú ich do kontextov tradičných pre hry, čiže nejaká akcia, šport, jazdenie na niečom a podobne.

Graficky je to čo najjednoduchšie, no zároveň pekné, aby to dokázalo osloviť vás, vaše deti, vašich rodičov, jednoducho každého, kto ide okolo. Inšpirácie z Pokémonov v prípade dizajnu sú aj tu veľmi zrejmé. Zároveň s takto jednoduchým vizuálom nemusíte mať starosti o to, že by hra pri hraní sekala. Najlepšie to viete posúdiť zo záberov z hry okolo. Bohužiaľ zvuková stránka je strašne fádna. Je tu len pár melódií, ktorá hrajú dookola a aj keď vás v úvode prekvapí anglický dabing, časom zistíte, že sú nadabované len niektoré riadky dialógov a je ich veľmi málo.

Nintendu sa s touto hrou podarilo úspešne gamifikovať cvičenie. Dokonca až tak, že si pri Ring Fit Adventure užívate hru a zabudnete na to, že vlastne cvičíte. Jednotlivé cviky tu autori naviazali na chytľavé a ľahké prvky prebraté z iných hier, pričom to je v zásade jednoduchá RPG, ibaže vám štatistiky vylepšuje aj v skutočnom živote. Netvrdím, že nahradí posilňovňu a trénera a ani to, že vďaka nej zázračne schudnete. Dokonca podľa mňa ani nie je nejako výrazne zameraná na kardio. Aj tak vám ale pomôže páliť kalórie, zabaví vás a s Vianocami za rohom je to fakt dobrá kombinácia. Navyše je to veľmi inteligentná hra, no aj tak sa jej nevyhli chyby. Na tento druh cvičenia nezlomí každého a napríklad Beat Saber je aj pre toto zameranie oveľa chytľavejší, aj keď možno nedosiahne také výsledky pre celé telo. No a popruh na nohu by mohol byť vyriešený lepšie. buď ho máte každú chvíľu na kolene, alebo ho utiahnete tak, že vám zastaví prívod krvi.

napísal matus_ace 2.12.2019
Páči sa mi! (+3)
8.5