CIEL FLEDGE: A DAUGHTER RAISING SIMULATOR

CIEL FLEDGE: A DAUGHTER RAISING SIMULATOR

6.0

Výchova tvrdohlavej dcéry

Recenzia na Switch verziu

Rozdeľovanie recenzií má neraz prvky čierneho humoru. Ako pri tejto hre, ktorú som získal vďaka zrecenzovanej adventúre Hatoful Boyfriend, kde ste v bizarnej budúcnosti riešili vzťah človeka a holubov (tá alegória vyplývala z dystopickej futuristickej formy, ale spočiatku ste boli postavení pred hotovú vec). Ciel Fledge je na prvý pohľad hra, ktorá sa viac približuje k normálu, hoci podobne pracuje s víziou budúcnosti, kde ľudstvo kvári iné problémy – a vašou úlohou je byť adoptívnym otcom 10-ročnej dcéry.

Takže výchova dcéry na trase desiatich rokov, to je celkom cnostný herný účel a pri dobrom mechanizme by to mohla byť zábava. Príbehové pozadie vás prenesie do budúcnosti, v roku 3716 žijú ľudia v kolosoch nad Zemou, tzv. archách a nedávno sa jedna z nich zrútila na Povrch (rozumej Zem) a jednou zo zachránených stroskotaných obetí je 10-ročná Ciel. Veľa o sebe nevie, ale vo svojom veku má už slušne vybudovanú osobnosť, vie byť tvrdohlavá i odhodlaná a vy by ste ju mali viesť na ceste k dospelosti. 10 rokov je už totiž slušný vek, takže vás nečaká prebaľovanie plienok, kúpa prvej školskej tašky či podobné výzvy, ale sústredíte sa už na školské lekcie, vzťahy s jej spolužiakmi alebo aj jej voľný čas.

Na začiatku hry si môžete zvoliť aj svoju osobnosť – aká bola vaša minulosť, či ste vyrastali na Povrchu alebo už na arche, či ste boli skôr manuálne zručný alebo abstraktne zameraný typ. Môžete byť producent či manažér alebo aj inžinier, lekár či architekt. To je celkom dobré intro, pretože potom môžete mať bližšie k dcére po istej stránke alebo preferovať jej výchovu v podobnom smere.


Väčšina hry funguje na báze zadeľovania času a manažmentu financií. Vo vašom byte s 5 miestnosťami (vrátane balkóna) sa môže Ciel voľne pohybovať, niekde ju nájdete a môžete s ňou prehodiť pár slov (small talk na rôzne témy) alebo sa jej spýtať, čo je aktuálna priorita – napríklad ak má úlohu zo školy. V spodnej časti je lišta, cez ktorú sa dostanete k vlastnostiam Ciel, jej cieľom, osobnosti a máte prístup k mailovej schránke, kde sa vám občas objaví mail k deji a nedávnym udalostiam.

Gro času však budete tráviť pri položke Schedule (diár). Tu sa snažíte naplánovať týždeň pre Ciel čo najlepšie. Týždeň má sedem dní a každý deň jej môžete prideliť istú aktivitu: môže sa venovať meditácii, aritmetike, gymnastike, všeobecnému rozhľadu atď. Každá lekcia stojí isté peniaze a staminu, preto je dosť potrebné sledovať Ciel a jej životnú energiu, aby nevyhorela alebo neochorela – čo sa mi stalo hneď prvý mesiac a dostal som vynadané, že sa o adoptívnu dcéru dostatočne nestarám a prečo som to dopustil.

Organizácia týždňa teda nie je žiadna malina. Ciel má štyri vlastnosti: staminu, disciplínu, náladu a stres. Je zrejmé, že všetky chcete udržať v rovnováhe: ak toho bude na Ciel veľa, ochorie a leží v posteli. Čo sa neskôr prejaví na zlej nálade, lebo nemôže byť s kamarátkami. A keď je s niečím nespokojná, hneď utrpí disciplína a to si môžu všimnúť v škole. A potom vás čaká čo? No ďalšia návšteva z úradu... a je zle.

A neskôr zistíte, že vás limitujú aj iné faktory. Každá lekcia stojí isté peniažky a uberá zo staminy, takže nie je možné dať Ciel 6 lekcií a nechať ju iba deň oddychovať. Peniaze môžete minúť dosť rýchlo, preto môžete zvoliť dcére aj pomocné práce či výpomoc, za ktorú „chechtáky" naskakujú. A rozhodnúť môžete aj o jej strave, či jej doprajete veľa jedla a bude priberať, porcie akurát (nič sa nezmení) alebo menší prídel (a vtedy chudne). Rozvrh týždňa býva dosť náročný, lebo po ňom môžete zistiť, že vás buď stál veľmi veľa (a to ešte môžete zvoliť rozmaznávanie Ciel) alebo ste toho veľa nestihli. Nie je dobré držať Ciel doma, lebo sa nevyvíja. Ale keď bude stále vonku, rýchlo sa vyčerpá. Musíte nájsť správnu rovnováhu.

Tam vonku čakajú Ciel spolužiaci, kamaráti, učitelia a odohrávajú sa rozličné interakcie. Niektoré sú iba pasívne (odohrá sa dialóg a basta), no práve tie pomáhajú odhaľovať fungovanie sveta, archy a Povrch, pričom sa dostanete aj ku vtipným situáciám – jeden chlapec má futbalovú loptu, vzácny artefakt a snaží sa vysvetliť pravidlá hry, pričom Ciel to pripadá ako úplne sci-fi, že 11 a 11 ľudí naháňa guľatú vec.

Aktivity dcérky v teréne bývajú rôzne. Niekedy sa odohrá kúsok dialógu v škole, na krúžku či na ulici. No niekedy sa odštartuje zvláštna minihra, na ktorú si treba zvykať. V spodnej časti obrazovky sa objaví deväť symbolov, ktoré treba zložiť po trojiciach dokopy – na výber sú štyri farby: červená, modrá, zelená a žltá (hoci tá vyzerá skôr ako slabozelená, čo spôsobuje problémy v orientácii). Ak sa vám podarí mať trojicu, hra vám ju započíta. Tieto minihry sú delené do podkategórii: ak ide o kvíz, stačí skladať trojice. No ak ide o súboj, vtedy sa po zavŕšení trojice dočkáte aj úderu. Počas súboja sú nad postavami klasické ukazovatele zdravia ako v bojovke a dokonca máte aj špeciálne údery, ktoré možno raz za čas odpáliť dotykom na príslušnú ikonu. Vyhrávať boje je náročné: niekedy prídete o vaše zdravie skôr ako súper, ale spočiatku sa veľa nedeje: dostanete nápis Defeat. Neskôr však zistíte, že prehry sa podpisujú u Ciel na jej štatistikách: klesá sila či iný atribút. A to je zle...

Spomínané minihry nie sú extra zábavné, ale na pár minút vás dokážu odtrhnúť od malých dialógov či nekonečných tabuliek, čo je plus. Len to ovládanie s vyblednutnými farbami a tesnými časovými limitmi smeruje k miernej frustrácii, takže napokon ich beriete skôr ako povinnú výbavu.

Ciel Fledge sa po rozbehu v prvých mesiacoch odhodlá aj k jasným úlohám, no tie obsahujú už časové výzvy. Napríklad Ciel má ísť na výlet, no ten si vyžaduje istú mieru sily a inteligencie. A tak sa snažíte ju pripraviť a nahnať tieto štatistiky čo najvyššie. Niektoré idú ľahko, iné však ťažko a spočiatku sa zdá cieľ takmer nereálny. Silu sa oplatí trénovať aj kvôli súbojom, takže hoci som spočiatku uvažoval, že Ciel by mohla byť kreatívna duša, pár lekcií gymnastiky som jej vždy venoval.


Neskôr sa ukážu aj ďalšie výzvy ako napríklad expedície: vtedy pošlete Ciel a jej kamarátov na týždenný výlet do nebezpečných oblastí, kde čaká veľa súbojov. Znie to bizarne a bežný rodič v skutočnosti by to asi neurobil, ale táto variácia na branné cvičenie nie je úplne márna a aspoň oživuje hrateľnosť.

Je však veľká škoda, že Ciel Fledge má síce výborný námet, ale príbeh sa skôr vlečie a len občas príde kúsok či malý dialóg. Taký potenciál (futuristická vízia, rok 3716, korelácia Zeme a Archy) a do veľkej miery je dosť nevyužitý.

A podobné výčitky smerujú aj k celkovej hrateľnosti. Prvé hodiny je celkom fajn, keď objavujete systém, ale po čase nastúpi stereotyp: klikáte na týždňové rozpisy, snoríte v menu, hľadáte peniažky (čo je dosť náročné, lebo ak Ciel nepracuje každý týždeň, viac utratíte ako máte k dispozícii a predmety majú riadne ustrelené ceny v prvej fáze) a občas dostanete súboj, minihru či kúsok dialógu.

Ciel Fledge je tak hra, ktorá určite funguje a ako manažment dcérky dokáže zabaviť. Ale prvotný záujem rýchlo strieda nastupujúca monotónnosť, z ktorej sa hra nedokáže vymaniť. Škoda, potenciál na niečo iné a pútavé tu bol. A zatiaľ čo Hatoful Boyfriend mal dve-tri hodinky a vedeli ste sa dopracovať k mnohým koncom, tu budete radi, ak objavíte aspoň jeden.


napísal Korec 24.3.2020
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
6.0
Vo svete
4.8
Ohodnotiť
CIEL FLEDGE: A DAUGHTER RAISING SIMULATOR
+ výborný nápad
+ zaujímavá vízia sveta
+ solídny spôsob manažmentu
+ veľa postáv a interakcií
- minihry a súboje sa rýchlo zunujú
- málo prepracovaný príbeh
- po pár hodinách stereotypné


RECENZIE HRÁČOV
PC
Switch

Vývoj: Pqube / Studio Namaapa
Štýl: Simulácia
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19544)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk